Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om min sajt?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag har precis lagt ut min nya sajt, men skulle vilja ha lite feedback plus lite hjälp med hur den ser ut på olika plattformar/browserversioner.

www.soldesign.org

Tack från
Susanne

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-15 15:31

Som lekman,snygg och stilren.Lättnavigerad.Kollar på sidan med w2k och IE 5.

Fint tycker jag, men logon ser ganska hårt komprimerad ut.
Sen är kanske inte din Title den mest optimala

Tack för tipsen,
Kristoffer, vad menar du med Title?

Susanne:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:45

Sidan heter "Untitled Document", det är nog det han syftar på.

Stämmer in med för hård komprimering i logo.
"Grafisk formgivare..."-texten har fått knas i kerningen. Varför göra en bild av det när du kan skriva det rakt upp och ner istället?
Den är också sparad som en jpg, jag skulle helt klart valt gif för den. I övrigt för dom andra bilderna också (huvudet).

snygg o lättnavigerad!

Title är det som står högst upp i webläsarfönstret. I html-koden markeras den med <title> </title>
I detta fallet står det "Untitled Document" för dig.
Det borde istället stå något i stil med "Sol Design".

//Kristofer

EDIT: Såg att någon redan svarat på detta

Hittade lite strul i webbläsaren Safari, t ex sidan Min bakgrund där texten rinner över kanten men det finns ingen scroll.

Du hade några web med ett b också.

Sen är jag lite fundersam på företagsnamnet/loggan. Det är ju en rejäl särskrivning om det är Soldesign du vill att man ska säga/läsa.

Annars kanonsnygg!

  • Medlem
  • 2003-10-15 22:58

Men vilken jäkla färg, har mina colorsyncinställningar löpt amok? Men inte lika farligt som 99mac.

Sedan förstår jag inte spärrningen i "S O L" i loggan Sätt bokstäverna närmare varandra...

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-10-16 00:38

Vet inte om den vita texten i den vänstra ramen var så lyckad. Kan vara lite jobbigt att läsa det som står där. Annars så tycker jag som alla andra, att sidan var snygg och lättnavigerad.

  • Medlem
  • 2003-10-16 00:54

Finns det någon särskild anledning att låta "innehållet" ligga så lågt på sidan? Högerramen känns outnyttjad. Håller också med om att texten på din kontaktinfo är svårläst.
Förresten, var är dina grejor från Vårsalongen? Skulle varit kul med något sån´t i portfolion (jag har förmodligen varit med och valt ut dig, minns inte vilket år jag satt i juryn).

Jag hittade ett stavfel under "samarbetspartners" - ordet "proffesionella" stavas ju "professionella".

  • Medlem
  • 2003-10-16 11:34

"Sol Design såg dagen ljus hösten 1998 och drivs av mig […]"

Antar att det istället ska stå: "Sol Design såg dagens ljus hösten 1998 och drivs av mig, […]

Angående sidan Samarbetspartners - heter det animerare eller animatör? Jag röstar på det senare, men är inte helt säker.

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 11:49

Under UDV står det: "Designkoncept och formgivning till alkoholimportören UDV's etranät, -2001. Exempel 1. "

Jag antar att det ska vara eXtranät

Mycket ren...........kolla gärna min med.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 13:52

Jag saknade bilder. Massor av bilder. T ex på dig själv, på din portfolio (små bilder som kan länka till de riktiga exemplen), på exempelvis byggnaden där du huserar. Jag tycker varje sida ska ha minst 5 bilder. Det blir mycket mer liv så. Sedan ska du förstås ha med en portfolio som innehåller dina egna illustrationer rakt ur kollegieblocket så att säga. Add life.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-16 14:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Goldbeach
Jag hittade ett stavfel under "samarbetspartners" - ordet "proffesionella" stavas ju "professionella".

Det kan ju ett oproffsigt intryck.

Skämt åsido. Varför så blygsam? Att du jobbar med klippor antyder ju lite att du inte kan klara dig riktigt själv. Skippa det och visa vad du kan med bilder. Du har ju fina meriter.

Om SOL är en förkortning av ditt namn så kunde man ju eventuellt skriva S.O.L design istället för att spärra ut texten för mycket.

Liten vit text på den färgade bakgrunden har vi över 40 lite svårt att läsa. Jag har det extra besvärligt eftersom jag har synfel. Så bry dig inte om vad jag säger.

mvh

M

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 15:45

Du bör nog lägga in en ljusare bakgrund där det är lite längre texter, vit är mitt förslag. Detta för att öka kontrasten mellan text och bakgrund, vilket leder till att man inte behöver anstränga sig lika mycket för att läsa texten, vilket i sin tur leder till att man orkar med mer text. Det är ju inte helt utan orsak man har svart text på vita papper i böcker.

I övrigt tycker jag sidan var snygg.

  • Medlem
  • 2003-10-17 01:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Under UDV står det: "Designkoncept och formgivning till alkoholimportören UDV's etranät, -2001. Exempel 1. "

Jag antar att det ska vara eXtranät

Dessutom ska det vara UDV:s och inte UDV's

/majk

Som tidigare nämnts, SOLDesign ser ju konstigt ut men du har ju inte heller förklarat hur det skall tolkas. Men det kanske inte skall behövas. En bunte stavfel men de rättas väl innan sajten sjösätts.

Mycket trevlig färgsättning och jag har inget som helst problem med det vita rutnätet och den vita texten.

Men däremot är tabellayout aja-baja! Det tillhör gårdagen och layouten på sajten kan lätt göras med mer framtidssäker och framförallt mer tillgänglig, för såväl andra datormanicker än just stationära diton (ex mobiler, handdatorer m m) som för funktionshindrade. Maila mig om du vill ha hjälp med att fixa det - scooterbabe snabela home punkt se

Älskar verligen färgerna, men jag gillar ju färgerna på det här forumet också så...

Upptäckte just att scrollen inte riktigt vill fungera, samt att den är knasigt placerad, åtminstone i Safari... Jag skulle nog löst det på annat sätt än med en JS-scroll i det här fallet.

Före och efter tabellen som innehåller knapparna, tror jag det var, ligger 2 '<div align="center"></div>'. Utan att göra någonting

Men som sagt, snygg layout och ta tag i kodningsproblemen så blir det en schysst sajt!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 20:08

Trist med verdana i logotypen... sen tycker jag soldesign kan vara ett ord.

1
Bevaka tråden