Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blockera inkommande utlandssamtal?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har problem med att min iPhone7 får inkommande utlandssamtal flera gånger om dagen. Det är samtal från Somalia, Armenien, Gabon, Mali och så vidare. Svarar aldrig och efter varje nytt spamsamtal lägger jag till numret i en blockerad användare. (Som jag måste blockera om igen i telefoninställningarna för varje tillagt nummer.)

De tre senaste dagarna har jag fått 14 samtal från Tunisien, varav 7 idag (2 medan jag skrev detta inlägg). Hittills från 15 olika nummer. Blääh!

Min fråga till er nu är vilken app, eller vilket knep/inställning, ni rekommenderar för att kunna blockera inkommande samtal från utvalda länder?

(Har provat att skapa en användare med ringda landsprefix och lagt till en * för att blockera alla samtal från valda land utan framgång.)

Mina önskemål är:
- Blockera inkommande samtal från valda landsnummer.
- Gratis.
- Jag ska inte behöva dela med mig av mina personuppgifter eller telefonbok.
- Ingen reklam.
- Inte massa extrafunktioner i appen som inte har med blockering av spamsamtal att göra.
- Lätt att använda.

Finns detta? Har letat till och från under ett par år efter en lösning, men dagens telefonterror fick mig att fatta tangentbordet och be om råd, tips och hjälp från expertisen.

Finns inte till iPhone vad jag vet.

Man tycker ju att sånt här skulle borde kunna filtreras på operatörsnivå. Säg att du på nån websida hos operatören skulle kunna välja vilka länder du accepterar samtal från. T ex acceptera bara samtal från EU + Norge, typ. Även andra filter såsom +46 (0)73 125 84 * (Verisure-säljare) borde kunna appliceras.

De appar som finns idag kan inte blocka samtal, bara visa vad det är för något och så får du själv avvisa samtalet. Det stora problemet är att samtalet sedan hamnar i samtalslistan som ett missat samtal och skulle du av misstag råka peta på det så ringer du upp.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-13 23:35
Ursprungligen av Sir N.:

Man tycker ju att sånt här skulle borde kunna filtreras på operatörsnivå. Säg att du på nån websida hos operatören skulle kunna välja vilka länder du accepterar samtal från. T ex acceptera bara samtal från EU + Norge, typ. Även andra filter såsom +46 (0)73 125 84 * (Verisure-säljare) borde kunna appliceras.

De appar som finns idag kan inte blocka samtal, bara visa vad det är för något och så får du själv avvisa samtalet. Det stora problemet är att samtalet sedan hamnar i samtalslistan som ett missat samtal och skulle du av misstag råka peta på det så ringer du upp.

Truecaller blockerar. Inga samtal kommer fram om man blockerar den kontakt som TC skapar.

Ursprungligen av Innis:

Truecaller blockerar. Inga samtal kommer fram om man blockerar den kontakt som TC skapar.

Men då är det ju du själv som blockerar.

  • Medlem
  • 2019-04-14 00:46

Jag ringde min operatör (Tele2) och fick hjälp med att blockera inkommande samtal, i detta fall från Italien. Kan vara värt att slå en signal till din operatör och undersöka möjligheten @Tomten2010?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-14 09:55
Ursprungligen av Sir N.:

De appar som finns idag kan inte blocka samtal, bara visa vad det är för något och så får du själv avvisa samtalet. Det stora problemet är att samtalet sedan hamnar i samtalslistan som ett missat samtal och skulle du av misstag råka peta på det så ringer du upp.

Ursprungligen av Zeugma:

Men då är det ju du själv som blockerar.

Det Sir N skriver stämmer inte. Blockerade samtal med TC hamnar inte inte i samtalslistan över missade samtal.

Tackar för er input!

Jag har kontaktat min operatörs (Halebop) support idag och bett om hjälp. Gjort det tre gånger tidigare utan framgång, vilket jag nog borde nämnt i mitt första inlägg.

När det gäller att blockera en kontakt så undrar jag om jag gör något fel, eller om det fungerar som tänkt.

1. Det kommer ett spamsamtal från nytt Tunisien-nummer jag inte svarar på.
2. Jag lägger till numret till min tidigare blockerade kontakt Tunisien BLUFF.
3. Det ringer igen från samma nummer.
4. Jag går in i telefon inställningarna och väljer blockera kontakten Tunisien BLUFF igen.
5. En liten stund senare, gå till punkt 1.

Det vill säga, numren i den blockerade kontakten blockeras bara om jag efter lagt till ett nummer blockerar kontakten igen. Har jag missat något eller är det så här det fungerar?

TC’s integritetspolicy är inte riktigt min grej så de känns inte aktuella i mitt fall, men hur har de löst det med blockningen? Skapas det en kontakt som inte behöver blockeras om och om igen, så som jag behöver göra? Då finns ju chansen att någon annan app också har löst det.

Jag vill ju bara blockera några utlandsnummerprefix för att kunna få en lugn dag, inte gå med i ett reklamfinansierat nätverk med 250 miljoner sökbara användare...

Ursprungligen av Innis:

Det Sir N skriver stämmer inte. Blockerade samtal med TC hamnar inte inte i samtalslistan över missade samtal.

