Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så bra är nya Airpods

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

Jag är extremt nöjd med mina nya AirPods, vilket jag även var med mina ”gamla”.

Självklart dyker det upp diskussioner om hur bra ljud de har. Jag som inbiten HiFi-nörd tycker de har riktigt bra ljud. Det beror på att jag försöker förstå vad det är för pryl som låter/skapar ljud. Jag satt för några dagar sedan och lyssnade på Stabat Master av James McMillan med ett par halvdyra in-ear lurar. Lät ganska bra. Kopplade sedan på min HiFi-anläggning och blev nästan tårögd. Vilket ljud, vilken inspelning. Steg tre blev de nya AirPod som jag nyss fått hem. Självklart skillnad som natt och dag mot min HiFi-anläggning. Men, det är extremt svårt att bära med sig förstärkare, högtalare, kablar och batterier som levererar 220 volt. Alltså måste man acceptera någon form av kompromiss. I en kompromiss som tar hänsyn till ljud, bärbarhet, enkelhet, batteritid och pris så är, enligt mig, AirPods svårslagna för en som finns i Apples ekosystem.

Ps. Ursäkta ev skrivfel, tappat glasögonen...

Har du på allvar funderat på att bära med dig förstärkare och högtalare på tågresan?

Det är jättestor skillnad mellan olika hörlurar men ingen av dem kan jämföras med en kompetent HIFI-anläggning. Men ingen har hävdat det. Sony M3 kommer dock närmaste av de hörlurar som inte kostar en förmögenhet.

Senast redigerat 2019-03-30 13:14

Apples mest inbitna kundkrets är van vid hög standard på prylarna. Dock har de jättesvårt att förhålla sig till prylar som i några avseende är mediokra. AirPod är en bra pryl i många avseende, men ni ska fan inte lura i mig att dess styrka ligger i ljudkvaliteten-:)

Därav ordvalet i recensionen. Jag hade kanske gått med på uttryck som ”helt okej” eller ”acceptabelt”.

Men ”Riktigt bra”? Det blir ju bara löjligt.

Senast redigerat 2019-03-30 15:45
Ursprungligen av heos:

"Denna ersätter den tidigare W1-kretsen, och optimerar även tiden det tar att ansluta och byta mellan enheter. Det går märkbart snabbare att till exempel ansluta lurarna till sin Iphone, och sedan växla över till en Mac eller Ipad."

Fungerar det även att växla till Apple TV?

Yes, det går att använda AirPods med AppleTV. Håll in playknappen så kommer en meny där du kan välja dom.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Apples mest inbitna kundkrets är van vid hög standard på prylarna. Dock har de jättesvårt att förhålla sig till prylar som i några avseende är mediokra. AirPod är en bra pryl i många avseende, men ni ska fan inte lura i mig att dess styrka ligger i ljudkvaliteten-:)

Därav ordvalet i recensionen. Jag hade kanske gått med på uttryck som ”helt okej” eller ”acceptabelt”.

Men ”Riktigt bra”? Det blir ju bara löjligt.

För det första måste man väl börja med att jämföra lurar som dels är i samma storlek?alltså inte ett par onear lurar mot ett par Airpods. Redan där haltar hela grejen.
För det andra så kostar ett par Sony WH-1000XM3 typ 3700-3800:- Det är ju faktiskt 1400:- mer än ett par Airpods 2gen.
Det kan du väl inte jämföra med?
Du får nog snarare jämföra typ Sennheiser Momentum wireless kanske. Samma typ av hörlur och åtminstone närmare i prisklass.
Jag jobbar som musiker och är även van att A-B testa saker och tycker faktiskt att det är ett mycket balanserat ljud i dom nya Airpods. Ingen som är överdrivet som vissa lurar har, Beats o.s.v. Basen var lite tunn i 1 gen men det har blivit bättre, så mer botten helt enkelt och också mer kräm finns det att ta till, vilket är bra ibland.

Någon som märkt av bättre räckvidd jämfört med 1a gen? Ska ju tydligen vara Bluetooth 5.0 i dessa, även om Apple inte verkar skylta med det.

