Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej alla mac använder i malmö. Det var roligt att se att där finns en klub i malmö.Kan någon forklarer for mig ,varfor jag inte kan få min beige g3 till att hitta hdden.Kan man följe med på krog rundarna??:confused:

Ett svar från Göteborg kanske kan duga

OM det är en extra HD så skulle det ju kunna vara så att du inte placerat de små jumprarna i Slave - tror att G3 inte hade Cable Select. Titta hos hårdisktillverkaren hur du ska bygla jumprarna, sök där på "jumper settings". OM du bara har 1 HD så kan jumprarna sitta fel och inte som MASTER, info om detta ska du även kunna hitta hos tillverkaren av hårdisken. Förutsäter att alla kablar och kontakter för disken är istoppade samt att du har ström in i datorn

Olle

inget fel på sladder ,jumpers eller de grejer det vet jag om

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 12:47

ATA133 eller annat skumt?

Kan datorn bootas med CD, typ att hitta HD:n och köra skivkontroll ??? Förutsätter att du provat med att zappa PRAM. OM du inte vet hur du gör detta så vid uppstart håller du ned följande 4 tangenter och låter datorn plinga till 2 gånger, släpp tangenterna efter 2:a plinget.

Äpple ( kringla )
Alt
P
R

Olle

har gjort alt detdär mu har jag hdd i men det verker som om datorn ikke tycker om denna hdd det er en ibm travelstar 6gb

Jag kan inte din datormodell men OM du har fler kablar för ström så kan du ju testa även dessa, kanske prova med en annan flatbandskabel samt provmäta OM det finns ström i kablagen. Är den formaterad för mac eller har du satt i en gammal PC IDE-disk ??? har den upphört att fungera nyligen?

Olle

Tack for hjälpen annars, vi fandt att där var fel på hdd.finnes där inte ett forum for folk som själv reparera sina macer (inne i mener jag )

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-29 18:00

Jodå, det finns Hårdvara -> Power Macintosh mm, där kan man ställa frågor om allt som har med saker inuti datorn att göra.

Precis vilke ,jag reparera själv datorer og bygger om men precis var der finns ett forum med själva problemmer inuti hårdvara specielt.Hur ble det kan man hänga med på krog turen eller är det bara for länge varit medlemmer.

1
Bevaka tråden