Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart kommer ni hänga efter 99?

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zitram:

Ska göra ett försök, nu är det bara namnet som vi måste komma på idag, nu blir de lite trädgårdsjobb, sen ikväll tänkte jag köpa ett namn. Så kom på de bästa namn nu. Enkelt namn, inte allt för likt 99.se så dom tycker vi snor deras idé även fast dom lägger ner.
Sen att man iallafall kan bli medlem inom någon dag så får forumet och designen växa fram.

Kommer inte vara annonser och reklam, har inget vinstsyfte idag med projektet.

Välj ett av alla namn folk har skrivit eller nåt du kommit på själv och gillar.
Ta två likadan siffror eller nåt.

macse.nu

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-14 12:48

Tror ni verkligen på det själva att ett nytt forum kommer överleva?

Ursprungligen av Zitram:

Någon annan bra kombo? Som är lätt att komma ihåg som 99.se men något nytt liksom ?

66666.se

(borde dock ha en punkt mellan den tredje och fjärde 6:an, och 66.se är redan registerad...)

hmmm... 66666.se registrades för bara 10 dagar sedan.

applemac.nu samt
macforum.nu samt
mactech.nu samt
en del forummac. är lediga.

Senast redigerat 2019-04-14 15:43

intehelt100.se

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2019-04-14 16:12
Ursprungligen av Zitram:

Ska göra ett försök, nu är det bara namnet som vi måste komma på idag, nu blir de lite trädgårdsjobb, sen ikväll tänkte jag köpa ett namn. Så kom på de bästa namn nu. Enkelt namn, inte allt för likt 99.se så dom tycker vi snor deras idé även fast dom lägger ner.
Sen att man iallafall kan bli medlem inom någon dag så får forumet och designen växa fram.

Kommer inte vara annonser och reklam, har inget vinstsyfte idag med projektet.

Vår gamla mac-site mactuellt?

Ursprungligen av Innis:

Tror ni verkligen på det själva att ett nytt forum kommer överleva?

Varför inte?
Är ju inget annat svenskt forum som känns tilltalande just nu

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 09:27
Ursprungligen av Mackan1984:

Varför inte?
Är ju inget annat svenskt forum som känns tilltalande just nu

Inte för dig kanske men det betyder inte att ett nytt forum skulle bli framgångsrikt.
Aktiviteten här har sjunkit redan innan meddelandet om nerläggning. Att bygga ett nytt forum på den grunden kommer inte lyckas.

macaroner

Ursprungligen av Zitram:

Ska göra ett försök, nu är det bara namnet som vi måste komma på idag, nu blir de lite trädgårdsjobb, sen ikväll tänkte jag köpa ett namn. Så kom på de bästa namn nu. Enkelt namn, inte allt för likt 99.se så dom tycker vi snor deras idé även fast dom lägger ner.
Sen att man iallafall kan bli medlem inom någon dag så får forumet och designen växa fram.

Kommer inte vara annonser och reklam, har inget vinstsyfte idag med projektet.

max.se
macs.se
macsat.se
maxat.se
macan.se

Ursprungligen av Innis:

Inte för dig kanske men det betyder inte att ett nytt forum skulle bli framgångsrikt.
Aktiviteten här har sjunkit redan innan meddelandet om nerläggning. Att bygga ett nytt forum på den grunden kommer inte lyckas.

Hur vet du att aktiviteten har sjunkit? Antar ändå att det är flera som kollar dagligen.
Hade varit bra att man haft en räknare där uppe som visar antal besökare mm. som på filmt.....

Vad är det man ska egentligen tänka på när det gäller val av namn och dylikt?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 09:55
Ursprungligen av calinou:

Hur vet du att aktiviteten har sjunkit? Antar ändå att det är flera som kollar dagligen.
Hade varit bra att man haft en räknare där uppe som visar antal besökare mm. som på filmt.....

Därför att dom som driver 99 har sagt det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-15 10:54
Ursprungligen av Innis:

Därför att dom som driver 99 har sagt det.

Vad jag läst har aktiviteten ökat, men inte tillräckligt fort.

Ursprungligen av Innis:

Därför att dom som driver 99 har sagt det.

var finns det underlag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-15 11:58
Ursprungligen av keptang:

Finns ju färdiga forummjukvaror, ingen rocket science att köra dessa istället för att knåpa ihop något eget.

what @keptang said!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 16:47
Ursprungligen av Innis:

Därför att dom som driver 99 har sagt det.

Ursprungligen av Cribe:

Vad jag läst har aktiviteten ökat, men inte tillräckligt fort.

Jag har läst och hört olika men jag drar slutsatsen att det minskat.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 16:53
Ursprungligen av calinou:

Hur vet du att aktiviteten har sjunkit? Antar ändå att det är flera som kollar dagligen.
Hade varit bra att man haft en räknare där uppe som visar antal besökare mm. som på filmt.....

Spelar egentligen ingen roll ifall det ökat eller minskat. Räcker inte att det är en handfull personer som är villiga att starta ett nytt forum. Det svåra är att hålla det levande och intressant. Vet inte hur många forum som gått sitt öde till mötes fast det hade en stor användarbas..

Ursprungligen av Innis:

Spelar egentligen ingen roll ifall det ökat eller minskat. Räcker inte att det är en handfull personer som är villiga att starta ett nytt forum. Det svåra är att hålla det levande och intressant. Vet inte hur många forum som gått sitt öde till mötes fast det hade en stor användarbas..