Ursprungligen av dfox:

Någon som märkt av bättre räckvidd jämfört med 1a gen? Ska ju tydligen vara Bluetooth 5.0 i dessa, även om Apple inte verkar skylta med det.

Jo, det är 5.0. Och det är bättre räckvidd. Jag kan vara i hela lgh utan avbrott. Med stängda dörrar t.o.m.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Apples mest inbitna kundkrets är van vid hög standard på prylarna. Dock har de jättesvårt att förhålla sig till prylar som i några avseende är mediokra. AirPod är en bra pryl i många avseende, men ni ska fan inte lura i mig att dess styrka ligger i ljudkvaliteten-:)

Därav ordvalet i recensionen. Jag hade kanske gått med på uttryck som ”helt okej” eller ”acceptabelt”.

Men ”Riktigt bra”? Det blir ju bara löjligt.

Det är ju upp till var och en att tycka att saker är "löjligt", men i grund och botten – oundvikligen – är ljudkvalitet något subjektivt. När jag bedömer ljudet utgår jag från mina erfarenheter och preferenser.

Det finns ingen direkt koppling mellan pris och ljudkvalitet. Generellt låter dyrare hörlurar bättre än billiga, men ganska snart blir det mycket mer pengar för lite bättre ljud. Vad gäller Airpods är det heller inte framförallt ljudkvaliten som kostar pengar – det är annat som H1-kretsen och tekniken runtomkring. Den stora styrkan med Airpods ligger i smidigheten och formatet. Om bra ljud var det ENDA man brydde sig om finns det såklart bättre produkter att investera 2 500 kronor i.

Men med det sagt står jag fast vid att Airpods låter "riktigt bra". En del människor tycker att bra ljud är synonymt med en tung bas som slår som hammarslag mot trumhinnan. Det tycker inte jag. Jag definierar bra ljud främst utifrån de här parametrarna:

  • Detaljrikedom & Omfång: hör jag alla instrument och inslag i ljudet?

  • Känsla: Låter ljudet "levande" och finns det en känsla av rymd?

  • Volym & kraft: Hur högt kan jag spela utan att ljudet kraschar, och hur lågt?

Utifrån detta kan jag konstatera att Airpods har ett väldigt välbalanserat ljud, imponerande med tanke på de minimala komponenterna. Jag har hört betydligt kraftigare lurar som låter stelare och tråkigare. Den stora bristen i ljudet är som jag sagt att lurarna är känsliga för hur de sitter i örat - lossnar de blir ljudet tunnare, samt att de släpper in omgivningsljud vilket såklart påverkar upplevelsen.

Det är klart att Airpods är en kompromiss. Det är alla produkter. Men att de behövt kompromissa så lite med just ljudkvaliten tycker jag är supercoolt. Att med hjälp av datorkraft och sensorer i realtid analysera ljudbilden och dynamiskt kompensera för brister är en grej, och där är Apple bland ledarna skulle jag säga med Homepod och Airpods.

Men jag har full förståelse för att andra aldrig skulle komma på tanken att kalla ljudet i ett par små vita plastlurar "riktigt bra". I slutändan handlar det om ens egna öron.

Jag har gjort en liten behovsanalys för om jag verkligen behöver AirPods. Har redan första generationen, men efter en stunds reflektion inser jag att jag i stort sett enbart har med mig dem som backup. När jag befinner mig på kontoret nuförtiden så använder jag uteslutande mina Bose QC35ii pga komforten och brusreduceringen. Är jag ute och montionerar, använder jag uteslutande mina Samsung Gear IconX lurar pga passformen. Dvs de sitter kvar ordentligt i öronen även om man ruskar på huvudet, vilket tyvärr inte är fallet med Airpods. Men har jag inga andra lurar att tillgå är det smidigt att alltid ha ett par AirPods i fickan, ser dock inget som helst behov av att uppgradera till den nya versionen. Antar att man måste ha MFI certifierade öron för att AirPods skall sitta kvar. Är nyfiken på vilka andra lurar som släpps med det nya H1 chippet, släpps det några som liknar Gear IconX i design och funktion, är de ett givet köp för mig.

