Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserskrivare till hemmet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 00:59

Nu har den gamle Macen med serieport och därtill hörande Personal Laserwriter gått hädan till ätteläggen. Sitter med en G5:a, Panther samt en Epson Stylus Photo men behöver även ha en laserskrivare till textdokument. Skrivaren skall förhoppningsvis delas med PC:n bakom ryggen. Datorerna möts i en Switch och PC:n körs med XP Prof. Alltså - tips på en billig och bra laserskrivare för hemmiljön mottages tacksamt.
bosse

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-12-14 03:55

har ingen laser skrivare privat men den hp4050 vi har på jobbet funkar alldeles utmärkt, vet dock inte om den finns längre, kan även tänka mig att den ligger utanför din eventuella prisklass, vore enklare om du gav ett ett pristak på den skrivare du söker

En HP 2200 kanske kan vara något!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
En HP 2200 kanske kan vara något!

Skulle nog sänka ribban och rekommendera utmärkta HP 1300 eller hellre 1300n. De känns rejäla och har en Postscript 2-emulering som inte verkar sakna något som riktig Postscript 2 har.
1300n har ett smidigt webbinterface för styrning av nätverksinställningar. Funkar kanon på OS 9, OS X och naturligtvis Windows.
1300-serien är typiska hemmaskrivare och har därför enklare magasin än storebröderna. Man kan dock köpa till ett extra 250-magasin.

HP har ryckt upp sig förvånansvärt mycket på Mac-fronten det senaste året och jag känner stort förtroende för deras Mac-connect-program.

  • Medlem
  • 2003-12-16 16:49

Jag undrar om någon har ett bra tips på en billig A3-laser för ett litet kontor.

A3 används rätt sällan, så det kan bli fråga om att köpa en snabb inkjet istället för det ändamålet, så tips om en riktigt snabb sådan är också hjärtligt välkomna.

De här små Hp-lasrarna är de bra för kontorsbruk?

Hur är LED-skrivare? Är det ett alternativ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-16 20:18

De små HP skrivarna fungerar utmärkt på kontor. På ett år har jag skrivit ut ca 50'000 sidor på en HP LJ 1200n. När tonern är slut byter man både trumma och tonerkassetten som är en enhet och sen blir utskriften som när den var ny. Ibland kan man passa på att blåsa bort pappersdamm när man ändå har locket öppet för att byta tonern. Fungerar bra med OSX.

OKIs LED-skrivare fungerar mycket bra dem också men där byter man toner och trumma separat, första sidan kommer redan efter 7 sekunder (om den inte är i strömsparläge) vilket är snabbt. Jag har 3 stycken 14ex. Fungerar bra med Windows, lite stökigare med OSX men fungerar om den kopplas med USB, jag har aldrig fått dem att fungera med OSX och den i skrivaren inbyggda ethernetporten.

  • Medlem
  • 2003-12-16 20:29

Molia:

Tack för tipsen. Att skrivaren inte fungerar via nätverk verkar ju inte så praktiskt på ett kontor... Det kanske funkar om man delar ut den via en server?

Finns det A3-laser (LED?) under 10.000?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-16 20:33

Finns billiga routrar, switchar som har skrivar port.

Själv installerat en sådan till en kund med laserskrivare + en vanlig skrivare som var kopplad rakt i en av datorerna.

Dock var platformen Windows XP.

Jag har blivit rekommenderad att skaffa en Samsung 1710. Den kom i dag och jag har inte hunnit prova den, men kan återkomma. Kostar ca 1 800 inklusive moms.

Hur är Brothers skrivare? Exempelvis deras HL-5050/5070N mot HP 1300/n?

Eller Epsons 6200-serie?

Skulle också behöva ny lasermoj.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 22:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Hur är Brothers skrivare? Exempelvis deras HL-5050/5070N mot HP 1300/n?

Eller Epsons 6200-serie?

Skulle också behöva ny lasermoj.

Brothers Postscript-klon BR-script är väl"sådär" som Loket skulle ha sagt.
HP1300/n, helt klart!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-16 23:20

Jag har haft en OKIPAGE 14 i under några år. Den fungerar mycket bra, har aldrig krånglat. Tror inte att det egentligen är en "riktig" laserskrivare men jag vet inte skillnaden. Den funkar som en sådan vilket räcker för mig

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 23:24

Jag är lite osäker över hur HP 2200dtn står sig mot prismässigt mot konkurrenterna idag. Vi har iaf. en sådan skrivare ansluten till nätverket här hemma. Är man några stycken i familjen som skriver ut så blir det lönsamt vill jag lova. Innan satt vi med var sin skrivare (4st) vilket kändes ganska onödigt.

Då båda föräldrarna dessutom har kontor hemma så lönar det sig garranterat. Men den kanske är lite i största laget för en ensam hemanvändare?

1
Bevaka tråden