Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart kommer ni hänga efter 99?

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-04-17 08:08
Ursprungligen av Innis:

Jag hänger på Macworld sedan 2009 och planerar fortsätta med.

Hade helt glömt bort det forumet. Loggade in och kollade runt. Senast jag var aktiv handlade det om att hacka igång pushnotiser till unlockad iPhone, väntan på Mountain Lion samt buggar i iOS 6 beta..

Känns som en annan epok.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-17 08:37
Ursprungligen av chrme109:

Forumdöden drabbar rätt många av de (svenska) forumen jag brukar besöka. Component.se är numera dött, MinHembio känns som det går på sparlåga, det känns som det är mest inlägg i 'off topic'-delen av forumet. Även på fotosidan.se är det inte alls samma aktivitet som för några år sedan.

Beror det på att folk inte har något att diskutera lägre eller att diskussionerna har flyttat till andra ställen?
Är tekniken så mogen att man inte behöver hjälp längre?
- It just works?

Vi är ett utdöende släkte, vi som tar oss tid att lära oss saker och göra dem. Idag lever allt med filter på olika sociala medier. Snabba kickar och likes hit eller dit.

Jag undrar vad medelåldern är här, skulle gissa det är en bra bit över 30.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-17 08:40
Ursprungligen av jonasn:

Hade helt glömt bort det forumet. Loggade in och kollade runt. Senast jag var aktiv handlade det om att hacka igång pushnotiser till unlockad iPhone, väntan på Mountain Lion samt buggar i iOS 6 beta..

Känns som en annan epok.

Jag tröttnade på MW, speciellt när det kom in finniga fandroider som moderatoerer. De gick över till Disqus men inte ens då kunde de hantera det och tog bort kommentars funktionen helt.
Intressant var att man kunde läsa i kommentarenra att när jag blir moderator ska jag banna dig. Det för helt sakliga inlägg som inte var populära.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-17 08:42
Ursprungligen av jahve:

Jag kan svara enkelt. DSF är inte dispositiv, den går inte att avtala bort. Punkt.

Det där är inte ett svar på frågan.

Ursprungligen av Mackan1984:

Det som höll mig kvar på 99 var ju hur forumet såg ut.
Smidigt och snyggt.
Är medlem på både sweclockers, macworld osv men är aldrig lika sugen på att gå dit.

Samma sak för mig vad gäller forumet samt att kunskapsnivå och engagemang är hög här.
Nog svårt att hitta motsvarande.
Det kommer att bli svårt att frigöra sig men man har inget val verkar som.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-17 09:50
Ursprungligen av juanito:

Jag tröttnade på MW, speciellt när det kom in finniga fandroider som moderatoerer. De gick över till Disqus men inte ens då kunde de hantera det och tog bort kommentars funktionen helt.
Intressant var att man kunde läsa i kommentarenra att när jag blir moderator ska jag banna dig. Det för helt sakliga inlägg som inte var populära.

Man kommenterar artiklar i forumet.
Moderaterna nu är inga fandroids.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-17 10:39
Ursprungligen av Innis:

Man kommenterar artiklar i forumet.
Moderaterna nu är inga fandroids.

Kan hända tappade ändå intresset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-17 12:36
Ursprungligen av Innis:

Nu pratar jag inte den ekonomiska aspekten utan att hålla ett forum i liv. Det räcker oftast inte i längden att bara ha ett forum utan det krävs lite mer.,Se på Minhembio som är integrerat med Prisjakt tex. Det krävs mervärde som artiklar,nyheter.
Jag imponeras av viljan men jag tror att projektet är dödfött.

Det finns ingen anledning att inte försöka. Går det så går det, i annat fall är det status quo jämfört med nu.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-17 14:36
Ursprungligen av zinned:

Det finns ingen anledning att inte försöka. Går det så går det, i annat fall är det status quo jämfört med nu.

Har inte påstått annat heller utan jag förutspår utgången.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-24 18:55
Ursprungligen av Mackan1984:

Försöker hitta mitt nästa Go-To för att tjafsa med android-fans och bara prata om det senaste i tech-världen...
Har ni tips?

Jag är inte lika intresserad av att tjaffsa med android-fans som du är. Men jag har ju ett behov av att kika på andra sidan, och att ha ett hem där jag periodvis kan procastinera från livet i övrigt och nån gång skriva för långa inlägg...

Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Som jag skrev någon annan stans så tror jag 99mac alltid varit ett ganska styrt forum med en tydlig forumledning och att det bidragit till att det blivit långlivat. Jag tror inte ett ideellt mac-forum blir långlivat, det är för smalt och inte tillräckligt ideburet ämne som t.ex musik kunde vara för 99musik.se. Men jag gnäller aldrig över ideella människor, och kommer definitivt följa med om någon gör ett försök!