Ursprungligen av MrQuattro:

Jag har gjort en liten behovsanalys för om jag verkligen behöver AirPods. Har redan första generationen, men efter en stunds reflektion inser jag att jag i stort sett enbart har med mig dem som backup. När jag befinner mig på kontoret nuförtiden så använder jag uteslutande mina Bose QC35ii pga komforten och brusreduceringen. Är jag ute och montionerar, använder jag uteslutande mina Samsung Gear IconX lurar pga passformen. Dvs de sitter kvar ordentligt i öronen även om man ruskar på huvudet, vilket tyvärr inte är fallet med Airpods. Men har jag inga andra lurar att tillgå är det smidigt att alltid ha ett par AirPods i fickan, ser dock inget som helst behov av att uppgradera till den nya versionen. Antar att man måste ha MFI certifierade öron för att AirPods skall sitta kvar. Är nyfiken på vilka andra lurar som släpps med det nya H1 chippet, släpps det några som liknar Gear IconX i design och funktion, är de ett givet köp för mig.

Haha, antar att mina öron är MFI-certifierade! ?

Nästa H1-hörlurar ser ut att bli en uppdaterad version av PowerBeats:
https://bgr.com/2019/03/22/powerbeats-4-relea...

Sen gissar jag att Apple kommer att bredda sortimentet, och att vi kommer få se fler AirPods-varianter och Beats-varianter med tekniken.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Haha, antar att mina öron är MFI-certifierade! ?

Nästa H1-hörlurar ser ut att bli en uppdaterad version av PowerBeats:
https://bgr.com/2019/03/22/powerbeats-4-relea...

Sen gissar jag att Apple kommer att bredda sortimentet, och att vi kommer få se fler AirPods-varianter och Beats-varianter med tekniken.

Fast man (jag) vill inte ha några icke true wireless lurar. Lurar med sammanlänkande sladd känns lite gammaldags, men smaken är ju som bekant som baken... Får hoppas på några schyssta True Wireless InEar, drömmen vore ju om de även hade ANC och rejäl batteritid men fortfarande i ett smidigt format. Man får hålla tummarna för lite MFI certade nyheter snart

Ursprungligen av MrQuattro:

Fast man (jag) vill inte ha några icke true wireless lurar. Lurar med sammanlänkande sladd känns lite gammaldags, men smaken är ju som bekant som baken... Får hoppas på några schyssta True Wireless InEar, drömmen vore ju om de även hade ANC och rejäl batteritid men fortfarande i ett smidigt format. Man får hålla tummarna för lite MFI certade nyheter snart

Jag håller med! True Wireless är det som gäller. Vi kan väl hoppas på in-ear-AirPods nästa år!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-03 12:16
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nästa H1-hörlurar ser ut att bli en uppdaterad version av PowerBeats:
https://bgr.com/2019/03/22/powerbeats-4-relea...

Ursprungligen av MrQuattro:

Fast man (jag) vill inte ha några icke true wireless lurar.

Missade ni ryktet om Beats Powerbeats Pro? (true wireless)
https://www.99.se/artikel/12505-ios-122-avslo...

Ursprungligen av IngoX:

Missade ni ryktet om Beats Powerbeats Pro? (true wireless)
https://www.99.se/artikel/12505-ios-122-avslo...

Nej, men jag blandade ihop dom med PowerBeats 4! Du har ju rätt i att de där ser ut att vara en True Wireless. Gör ju en mer klassisk PowerBeats 4 ganska poänglös måste jag säga..

Ursprungligen av IngoX:

Missade ni ryktet om Beats Powerbeats Pro? (true wireless)
https://www.99.se/artikel/12505-ios-122-avslo...

