Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rimlig milersättning att fakturera – igen!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som egen företagare med försäljningsuppdrag. Hur hög milersättning för min firmas bil är det rimligt att jag fakturerar uppdragsgivaren. Uppdraget ä långvarigt och jag kör cirka 150 mil per månad. Kom med förslag, tack!

35 SEK/mil
Thomas

Rimligt och rimligt. Det beror i första hand på vad det är för bil du kör. Liten, mellan, stor, SUV, skåpbil, lastbil etc? Försök beräkna den faktiska kostnaden per mil, eller leta reda på sådana uppgifter någonstans. Tyvärr kan jag inte tipsa såhär på rak arm.

Jag behöver väl inte upplysa om att du får skatta på ersättning över 16/mil för vanlig bensindriven bil?

Själv brukar jag vid behov hyra bil som jag använder för ett visst uppdrag. Fakturerar sedan uppdragsgivaren motsvarande belopp samt 9/mil. Det brukar täcka alla kostnader men spar framför allt en massa bekymmer.

Jag behöver väl inte skatta för ersättningar som är över 16:- milen om jag har en bil som är firmans? Eftersom jag har säljuppdrag så tänker jag så här: En anställd säljare kanske har 32:- milen i ersättning för egen bil, varav 16:- skattefritt. Det kostar arbetsgivaren 32:- + sociala avgifter på de skattepliktiga 16:-. Min tanke är då att med firmabil så kunde jag ta 40:- av uppdragsgivaren, vilket är hans ungefärliga kostnad om han skulle betala 32:- till en anställd. Men å andra sidan så är ju alla mina bilkostnader avdragsgilla, så man kanske borde fakturera mindre. Eller tänker jag fel? Det här var svårt! Ännu fler synpunkter, tack!

När jag tickar konsulttaxa för kunders räkning brukar jag göra upp med kunderna hur jag debiterar restid. I vissa fall så har jag debiterat vanlig timtaxa. I andra fall halv timtaxa. Under vissa omständigheter har jag bjudigt på restid. Men, det har varit ovanligt.

Det är egentligen du och din kund som skall komma överens. Vad vi på 99mac tycker är av mera akademiskt intresse...

Måhända tycker din kund att ni redan har förhandlat om ersättning för länge sedan, och att du inte kan komma dragandes med detta nu...

Men, din tid är antagligen mera dyrbar än bensin+bilslitage.

Eftersom det är ett någorlunda fast och långsiktigt säljuppdrag så har jag ju ersättning för min arbetstid.

Bra. Då återstår frågan om bilersättningen är "ny". När ni förhandlade om ersättningen första gången kanske det var klart att du skulle resa så mycket som du nu gör. Då kan ju din kund säga att detta inte är något nytt. Om resandet är nytt så så känner jag att det är rimligt för dig att kräva en nyförhandling om just det. Då, kanske 40 kr milen är skäligt. Ungefär.

En anna sak du skall tänka på. Se till så att du har fler än en kund så att inte skattemyndigheten betraktar ditt förhållande till din kund som ett anställningsförhållande.

1
Bevaka tråden