Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inser att jag ännu inte berättat här vart jag ska ta vägen efter tiden på 99. För er som undrar kan jag berätta att jag kommer bli kollega med Amanda igen, och börja jobba på Internetstiftelsen. Det blir både roligt och spännande!

  • Medlem
  • 2019-04-18 12:34
Ursprungligen av jakobnilsson:

Inser att jag ännu inte berättat här vart jag ska ta vägen efter tiden på 99. För er som undrar kan jag berätta att jag kommer bli kollega med Amanda igen, och börja jobba på Internetstiftelsen. Det blir både roligt och spännande!

Grattis till nya jobbet!

Ursprungligen av Ida Blix:

Visste väl att du och Ipad Pro var en match made in heaven Kan inte låta bli den själv fast jag inte gör särskilt mycket vettigt med den alltid.

Har varit superkul att prata med dig genom åren! Finns också på Twitter så får snacka vidare där!

Hehe, you know it! Försöker hålla min pepp nere så jag inte framstår som en sekterist, men den passar mig som handen i handsken. ^_^ Och detsamma! Givetvis såg jag till att följa dig på Twitter så snart jag läste om att ni skulle lägga ner här. ❤️

Ursprungligen av jakobnilsson:

Tack för allt, och jättetrevligt att ha dig som poddgäst! Kommer fortsätta följa din serieproduktion med stort intresse!

Tack! Och tack själv, för gångerna jag fick komma förbi.
Jag kan eventuellt ha någonting som nyss kom från tryck som kan vara av intresse, men hojtar till på fejjan om det.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Inser att jag ännu inte berättat här vart jag ska ta vägen efter tiden på 99. För er som undrar kan jag berätta att jag kommer bli kollega med Amanda igen, och börja jobba på Internetstiftelsen. Det blir både roligt och spännande!

Hurra vad bra! Perfekt. Grattis till jobbet! ✨✨

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-04-22 18:49

Tack för all hjälp jag fått under åren. Har suttit ensam på kammaren med problem och slitit mitt hår sena nätter med en deadline några timmar bort, men då fann jag ofta lösningen här på forumet!
Har nu lämnat yrkeslivet och blivit friherre så stressen är numer inte lika påtaglig...
Tack än en gång.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2019-04-22 18:54
Ursprungligen av jakobnilsson:

Inser att jag ännu inte berättat här vart jag ska ta vägen efter tiden på 99. För er som undrar kan jag berätta att jag kommer bli kollega med Amanda igen, och börja jobba på Internetstiftelsen. Det blir både roligt och spännande!

Grattis! ?
Pitcha att du och Amanda ska starta en podd! ?

Detta är tråkigt..
Jag har lurkat 99mac/99 under åren som ett komplement till annat forum, men aldrig kommit mig till att skapa ett konto. (skapade kontot i samband med nån tävling och detta är min första och enda post.)
så mitt bidragande till forumet är väl i stort sett = 0.

Men kunskapen som finns här i form av medlemmar och gamla posts har ofta varit hjälpsamma.
Lycka till med vad ni nu gör nu!

Näe..!? Meh..? Va..? </3

Vart ska jag nu få de faktiskt relevanta teknik-nyheterna? Det finns mycket om teknik på reddit (en 99-subreddit någon?), men det är inte alltid lika relevanta saker när man bor i Sverige. Själv har jag varit medlem här sen 2006 och hade till o med mitt första uppdrag som frilans på 99!

Jag minns att jag var en aning skeptisk när det blev "mer än ett forum" och "andra typer av teknik" men den känslan försvann ganska kvickt. Det arbete som ni på redaktionen har lagt ner har varit så så så uppskattat! Det har gjort att forumet har hängt med i tiden och inte blivit en enklav för/av enbart inbitna mac-användare. Att ni dessutom gjorde så artiklarna blev utgångspunkt för nya diskussioner tycker jag var genialt!

