Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köphjälp

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 20:45

Hej!

för inte så längesen så frågade jag er här inne vad jag borde köpa för att snabba upp min dator, det som har hänt under tiden är att minnet har gått från 320mb till 576mb och det hjälpte ju lite men inte nog.

Nu har jag iallafall fått lite klirr i kassan och har råd att köpa antingen nytt grafikkort (typ GF 4MX 32mb) eller 512mb minne extra, jag kommer såsmåningom köpa båda men det kommer dröja 1 månad eller 2 tills det.

Imorgon bär det iaf av till macoteket och frågan är vilket av dem jag ska köpa för att öka prestandan?

Grafikkort eller minne?

Det jag använder datorn till är Grafiskt produktion och surfar....

tack!

//Elias

Datorn är en 400mhz sawtooth med original grafikkortet och 576mb ram.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 21:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
Hej!

för inte så längesen så frågade jag er här inne vad jag borde köpa för att snabba upp min dator, det som har hänt under tiden är att minnet har gått från 320mb till 576mb och det hjälpte ju lite men inte nog.

Nu har jag iallafall fått lite klirr i kassan och har råd att köpa antingen nytt grafikkort (typ GF 4MX 32mb) eller 512mb minne extra, jag kommer såsmåningom köpa båda men det kommer dröja 1 månad eller 2 tills det.

Imorgon bär det iaf av till macoteket och frågan är vilket av dem jag ska köpa för att öka prestandan?

Grafikkort eller minne?

Det jag använder datorn till är Grafiskt produktion och surfar....

tack!

//Elias

Datorn är en 400mhz sawtooth med original grafikkortet och 576mb ram.

Vad har du för grafikkort som du använder nu ?
Jag skulle föreslå både och men om du ska välja så helt klart mer minne.

  • Medlem
  • 2003-11-04 21:27

För 2d så får du antagligen mer resultat genom att köpa mer minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 21:29

thedelta

ATI Rage 128pro 16mb

  • Medlem
  • 2003-11-04 21:33

Om det är original RagePro 16 MB som sitter i, kommer du inte märka just ngn skillnad i grafiska apps och i surfning, men kopplar du nånsin av med ett litet elektroniskt massmord i 3D, så är skillnaden enorm. Men till surfning och 2D-grafik, kör minne.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
thedelta

ATI Rage 128pro 16mb

Aha. Som sagt köp helst både och men jag tycker nästan att du ska köpa Grafikkortet istället faktiskt med tanke på att du ska använda datorn för det mästa till Grafik, 16mb är under minimum krav om man säger så helst 32mb ( nuförtiden). Men det klart minnen är lika viktigt.

Vad känner du själv, vad vill hjärtat ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 21:44

hehe, jag kommer ju köpa bådeoch men med någon månads mellanrum, hjärtat säger bådeoch men jag vet ju inte vilket som hjälper mest, kan preciseramig mer vad jag använder datorn till.

en vanlig dag har jag msn, icq, suitcase, safari, itunes, PS7 och illustrator10 öppna samtidigt + lite andra små program.....

det som jag irriterar mig mest på är att menyerna int svarar så snabbt som de gjorde i os9 och att hela datan segar ner när man har stora filer öppna i PS & illustrator...

Har även hört att man behöver minst 32mb grafkkort för att QE ska fungera, någon vänlig själ som har lust att berätta för mig exakt vad QE är och hur det fungerar?

tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 22:52

Du har inte funderat över att uppgradera från Mac OS 9 till OSX 10.3? Jag hade en likadan maskin som dig tidigare med 512mb minne, och skulle nog vilja påstå att den förändringen gjorde mycket.

Det låter inte som om de program du använder dagligen skulle ha något problem med detta heller. Men det är klart, då behöver du en del ny mjukvara och det är ju inte gratis.

Talar vi ren prestanda i OSX så är ju minne A & O. Ett grafikkort med fullt stöd för Quarz gör ju dock en hel del åt interfacet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 23:54

Cal: du kanske missade att jag skrev "så snabbs som de GJORDE i os9" jag kör alltså osx idag, version 10.2 och får pather om några dagar.

Men du tror att det kommer gå smidigare att växla mellan program som Photoshop till Illustrator och tvärtom med 1024mb Minne? Kommer menyerna att svara snabbare?

Kort sagt: kommer min dator att arbeta snabbare med en extra 512a?

Ledsen att jag är så trög i huvudet men hårdvara är inte min grejj!

tack igen!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 00:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
Har även hört att man behöver minst 32mb grafkkort för att QE ska fungera, någon vänlig själ som har lust att berätta för mig exakt vad QE är och hur det fungerar?

tack!

Stämmer gott
Så byt skärmkort - det kommer märkas på fönster, menyer och allt...
Hur QE funkar?
Enkelt 01100011 0110010 0110001 osv.
( har jag dratt den förut? )
Läs här då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 00:23

pär. tackar....en fråga till då (= (dum fråga) Är QE inbyggt i Pather och inte behöver aktiveras/installeras eller liknande? är lite osäker eftersom jag tidigare fick en länk där man skulla ladda ner det....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 00:23

Sorry! Läste tråden lite väl hastigt där.

Vänta med drastiska inköp tills du installerat OSX 10.3. Du kommer märka stor skillnad mot 10.2 på din maskin.

Det minnet du har räcker ju ganska skapligt. Ett bättre grafikkort är dock inte fel för att rappa upp gränssnittet (Quarz Extreme).

En sak som jag dock råder dig ifrån är en processoruppgradering av din maskin. Det kostar för mycket i förhållande till vad det ger anser jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 00:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
en fråga till då (= (dum fråga) Är QE inbyggt i Pather och inte behöver aktiveras/installeras eller liknande? är lite osäker eftersom jag tidigare fick en länk där man skulla ladda ner det....

Jodå - det är innbyggt : vete tusan vad det var de ville du skulle ladda ner? kunde det varit en driver för skärmkortet eller något??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 00:50

cal: ok tackar!

nej någon ny processor blir det inte för mig, det blir en ny dator istället om ett år.

Pär: tack för infon, jo jag tror det var nått sånt som gjorde att man kunde köra QE med grafikkort under 32mb...

Fastän jag har fått lite svar så vet jag inte om det blir mer minne eller ett grafikkort.

Får snacka med dem inne på macoteket och se vad de säger.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-05 14:36

Rage128-kort stödjer inte Quartz Extreme alls, du behöver ett Radeon-kort eller ett GeForce.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 22:21

Passa dig dock för vissa GeForce kort som har tydliga problem med OSX 10.3. Mer info finns här på forumet om du söker lite. Jag tror främst att det var 2MX korten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
En sak som jag dock råder dig ifrån är en processoruppgradering av din maskin. Det kostar för mycket i förhållande till vad det ger anser jag.

Dessutom ska väl inte Panther stödja processoruppgraderingar, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-08 18:46

Det blir en 512mb extra minne på måndag....

1
Bevaka tråden