Hur 17 gör man då? Förklara för en som inte begriper. Det som finns i blocklistan blockeras inte. Men man ser att det är Tunisien, typ, när det ringer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-14 16:22
Ursprungligen av Sir N.:

Hur 17 gör man då? Förklara för en som inte begriper. Det som finns i blocklistan blockeras inte. Men man ser att det är Tunisien, typ, när det ringer.

Har ingen förklaring varför det inte fungerar för er.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-15 08:56

Jag har aldrig fått något samtal från någon jag har Blockerat. Men det gäller bara på det numret, det borde Apple göra något åt (kunna använda wildcards).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-15 09:05
Ursprungligen av Sir N.:

Hur 17 gör man då? Förklara för en som inte begriper. Det som finns i blocklistan blockeras inte. Men man ser att det är Tunisien, typ, när det ringer.

Hmm... Måste kolla med mina barn. Får se vad som händer om jag lägger in alla under en och samma kontakt i adressboken. Återkommer.

Fick snabbt svar från min operatör Halebop. De kan inte hjälpa mig. De kan inte spärra inkommande samtal. Tyvärr är det ett år kvar ungefär innan abonnemangets bindningstid är över, så att byta till annan operatör är inte aktuellt.

Så då återstår att försöka kontakta Apple och fråga om möjligheten att (i kommande iOS) spärra hela talserier med hjälp av *. Det och samtidigt hoppas det finns en app som klarar av det jag önskar göra, nämligen blockera alla inkommande samtal från utvalda länder.

Ursprungligen av Tomten2010:

Fick snabbt svar från min operatör Halebop. De kan inte hjälpa mig. De kan inte spärra inkommande samtal. Tyvärr är det ett år kvar ungefär innan abonnemangets bindningstid är över, så att byta till annan operatör är inte aktuellt.

Så då återstår att försöka kontakta Apple och fråga om möjligheten att (i kommande iOS) spärra hela talserier med hjälp av *. Det och samtidigt hoppas det finns en app som klarar av det jag önskar göra, nämligen blockera alla inkommande samtal från utvalda länder.

Ja, det bästa vore om operatören kan fixa det. Vimla svarade på förfrågan att med deras nya 2.0-plattform skulle det eventuellt vara tekniskt möjligt men inget de kan lova idag. De har fått förfrågan från ett flertal abonnenter och förstår behovet.

Det näst bästa vore förstås stöd för wildcard i iOS. +216* och sen slipper vi Tunisien.

Önskade här möjligheten att det ska gå att använda wildcards i kontaktlistan för att kunna blockera hela länder med hjälp av en skapad kontakt. https://www.apple.com/feedback/iphone.html

Vet inte om det hjälper, men att bara knyta näven i fickan och vara arg hjälper troligen mindre.

Hoppas att operatörerna och Apple förstår problemet och löser det på något sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-15 17:34
Ursprungligen av Tomten2010:

Mina önskemål är:
- Blockera inkommande samtal från valda landsnummer.
- Gratis.
- Jag ska inte behöva dela med mig av mina personuppgifter eller telefonbok.
- Ingen reklam.
- Inte massa extrafunktioner i appen som inte har med blockering av spamsamtal att göra.
- Lätt att använda.

Jag kollade på App Store och Call Blocker av Codefavor ska enligt beskrivningen kunna lägga till serier av telefonnummer för blockering. Om det går ända upp till landsnivå vet jag inte, och du får offra en tia för att testa.

Ursprungligen av Sir N.:

De appar som finns idag kan inte blocka samtal, bara visa vad det är för något och så får du själv avvisa samtalet.

Har du tillåtit appen att blockera samtal i Inställningar?
Upptäck och blockera samtal med appar från tredje part

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-15 18:04

BlackList: caller ID & blocker är en annan app som ska kunna lägga till serier av nummer. Men den har en intressant kommentar i sin beskrivning, som betyder att det inte går att lägga till ett helt land. Enligt den apputvecklaren kan bara de första 1,9 miljoner numrena i en serie blockeras. Det finns fler nummer än så i Tunisien, tror jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-15 18:09

Förresten det påminner mig om en tidigare kollega som hade ett fenomenalt sifferminne. Eftersom han sällan använde mobil hade han alla aktuella nummer i huvet. Ofta gick det fortare att fråga honom än att leta upp numret i sin egen mobil...

En dag när han fick beröm för sitt minne svarade han gravallvarligt:

”Jag kan ALLA telefonnummer.
Jag vet bara inte till vem alla nummer går.”

?

Det ena programmet i App Store ledde till det andra, som inspirerade till en google-sökning och så vidare.

Hittade en tråd på annat forum. Där har en person gjort just en blockerings-app. Intressant att läsa, även om jag inte förstår allt. Svaret verkar just nu vara, precis som barbapappa_86 svarade först här i tråden, det går inte att blockera hela länder. Detta då det tydligen blir för många nummer att hålla reda på. Att bara kolla på landkoden funkar tydligen inte. Detta om jag nu förstått tråden på macrumors rätt.

https://forums.macrumors.com/threads/wideprot...

