Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

att äta på distans...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kreativ får / kan / vågar man vara om man är ute på fältet på uppdrag?

Jag var på annanort idag och åt på restaurang och klämde även en burgare på vägen hem.

Jag tycker företaget ska stå för den kostnaden, även för burgaren på hemvägen för arbetsdagen var inte slut förrens kl. 21:00. (fasen, missade trafikmagasinet... öken!!)

kan man skriva upp det som "nödvändiga utlägg"...?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 22:13

Njäej, jag tror inte det (?) men naturligtvis ska du ha övertidsersättning. Sedan ska företagen inte ha personalen igång så länge för då får de utbränd personal och så är hela negativa-spiralen-grejen igång igen (den är väl inte över än iofs).

  • Avstängd
  • 2003-11-03 22:17

Annan ort? Då skall du ha traktamente!

Eftersom han kom hem på kvällen och inte övernattade så får han inte särskillt mycket i traktamente.

Även om man har en övernattning så får man inte mycket i traktamente. Så länge men är i Sverige iallafall.

Traktamentet är högre om man är på tjänsteresa i utlandet.

  • Avstängd
  • 2003-11-03 22:49

Eller göra som på statliga verk.
Räddningsverket t.ex.

Du bor i Södra Skåne skall på kurs i Sthlm.

Flyg MMA-CPH-ARN

Alltså via Köpenhamn så "man" kan handla taxfree.
Så gick det till och vi medborgare får betala för den extrasvängen så statsanställda får handla taxfree. ??

Nåt för uppdrag granskning.

Klart burgaren är nödvändig!?
Varför ska du betala för sånt?
Tycker det är en sak att man betalar för lunchen om man är på kontoret, men på resande fot ska man väl ha ersättning för sånt!

Det tog ett tag innan jag förstod att du inte är anställd? Du har eget företag och har varit hos kund och gjort jobb?

Har du inte gjort upp vad du skall ha för ersättning med kunden innan du gjorde jobbet? Jag tyckker att du skall ta vettigt betalt av dina kunder. Sedan om du har utlägg när du är ute och gör jobb kan du väl redovisa dina kostnader för ditt egna bolag.

Ett klokt upplägg är att ha en sådan timtaxa (med övertidstimtaxa) att ditt bolag inte "förlorar" på att du mpåste jobba mycket och sent. Om du känner att du måste äta sent efter jobbet hos kunden tycker jag att ditt eget företag skall stå för den kostnaden. Kunden betalar "indirekt" genom den höga taxa han betalar dig.

  • Medlem
  • 2003-11-03 23:12

Hamburgaren kan väl alltid tas upp som likgifter för inkomstens förvärvande.

Se över din timdebitering om det känns svajigt om du tar en köttsemla på arbetstid.
Det måste finnas utrymme för 45 spänn utan att det känns som du går med förlust.

OK.... Tack för inläggen.

Jag måste nog vara lite tydligare här.

Jag är egen företagare och givetvis tar jag betalt av kunderna för den tid jag lägger ner, och lite där till.

Vad jag menar är, det blir dyr mat om jag ska pynat ur egen ficka!

45 spänn är väl okej... men det blir 90 spänn med egenavgifterna.

En vanlig måltid kostar 65 spänn och tio sånna är 650:- och ur egen ficka blir det fakturerad tid för 1.300:-...

***
Man blir inte rik på de stora inkomsterna utan de små utgifterna!

Lägg märke till att det är "default" att man betalar sin egen mat med skattade pengar. Vare sig man är anställd eller egen.

Jag tror att du kanske kan redovisa din kvällsmåltid efter kundjobb som en kostnad för ditt företag. Det är inte olagligt att försöka dra av kostnader man faktsikt haft. Kanske kommer din revisor att knorra. En sak som är olaglig är att göra avdrag för kostnader man inte haft. Låna en kompis kvitto, eller göra avdrag när du faktsikt inte haft en kostnad.

  • Medlem
  • 2003-11-04 09:59

Jag tror faktiskt inte att du, under andra omständigheter än som rekvisita, kan dra av egenförtärd mat. Det där är liksom inte något unikt, att man får betala sin middag. Jag tycker att du verkar lite snål. Inget fel med det, men varför tar du inte bara med dig en matlåda?

