Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt för döva!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter ett typsnitt med svenska handalfabetet. Spelar i mitt fall ingen roll om det är köpevariant som gäller, finns en kund som är beredd att betala. Men finns det någon gratisvariant så är inte det helt fel. Jag är öppen för allt bara det håller hög kvalitet.

Det viktiga i sammanhanget är att det är svenska handtecken som visas, det skiljer sig nämligen ganska mycket från det amerikanska handalfabetet.

Finns det nån därute som har nån idé eller förslag på hur jag ska hitta typssnittet?! Kanske har nån av er som läser detta rent av har skapat en version!

Kontakta Sveriges Dövas Riksförbund här:

http://www.sdrf.se/sdr/

/Ola

Får man lov att fråga hur mycket du ska skriva? Du gör väl inget feltänk där du ämnar bokstavera dig igenom några längre stycken?

Då människor med hörselnedsättning i regel är fullt lika kapabla att se och läsa samma bokstäver som fullt hörande får väl handalfabetet som typsnitt betecknas som något bra i typ utbildningssyfte och liknande, men inte mycket mer.

Pröva annars lyckan på www.hrf.se. Där borde finnas någon som kan hjälpa dig vidare.

Johan, det jag ska göra är en liten folder som i första hand riktar sig till hörande som vill lära sig handalfabetet alt hörselskadade som behöver lära sig det.

Det skall alltså inte skrivas några romaner med typsnittet!

Det är viktigt att kvaliteten är bra på snittet då foldern skall göras i en fickvänlig storlek. Därför är också kunden beredd att betala en slant för snittet.

Slutligen, tack för tipsen, skall följa upp dem.

Måste det vara ett typsnitt, eller duger det med EPS-bilder på händerna? Jag kan ev. ha en uppsättning teckenspråkshänder.

skrevs ursprungligen av Andersson:

Citat:

Måste det vara ett typsnitt, eller duger det med EPS-bilder på händerna? Jag kan ev. ha en uppsättning teckenspråkshänder.f

Nej det behöver inte vara ett typssnitt, men det hade varit smidigare. Men det är viktigt att, vad jag än använder, det inte strider mot någon stackares upphovsrätt. Jag vill göra rätt för mig och inte tjäna pengar på andras mödor. Vet av erfarenhet hur det känns att bli utnyttjad!. Men är dina eps-er välritade och på det svenska teckenspråket samt helt fria så är jag klart intresserad. Hör av dig!

Tack Bengt för ditt tips! Nu var det "bara" ca 15 år sedan jag var på jakt efter en teckenspråksfont och jobbet är sedan länge avklarat. Hoppas du får ett gott skratt när du ser vilken gammal efterlysning du besvarat, det fick jag!
Ha en bra dag Bengt!
MVH / Roger aka charger68

Jag är fullt medveten om att tråden är 15 år gammal. Det var med tanke på om någon idag söker information om teckensnitt med det svenska handalfabetet och liksom jag får träff på detta inlägg hos 99.se som jag bifogade denna länk.
Nu borde jag ha teckentranskriberat detta meddelande så du hade sett det på teckenspråk istället för vanlig text.

/Bengt
Fullt teckenspråkig

1
Bevaka tråden