Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OK, rätt forum, Safari 1.2 is coming to town

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Knappast en så oväntad nyhet men det är sant, alltså inget rykte.

Med en Mac kan man slå hela världen med häpnad, åtminstone slå PC-nissar i huvudet med den.

Tills det faktiskt har hänt så är det väl ett rykte.

Har du inget mer än ett versionsnummer att komma med? Just nu är väl tråden lika intressant som påståendet: nästa vecka kommer det en onsdag.

en länk hadde ju inte skadad..

jag läste om det på thinksecret.com men du kanske hittade det annanstans?

Mitt namn förpliktar, säger jag att det är sant så är det så. Man kan väl inte avslöja sina källor bara för att få visa att ett järnrör alltid är rätt:)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-01 15:23

Förtäljer historien vad som är nytt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Knappast en så oväntad nyhet men det är sant, alltså inget rykte.

Med en Mac kan man slå hela världen med häpnad, åtminstone slå PC-nissar i huvudet med den.

Ok, men på vilket sätt....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 20:53

Från Think Secret-artikeln om 1.2:

- ability to use the keyboard tab to navigate form controls and links
- ad image blocking
- a way to "save as" downloads to a location other than the one specified in preferences
- LiveConnect support
- option to turn off image animation

Kan man få beställa en Safari som inte får oväntat avslut vid mer än 7-8 flikar så räcker det för mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-04 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Kan man få beställa en Safari som inte får oväntat avslut vid mer än 7-8 flikar så räcker det för mig...

Jag har 14 och fungerar utan någon som helst oväntat avslut.
Kanske tur men så är det.

  • Medlem
  • 2004-01-05 00:06

Här finns lite mer konkreta nyheter: http://weblogs.mozillazine.org/hyatt/archives/2003_12.html#004377
Intressantast är väl de många nyheterna i stödet för CSS. Mest anmärkningsvärt är kanske stödet för <marquee>-taggen

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Kan man få beställa en Safari som inte får oväntat avslut vid mer än 7-8 flikar så räcker det för mig...

Det blir lätt 20-25 tabbar för mig på 99mac, men jag har inga problem på någon av mina burkar.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-06 20:37

Ingenting nytt om Safari på Keynoten! :/ Känns nästan som om dom lagt ner hela projektet, massor av nya browsers som kommer nu.

  • Medlem
  • 2004-01-07 21:33

Nelson: Alla nyheter kommer inte på keynotesarna (säger man så?), den traditionen har Apple redan brutit (se bara på PowerBook-lanseringarna på sistone). Safari kommer snart att uppdateras, håll ut... :]

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-07 21:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton
Nelson: Alla nyheter kommer inte på keynotesarna (säger man så?), den traditionen har Apple redan brutit (se bara på PowerBook-lanseringarna på sistone). Safari kommer snart att uppdateras, håll ut... :]

Tack Anton! Sitter och håller ut! Kan berätta att jag som bytt från PC till Mac bara älskar Safari den är redan ljusår ifrån Internet Explorer (PC) både vad gäller GUI och användarvänlighet.

IE (Mac) känns som ett stort skämt, undrar just varför den finns med när man installerar Panther? Mozilla fungerar bra, men känns inte lika snabb som Safari.

Klickar på program uppdatering flera gånger om dagen, samt besöker Apple.com/software. Håller tummarna hårt väntar på en ny version som fungerar bättre mot Flash sidor jag besöker dagligen.

PS: Vill passa på att skicka Björnström och Co. en Ros för den fantastiska uppdateringen från Steve Jobs KEYNOTE igår. Helt otroligt, jag fick inte strömmen att fungera men jag fick all uppdatering här på 99mac! Ni är fantastiska!

-- Nelson.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-07 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Från Think Secret-artikeln om 1.2:

- ability to use the keyboard tab to navigate form controls and links
- ad image blocking
- a way to "save as" downloads to a location other than the one specified in preferences
- LiveConnect support
- option to turn off image animation

Halleluja!

