Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4K och Ken Burns i iMovie

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste man filma med 4K nuförtiden? Jag menar att 1080 på en 4K TV räcker för de flesta. Att ladda upp 4K till YouTube är dessutom mycket tidsödande (ADSL). Ändå filmar jag numera alltid med 4K med min iPhone 8 Plus. Orsaken är att jag använder Ken Burns vid redigering i iMovie. Jag zoomar, panorerar och tiltar utan att bildkvaliteten blir lidande. Så här kan det se ut.
https://youtu.be/A5YP82J02OA

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-06 19:25

Varför ska man filma i något sämre än av som finns som standard?

Anledningen ligger väl i det du skriver i trådstarten: Att man kan beskära/zooma i materialet utan kvalitetsförlust.

Själv brukar jag ofta hamna i 720p som slutresultat. Antingen pga att min gamla men goda Canon S95 bara filmar i denna upplösning. Eller att jag filmar i 1080 med AVCHD-kamera och/eller iPhone. Efter skakreducering och annat brukar man inte förlora särskilt mycket på att exportera till 720p som slutresultat. Kan SVT så kan väl jag...

Även om output 1080p räcker för nästan alla så är det förstås bra om input är av så god kvalitet som möjligt, särskilt om man ska beskära och zooma.

1
Bevaka tråden