Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart kommer ni hänga efter 99?

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Försöker hitta mitt nästa Go-To för att tjafsa med android-fans och bara prata om det senaste i tech-världen...
Har ni tips?

Jag tycker väl att vi går till Sweclockers sektion för Apple-teknik och hjälper till att "bygga ut" den. Vem vet, de kanske kan tänka sig underkategorier där om det visar sig att vi får upp mer aktivitet där.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-10 12:22

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Senast redigerat 2019-04-10 12:59
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-10 13:02

Hänger redan på sweclockers så kommer fortsätta med det.
Kollar in swedroid.se ibland också, ska du tjafsa med android-fans är det nog bästa svenska sidan.

Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Bara att kontakta @redaktionen så lotsar de vidare i Geeks-hierarkin: https://www.99.se/forum/p/2367842 Men det är nog inte bara och bara...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-10 13:07
Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Mycket hellre detta än sweclockers.

Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Ja snälla gör det.
Jag hade också funderingar på nåt liknande och där medlemmarna kan lägga ut nyhetsartiklarna.
Du som admin skulle bara godkänna artikeln så det inte är skräp eller reklam ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-10 18:05

Dit Mackan går dit går jag och förhoppningsvis fler med mig . Ida och Jakob måste också finnas kvar någonstans, vi får skapa en plats åt dem helt enkelt.

Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Har du ork och lust så hänger jag gärna med.

Tack på förhand för ditt intresse att samla ihop oss någonstans.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-10 19:47

Någon som är bra på GDPR?
Om man bara samlar in ett användarnamn(Nickname / Alias) och ett lösenord? Är de också "olagligt"?
Jag tänker så här, en ny sida, man anger bara ett användarnamn, ett lösenord, sen är du medlem, forum likt detta idag, korta snabba nyheter med tipsfunktion.
Man kommer inte kunna se/spara medlemmens riktiga namn, eller hemort.

Ända jag kan se som problem är om man glömmer bort sitt lösenord, du kan inte få e-post med en ny aktiveringslänk, eftersom e-postadressen inte finns sparad. Men allt annat känns helt kört när man googlat en del idag. Aldrig brytt mig om GDRP innan förrän idag. En bra grej för myndigheter och större sidor, men för oss små som bara vill spara e-post och de minsta lilla så är det väldigt överdrivet enligt mig. Tillomed att placera sin sida på en server utanför EU var ju också svårt nu...

Senast redigerat 2019-04-10 20:11
  • Medlem
  • 2019-04-10 22:04

@Zitram Jag personligen skulle uppskatta ett renodlat Apple-forum högt! För min del behövs inga nyhetsartiklar. Kommer det något intressant så diskuteras och länkas det väl ändå i forumet? Borde spara en hel del jobb för admin.

Ursprungligen av Zitram:

Någon som är bra på GDPR?
Om man bara samlar in ett användarnamn(Nickname / Alias) och ett lösenord? Är de också "olagligt"?
Jag tänker så här, en ny sida, man anger bara ett användarnamn, ett lösenord, sen är du medlem, forum likt detta idag, korta snabba nyheter med tipsfunktion.
Man kommer inte kunna se/spara medlemmens riktiga namn, eller hemort.

Ända jag kan se som problem är om man glömmer bort sitt lösenord, du kan inte få e-post med en ny aktiveringslänk, eftersom e-postadressen inte finns sparad. Men allt annat känns helt kört när man googlat en del idag. Aldrig brytt mig om GDRP innan förrän idag. En bra grej för myndigheter och större sidor, men för oss små som bara vill spara e-post och de minsta lilla så är det väldigt överdrivet enligt mig. Tillomed att placera sin sida på en server utanför EU var ju också svårt nu...

Det fetade: Det ska funka utan GDPR. Men du kommer inte undan en annan lag. Sedan kan man ju fråga sig hur du ska kunna undvika falska konton, nättroll, botar och liknande.

Till syvende og sidst måste det nog finnas en person som är ansvarig rent formellt. Sedan krävs nog en och annan moderator om forumet sedan är tänkt att vara i princip självgående. Annars får man nog ganska snart de problem som @Zeugma nämner ovan.

Det känns ju inte som att @keptang slet ihjäl sig här även om vissa dagar kunde varit tuffa.
Ställer alla upp och anmäler inlägg så borde det gå.
När inlägget är anmält kan det ju hamna i karantän t ex

Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Det skulle givetvis vara optimalt att det forumet fortsätter men antar att det krävs väldigt mycket "muskler" i form av tid och pengar?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-11 11:32

Jag hänger på Macworld sedan 2009 och planerar fortsätta med. Har konto på Macrumors men upplever att forumet svämmas över av troll och applehatare.
Teknikveckan är också ett ställe som jag besöker frekvent.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-11 12:42

Är bara en tanke från min sida, troll är svårt att få bort även med e-post och IP, men botar är enkelt att inte få med, några kunskapsfrågor när man blir medlem så är dom borta. Ska fortsätta att läsa vidare om lagarna efter jobbet. Men jag är sugen

Ursprungligen av Zitram:

