Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Offertmallar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Efter en stunds googlande tänkte jag höra här.

Är det någon som vet var man kan få tag på offertmallar, eller i alla fall exempel på offerter. Word hade tyvärr ingen sådan mall att erbjuda.

Senast redigerat 2003-11-10 14:48

Skriv en faktura med sufixet mall...

Det är ju liksom samma sak! Fast omvänt, innan jobbet ska utföras...

Det finns fakturamallar i Word.

Återaktualiserar frågan...

Skall lämna en offert på torsdag, men har aldrig skrivit någon förut...

Någon som har lite mallar liggande och kan dela med sig av som inspirationskälla?

Uppdraget gäller en större databasmodellering samt utvecklande och redesign av en sajt.

  • Medlem
  • 2003-11-21 14:39

Kul med ett ämne man kan för en gångs skull

Det finns nog lika många mallar som det finns säljare / köpare. Några frågor:

Hur stor är affären ? Det ger en fingervisning om hur mycket tid som är rimligt att lägga ned på offertarbetet.

Är det en konkurrenssituation ?

Har kunden skickat dig någon offertförfrågan ? Använd i så fall den som grund för ditt offertsvar.

Eller har de bara bett dig "lämna offert"?

Vad ska kunden använda offerten till ?

Är det strukturen eller innehållet du behöver mest hjälp med ?

Är det de kommersiella delarna i offerten eller är det projekt / lösningsbeskrivningen som känns svårt ?

MVH

Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Kul med ett ämne man kan för en gångs skull

Det finns nog lika många mallar som det finns säljare / köpare. Några frågor:

Hur stor är affären ? Det ger en fingervisning om hur mycket tid som är rimligt att lägga ned på offertarbetet.

Stor. Tillräkligt stor för att slutligen få tummarna ur och starta en firma.

Citat:

Är det en konkurrenssituation ?

Inte direkt - jag är den enda som är med i spelet f n. Men om det inte ser seriöst ut finns ju risk att andra blandas in, och det vill vi ju inte...

Citat:

Har kunden skickat dig någon offertförfrågan ? Använd i så fall den som grund för ditt offertsvar.

Alla diskussioner har varit muntliga, och sen har jag blivit ombedd att "inkomma med en offert som styrelsen kan ta beslut om".

Förutom den kommer jag lämna med flödesdiagram och utskrifter med layoutförslag samt bilagor med kommentarer.

Citat:

Är det strukturen eller innehållet du behöver mest hjälp med ?

Bra fråga. I första hand strukturen och vilket språk som anges. Jag kommer att lämna timförslag och sedan antagligen ett helhetspris som antagligen blir bra mkt lägre än ordinär timtaxa.

Citat:

Är det de kommersiella delarna i offerten eller är det projekt / lösningsbeskrivningen som känns svårt ?

Eftersom jag inte vet riktigt hur den bör/skall se ut känns det lite svårt att besvara. Men den tekniska kompetensen och kännedom om projektet har jag, och skall nog inte vara så svår att få ner på papper

Citat:

MVH

Tackar i förhand!

  • Medlem
  • 2003-11-21 18:52

Glöm inte att formulera vilka krav på köparen du har för att kunna genomföra leveransen enligt offerten (tex tillgång till material, tillgång till personer som kan fatta beslut ang ev förändringar under projektet osv).

Lämpligt är också att på offert/orderstadiet tillsammans definiera leveranskriterier och hur leveranskontrollen genomförs, samt ditt ansvar efter leverans typ garanti (utrymme för sekundära affärer!).

En rad med "denna offert skall refereras och biläggas order" kan också va bra.

Lycka till!

/Syrsa

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-22 16:29

Ett bra tips när det gäller offerter är att lägga in klausuler typ att X % faktureras vid arbetets inledande, Y procent efter en viss tid samt slutfakturering vid en ytterligare leveranspunkt.

Gör du inte det kan ett jobb som drar ut på tiden betyda att det blir ebb i din kassa (=ingen lön). Ange också hur många dagar faktura ska betalas på (10, 15 eller 30 dgr). Ange om moms tillkommer.

Ange också förutsättningar som kan fördyra produktionen. Ex.vis om du får göra om 14 gånger pga otydliga instruktioner från kunden.

Har en mall i MS Excel om någon är intresserad. Skicka ett mail till mig om ni vill ha den så skickar jag över mallen.

  • Medlem
  • 2003-11-24 16:22

Frågan om affärens storlek är relaterad till hur mycket offertarbete kunden förväntar sig. Pratar vi två, tio, 200 sidor ?

Offererar du till fastpris och är liten så är det MYCKET viktigt att alla parametrar kring affären låsta och att det klart framgår hur en acceptanstest ska gå till och vad som ska vara uppfyllt för att kunden ska godkänna och därmet slutbetala leveransen.

Jag mailar dig på adressen i din profil så får vi se om jag kan hjälpa dig.

MVH

Tackar i förhand!

Med alla flowdiagram kommer det att fylla upp mot 20 sidor misstänker jag, men frågan är om jag hinner sätta ihop allt innan deadline på torsdag - får antagligen skicka ett utkast till offert som jag senare kompletterar.

Jag skulle tro att hela jobbet landar på (faktureringsbara) 30 - 60 timmar, antagligen mer.

Kommer antagligen också erbjuda ett 'paketpris' för hela affären...

Kommer du använda något material som är klart sen tidigare i denna offert? Låter mycket med en 20 sidor lång offert för 30 - 60 timmar... Beror på vad du tar per timme iofs.

Nej men omnigraffles flödesdiagram är snabba att göra och fyller mkt plats

Föruom de så blir det väl någon enstaka sida med extra kommentarer.

Jag kommer ju inte att sitta och skriva en roman till offert, om någon trodde det Fast det trodde nog inte någon som känner mig

Vidare så har jag en smått bisarr fascination vid flödesscheman, som jag anser gjort en stor del av arbetet när man väl sätter sig ner och börjar koda och designa databaser...

Vet inte om det är någon hjälp, men jag brukar skriva ungefär så här
---------------
Offert webbplats Epsilon

Uppdraget omfattar x, y och z.
Uppskattad arbetsåtgång x timmar à y kr.

Summa SEK 100.000,-

Offerten giltig t o m 2003-x-x med reservation för ändringar.
---------------

Beskriv gärna "arbetet omfattar# ingående (om du har lust) och tydligt uppdelat i moment, t ex
konception och planering x timmar
formgivning/gestaltning x timmar
programmering och implementering av innehåll till ca 43 sidor x timmar
Projektledning x timmar

Summa timmar: x
Summa Z timmar * Y kr: 500.000,-

PS. Om du har tid över och lust någon gång får du gärna komma förbi och visa lite av och berätta om projekt du gjort. Jag är alltid på jakt efter duktiga utvecklare. Hinner inte alltid med allting själv. Finns på Per Weijersgatan... se länk

Tackar för tipsen - inkorporerar dem med de andra jag fått hittills!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
PS. Om du har tid över och lust någon gång får du gärna komma förbi och visa lite av och berätta om projekt du gjort. Jag är alltid på jakt efter duktiga utvecklare. Hinner inte alltid med allting själv. Finns på Per Weijersgatan... se länk

Det gör jag så gärna så - själv är jag alltid intresserad av extra uppdrag

1
Bevaka tråden