Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inventarier köpta i USA, bokföring?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 13:19

Om jag nu köper en powerbook å firmans vägnar i usa, hur bokför jag kostnaden? Det står ju dollar på kvittot, ska man konvertera detta belopp till kr med rådande kurs enligt fakturadatumet eller hur gör man?

  • Medlem
  • 2003-09-19 14:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Om jag nu köper en powerbook å firmans vägnar i usa, hur bokför jag kostnaden? Det står ju dollar på kvittot, ska man konvertera detta belopp till kr med rådande kurs enligt fakturadatumet eller hur gör man?

Helt korrekt vore nog att ta reda på den exakta växlingskursen för just dina pengar. Köpte du med Visa, eller liknande, så är det ju inga problem att ta reda på det. Du måste ju på något sätt kunna redovisa utlägget genom en bank, eller hur?

Precis, om du betalar med kreditkort så får du ju totalbeloppet i SEK på ett kontoutdrag från banken. Klart smidigast.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 17:33

Mm, kom på en sak bara, det finns ju ingen moms att dra av på det kvitto man får då. Svensk moms måste väl vara med på kvittot om man ska kunna göra avdrag för den?

Mao, man kan inte bara dra av 25% på beloppet och kalla det för moms

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-09-19 19:38

Om du skickar efter den så lär du få en faktura på momsen från din speditör.
Den momsen kan du ju då dra av på sedvanligt sätt.

Eventuella amerikanska skatter är inte avdragsgilla i Sverige.

Hasse

Ingen moms debiterad = ingen moms att dra av. Totalsumman är för övrigt att jämställa med pris exklusive moms för saker köpta i Sverige.

Det här var nyligen uppe för diskussion i en annan tråd. Sök lite så hittar du nog mer info.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:06

Det är lite billigare i USA, den PB jag satte ihop på applestore är ca 2000kr billigare med dagens kurs än motsvarande utan moms här i sverige. Fördelen som jag ser det är att datorn blir min egen och inte firmans. Nackdelen är att den saknar åäö på tangenterna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Det är lite billigare i USA, den PB jag satte ihop på applestore är ca 2000kr billigare med dagens kurs än motsvarande utan moms här i sverige. Fördelen som jag ser det är att datorn blir min egen och inte firmans. Nackdelen är att den saknar åäö på tangenterna.

Men i början av tråden undrade du ju hur du bokför datorn i firman. Redovisning av moms blir som sagt inte aktuellt alls men kvittar du utgiften (priset) för datorn mot intäkter för arbete du utfört (med hjälp av datorn, för att göra exemplet extra tydligt) så tillhör ju datorn firman och inte dig personligen. Förutsatt att jag inte misstolkar det du skriver så är jag rädd att du gör nåt feltänk.

För mig personligen skulle för övrigt ÅÄÖ lätt vara värt 2000 spänn extra, åtminstone på den nivån (relativt totalsumman), men det valet är naturligtvis upp till dig.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 00:25
Citat:

Men i början av tråden undrade du ju hur du bokför datorn i firman.

Jo, men jag hade släppt den tanken när jag skrev sista inlägget. åäö kvittar, jag kan ju fortfarande skriva tecknen, bara det att de inte står utskrivna på t-bordet. Dessutom kör jag med ett svenskt externt från logitech så det är lugnt.

Den här burken kommer dessutom att säljas i usa igen innan jag flyttar hem, när det nu blir.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 01:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Mm, kom på en sak bara, det finns ju ingen moms att dra av på det kvitto man får då. Svensk moms måste väl vara med på kvittot om man ska kunna göra avdrag för den?

Mao, man kan inte bara dra av 25% på beloppet och kalla det för moms

Momsen + tull får du betala när/om du visar upp den i tullen på hemvägen. (Om du incisterar). Sen dra av den i firman. Jag köper alltid datorer i USA, har aldrig betalat moms i tullen, och tullen har aldrig brytt sej, även då dom har kollat igenom mina väskor och hittat datorer. Så jag har aldrig dragit av nån moms heller.

1
Bevaka tråden