Dom ser förvisso ut att vara True Wireless, men den där bygeln ser inte trevlig ut från ett estetiskt perspektiv. Men förhoppningsvis är funktionen bättre än designen. ANC står det inget om heller, verkar inte vara många som erbjuder det i kompakt format tyvärr. Men det är en funktion jag gärna hade sett mer av. Är ju grymt skönt om man befinner sig i bullriga miljöer. Men har dom H1 chippet så kan dom ju vara värda att ta en titt på definitivt, så länge prislappen inte är astronomisk.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är ju upp till var och en att tycka att saker är "löjligt", men i grund och botten – oundvikligen – är ljudkvalitet något subjektivt. När jag bedömer ljudet utgår jag från mina erfarenheter och preferenser.

Det finns ingen direkt koppling mellan pris och ljudkvalitet. Generellt låter dyrare hörlurar bättre än billiga, men ganska snart blir det mycket mer pengar för lite bättre ljud. Vad gäller Airpods är det heller inte framförallt ljudkvaliten som kostar pengar – det är annat som H1-kretsen och tekniken runtomkring. Den stora styrkan med Airpods ligger i smidigheten och formatet. Om bra ljud var det ENDA man brydde sig om finns det såklart bättre produkter att investera 2 500 kronor i.

Men med det sagt står jag fast vid att Airpods låter "riktigt bra". En del människor tycker att bra ljud är synonymt med en tung bas som slår som hammarslag mot trumhinnan. Det tycker inte jag. Jag definierar bra ljud främst utifrån de här parametrarna:

  • Detaljrikedom & Omfång: hör jag alla instrument och inslag i ljudet?

  • Känsla: Låter ljudet "levande" och finns det en känsla av rymd?

  • Volym & kraft: Hur högt kan jag spela utan att ljudet kraschar, och hur lågt?

Utifrån detta kan jag konstatera att Airpods har ett väldigt välbalanserat ljud, imponerande med tanke på de minimala komponenterna. Jag har hört betydligt kraftigare lurar som låter stelare och tråkigare. Den stora bristen i ljudet är som jag sagt att lurarna är känsliga för hur de sitter i örat - lossnar de blir ljudet tunnare, samt att de släpper in omgivningsljud vilket såklart påverkar upplevelsen.

Det är klart att Airpods är en kompromiss. Det är alla produkter. Men att de behövt kompromissa så lite med just ljudkvaliten tycker jag är supercoolt. Att med hjälp av datorkraft och sensorer i realtid analysera ljudbilden och dynamiskt kompensera för brister är en grej, och där är Apple bland ledarna skulle jag säga med Homepod och Airpods.

Men jag har full förståelse för att andra aldrig skulle komma på tanken att kalla ljudet i ett par små vita plastlurar "riktigt bra". I slutändan handlar det om ens egna öron.

Tyvärr räcker det med att sätta sig i en genomsnittligt högljudd tågkupé så är det åt fandens med den där ”riktigt bra ljudkvalitén”.

Hörlurarna läcker värre än ett såll. Tyvärr.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Tyvärr räcker det med att sätta sig i en genomsnittligt högljudd tågkupé så är det åt fandens med den där ”riktigt bra ljudkvalitén”.

Hörlurarna läcker värre än ett såll. Tyvärr.

Jepp och det är en av bristerna, som jag skrev. Å andra sidan tycker jag det är ganska bra att kunna höra tåg och bilar när jag är ute och går i Stockholm.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jepp och det är en av bristerna, som jag skrev. Å andra sidan tycker jag det är ganska bra att kunna höra tåg och bilar när jag är ute och går i Stockholm.

Hur många miljöer är helt ljudlösa? Det där resonemanget är ju helt ohållbart.

Hörlurarnas förmåga att reducera bakgrundsljud kan inte separeras från ett allmänt resonemang om ljudkvalité. Det spelar ingen roll om omgivningen är det öppna kontorslandskapet, tågkupén, i sommarstugan med familjen, på gatan i Stockholm, på spårvagnen/tunnelbanan, på bussen etc etc etc. AirPods läcker som ett såll. Och det innebär att ljudkvalitén blir värdelös.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Hur många miljöer är helt ljudlösa? Det där resonemanget är ju helt ohållbart.

