Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-12 16:50
Ursprungligen av andlin76:

Snart stängs ju den här tråden då hela 99.se lägger ner och raderas, nånn som vet var vi kan fortsätta ApplePay snacket?

Trots upprepningar och en del meningslöst tjöt dyker det ju ibland upp ett å annat guldkorn om ApplePay som ni tipsar om, vore synd att tappa det.

Teknikveckans forum

Ursprungligen av Innis:

Teknikveckans forum

Har du länk?
Aldrig varit där. ??

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-12 19:09
Ursprungligen av Fantomen81:

Har du länk?
Aldrig varit där. ??

Svårt att söka? ?

https://bubblan.teknikveckan.com

Ursprungligen av Innis:

Teknikveckans forum

Bra tips! Reggat konto och tittat runt lite. Ser ut som ett trevligt forum. Finns dedikerat Apple-forum.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-13 11:08
Ursprungligen av Sperious:

Bra tips! Reggat konto och tittat runt lite. Ser ut som ett trevligt forum. Finns dedikerat Apple-forum.

Trevliga personer som ligger bakom

Ursprungligen av Innis:

Teknikveckans forum

Ser trevligt ut! Har reggat mig med samma nick som här.

Tydligen så ska Pay nu funka på Biltema med AMEX. Så även på systembolaget.

Ursprungligen av Christian_W:

Tydligen så ska Pay nu funka på Biltema med AMEX. Så även på systembolaget.

Konstigt det där Amex. Det verkar som varje butikskedja måste anpasssa sig. Och många ställen tar inte Amex överhuvud taget. Känns som att kör man Amex måste man ändå ha ett MC/Visa i bakfickan för att kunna vara säker på att kunna betala.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-15 08:57

Jag har betalat både på Biltema och Systemet med ApplePay/Klarna. Så det borde funka med allt man kan koppla till ApplePay.
Att AmEx har en egen lösning är lite ovanligt, men de har alltid (försökt) vara lite speciella. Förr var det väl lite exklusivt att ha AmEx, idag är det snarare en begränsning.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2019-04-15 08:59
Ursprungligen av kenjon:

Jag har betalat både på Biltema och Systemet med ApplePay/Klarna. Så det borde funka med allt man kan koppla till ApplePay.
Att AmEx har en egen lösning är lite ovanligt, men de har alltid (försökt) vara lite speciella.

Klarna=Visa. Amex är en helt egen grej.

Kan bekräfta att Pay + AMEX funkade bra på mitt lokala systembolag idag.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2019-04-24 09:12

Lunchkultur (Sodexo Lunch kort https://www.lunchkultur.se/) har nu stöd för apple pay , har dock inte prova ännu

//Daniel

Ursprungligen av danielj:

Lunchkultur (Sodexo Lunch kort https://www.lunchkultur.se/) har nu stöd för apple pay , har dock inte prova ännu

//Daniel

Äsch, jag som blev av med lunchförmånen när jag bytte jobb. Har dock 65 öre kvar på mitt Sodexokort. Undrar var jag skall Apple Pay:a bort dom sista slantarna...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2019-04-24 12:19

Monese fungerar utmärkt med mastercard koppling. Så himla tråkigt att svenska banker inser storheten i detta eller är för snåla eller vad det nu är!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-24 13:50
Ursprungligen av danielj:

Lunchkultur (Sodexo Lunch kort https://www.lunchkultur.se/) har nu stöd för apple pay , har dock inte prova ännu

//Daniel

Men det var väl trevliga nyheter. Har Sodexo kortet genom jobbet

Ursprungligen av Robban G:

Monese fungerar utmärkt med mastercard koppling. Så himla tråkigt att svenska banker inser storheten i detta eller är för snåla eller vad det nu är!

Behöver du sätta in pengar i förväg till Monese, eller kan du koppla ditt ordinarie bankkort till Monese?

Skulle vara grymt smidigt om det sista gick och gav ApplePay.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2019-04-24 17:44
Ursprungligen av andlin76:

Behöver du sätta in pengar i förväg till Monese, eller kan du koppla ditt ordinarie bankkort till Monese?

Skulle vara grymt smidigt om det sista gick och gav ApplePay.

Än så länge sätter man in, vilket går fort. Men de verkar vara på tårna och lyssnar på kunderna för att se vad de vill ha i framtiden.

Ursprungligen av Robban G:

Än så länge sätter man in, vilket går fort. Men de verkar vara på tårna och lyssnar på kunderna för att se vad de vill ha i framtiden.

Tack, ska signa upp.

Skaffade Curve nyligen som oxå ligger i startgroparna för ApplePay. Där funkar det med svenska kreditkort, testade på Maxi med Curve ihop med SAS Matercard. Lite meningslöst innan ApplePay stöd, fast nu är man beredd. Snyggt kort oxå.

