Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var du med på Macpower-tiden?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 20:15

Tänkte precis säga detsamma...! Vilka minnen! Kommer ihåg den där dagen, den var inte alls rolig...

Mattias A> Det är inte du som har en bror som jobbar på OnOff i Borås eller?

Vilken rolig skärmdump! Den där killen Flamez(tm) är en gammal klasskamrat till mig ifrån gymnasiet. Han var en inbiten macare vill jag minnas...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 20:30

Ja, den väcker en hel del minnen den där dumpen. Känner igen i stort sett alla namnen i användarlistan.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-21 21:03

Jodå, jag var med. Tror jag gick under det kryptiska nicket Gnilvertronic. Eller om det helt enkelt var Nillon. Jag minns inte riktigt.
Macpower dog en ovärdig död.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-21 21:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vi har MacPower.se registrerad sedan länge. Ropa till om ni kommer på något kul att göra med domänen

Det är ju en totalt klockren domän för e-mail.
nillon@macpower.se ... mums!

Aaaah! Helt sjukt roligt ju! Jag finns med på dumpen ovan. Det är jag som är Rymdgreven..! Förresten - jag startade en sajt som hette "MacPower veteranlistan" för att "hålla kontakten" med alla. Där fanns en lista på de flesta aktiva medlemmarna, Tony Tiger och alla andra. Caliburn tror jag var typ 16 år då och en ganska arg liten typ. Kan det stämma, Cal? Vi hade lite kontakt vill jag minnas. Hehee! Ååh dessa minnen! Tänk att Lindhe gick och gifte sig och skaffade barn med en ur fiendelägret! Nån som kommer ihåg Thomas Kahn från Uppsala? Han var skitduktig på nåt men jag kommer inte ihåg vad

Nån som är intresserad av att man letar upp Veteran-sajten och pubbar nånstans?

Source!

  • Medlem
  • 2003-11-22 01:26

Kan ingen berätta mer vad MacPower var för något? Vad var så bra med det och varför försvann det? Vi är 19% som röstat "Macpower?", vi vill veta!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-22 01:32

Macpower var väl främst egentligen en nyhetstjänst, med ett community byggt runt den. Som spindeln i nätet satt Martin Lindhe och skapade den bästa Macsida som någonsin skådats i Sverige.
Först nu med 99mac börjar såren av saknaden läka... eller är det jag som bara är väldigt trött och flummar tro?

Jag var väl för övrigt 14 eller nåt när det begav sig tror jag...

Projektet drevs av Bonnier Online, men lades ner på grund av att det inte var (tillräckligt?) lönsamt. Om jag inte minns fel lades hela Bonnier Online ner strax efter det... eller finns de kvar?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 16:40

Jag minns också att Kahn var bra på något, men ingen aning vad!

Jaa, den där dumpen väcker verkligen minnen till liv. Syns där som "CK the Abnormal". Började med "CK the Surfer" men bytte sen sista biten efter humör. Kom sen på att det lät dumt, så då blev det bara "CK".
Jag var ingen dyrkare av någon speciell kändis som de flesta trodde, det är mina initialer

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 23:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Caliburn tror jag var typ 16 år då och en ganska arg liten typ. Kan det stämma, Cal? Vi hade lite kontakt vill jag minnas. Hehee! Ååh dessa minnen!

Hahaha!! Visst var det väl kanske så. Man gick ju trots allt på högstadiet, var i trotsåldern osv. Ja du vet. Jag gick iaf. från "Mr Caliburn" till "caliburn", "cali" och numera "cal". Några år senare kom apple med iCal.

Rymdgreven, dig kommer jag ihåg. Det fanns även nån en yngre kille som hette Rymdharen som var lite speciell vill jag minnas.

CK the abnormal minns jag också väl!

EDIT: Snackade just med Phoenix som böt namn precis då skärmbilden togs.

Senast redigerat 2003-11-23 00:08
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 00:12

Robert i användarlistan tycks fortfarande pyssla med sitt program som innehåller fusk till olika macspel. Nu i ny Mac OS X kompatibel version med sjyssta features.

http://www.codebook.se/

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Jag minns också att Kahn var bra på något, men ingen aning vad!

Det ligger kvar här

Jag skrev bara på macpowers nyhetsidor med Lindhes grymma deadlines... Var nog aldrig in på Hotlinen skulle jag tro. Men ack så skoj det var!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-23 13:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke Seid
Det ligger kvar här

Länkarna fungerade inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 10:32

Jahaja - där ser man. va många som va aktiva på macpower... själv satt man på MacBörsen vid Norrtull som var macpowers "butik". Mycket skicka tröjor osv vart det... har nog kvar både t-shirt, piké och keps nånstans hemmavid... undrar om jag inte har kvar ett par cd-skivor oxå..