Jag är övertygad om att ni gjort ert allra yttersta för att det här skulle bära sig, så för säkerhets skull vill jag tillägga: lasta inte er själva för att det inte gjort det. Det vart eoner mycket bättre tack vare er! All lycka till er och era nya äventyr <3

Tack alla i forumet som svarat på mina halvflummiga frågor och hjälpt mig med betydliga och obetydliga problem genom åren!
Tack Tack Tack <3

Jag hann dessvärre aldrig skriva en recension av de 9 Nano-panelerna jag vann med mitt hue-rim, jag fastnade i att programmera dem..! Har haft så kul! Även om de tänds med lite vemod just nu så kommer de skina som det ljus 99 var (och är) i internet-mörkret.
Tack för allt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-25 16:13

Riktigt trist nyhet

Tack för den här tiden!

99 var mitt favoritforum för Apple på svenska. Särskilt efter att ni byggde om och forumet blev smidigare att använda. Vilket fick mig att besöka Macworld allt mer sällan och 99 allt oftare. Och jag var nog inte ensam om detta. Med tiden blev det fler kunniga medlemmar på 99, vilka gav allt bättre svar.

Det är många av de mer frekventa besökarna som jag kommer att sakna. Märker att de som först dyker upp i minnet är de som har udda användarnamn och/eller unik avatar. Men det finns många fler som kanske var här mer sällan.
Hoppas att vi råkas någon annanstans framöver.

Tyvärr tror jag också att det ändrade fokuset från endast Apple till allmänt om IT och teknik inte var bra. Forumets syfte blev otydligare och rörigare. Det gjorde mycket skada till det redan känsliga Apple communityt. Skiftet blev nog början till slutet. Visst det finns många som har Mac i Sverige, men PC med Windows är absolut störst. Samma sak med iPhone kontra Android.

99mac.se > 99.se >> teknikveckan.com ?

Vi skrivs/hörs !!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-25 18:21
Ursprungligen av iSweden:

Riktigt trist nyhet

Tack för den här tiden!

99 var mitt favoritforum för Apple på svenska. Särskilt efter att ni byggde om och forumet blev smidigare att använda. Vilket fick mig att besöka Macworld allt mer sällan och 99 allt oftare. Och jag var nog inte ensam om detta. Med tiden blev det fler kunniga medlemmar på 99, vilka gav allt bättre svar.

Det är många av de mer frekventa besökarna som jag kommer att sakna. Märker att de som först dyker upp i minnet är de som har udda användarnamn och/eller unik avatar. Men det finns många fler som kanske var här mer sällan.
Hoppas att vi råkas någon annanstans framöver.

Tyvärr tror jag också att det ändrade fokuset från endast Apple till allmänt om IT och teknik inte var bra. Forumets syfte blev otydligare och rörigare. Det gjorde mycket skada till det redan känsliga Apple communityt. Skiftet blev nog början till slutet. Visst det finns många som har Mac i Sverige, men PC med Windows är absolut störst. Samma sak med iPhone kontra Android.

99mac.se > 99.se >> teknikveckan.com ?

Vi skrivs/hörs !!

Hade dom inte bytt fokus hade 99 lagts ner tidigare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-25 18:42
Ursprungligen av Innis:

Hade dom inte bytt fokus hade 99 lagts ner tidigare

Kanske det? Sitter du inne med okända uppgifter? Jobbad du på Geeks?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-25 21:20

Det har ju Ida och Johan sagt några gånger redan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-25 21:29

Trist nyhet. Gänget på 99 var min guide när jag köpte 3GS och första Macen för 10 år sedan. Utan 99 hade jag inte varit där jag är idag.
Det som fått mig att ha 99 som första bokmärke och 1,78 inlägg/dag är den goa attityden. Här har alla bidragit med sin kunskap, och få forum har sådan saklighet och netikett.
Som så många andra redan nämnt tycker jag det är trist att den samlade kunskapen riskerar att gå förlorad. Jag förstår att det krävs resurser att hålla ett forum igång, men ett read-only arkiv kräver inte alls samma insats. Är denna möjlighet utforskad?