Ursprungligen av andlin76:

Tack, ska signa upp.

Skaffade Curve nyligen som oxå ligger i startgroparna för ApplePay. Där funkar det med svenska kreditkort, testade på Maxi med Curve ihop med SAS Matercard. Lite meningslöst innan ApplePay stöd, fast nu är man beredd. Snyggt kort oxå.

Jag blev tipsad om curve. Du verkar nöjd. Är det så smidigt som det verkar?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev tipsad om curve. Du verkar nöjd. Är det så smidigt som det verkar?

Curve funkar fint, har iaf inte haft några problem med det.

Ursprungligen av keptang:

Curve funkar fint, har iaf inte haft några problem med det.

Jag är svag... Ska prova:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är svag... Ska prova:)

Helt rätt, du har inget att förlora på det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev tipsad om curve. Du verkar nöjd. Är det så smidigt som det verkar?

Har man mer än ett kort är det en smart lösning, slipper släpa runt på en massa kort. Har testat det i diverse olika affärer, funkar bra å inget lagg.

Blir ännu bättre om de får Amex stöd och ApplePay, det sista känns lite osäkert då de redan 2017 gick ut å sa att ApplePay snart skulle komma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-25 11:24

Blev nyfiken här och försökte läsa på om Curve men fick ändå inte riktigt kläm på exakt hur det fungerar.

Är det ett fysiskt kort som man kan få? Verkar sedan ligga som ett lager över ens befintliga kort och fungera med alla utom AMEX, är det korrekt? Hur sker transaktioner mot debit kontra kreditkort? De stödjer inte Apple Pay än? Vad är då vinningen med detta kortet?

Ursprungligen av zinned:

Blev nyfiken här och försökte läsa på om Curve men fick ändå inte riktigt kläm på exakt hur det fungerar.

Är det ett fysiskt kort som man kan få? Verkar sedan ligga som ett lager över ens befintliga kort och fungera med alla utom AMEX, är det korrekt? Hur sker transaktioner mot debit kontra kreditkort? De stödjer inte Apple Pay än? Vad är då vinningen med detta kortet?

Ja, jag fick hem ett kort i brevlådan. Är ganska snyggt då det inte har något namn eller siffror på framsidan, står på baksidan istället.

Precis, kortet ligger som ett lager och vidarebefordar dina köp till det kortet du valt i appen. Det coola är att man kan ändra i efterhand om man råkar välja fel.

Fungerar kanon med kredit, debit ska funka fast jag har inte testat.

Vinningen är om du har många kort så slipper du släpa runt dessa. Skulle du bli av med din plånbok räcker det att spärra ditt Curve kort via appen. Sen ska man kunna direkt få nått digitalt ersättningskort som nödkort innan det riktiga kommit.

Handlar man åt sitt företag kan man flagga dessa köp i appen och få specade separat i en fil att exportera.

Får de till ApplePay blir det rena julafton då alla dina kort kommer att funka med ApplePay.
Även Amex är önskvärt då man slipper fråga hela tiden, tar ni Amex? Vi hade Amex förra året, kunde aldrig räkna med att det skulle fungera, tröttsamt värre.

Mycket UK är det. Vad blir skillnaden efter en eventuell Brexit - med avgifter och annat ?

Ursprungligen av adress@mac:

Mycket UK är det. Vad blir skillnaden efter en eventuell Brexit - med avgifter och annat ?

Tänker precis samma sak. Fast kortet kostar ju inget om man inte tok använder det. I värsta fall får jag avsluta det... Har bolaget massa EU kunder är en gissning att de flyttar från UK för att slippa meck.

Tydligen har Amex fungerat tidigare. Vad gäller möjligheten till ApplePay - faller den nog på samma principer som Amex gjorde. Så dom är nog små i närtid.
https://blog.imaginecurve.com/bringing-amex-b...

Ursprungligen av adress@mac:

Tydligen har Amex fungerat tidigare. Vad gäller möjligheten till ApplePay - faller den nog på samma principer som Amex gjorde. Så dom är nog små i närtid.
https://blog.imaginecurve.com/bringing-amex-b...

Jag ser inte varför Apple Pay skulle falla för att Amex använde ett annat protokoll för trådlös autentisering.

Nog för att jag hade fel om amex tidigare men om Curves blipp fungerar på samma ställen som visa/mc så borde det inte vara något hinder

Dessutom

Så vitt som jag förstår så ingick amex i något beta-försök

Inte tekniskt - är nog inget problem. Tänkte närmast den ekonomiska aspekten.

Bevaka tråden