Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rimlig milersättning att fakturera – igen!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar som egen företagare med försäljningsuppdrag. Hur hög milersättning för min firmas bil är det rimligt att jag fakturerar uppdragsgivaren. Uppdraget ä långvarigt och jag kör cirka 150 mil per månad. Kom med förslag, tack!

35 SEK/mil
Thomas

Rimligt och rimligt. Det beror i första hand på vad det är för bil du kör. Liten, mellan, stor, SUV, skåpbil, lastbil etc? Försök beräkna den faktiska kostnaden per mil, eller leta reda på sådana uppgifter någonstans. Tyvärr kan jag inte tipsa såhär på rak arm.

Jag behöver väl inte upplysa om att du får skatta på ersättning över 16/mil för vanlig bensindriven bil?

Själv brukar jag vid behov hyra bil som jag använder för ett visst uppdrag. Fakturerar sedan uppdragsgivaren motsvarande belopp samt 9/mil. Det brukar täcka alla kostnader men spar framför allt en massa bekymmer.

Jag behöver väl inte skatta för ersättningar som är över 16:- milen om jag har en bil som är firmans? Eftersom jag har säljuppdrag så tänker jag så här: En anställd säljare kanske har 32:- milen i ersättning för egen bil, varav 16:- skattefritt. Det kostar arbetsgivaren 32:- + sociala avgifter på de skattepliktiga 16:-. Min tanke är då att med firmabil så kunde jag ta 40:- av uppdragsgivaren, vilket är hans ungefärliga kostnad om han skulle betala 32:- till en anställd. Men å andra sidan så är ju alla mina bilkostnader avdragsgilla, så man kanske borde fakturera mindre. Eller tänker jag fel? Det här var svårt! Ännu fler synpunkter, tack!