Det som höll mig kvar på 99 var ju hur forumet såg ut.
Smidigt och snyggt.
Är medlem på både sweclockers, macworld osv men är aldrig lika sugen på att gå dit.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 19:59
Ursprungligen av Mackan1984:

Det som höll mig kvar på 99 var ju hur forumet såg ut.
Smidigt och snyggt.
Är medlem på både sweclockers, macworld osv men är aldrig lika sugen på att gå dit.

För mig är innehållet det viktiga.
Vem,vad,hur folk skriver.
Snyggt skal men tomt innehåll lockar inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-15 20:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Det som höll mig kvar på 99 var ju hur forumet såg ut.
Smidigt och snyggt.
Är medlem på både sweclockers, macworld osv men är aldrig lika sugen på att gå dit.

Samma här!

  • Medlem
  • 2019-04-15 20:45

Jag tycker fokus bör vara att hitta ett sätt att driva 99s forumdel vidare på ideell entusiast-basis, annars går en enorm kunskapsbas förlorad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-16 10:14
Ursprungligen av Innis:

Inte för dig kanske men det betyder inte att ett nytt forum skulle bli framgångsrikt.
Aktiviteten här har sjunkit redan innan meddelandet om nerläggning. Att bygga ett nytt forum på den grunden kommer inte lyckas.

På 99.se mättes ju framgången i om det genererade pengar eller bara var en kostnad. I det nya forumet kommer det inte vara en faktor utan där handlar det endast om aktivitet för att så många som möjligt ska ha glädje av det, sådant får ges tid att växa fram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-16 10:26
Ursprungligen av Zitram:

Ska göra ett försök, nu är det bara namnet som vi måste komma på idag, nu blir de lite trädgårdsjobb, sen ikväll tänkte jag köpa ett namn. Så kom på de bästa namn nu. Enkelt namn, inte allt för likt 99.se så dom tycker vi snor deras idé även fast dom lägger ner.
Sen att man iallafall kan bli medlem inom någon dag så får forumet och designen växa fram.

Kommer inte vara annonser och reklam, har inget vinstsyfte idag med projektet.

applecirkeln.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-16 12:38
Ursprungligen av Zitram:

… Så kom på de bästa namn nu. Enkelt namn, inte allt för likt 99.se så dom tycker vi snor deras idé även fast dom lägger ner.

pomtek.se
appoteket.se (…´säkta)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-16 14:38
Ursprungligen av zinned:

På 99.se mättes ju framgången i om det genererade pengar eller bara var en kostnad. I det nya forumet kommer det inte vara en faktor utan där handlar det endast om aktivitet för att så många som möjligt ska ha glädje av det, sådant får ges tid att växa fram.

Nu pratar jag inte den ekonomiska aspekten utan att hålla ett forum i liv. Det räcker oftast inte i längden att bara ha ett forum utan det krävs lite mer.,Se på Minhembio som är integrerat med Prisjakt tex. Det krävs mervärde som artiklar,nyheter.
Jag imponeras av viljan men jag tror att projektet är dödfött.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-16 15:45
Ursprungligen av Innis:

Det räcker oftast inte i längden att bara ha ett forum utan det krävs lite mer.

Jo en stordel av diskussionerna är från nyheter här. Inte så mycket av forum. iaf. inte för mig. Det är många år sen jag ställt någon fråga i något forum. Problemet med forum är att de till slut blir för mastodonta för att man ska hitta det man söker. Man kunde kanske bygga digitala handböcker från forum trådar.
Jag är inte personen heller som ser någon riktig ide med en motorsports tråd i ett forum som 99. Det är lite out of topic, men det är många som gillar det och tycker om att vara sociala. Men samtidigt anser jag att det tar bort från det egentliga värdet av ett dylikt forum.

Nåja hur som helst blir det nåt nytt ställe kollar jag antagligen in det, men om det inte handlar så mycket om problemlösning eller nyheter kring apple är jag inte så intresserad.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-16 21:29

Forumdöden drabbar rätt många av de (svenska) forumen jag brukar besöka. Component.se är numera dött, MinHembio känns som det går på sparlåga, det känns som det är mest inlägg i 'off topic'-delen av forumet. Även på fotosidan.se är det inte alls samma aktivitet som för några år sedan.

Beror det på att folk inte har något att diskutera lägre eller att diskussionerna har flyttat till andra ställen?
Är tekniken så mogen att man inte behöver hjälp längre?
- It just works?

Ursprungligen av chrme109:

Forumdöden drabbar rätt många av de (svenska) forumen jag brukar besöka. Component.se är numera dött, MinHembio känns som det går på sparlåga, det känns som det är mest inlägg i 'off topic'-delen av forumet. Även på fotosidan.se är det inte alls samma aktivitet som för några år sedan.

Beror det på att folk inte har något att diskutera lägre eller att diskussionerna har flyttat till andra ställen?
Är tekniken så mogen att man inte behöver hjälp längre?
- It just works?

Flyttat till facebook kanske? Har fortfarande inget konto där, så har ingen koll.

aw.se
aw.nu
aw100.se
aw100.nu

Apple “Watch ?”

al.se
al.nu

Apple “Look”

ai.se
ai.nu

Apple “interested”

Bevaka tråden