Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

timlön för webformgivare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag har precis väckt liv i mitt gamla företag som formgivare för webb-och-trycksaksproduktion, hej och hå vad mycket att göra, men himla kul.

Och nu har jag fått en fråga från en kund (ett litet webföretag) på hur mycket jag tar i betalt för att göra ett skissförslag/Photoshop-bild till ett företags blivande startsida/hemsida.

Och då måste jag kolla upp detta och fråga, hur mycket tar egentligen folk betalt, rent generellt, i timmen, för den här typen av jobb?

Och hur många timmar lägger ni andra ner på en "enkel" hemsida utan alltför avancerad kodning och med given grafisk profil, respektive avancerad sajt med sökfunktioner, databaser och e-handel mm. Kanske svårt att säga men på ett ungefär?

Jag har en känsla av att många arbetar mer tid än vad dom fakturerar, stämmer det? I så fall blir det svårt för mig, för jag är ganska långsam av mig dessutom...

Tacksam för svar,
Sanna

En viktig faktor är din personliga kompetens inom området. Du kan aldrig ta betalt för att du skall lära dig tekniker eller "testa" dig fram. Kunden förutsätter att du kan dina tekniker. För en "enkel" hemsida idag skall man ha bra koll på sin css och andra w3c standarder.

Med en välkonstruerad css mall och virtual includes skapar du en ej dynamisk hemsida på 4 timmar allt som allt. Detta kräver dock som sagt att du kan din kodning. Kan du det är det inga problem att ta 600 kr i timmen.

När det gäller större och komplexa dynamiska siter blir det något svårare att avgöra.

Jag arbetar bl.a. med att ta fram ett s.k. CMF (content management framework) för Universitet och forskningsgrupper. Den typ jag valt är baserad på en plattform som kallas Zope (inte SOAP det är något annat).

Att göra en marknadsanalys och lägga upp sin företagsstrategi är mycket viktigt i detta fall. Man får beräkna hur många kunder man kan tänkas få in som man kan sälja sin lösning till. Hur stor del av kodbasen som kan appliceras generellt och därigenom estimera hur mycket arbete som blir kundspecifikt. Utvecklingsarbetet för den generella kodbasen dividerar man sedan med antalet beräknade kunder och denna kostnad blir då en fast kostnad för kunden. Kundanpassningsdelen blir sedan en rörlig kostnad beroende på hur mycket anpassning de begär.

Även i detta fall kan man inte ta betalt för den tid man lägger på att utbilda sig utan enbart för utfört arbete.

Prissättningen blir också mycket svårare att säga någonting om. Kanske andra kan ge dig bättre tips om detta. Hos mig har den varierat kraftigt.

Då detta ofta handlar om stora, dyra och komplexa system är det extra viktigt att få ut det på marknaden hos någon kund så att man får fram en referens. Därför är den vanligt att den första kunden får ett kraftigt rabatterat pris, så var det i alla fall för mig.

Den "förlust" som man gör på första kunden får man sedan försöka ta igen på andra kunder.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att; Ja, det blir många gratistimmar i början men efter ett tag blir det färre och färre.

Hoppas detta kan vara lite till hjälp för dig och lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 12:31

om det bara är ett förslag på hur webbsidan ska se ut så ta så mkt så att du får 1000:- kvar efter skatt....

500:- i timmen för den typen av uppdrag du beskriver ovan.

Alltså 6x500:- för en dags arbete.

***
Annars lösvikt, 750:- eller 600:- beroende på hur stor kunden är eller hur intresserad du är av att få fler uppdrag.

***
Jag tycker inte du ska ta allt för stor hänsyn till att du arbetar långsamt. Allt är relativt och vissa saker måste få ta tid.

I så fall så kan du korrigera det med antalet timmar i stället.

***
Jag har förvånats över kundernas betalningsvilja!

Jag har aldrig fått negativ feedback trots att mina fakturor ibland är rejält saltade...

Stå på dig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-24 19:51

Det beror också på om det blir sk engångs grej eller ska du jobba med sidan konstant med regelbundna uppdateringar. Hur ofta? En gång i månaden, en gång per kvartal?
Ska du ha hand om uppdateringar då kan du ge rabatt på "första gång" priset.

Vem står för materialet?
Får du färdiga texter och färdiga bilder?
Är det många bilder?
Ska du skanna bilder eller optimera de själv?
Ska du skanna deras logga?
Har de en logga?

Allt detta ska du konsultera innan du säger priset så de vet var kom den totala summan ifrån.

Sedan när du är klar med sidan - skriv ut den i färg och få den underskrivet som acceptans innan publiceringen. Då blir det inga oklarheter.

Jag har precis fått en offert ifrån ett företag som ska få pula lite med vår webplats. Jobbet innefattar att ta fram en ny grafisk profil utifrån vår logga, 2 nya navigationssystem (en övergripande och en för shoppen) samt att vi köper en av dom utvecklad tjänst för att uppdatera vår startsida och vår nyhetssida.
Den offerten slutade på 12 000:- + moms.

"vi jobbar tills ni är nöjda..." Stod också med i offerten.

I mina öron låter det jättebillig, eller är det kanske marknadspriser.

Det som fick mig att fastna för företaget från början var just att vi skulle få en offert utan kostnad och det inte finns någon risk att timmarna skenar iväg.

Jag tycker att det låter verkligen billigt. Ännu ett bevis på att överetableringen inom branschen har pressat priserna. Vad heter företaget?

Vad har ni för webshopsystem förresten?

1
Bevaka tråden