Hörlurarnas förmåga att reducera bakgrundsljud kan inte separeras från ett allmänt resonemang om ljudkvalité. Det spelar ingen roll om omgivningen är det öppna kontorslandskapet, tågkupén, i sommarstugan med familjen, på gatan i Stockholm, på spårvagnen/tunnelbanan, på bussen etc etc etc. AirPods läcker som ett såll. Och det innebär att ljudkvalitén blir värdelös.

Du överdriver kraftigt. Lurarna fungerar utmärkt i de flesta vanliga miljöer. Tunnelbanan i Stockholm ör inga problem, ej heller att gå ute på gatan.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Du överdriver kraftigt. Lurarna fungerar utmärkt i de flesta vanliga miljöer. Tunnelbanan i Stockholm ör inga problem, ej heller att gå ute på gatan.

Men det påverkar ljudkvalitén. Det var det vi diskuterade. Inte huruvida de fungerar hyggligt i vanliga miljöer.

Senast redigerat 2019-04-04 20:34
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men det påverkar ljudkvalitén. Det var det vi diskuterade. Inte huruvida de fungerar hyggligt i vanliga miljöer.

Du menar att jag borde ha skrivit "Ljudet är riktigt bra, såvida du inte står bredvid en borrmaskin"? För det gäller ju alla typer av hörlurar i olika grad.

Alla hörlurars ljud påverkas av omgivningen. Mina Sony WH-1000XM2 låter inte bra på ett flygplan.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Du menar att jag borde ha skrivit "Ljudet är riktigt bra, såvida du inte står bredvid en borrmaskin"? För det gäller ju alla typer av hörlurar i olika grad.

Alla hörlurars ljud påverkas av omgivningen. Mina Sony WH-1000XM2 låter inte bra på ett flygplan.

Nu är det du som överdriver. Menar du på att förmågan att reducera bakgrundsljud inte är relevant för uppleve av ljud? Många håller inte med dig.

Sedan är du onyanserad. Sony M3 reducerar inte allt ljud. Borrmaskins- och flygplansentusiaster undanbedjes. Omöjligt uppdrag! Men hörluren reducerar vanligt bakgrundsljud mycket bättre än AirPods. Jag förstår inte hur du tänker om jag ska vara ärlig.

Här en mycket mer nyanserad (ej reklamfinansierad?) recension: https://www.whathifi.com/apple/airpods/review

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nu är det du som överdriver. Menar du på att förmågan att reducera bakgrundsljud inte är relevant för uppleve av ljud? Många håller inte med dig.

Sedan är du onyanserad. Sony M3 reducerar inte allt ljud. Borrmaskins- och flygplansentusiaster undanbedjes. Omöjligt uppdrag! Men hörluren reducerar vanligt bakgrundsljud mycket bättre än AirPods. Jag förstår inte hur du tänker om jag ska vara ärlig.

Här en mycket mer nyanserad (ej reklamfinansierad?) recension: https://www.whathifi.com/apple/airpods/review

Förmågan att reducera bakgrundsljud är en del av helhetsupplevelsen ja, precis som jag tar upp i texten. Men nej jag skulle inte bedöma det som en del av ljudkvaliten i sig. Om du föredrar att göra det är det helt upp till dig dock.

Naturligtvis reducerar Sony M3 omgivningsljud bättre än Airpods – ingen har väl påstått något annat? Det är olika lurar för olika situationer, med olika för- och nackdelar. Och för min del föredrar jag definitivt att ha AirPods på mig på Stockholms-gatorna snarare än Sony M2. Inte på grund av ljudet utan på grund av att jag vill höra en del ljud runt omkring mig.

AirPods släpper in ljud, mer än vissa föredrar. I mitt liv, med mina vanor, påverkar det inte jättemycket. På många sätt är det för mig rentav något positivt. Ibland när det pågår gatuarbete, eller där det är mycket oväsen blir det svårlyssnat. Men som jag förklarat, jag bedömer det som en separat egenskap, inte en del av ljudbilden.

