Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har HomePod

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Innis:

Synd bara att ljudet i Googles produkter är så pissigt.

Allting beror väl på vad man jämför med. För 500 spänn får man en Google Home Mini, som har överlägset bättre ljud än allting annat i samma storlek och prisklass vad jag känner till.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 11:25
Ursprungligen av MrQuattro:

Allting beror väl på vad man jämför med. För 500 spänn får man en Google Home Mini, som har överlägset bättre ljud än allting annat i samma storlek och prisklass vad jag känner till.

Du jämförde med HomePod så ?

Ursprungligen av Innis:

Du jämförde med HomePod så ?

Mja, mjo till viss del. Skulle nog ändå hellre köpa 8st Google Home Mini än 1 Homepod och vara mer nöjd. Mer bang for the buck så att säga. Visst, ljudet kanske inte är världsklass, men möjligheterna är större med Google, dvs du kan få den att göra mer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 11:46
Ursprungligen av MrQuattro:

Mja, mjo till viss del. Skulle nog ändå hellre köpa 8st Google Home Mini än 1 Homepod och vara mer nöjd. Mer bang for the buck så att säga. Visst, ljudet kanske inte är världsklass, men möjligheterna är större med Google, dvs du kan få den att göra mer.

Hur kan 8 x pissigt ljud=bra ljud? Du kan ju inte prata med alla högtalare samtidigt så det låter som slöseri med pengar.
Ärligt talat om man enbart är ute efter att röststyra så är säkert Mini ett bra val.
Men som du kanske har läst i denna tråd så är folk ute efter BRA ljud och inte pissigt ljud.
Sen så är detta ingen HomePod VS "Alla andra" tråd

Ursprungligen av siestaman:

Köpte min andra nu i USA. Så i maj har man stereo ljud. Kul o prata engelska också med Siri.

Det är väl stereo ljud även på 1 st ??

Ursprungligen av @ndreas:

Det är väl stereo ljud även på 1 st ??

Nej, det är ingen stereo ljud på bara en HomePod

Ursprungligen av Mariusz:

Nej, det är ingen stereo ljud på bara en HomePod

Men inte heller Monoljud för då skulle ju den låtit skit
Med alla högtalare som ändå finns i Homepod så urskiljer den ett stereospår och ger både bredd och vidd så de upplevs rymd i ljudet. Dvs Stereo men inte i den bemärkelsen som 2 st skulle ge.
Är sugen på köpa Homepod men har dedikerat Atmos setup med riktiga golvare osv för 200 papp, känns lite sådär att slänga ut det för sätta dit 2 homepods Men 1 st kan jag tänka mig i köket för lite musik

Ursprungligen av @ndreas:

Men inte heller Monoljud för då skulle ju den låtit skit
Med alla högtalare som ändå finns i Homepod så urskiljer den ett stereospår och ger både bredd och vidd så de upplevs rymd i ljudet. Dvs Stereo men inte i den bemärkelsen som 2 st skulle ge.
Är sugen på köpa Homepod men har dedikerat Atmos setup med riktiga golvare osv för 200 papp, känns lite sådär att slänga ut det för sätta dit 2 homepods Men 1 st kan jag tänka mig i köket för lite musik

Bra ljud med en men lite roligare med två. Grymt nöjd iaf.

Ursprungligen av @ndreas:

Men inte heller Monoljud för då skulle ju den låtit skit
Med alla högtalare som ändå finns i Homepod så urskiljer den ett stereospår och ger både bredd och vidd så de upplevs rymd i ljudet. Dvs Stereo men inte i den bemärkelsen som 2 st skulle ge.
Är sugen på köpa Homepod men har dedikerat Atmos setup med riktiga golvare osv för 200 papp, känns lite sådär att slänga ut det för sätta dit 2 homepods Men 1 st kan jag tänka mig i köket för lite musik

Det är ingen stereo ljud i enstaka HomePods. Hur skulle det fungera med 360 ljudet som HomePods ger? Förklaringen till att även en HomePod låter bra är spatial sound tillsamans med högtalar elementerna och Apple engineering. Det är absolut inte ett stereo ljud. Lysna själv, det går inte att missa stereo ljud

Hej,
Är det någon som använder Homepod för att ringa med?
Behöver man ta upp telefonen eller räcker det att säga "Hej Siri call Anders Svensson"?

Ursprungligen av pierreM:

Hej,
Är det någon som använder Homepod för att ringa med?
Behöver man ta upp telefonen eller räcker det att säga "Hej Siri call Anders Svensson"?

Siri vill ha samma språk på telefonen som hon har, men när HomePod får svenska så går det.
Jag testade lite snabbt med att byta till engelska på telefonen men funkade inte så jag lade ner det, kan ju gå om man hittar rätt (engelska) språk.
https://support.apple.com/sv-se/HT208340

Senast redigerat 2019-10-18 16:18
Ursprungligen av pierreM:

Hej,
Är det någon som använder Homepod för att ringa med?
Behöver man ta upp telefonen eller räcker det att säga "Hej Siri call Anders Svensson"?

Jag har både telefonen och HomePoden inställd på US English och det fungerar utan problem. Det räcker att säga "Siri call ......" HomePoden vill bara att man bekräftar kontakten att den uppfatade rätt, innan den ringer.