Man vet aldrig vad man har innan det tas bort.

Stort tack till Team 99 och alla här i forumet.

Senast redigerat 2019-04-26 10:02
  • Medlem
  • 2019-04-25 23:01

För mig startade Apple-resan 2004 med en iPod Mini 4GB, en babyblå. Knappt två år senare lämnade jag PC-träsket och köpte min första Mac, en Mac Mini med en Core Duo på 1,66GHz. (Den är fortfarande kvar i min ägo)
Jag reggade mig i november 2004 och det har blivit över 5000 inlägg sedan dess. Det är hit man har vänt sig om något har strulat. Nu är allt slut... Känns vemodigt och sorgligt. ?

Detta blir mitt sista inlägg. Tack för all hjälp genom dessa år. Jag kommer att sakna detta ställe.
Over and out! Nu drar jag ur internetsladden ur hårddisken...

Senast redigerat 2019-04-26 15:50
Ursprungligen av iSweden:

Kanske det? Sitter du inne med okända uppgifter? Jobbad du på Geeks?

Vi var absolut tvungna att göra något för att vända den vikande trenden av allt mindre aktivitet. Vi provade många saker och vinklar under lång tid och såg en ändring uppåt efter bytet av inriktning och namnet, men det gick alldeles för långsamt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-26 03:18
Ursprungligen av iSweden:

Kanske det? Sitter du inne med okända uppgifter? Jobbad du på Geeks?

Nej jag jobbar inte på Geeks men jag har följt med i denna tråd. Du verkar inte ha gjort det pga ointresse kanske

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-26 17:40

Tack för allt

Jag tänker klicka på bokmärket till 99 tills sajten är borta. På något magiskt sätt kanske den består.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-26 18:21
Ursprungligen av Zeugma:

Jag tänker klicka på bokmärket till 99 tills sajten är borta. På något magiskt sätt kanske den består.

Om 99-fliken är öppen i Safari kan siten inte stängas..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-27 00:30

Tack och hej.

Framförallt tack.

Nu är det den 27 och sajten är kvar!

Jaha, mycket synd att en epok går i graven.
Stort tack till alla som jobbat med och på denna site genom åren som gått.
Lycka till er alla som förgyllt tillvaron här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-27 06:09
Ursprungligen av Zeugma:

Nu är det den 27 och sajten är kvar!

Skulle väl läggas ner 1:a Maj Officiellt

Ursprungligen av Ida Blix:

Om inget nytt hänt sen vi slutade jobba tas allt bort 26 april. Inget kommer ligga kvar. Men jag är inte kvar på företaget så vet faktiskt inte den exakta planen.

Ursprungligen av Bittin^:

Skulle väl läggas ner 1:a Maj Officiellt

Det var uppgiften först, men sedan skrev Ida ovanstående. Det kanske ändå är 1 maj som gäller.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-27 09:13

Tänk om det är en luring för att öka aktiviteten? ?

Ursprungligen av mattiL:

Tänk om det är en luring för att öka aktiviteten? ?

Hoppas! ??

Jag håller tummarna för att någon form av överenskommelse är nära förstående och att det finns någon räddning för sajten. Så fort något är officiellt/färdigt lär vi få höra vad som beslutats!

Kul med bonus-dagar för 99 så länge!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-28 22:27

...så vad blev high scoren för det här arkadspelet med namnet ”99”?

Dvs, lite stats. Hur länge var det igång? Antal postningar/trådar/medlemmar? Hur stor är databasen? Var det Björnström som slog första bossen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-28 22:29

Ps. Wikipedia refererar minst 10ggr till 99. DS.

PS2. Internet Archive erbjuder arkivering av hela site:r. DS2.

Hmmm... 99 verkar vara seglivat, kanske räcker månaden ut?

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm... 99 verkar vara seglivat, kanske räcker månaden ut?

Eller ännu längre......

Bevaka tråden