Testet du länkade till verkar definitivt vara reklamfinansierat. Sidan är full av annonser. Jag förstår inte vad du menar – eller antyder du att testet jag skrev skulle vara köpt på något vis?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Förmågan att reducera bakgrundsljud är en del av helhetsupplevelsen ja, precis som jag tar upp i texten. Men nej jag skulle inte bedöma det som en del av ljudkvaliten i sig. Om du föredrar att göra det är det helt upp till dig dock.

Naturligtvis reducerar Sony M3 omgivningsljud bättre än Airpods – ingen har väl påstått något annat? Det är olika lurar för olika situationer, med olika för- och nackdelar. Och för min del föredrar jag definitivt att ha AirPods på mig på Stockholms-gatorna snarare än Sony M2. Inte på grund av ljudet utan på grund av att jag vill höra en del ljud runt omkring mig.

AirPods släpper in ljud, mer än vissa föredrar. I mitt liv, med mina vanor, påverkar det inte jättemycket. På många sätt är det för mig rentav något positivt. Ibland när det pågår gatuarbete, eller där det är mycket oväsen blir det svårlyssnat. Men som jag förklarat, jag bedömer det som en separat egenskap, inte en del av ljudbilden.

Testet du länkade till verkar definitivt vara reklamfinansierat. Sidan är full av annonser. Jag förstår inte vad du menar – eller antyder du att testet jag skrev skulle vara köpt på något vis?

Köpa är ni säkert inte. Men jag är inte naiv. På vilket sätt ni ör beroende av teknikjättarnas goda vilja?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 12:42
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Köpa är ni säkert inte. Men jag är inte naiv. På vilket sätt ni ör beroende av teknikjättarnas goda vilja?

Men jösses kan du inte bara slappna av någon gång.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Köpa är ni säkert inte. Men jag är inte naiv. På vilket sätt ni ör beroende av teknikjättarnas goda vilja?

"Beroende av teknikjättarnas goda vilja" applicerar väl isåfall precis lika mycket på en publikation som Whathifi som på oss? Våra tester är oberoende, och teknikjättar oavsett storlek påverkar inte vårt innehåll.

Sen har jag svårt att se den stora skillnaden mellan testet du länkade till och mitt, i fråga om ljudläckage. Så här skriver Whathifi:

Citat:

The first thing to bear in mind is that this is not an isolating design, which means the AirPods don’t block outside noise.

That might be an issue for some people, but there’s something to be said for being able to listen to podcasts and music while maintaining some degree of awareness of what’s going on around you, particularly if you plan to use the earphones during a commute or regular jog.

Och så här skrev jag:

Citat:

Det sista problemet är också en fördel, beroende på situation. Airpods släpper in gott om ljud från omgivningen, och att lyssna på ett trevligt musikstycke under kollektivtrafikens rusningstimmar går inte. Det här är hörlurar främst gjorda för den tysta avdelningen på SJ-tåget, eller hemma i köket. Samtidigt finns det en uppenbar fördel att kunna gå omkring på gator utan att vara helt avskärmad från omvärlden – bra för den som är rädd att bli påkörd.

Ursprungligen av jakobnilsson:

"Beroende av teknikjättarnas goda vilja" applicerar väl isåfall precis lika mycket på en publikation som Whathifi som på oss? Våra tester är oberoende, och teknikjättar oavsett storlek påverkar inte vårt innehåll.

Sen har jag svårt att se den stora skillnaden mellan testet du länkade till och mitt, i fråga om ljudläckage. Så här skriver Whathifi:

Och så här skrev jag:

Ser du inte skillnaden? Den andra artikeln skrivet ju att det är ett reeelt problem men att det också finns fördelar med ljudläckage. Du skriver ju att det egentligen är en fördel. Det är ju inte direkt ekvivalent.

Sedan glömmer du följande i den andra recensionen:

-

(...)

Lack detail and dynamic subtlety

(...)

Apple has always been a tech company rather than a hi-fi company, so it’s no real surprise that audio quality takes a bit of a backseat compared to design and features.
You can find undeniably better sound for the same money elsewhere, but there’s nothing overtly bad about the performance of the AirPods.