Lite nyfiken på hur HomePod fungerar nuförtiden. Har den blivit smartare? Några som provat den lite mer nu när Apple ÄNTLIGEN öppnat upp Siri lite mer för tredjeparter? Spotify har ju öppnats upp mer för Siri nu t.ex. Någon som testat hur detta fungerar?

Går i lite tankar på en men har dock redan en Marshall hemma men den saknar ju allt det smarta och har usel Bluetooth-täckning.

Idag bad min fästman Siri att spela något på Spotify. Siri sa att jag skulle behöva uppdatera HomePod för att hjälpa mig med det. Jag kontrollerade den senaste versionen på Apknite och visste att jag var 12.4 och jag hade inte fått det svaret innan detta. Kanske kommer HomePodOS 13 snart. Förhoppningsvis den här veckan.

Jag har installerat 13.2 igår på HomePod – det har gått bra. Nu har 13.2 dragits tillbaka pga uppdateringsproblem. Ni som tänker uppdatera till 13.2. VÄNTA… Apple kommer att släppa en ny, relativt snart.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har installerat 13.2 igår på HomePod – det har gått bra. Nu har 13.2 dragits tillbaka pga uppdateringsproblem. Ni som tänker uppdatera till 13.2. VÄNTA… Apple kommer att släppa en ny, relativt snart.

Jag har 2st. Båda uppdaterad till 13.2. En blev tyvärr brickad och Apple vägrar att hjälpa

Ursprungligen av Hjopekk:

Siri vill ha samma språk på telefonen som hon har, men när HomePod får svenska så går det....

När... känns som att det är en synonym till aldrig”

Ursprungligen av BlackSmp:

När... känns som att det är en synonym till aldrig”

Ja – Apple har haft gott om tid att fixa svenska språket på HomePod – så svårt kan det inte vara, eller hur Apple?!?!?!

Jag hade väl tur igår, uppdaterade 4 st (2 par), inga problem, tyvärr kan man ju inte utnyttja allt p g a svenska språket...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-29 16:49
Ursprungligen av Mariusz:

Jag har 2st. Båda uppdaterad till 13.2. En blev tyvärr brickad och Apple vägrar att hjälpa

Är det gråimport är det den du köpt den av som ska hjälpa dig.

Ursprungligen av Innis:

Är det gråimport är det den du köpt den av som ska hjälpa dig.

Köpt i Tyskland i en stor telnik kedja men garantin gick precis ut och svensk konsument lag gäller inte samt Apple vill inte hjälpa så oavsett vad Du har köpt dem ifrån så längre man är i Sverige så finns inte just nu nån hjälp

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-29 17:01
Ursprungligen av Mariusz:

Köpt i Tyskland i en stor telnik kedja men garantin gick precis ut och svensk konsument lag gäller inte samt Apple vill inte hjälpa så oavsett vad Du har köpt dem ifrån så längre man är i Sverige så finns inte just nu nån hjälp

Och det var garanterat något du visste när du köpte den.

  • Medlem
  • 2019-10-29 17:16
Ursprungligen av Innis:

Och det var garanterat något du visste när du köpte den.

Det gjorde han kanske, men inte att Apple med en uppdatering skulle förstöra den.

Så fantastiskt jävla klantigt gjort av Apple. QA? Vad är det? "Jaha, skulle vi testat innan vi pushade ut uppdateringen. Hade ingen aning om det."

Hair Force one, senior vice president of Software Engineering, får kamma sig och styra upp skutan.

Senast redigerat 2019-10-29 17:36
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-29 19:05
Ursprungligen av Mariusz:

Köpt i Tyskland i en stor telnik kedja men garantin gick precis ut och svensk konsument lag gäller inte samt Apple vill inte hjälpa så oavsett vad Du har köpt dem ifrån så längre man är i Sverige så finns inte just nu nån hjälp

Hur längesedan?

Vi har konsumentköplag som gäller i hela EU.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consume...

Men du måste gå genom säljaren och inte Apple.

  • Medlem
  • 2019-10-29 19:23
Ursprungligen av iller:

Men du måste gå genom säljaren och inte Apple.

Så är det. Men med tanke på att det är Apple som faktiskt har förstört produkten med sin "uppdatering" så skulle man kunna tänka sig att de kunde vara lite mer flexibla. Fast så är det ju inte.

Fast det är svårt att hävda att felet är ursprungligt.

Citat:

Om varan går sönder efter sex månader ska säljaren fortfarande reparera eller byta ut den eller åtminstone ge dig rabatt eller pengarna tillbaka. Du kan dock behöva bevisa att varan var defekt redan när du tog emot den.

Samt

Citat:

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig ("omvänd bevisbörda"). Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Hur hanteras en gratis mjukvaruuppdatering ur denna synvinkel?

Någon som vet?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-29 20:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det är svårt att hävda att felet är ursprungligt.

Samt

Hur hanteras en gratis mjukvaruuppdatering ur denna synvinkel?

Någon som vet?

Jag skulle hävda att automatik förstör för en!

Citat:

Check for updates
By default, HomePod automatically installs new software updates, but you can manually check for updates in the Home app on your iOS device or Mac.

https://support.apple.com/en-us/HT208247

Bevaka tråden