Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webdesign - hur mycket ska man ta betalt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 19:38

Hej!

Ska göra mitt första ordentliga hemsidejobb och är lite fundersam över hur mycket man ska ta betalt, och på vilka grunder.

Sidan ska spara och visa information för kunder med statistik för olika perioder över kundens konto.

Sidan ska ha ca 10st olika sidor med enkel text (typ FAQ osv) och ungefär lika många med avancerade SQL-satser.
Man ska kunna logga in på sidan och administrera siten i övrigt...

En fundering...tar man mer betalt om sidan som görs blir väldigt välbesökt och seriös än om man gör en sida för ett småföretag som ingen kommer besöka? (heh)

Beställaren har sagt att han tror arbetet består i ca 1vecka heltidsjobb...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 23:43

Är det inte upp till dig att bedöma hur lång tid det tar? Det är ju du som skall göra jobbet och vet vad det innebär...

Antingen utgår du från vad du vill ha betalt för din tid, eller så utgår du ifrån vad det här är värt för kunden (vilket gärna får vara mer förstås). Inte så handfast råd kanske...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 09:16

40 timmar * 500:- = 20 000:- plus moms.

Fast om du är ny i branschen kanske du vill ge rabatt för att få många referenser?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-03 09:26

Är inte den branschen fortfarande mycket så att man får göra en jäkla massa helt gratis för att göra sig ett namn och för att sen kunna ta betalt? Så var det för min polare, som trots gedigen utbildning, jobb hos Framfab och Icon hade oerhörda problem att få några att vilja köpa hans nystartade företags tjänster.

Därmed inte sagt att jag tycker du ska tala om det för din uppdragsgivare ;o)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-11-16 22:02

Jag hållt på i drygt ett år med att utveckla webbplaster åt företag. Går grymt bra och tjänar bra (som jag tycker själv).

Tycker själv det är svårt att sätta timpris. Utan jag gör en uppskattning och ger en ungefärligt pris.

Men snackar vi bara webbdesign, alltså design och lite html eller snackar vi hela system med databaslösningar och kanske administrationssystem så drar ju det upp.

Man får känna efter lite, se vad det är för kund, om det är stort/mellan eller litet företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 11:23

Det här var jättebra... tack allesammans.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Ska göra mitt första ordentliga hemsidejobb och är lite fundersam över hur mycket man ska ta betalt, och på vilka grunder.

Kolla lite i den här tråden för liknande diskussioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 15:09

Tack
mycket värdefull läsning!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 17:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Är inte den branschen fortfarande mycket så att man får göra en jäkla massa helt gratis för att göra sig ett namn och för att sen kunna ta betalt? Så var det för min polare, som trots gedigen utbildning, jobb hos Framfab och Icon hade oerhörda problem att få några att vilja köpa hans nystartade företags tjänster.

Därmed inte sagt att jag tycker du ska tala om det för din uppdragsgivare ;o)

Det är just det som är problemet. Genom att jobba gratis minskar du chansen för dig och dina konkurrenter att ta betalt för tjänsten. Kunderna förväntar sig att en hemsida ska vara praktiskt taget gratis, även om den tar en månad att göra. Detta har tyvärr smittat över sig till många mediabrancher
Sedan beror det ju på hu man vill "skaffa sig ett namn"; genom kvaliteten på det du producerar eller för att du är billig!

(Inlägget är inte riktat direkt mot dig, utan istället till alla som jobbar gratis )

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-17 19:42

Dont worry be happy Jag tror de flesta inser att de biter sig själva i svansen men frågan är ju hur man ska agera om man ska överleva?

Jag tror det blir samma typ av nyttig upprensning bland företag här som det blev med webyråerna när de var för många.

Vad det gäller min polare så läser han matte, kemi och nåt till på KomVux när nu företaget inte går så lysande )

Citat:

Skrevs ursprungligen av fieldy
Det är just det som är problemet. Genom att jobba gratis minskar du chansen för dig och dina konkurrenter att ta betalt för tjänsten. Kunderna förväntar sig att en hemsida ska vara praktiskt taget gratis, även om den tar en månad att göra. Detta har tyvärr smittat över sig till många mediabrancher
Sedan beror det ju på hu man vill "skaffa sig ett namn"; genom kvaliteten på det du producerar eller för att du är billig!

(Inlägget är inte riktat direkt mot dig, utan istället till alla som jobbar gratis )

Vi tar 590 per timme rent generellt (viss rabatt ges vid större jobb), med fyra jobb avklarade. Alla kunder har otroligt nog varit väldigt mån om att betala och i tid.

1
Bevaka tråden