Är bara en tanke från min sida, troll är svårt att få bort även med e-post och IP, men botar är enkelt att inte få med, några kunskapsfrågor när man blir medlem så är dom borta. Ska fortsätta att läsa vidare om lagarna efter jobbet. Men jag är sugen

Lägg på en captcha för de första tio inläggen eller nåt också så filtrerar man bort en del scriptkiddies med

Ursprungligen av Zitram:

Är bara en tanke från min sida, troll är svårt att få bort även med e-post och IP, men botar är enkelt att inte få med, några kunskapsfrågor när man blir medlem så är dom borta. Ska fortsätta att läsa vidare om lagarna efter jobbet. Men jag är sugen

Ska du vara moderator också? annars är @keptang mycket bra tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-04-11 15:15
Ursprungligen av Zitram:

Någon som är bra på GDPR?
Om man bara samlar in ett användarnamn(Nickname / Alias) och ett lösenord? Är de också "olagligt"?
Jag tänker så här, en ny sida, man anger bara ett användarnamn, ett lösenord, sen är du medlem, forum likt detta idag, korta snabba nyheter med tipsfunktion.
Man kommer inte kunna se/spara medlemmens riktiga namn, eller hemort.

Ända jag kan se som problem är om man glömmer bort sitt lösenord, du kan inte få e-post med en ny aktiveringslänk, eftersom e-postadressen inte finns sparad. Men allt annat känns helt kört när man googlat en del idag. Aldrig brytt mig om GDRP innan förrän idag. En bra grej för myndigheter och större sidor, men för oss små som bara vill spara e-post och de minsta lilla så är det väldigt överdrivet enligt mig. Tillomed att placera sin sida på en server utanför EU var ju också svårt nu...

Jag är inläst på dataskydd genom jobbet. DSF (svensk översättning av GDPR) hindrar inte att e-postadresser samlas in. Om du tänker efter är det rätt självklart, med tanke på alla kundregister som finns redan idag och som uppenbarligen inte är olagliga. En grundläggande förutsättning är att de personer som är registrerade känner till att de finns i någon form av databas och för vilka syften det sker. Även alias kan betraktas som personuppgifter så det är inget sätt att "komma undan" DSF.

Däremot behövs lite förberedelser med informationstexter, men inget som är omöjligt att tåta ihop på en kväll eller två.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-11 16:37
Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

100 Äpplen vore bättre, macen är på döende fot om inget snart händer för att vända trenden.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-11 16:40
Ursprungligen av Mackan1984:

Det känns ju inte som att @keptang slet ihjäl sig här även om vissa dagar kunde varit tuffa.
Ställer alla upp och anmäler inlägg så borde det gå.
När inlägget är anmält kan det ju hamna i karantän t ex

Det missbrukas, även här. En åsikt blir censurerad, så blev en av mina pikar om att 99 inte är så 99 mera.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-11 16:47

Vad gäller var jag kommer att hänga, lär det inte bli nåt ställe. Finns inget ställe jag riktigt gillar. Discus dödade många ställen.
99 var en av de sista hållpunkterna. Hittar inte ens något vettigt ställe med engelska som grund, och då föredrar jag nästan engelska i dessa sammanhang mer som språk.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-11 16:49
Ursprungligen av jahve:

Jag är inläst på dataskydd genom jobbet. DSF (svensk översättning av GDPR) hindrar inte att e-postadresser samlas in. Om du tänker efter är det rätt självklart, med tanke på alla kundregister som finns redan idag och som uppenbarligen inte är olagliga. En grundläggande förutsättning är att de personer som är registrerade känner till att de finns i någon form av databas och för vilka syften det sker. Även alias kan betraktas som personuppgifter så det är inget sätt att "komma undan" DSF.

Däremot behövs lite förberedelser med informationstexter, men inget som är omöjligt att tåta ihop på en kväll eller två.

Så alias och E-post kan vara okej om man skriver vad det använda till?

Ursprungligen av juanito:

Det missbrukas, även här. En åsikt blir censurerad, så blev en av mina pikar om att 99 inte är så 99 mera.

Visst missbrukas det men en negativ kommentar om ett helt community-styrt forum skulle nog inte tas lika hårt då.

Reggade mig just på Macworld som Yuri.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-11 20:20
Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

Count me in!

Om nån vill starta en lite ostädad podd till forumet senare så skulle jag nog kunna tänka mig sitta med och snacka veckans nyheter ?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-11 20:52

Ett nytt forum vore ju helt klart supernice. Annars finns ju teknikveckan som har startat ett forum sen en tid tillbaka.

Måste säga att den här sajten och forumet är rent visuellt snyggt designat och användarvänligt. Avsevärt bättre än t.ex. Sweclockers-sajten (som inte är direkt dålig).

Att inte på något sätt behålla alla sajtens tester och guider känns rejält dumt. Finns ju en massa bra och intressant info som redaktionen har lagt en massa energi på. Borde väl gå att arkivera dem på nått sätt (via Sweclockers).

Tänker hänga kvar här så länge det går. Precis som orkestern som fortsatte spela då det gick utför med Titanic.

Tittade in lite på MacWorld, för mycket underforum för min smak, sidan känns lite rörig tycker jag. Hoppas på något liknande denna sida går att ordna.

Bevaka tråden