Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta domäner Tucows - VeriSign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-01 00:56

Hej!
Jag registerade min företagsdomän för cirka 3år via ett företag i Kanada. Mitt nuvarande web hotell använder VeriSign och föreslår en flytt. Kan man flytta en tucows domän till versign? Dom är inte säkra om det går fast tror det, vi ska se i mars. Nån som vet hur det fungerar?

Senast redigerat 2003-12-01 01:09

domänen ska gå att flytta utan några problem överhuvudtaget.
Du borde kunna hitta lite mera information på www.nic.com.

NIC är okej att arbeta med, värre är det med NIC-SE.

NIC-SE är väl helt ok nuförtiden? Dom svarar till och med i telefon och flyttar domäner samma dag (åtminstonde för mig).

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-01 10:14

Varför skulle man vilja flytta en domän till VeriSign? Maken till struligt företag att ha att göra med får man ju leta efter. Det kan iofs hända att det har bättrat sig, men det är fortfarande så att de ligger på andra sidan jorden (typ) och en tidszon som gör att supportärenden tar 3 ggr så lång tid.

Varför inte flytta den till Sverige istället? Hmm, förresten...

...jag kom just på att VeriSign finns i Sverige nuförtiden. Nån som vet hur det fungerar med dem?

Det går att flytta domäner från andra till Verisigna. På Verisigns webbplats finns länkar till "Free domain transfer", det är vad du söker.

http://www.netsol.com/

/Ola

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-02 11:47

Vaddå "tucows" domän? Vad menar du med det?

Att flytta till VeriSign ska du helt enkelt inte göra. NetSol/VeriSign hade monopol på domänregistreringar i USA till för något år sedan och utvecklade en byråkrati och arrogans mot kunder som saknar motstycke. Det finns hundratals mindre och smidigare företag att välja, t.ex. namecheap.com

  • Medlem
  • 2003-12-02 11:50

Jag flyttar ifrån Tucows OpenSRS till en VeriSign återförsäljare. Pga mitt web hotell ej hanterar OpenSRS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-02 12:24

OK, borde ha begripit på rubriken...

I princip så går det till så här:

Du sätter upp ett konto hos den registrator du väljer. Därefter beordrar du den nya registratorn att hämta domänen. Förutsatt att du är "administrative contact" för domänen, så skall du bli kontaktad av den gamla registratorn som berättar att "företaget XX har begärt flyttning av domänen till sig. Är detta OK?". Du skall då bekräfta detta enligt anvisningar.

Varning: Många registratorer har lagt sig till med en mycket obehaglig vana att begära ersättning och annat om domänen är nära att "gå ut" ("expire", vad det nu heter på svenska). En del håller domänen som en slags gisslan (bl.a. VeriSign) och du måste först betala dom för ett nytt år innan dom släpper domänen till en ny registrator.

Reglerna är luddiga, och en bekant fick nyligen punga ut med flera tusen, dels p.g.a. eget slarv (han hade inte riktigt koll på när domänen skulle förnyas) en framför allt p.g.a. registratorns otroliga prissättning.

Därför: Påbörja alltid sånt här i god tid, dvs flera månader, innan domänen skall förnyas.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 13:31

Har haft så mycket problem med Verisign genom åren. Är också bland de dyraste på marknaden. (Mina problem har dock oftast handlat om Code Signing Certs.)

Har helt gått över till fransk gandi.net. Har bra service och man kan göra mycket av jobbet själv.

1
Bevaka tråden