Så för att sammanfatta mitt eget letande, vart kommer jag hänga efter 99?

MacWorlds forum: Jag har aldrig riktigt känt mig hemmastadd på MacWorld. Redan på 90-talet när man tillfredsställde suget efter mac-nyheter med månadens nummer av en glansig tidning så köpte jag hellre MacPressen än MacWorld. Tidvis har forumet upplevts rörigt eller för ostyrt. Nyhetsdelen har lite för mycket aftonbladet-rubriker. Jag har uppskattat ett forum med lite bredare teknikfokus än bara Apple, och där blir MacWorld för begränsat. Det är inget fel på forumet för ren problemlösning och jag kommer säkert ha nytta av både forumet och nyhetssiten i framtiden, även om jag inte ”flyttar in”.

Sweclockers mac-underforum är ju också ett alternativ om man behöver apple-specifik problemlösning. Men det blir också för begränsat, och på framsidan och i forumet i övrigt känner jag mig som gammal macare inte riktigt hemma. Tittar kanske in någon gång för gamla Geeks-tiders skull, för att hålla koll på @ekloev eller se om @Tomas Ytterberg recenserat en ny skärm!

Geeks-konkurrenten Feber.se har en attraktiv blandning av ämnen, men saknar ju helt ett riktigt forum. Kommentarsfunktionen via Diskus är helt oattraktiv, både till form och innehåll. Om chefredaktör Roger Åberg var intresserad av att lägga till ett fungerande forum till sin sajt så skulle det vara ett gyllene tillfälle att köpa 99.se och forumet kunde leva vidare under ett liknande paraply som nu. Men det var inte aktuellt för 15 år sedan… https://www.99.se/forum/p/422156

Crafty.se är ju en snygg blogg med lagom blandning på för mig intressanta ämnen. Men det är ju en enmansblogg och inget forum… Andra bloggar att nämna kan vara maximac.se och iphonesajten.se. Några andra tips på svenska siter?

Men till slut hamnar jag nog på Teknikveckan. Jag är helt inaktiv på facebook och andra sociala medier så teknikveckans bubblor där är inte ett alternativ. Lyssnar inte heller på teknikpoddar (har faktiskt aldrig orkat med mer än någon snutt av 99-podden) Men har stött på Teknikveckans youtube-filmer, och gillar deras blandning av ämnen.

Fast nu har ju Teknikveckan ett ganska nystartat forum ! Så spontant blir nog dit jag flyttar, kul att se vart det tar vägen.
Det finns en anledning till. Jag hittade till 99mac 2003 via en sajt som hette MacNytt. Just den tiden tror jag att Peter Esse var redaktör på MacNytt, så det blir lite som att sluta cirkeln. Hej @Rommie

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-24 19:15
Ursprungligen av IngoX:

Men till slut hamnar jag nog på Teknikveckan. Jag är helt inaktiv på facebook och andra sociala medier så teknikveckans bubblor där är inte ett alternativ. Lyssnar inte heller på teknikpoddar (har faktiskt aldrig orkat med mer än någon snutt av 99-podden) Men har stött på Teknikveckans youtube-filmer, och gillar deras blandning av ämnen.

Fast nu har ju Teknikveckan ett ganska nystartat forum ! Så spontant blir nog dit jag flyttar, kul att se vart det tar vägen.
Det finns en anledning till. Jag hittade till 99mac 2003 via en sajt som hette MacNytt. Just den tiden tror jag att Peter Esse var redaktör på MacNytt, så det blir lite som att sluta cirkeln. Hej @Rommie

Aww men välkommen!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-24 19:30
Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
...

Gärna det. Men uppfinn inte hjulet! Välj något av de moderna och fina forumlösningarna som redan finns idag. Exempelvis Discourse, NodeBB eller Flarum.
Och bygg det så smart, skalbart och underhållsfritt som möjligt. Gärna med Docker.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-24 20:21
Ursprungligen av iSweden:

Gärna det. Men uppfinn inte hjulet! Välj något av de moderna och fina forumlösningarna som redan finns idag. Exempelvis Discourse, NodeBB eller Flarum.
Och bygg det så smart, skalbart och underhållsfritt som möjligt. Gärna med Docker.

Vi kör med Discourse! Det fungerar verkligen fantastisk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-24 20:21

Jag har bestämt mig. Teknikveckan blir mitt nya krypin ? Har varit där några dagar. Trevligt folk och bra stämning ?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-24 20:39
Ursprungligen av Cribe:

Jag har bestämt mig. Teknikveckan blir mitt nya krypin ? Har varit där några dagar. Trevligt folk och bra stämning ?