  • Avstängd
  • 2003-11-04 10:00

Det du kan ta tillbaka som egen företagare utan att förlora cash är ju momsen.
Se till att få skrivet kvitto när du käkar och dra momsen.
Du kan ju be krögaren skriva upp 2-3 lunch. ( För du har väl bjudit kunden )
Namnen på de du "bjudit" skall skrivas upp på baksidan av kvittot.
Jag har aldrig varit med om att skattemyndigheten kontrollerat när det gäller lunch för 60-65 kronor x 2-10 personer
Mer koll är det väl med kräftskivor och andra bjudningar på 2000/person

Det Pirre beskriver är olagligt. det kanske inte är så sannolikt att man åker fast, men gör man det så kan man nog räkna med vilkorlig dom i alla fall. Det går inte att hänvisa till att reglerna är så konstiga. Uppsåtet är glasklart.

Att tro är att icke veta!

Har ni anställda eller är ni anställda?

  • Avstängd
  • 2003-11-04 11:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det Pirre beskriver är olagligt. det kanske inte är så sannolikt att man åker fast, men gör man det så kan man nog räkna med vilkorlig dom i alla fall. Det går inte att hänvisa till att reglerna är så konstiga. Uppsåtet är glasklart.

Det är väl inte olagligt att bjuda kunden?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Det är väl inte olagligt att bjuda kunden?

Vad är det du försöker bevisa Pirre? Varför skulle man be krögaren speca lunchen på det sättet du beskrev? Om det VAR en lunch på det sättet du beskrev behövde man väl inte uttryckligen be krögaren skriva så på kvittot? Dessutom skrev du bjudigt med citattecken.

Jag tycker vi skall separera saker och ting. Olagliga saker är olagliga även fast risken att åka dit är mycket liten.

  • Avstängd
  • 2003-11-04 12:37

Jag är bara jävligt ironisk.
Jag har arbetat på och haft krog. Politiker speciellt kommunalpolitiker har utnyttjat att skriva kvitton på mat när de i själva verket har druckit sprit. På min egen krog har jag nekat att göra så. Men på stora kända hotell är det nästan vedertaget.
Det som hände på räddningsverket här nere i Skåne är sant. Personalen bokade sina resor via Köpenhamn för att kunna handla taxfree. Otroligt vad vi skattebetalare har fått betala.
Det går likadant till i Landsting och andra kommunala/statliga bolag.
Men skulle en sköterska få med sig en toarulle hem så får hon sparken. En brevbärare som får med sig en penna hem som tillhör postverket kan få sparken.

  • Avstängd
  • 2003-11-04 12:43

Tar man kvitto på lunchen och drar momsen så är risken stor att man förmånsbeskattas så de 13kronor man tjänar kan bli till en förlust.

Jag förstår. Men, dom dagarna jag inte är för cynisk tycker jag att lösningen på tjuvsammhöället är att klämma åt alla tjuvaktiga politiker/chefer. Metoden att lära brevbärare, sjuksköterskor och egenföretagare att i rättvisans namn också begå lagbrott tror jag är dålig.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-04 13:05

Det går alldeles urmärkt att betala ALLA privata utlägg via det egna företaget. Utläggen måste dock tas upp som inkomst/förmån av tjänst; alltså ska sociala avgifter betalas av firman och skatt betalas av den enskilde.

45 kronor för en hamburgare kostar då för firman 45 kronor minus moms PLUS sociala avgifter på drygt 32 procent. Den enskilde får sedan betala mellan 15 och 25 kronor i skatt (beroende på hur hög inkomst man har).

Det enklaste i fallet med burgaren är att betala det ur egen ficka och sedan ta ut traktamente av den egna firman. Eftersom det inte var någon övernattning utgår dagtraktamente som är några tior. www.rsv.se har uppgifterna om vad som gäller.

  • Avstängd
  • 2003-11-04 13:35

Från RSV:
b) Om du inte får något traktamente för förrättningarna under år 2002 så har du ändå rätt till avdrag för ökade levnadskostnader för varje hel dag med 190 kr och för varje halv dag, avresedag och hemkomstdag, med 95 kr. För natt får du avdrag, endera för faktiskt logikostnad, alternativt med 95 kr per övernattning. Observera att du bara kan får avdrag när du övernattar utanför hemmet på förrättningsorten samt att du är borta minst fem mil från hemmet och din ordinarie arbetsplats.

1
Bevaka tråden