(...)

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ser du inte skillnaden? Den andra artikeln skrivet ju att det är ett reeelt problem men att det också finns fördelar med ljudläckage. Du skriver ju att det egentligen är en fördel. Det är ju inte direkt ekvivalent.

Sedan glömmer du följande i den andra recensionen:

-

(...)

Lack detail and dynamic subtlety

(...)

Apple has always been a tech company rather than a hi-fi company, so it’s no real surprise that audio quality takes a bit of a backseat compared to design and features.
You can find undeniably better sound for the same money elsewhere, but there’s nothing overtly bad about the performance of the AirPods.

(...)

Jag tror du läst min text lite slarvigt. Jag skriver inte att det EGENTLIGEN är en fördel, utan att det OCKSÅ är en fördel beroende på situation. Dvs samma kontenta: det är ett problem, men finns också fördelar.

I övrigt gör jag ingen jämförelse. Whathifi skriver jättebra, och ofta längre och mer ingående runt ljud än vad vi brukar göra. Inga konstigheter. Men kan konstatera att både de och jag verkar överens om att ifall det bara är ljud man är ute efter finns det bättre för samma peng. Och att hörlurarna låter bra för sin storlek:

Citat:

The AirPods’ delivery is satisfyingly weighty, with a solid bottom end that doesn’t overplay its hand. Vocals are clear and the treble is rounded-off just a little at the top to avoid harshness without sacrificing too much sparkle.

The bigger dynamic shifts are handled quite deftly, too, so there’s no chance of not being swept away by one of Explosions in the Sky’s epics or your favourite soundtrack.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tror du läst min text lite slarvigt. Jag skriver inte att det EGENTLIGEN är en fördel, utan att det OCKSÅ är en fördel beroende på situation. Dvs samma kontenta: det är ett problem, men finns också fördelar.

I övrigt gör jag ingen jämförelse. Whathifi skriver jättebra, och ofta längre och mer ingående runt ljud än vad vi brukar göra. Inga konstigheter. Men kan konstatera att både de och jag verkar överens om att ifall det bara är ljud man är ute efter finns det bättre för samma peng. Och att hörlurarna låter bra för sin storlek:

Recensionens slutsats är ju att det är svårt att rekommendera AirPods till den som bryr sig om ljudkvalité. Men men...Antar att du och jag läser artikeln på helt olika sätt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Recensionens slutsats är ju att det är svårt att rekommendera AirPods till den som bryr sig om ljudkvalité. Men men...Antar att du och jag läser artikeln på helt olika sätt.

Jag påstår inte att den artikeln och min artikel kommer till exakt samma slutsats i alla aspekter, utan bara gällande att lurarna släpper in omgivningsljud, vilket var din största invändning mot att ljudet kunde få kallas ”riktigt bra”.

Jag har förklarat mitt resonemang, och i slutändan är det enbart mina egna öron jag kan använda för att göra bedömningen. Detsamma gäller dig givetvis, och du får tycka precis vad du vill. Däremot behöver du inte antyda att jag skulle vara tvingad att ge positiva omdömen pga tillverkaren, för det stämmer helt enkelt inte.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-11 20:26

Nu har visserligen inga AirPods (än), men väl EarPods.
Blev faktiskt lite förvånad över att de låter så pass bra som de gör under förutsättning att de sitter rätt i örat.

Passformen är viktig för den konstruktionen som AirPods/EarPods har.
Andra typer av lurar (in-ear/on-ear/over-ear) "sätter sig" på ett mer naturligt sätt. Blir lättare att jämföra då. Har man inte "Apple-öron" så lär det låta sämre.

Är ingen lurlyssnare i någon större omfattning, men har ett par HD650 som givetvis är ljudmässigt bättre (fattas bara) men mobila är de ju rakt inte och inte lättdrivna heller.

Använder mest lurar nät jag cyklar till och från jobbet, där är det en fördel om de släpper in lite bakgrundsljud så man är förvarnad innan man blir överkörd.

Kanske kan bli ett par AirPods lägre fram...

Bevaka tråden