Ursprungligen av Tomten2010:

Det ena programmet i App Store ledde till det andra, som inspirerade till en google-sökning och så vidare.

Hittade en tråd på annat forum. Där har en person gjort just en blockerings-app. Intressant att läsa, även om jag inte förstår allt. Svaret verkar just nu vara, precis som barbapappa_86 svarade först här i tråden, det går inte att blockera hela länder. Detta då det tydligen blir för många nummer att hålla reda på. Att bara kolla på landkoden funkar tydligen inte. Detta om jag nu förstått tråden på macrumors rätt.

https://forums.macrumors.com/threads/wideprot...

Så, då är det bara hoppas att operatörerna eller Apple nån gång ger oss möjligheten. Jag tänker inte hålla andan medans vi väntar...

Om Apple tillsammans med operatörerna hade velat så kunde de skapa en vit- eller svartlista som finns hos operatören, men att du som abonnent ställer in vad som skall vara på din lista via ett enkelt snyggt GUI genom iOS på din iPhone. Det skall vara säkert och endast abonnenten och operatören som kan redigera denna lista.

Där skulle man i teorin kunna svartlista ett helt land, typ. +261*". För att operatörerna skall gå med på detta måste det vara ett öppet format, så att det även funkar för Android och andra OS – Apple behöver dock bara fokusera på iOS tillsammans med operatörerna.

Man skulle kunna ha två listor. En för inkommande samtal och en för utgående samtal. Som förälder vill man nog skapa en utgående vitlista till sina barn som nyss fått en telefon – att barnen kan ringa sina föräldrar, far- och morföräldrar, några kompisar. När barnen är mogna kan de själva redigera denna vitlistan eller ta bort den helt.

Allt är möjligt bara det finns intresse hos mobiltillverkarna OCH hos operatörerna. Vit-/svartlistan är inte kopplad till telefonen utan till abonnentens nummer, så byter abonnenten telefon men har kvar numret och operatören fungerar vit-/svartlistan ändå vit byte av telefon. Det skulle vara bra om man kunde ladda ner och upp vit-/svartlistan till sin telefon. Vill man byta operatör laddar man bara ner listan innan bytet sker och laddar upp när man är hos nya operatören.

En liten uppdatering i ämnet.

Antalet spam-samtal har varit betydligt färre de senaste månaderna. I alla fall från telefonnummer/kontakter jag inte redan blockat. De redan blockade märker man ju inte av.

En positiv sak jag upptäckte förra veckan var att nu behövs inte någon kontakt först skapas som sedan blockeras. Så fort spammaren "lagt på luren" (undrar hur många ungdomar som undrar var det uttrycket kommer ifrån), det vill säga att ringsignalerna upphört så finns nu valet "Blockera den här uppringaren" längst ner på samtalets infosidan där man kan ringa upp, skicka meddelande, dela kontakt, skapa ny kontakt med mera finns. Förr hann de ringa två tre gånger under tiden jag höll på att skapa en kontakt och blockera denna. Nu räcker ett snabbt tryck så är de blockade.

Senast redigerat 2020-01-24 17:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-24 18:10
Ursprungligen av Tomten2010:

En liten uppdatering i ämnet. ...

Ungdomar idag säger inte lägga på luren, de säger ”klickar”.
Jag klickade han direkt ba.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 20:13

Jag tycker att det är undermåligt att våra politiker lägger så mycket krut på en massa trams, men att städa upp, blockera och lagföra kriminella nätverk av telefonbedragare gör de inget åt. Särskilt anmärkningsvärt i dessa dagar då all trafik är digital, då finns moder teknik att tillgå.

Tills detta är löst så använder jag också Truecaller.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-24 21:22
Ursprungligen av iSweden:

Jag tycker att det är undermåligt att våra politiker lägger så mycket krut på en massa trams, men att städa upp, blockera och lagföra kriminella nätverk av telefonbedragare gör de inget åt. Särskilt anmärkningsvärt i dessa dagar då all trafik är digital, då finns moder teknik att tillgå.

Tills detta är löst så använder jag också Truecaller.

Är det politikernas jobb? Jag trodde det var polisens

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 21:40
Ursprungligen av Innis:

Är det politikernas jobb? Jag trodde det var polisens

Borde även vara politiskt då det det gäller flera länder. Och länderna bör enas i frågan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-24 21:45
Ursprungligen av iSweden:

Borde även vara politiskt då det det gäller flera länder. Och länderna bör enas i frågan.

Ja du får tycka vad du vill men att politiker skulle micro styra polisen när det redan är olagligt är verkligen trams.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 21:47
Ursprungligen av Innis:

Ja du får tycka vad du vill men att politiker skulle micro styra polisen när det redan är olagligt är verkligen trams.

Tjafs

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-24 21:50
Ursprungligen av iSweden:

Tjafs

Ja jag håller med. Verkligen tjafs att politiker ska hålla på med petitesser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-24 21:52
Ursprungligen av Innis:

Ja jag håller med. Verkligen tjafs att politiker ska hålla på med petitesser.

Att du bara orkar ...

Bevaka tråden