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Från sista dagen på Macpowers HL-server.

vettefan vem som gjort dumpen.

Oh, där var jag näst längst ner

Samma nick nu som då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 11:14

Hmm, jag har kvar ett par kopior på MacPower cdn.. Ibland tar man sig en nostalgitripp med några sköna filmer och garvar åt vad folk skickade in för humorbidrag...

Skall kolla med Lindhe om jag får ge bort några kopior digitalt.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 11:15

btw, lite skönt att se sitt namn högst upp på skärmdumpen. hade dock för mig att jag kallade mig glemme men det var väl olika hela tiden.

Jag måste ha använt "Tobbe" som nick. I samma veva hade jag en hotline-server som hette Tobbes Håla. Det var ett gäng från MacPower som var med där.

Min mörkblåa MP-tshirt använder jag fortfarande då och då. Men skivan är ju lätt roligast!

Hmm, jag var inte med på det screenshotet, men jag har för mig att jag använde ett annat namn i början av min hotlinetid (inget där jag känner igen iaf) innan jag bytte till Dave Lister (och har kört med det sedan dess på hotline, icq osv).
Har för mig att jag körde med Nathan West (karaktär från Space: Above and Beyond) eller Shinji Ikari (huvudpersonen i Shin Seiki/Neon Genesis Evangelion) då...

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Så det var ni som var Caliburn, Bootliner och Fobie...hehe, jag hette nixon då också

Jag sålde till och med en burk till Peter (Nixon) på den tiden, en 7300 var det.. Megaton hette jag..

Kahn (och inte Khan som han ofta påpekade) och hans Unix-sketcher var hejdlöst roliga. Jag fattade inte ett skvatt back then men jag skrattade likt förbannat. Nu är jag äldre men ungefär lika dum.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 17:38
Ursprungligen av hedelina:

Kahn (och inte Khan som han ofta påpekade) och hans Unix-sketcher var hejdlöst roliga. Jag fattade inte ett skvatt back then men jag skrattade likt förbannat. Nu är jag äldre men ungefär lika dum.

Var det inte han som gjorde Bo Landin-imitationer (han som var programledare för TV4s motsvarighet till Ett med Naturen, alltså)?

Även jag var aktiv på MacPower men kommer dessvärre inte ihåg vad jag hade för nick. Kommer ni ihåg när Lindhe och någon mer (Flamez?) ställde ut på InternetWorld-mässan?

Those were the days...

Någon som kommer ihåg Oscar-chatten btw?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 16:57

Oj va många minnen den där skärmdumpen väcker!!!

Själv hette jag durandal på den tiden... vem var det vi lurade att jag var en HLBot som blev fly förbannad??

Och kan någon tipsa om bra HL-servrar??? Har inte använt HL på många år...

/Kalle

Oscar-chattarna var helt knäppa
Jag var inte med under den "äkta" (dvs den första) men har läst loggar av den (som jag har liggandes på datorn någonstans).

Inte från MacPower, men väl från ett NextStep luktande MacOS 8.5 (?)
och RedDwarf.

Heh, Reddwarf ja, existerade ungefär samtidigt som jag startade min server (Starbug's Cargo Hold, då låg den hostad på en G3/233 med 4gigs hd på farsans jobb).
Startade den ett litet tag efter att Reddwarf startades, tror dock att Reddwarf gick i graven innan jag lade min på is efter att ha haft den igång i drygt 2 år i september/augusti 99 då jag flyttade iväg till Haparanda för att gå ett år skola där. Blev inte förrän höstvintern 2002 jag kunde dra igång den igen då jag flyttat till en lägenhet med 10mbits BBB

Ursprungligen av Dave Lister:

Heh, Reddwarf ja, existerade ungefär samtidigt som jag startade min server (Starbug's Cargo Hold, då låg den hostad på en G3/233 med 4gigs hd på farsans jobb).
Startade den ett litet tag efter att Reddwarf startades, tror dock att Reddwarf gick i graven innan jag lade min på is efter att ha haft den igång i drygt 2 år i september/augusti 99 då jag flyttade iväg till Haparanda för att gå ett år skola där. Blev inte förrän höstvintern 2002 jag kunde dra igång den igen då jag flyttat till en lägenhet med 10mbits BBB

vilken härlig gammal tråd jag hittade här

Drog nyligen igång gammla PM5500 som inte använts ett tag och där fanns det kvar bokmärkern till både reddwarf och starbug. Macpower tror jag att jag aldrig hann besöka. Var endast 13 år back then - 1997.

Kul att se att så mång av namnen på dessa skärmdumpar fortfarande hänger kvar på hotline.

Hette själv från allra början Quakemac, men endast en kort stund innan jag bytte till abens, som också användes ett kort tag för att sedan bytas till Highlander vilket fortfarande använts idag. Om ni råkar srpinga på mig på hotline

Bevaka tråden