Kul att du hittat till oss - alla 99:or är välkomna - och ge gärna feedback vad som kan förbättras

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-24 21:20

Efter att ha tittat runt så har även jag hamnat på Teknikveckan. Teknik, lite rolig icketeknik och medlemmarna verkar vettiga. Sedan finns det väl en och annan knepig person där, så som det finns överallt. Sedan har jag inte fult ut förstått forumdesignen. Men det kan ju vara jag som är lite trög..??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-24 21:33
Ursprungligen av Rommie:

Kul att du hittat till oss - alla 99:or är välkomna - och ge gärna feedback vad som kan förbättras

Ja, Teknikveckan verkar verkligen ha lyckats skapa stor dragningskraft på kort tid. Br jobbat! Jag tolkar dina inlägg som att du är en av dem bakom forumet. Grymt att ni använder moderna grejer. Ingen orkar läsa gamla forum med hundratals sidor som saknar viktning av inlägg. Har kikat lite på Teknikveckan, mycket lovande. Kanske är det dit det barkar.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-24 21:40
Ursprungligen av iSweden:

Ja, Teknikveckan verkar verkligen ha lyckats skapa stor dragningskraft på kort tid. Br jobbat! Jag tolkar dina inlägg som att du är en av dem bakom forumet. Grymt att ni använder moderna grejer. Ingen orkar läsa gamla forum med hundratals sidor som saknar viktning av inlägg. Har kikat lite på Teknikveckan, mycket lovande. Kanske är det dit det barkar.

Ja det stämmer - Teknikveckan är min och två andras lilla bäbis

Ursprungligen av MacMarkus:

aw.se
aw.nu
aw100.se
aw100.nu

Apple “Watch ?”

al.se
al.nu

Apple “Look”

ai.se
ai.nu

Apple “interested”

@wurpan har ett bra namn reggat: 1mac.se
https://www.99.se/forum/p/2319096

Annars verkar det som att många (och jag med dem) redan håller på att pysa ut bakvägen till Applebubblan på Teknikveckan.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2019-04-25 16:31
Ursprungligen av johan_tanying:

@wurpan har ett bra namn reggat: 1mac.se
https://www.99.se/forum/p/2319096

Annars verkar det som att många (och jag med dem) redan håller på att pysa ut bakvägen till Applebubblan på Teknikveckan.

Stämmer bra! Har det kvar till 2019-06-14 åtminstonde. Tycker också att det skulle vara kul o dra igång en egen sida ideellt men om det finns intresse nog för det ska jag låta vara osagt.

Ursprungligen av johan_tanying:

@wurpan har ett bra namn reggat: 1mac.se
https://www.99.se/forum/p/2319096

Annars verkar det som att många (och jag med dem) redan håller på att pysa ut bakvägen till Applebubblan på Teknikveckan.

Nu är även jag på teknikveckan: Mackan1984

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2019-04-25 18:11

Har reggat mig på både Macworld och Teknikveckan.
Samma namn: MrCoffee

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-25 21:33

bubblan.teknikveckan.com -forum
macrumors.com -för nyheter

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-26 12:49

Registrerade mig på teknikveckan som Lord_Json.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-26 17:08

Bubblan med samma nick.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-26 22:39

Har tittat närmare på bubblan / teknikveckan ett tag efter att ha registrerat mig där och min spontana uppfattning är att det är mycket lägre nivå där, både kunskapsmässigt och hur man uttrycker sig. Känns som ett ordentligt steg neråt...

Ursprungligen av zinned:

Har tittat närmare på bubblan / teknikveckan ett tag efter att ha registrerat mig där och min spontana uppfattning är att det är mycket lägre nivå där, både kunskapsmässigt och hur man uttrycker sig. Känns som ett ordentligt steg neråt...

Det är väl ändå lite av ett sido-projekt så det behandlas lite som ägarnas baby.
Men men den är väl ganska färsk, ge den tid.
Gillar dock att allt tjafs/negativa kommentarer flyttas till en ”negativ-tråd” där det kan fortsättas eller läsas ?

Senast redigerat 2019-04-27 09:10
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-27 08:55
Ursprungligen av zinned:

Har tittat närmare på bubblan / teknikveckan ett tag efter att ha registrerat mig där och min spontana uppfattning är att det är mycket lägre nivå där, både kunskapsmässigt och hur man uttrycker sig. Känns som ett ordentligt steg neråt...

Så varför höjer du inte nivån

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-27 09:12

You will be assimilated, gå med och styr inriktningen liksom!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-27 10:12
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är väl ändå lite av ett sido-projekt så det behandlas lite som ägarnas baby.
Men men den är väl ganska färsk, ge den tid.
Gillar dock att allt tjafs/negativa kommentarer flyttas till en ”negativ-tråd” där det kan fortsättas eller läsas ?

Hej! Det är nog mer att notiserna är så effektiva att vi som har hög aktivitet får meddelande direkt när något hänt precis som med Facebook

Bevaka tråden