Om de bara kunde fixa så att javascript fungerar som det ska, och få lite bättre snurr på Java (det laddar anmärkningsvärt långsamt på en 2x2 GHz G5) så skulle jag vara riktigt nöjd.

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:48

Nelson: Jo, IE6 har sina brister, inte bara i renderingen av HTML/CSS, den kan dessutom glömma av vilken header den just skickade medan den envisas med att komma ihåg höjden av ett positionerat element (position: float; ) från en sida till en annan(!), vilket kan resultera i kapade texter, inte alls kul.

Ännu tråkigare är att det inte ser ut att bli nån bättring framöver heller, kanske inte ens i och med Longhorn, om man får tro initierade källor. Kanske helt fel tråd just nu, men här är lite klipp från ett mail från Ian Hickson, Opera Inc, på listan css-d som jag sparat:

Citat:

According to the jobs listings that I looked at a few months ago, there is no department within Microsoft that is currently assigned to working on Trident (the Windows IE rendering engine), and all development on Tasman (the Mac IE rendering engine) has been stopped (that last point was publicly announced).

Microsoft have also publicly started that they could make no improvements to IE that did not involve OS upgrades. Since they recently released a preview of their post-Eolas-patent IE, which consisted of only changes to the rendering engine, and did so without releasing a whole new OS, it can be inferred that they are either lying, or are not going to be changing the rendering engine.

Given their recent huge emphasis on Avalon, which is a technology that reimplements HTML, CSS, DOM, XML Namespaces, SVG, SMIL, ECMAScript, XUL, and XBL using their own proprietary markup languages, I don't see how it would benefit them to also have a team working on improvements to IE's rendering engine.

Note that in their recent Longhorn preview, the Web browser was a variant of IE with only three changes: pop-up blocking, a download manager, and an extensions manager. The rendering engine itself was, as far as I am aware, unchanged from IE6. (Except it now support Avalon/XAML/.NET as well.)

Microsoft have also been observed dramatically reducing their W3C commitments. Where they are still active, I am not aware of any claims that they will implement new W3C standards (or even old ones being updated, such as CSS2.1). This is in contrast to their previous behaviour, which consisted of loud claims (within the W3C at least) of upcoming products with strong support for the standard-du-jour.

Finally, of the people I know within Microsoft, none have told me of any work on Trident. The only recent Web browser related work I have heard of within Microsoft is related to their MSN TV product, which, if what I have been told is correct, is not itself a very high priority anyway.

Now, it is of course possible that Microsoft are simply being very tight-lipped about this. But I find this unlikely, given how widely they circulated the rumours that they were working on fixing IE's standards support in WinIE6 three years ago.

Oj, blev lite långt det här. Hoppas det var av intresse iaf.

/Anton

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Tack Anton! Sitter och håller ut! Kan berätta att jag som bytt från PC till Mac bara älskar Safari den är redan ljusår ifrån Internet Explorer (PC) både vad gäller GUI och användarvänlighet.

IE (Mac) känns som ett stort skämt, undrar just varför den finns med när man installerar Panther? Mozilla fungerar bra, men känns inte lika snabb som Safari.

Klickar på program uppdatering flera gånger om dagen, samt besöker Apple.com/software. Håller tummarna hårt väntar på en ny version som fungerar bättre mot Flash sidor jag besöker dagligen.

PS: Vill passa på att skicka Björnström och Co. en Ros för den fantastiska uppdateringen från Steve Jobs KEYNOTE igår. Helt otroligt, jag fick inte strömmen att fungera men jag fick all uppdatering här på 99mac! Ni är fantastiska!

-- Nelson.

Well, använd Firebird istället..
Läs mer på:
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34815

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-23 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Well, använd Firebird istället..
Läs mer på:
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34815

Jag använder Mozilla "Mår-illa" på dom få sidor Safari inte klarar av. Mozilla känns precis som gamla Netscape "Nätskräp" på PC'n... Nej jag vill ha Safari! Genuina Mac program på min mac! Det var just för detta underbara OS och alla program därtill som fick mig att byta till mac!

80% av dom sidor jag besöker fungerar perfekt med Safari! Dom andra 20% funkar med Mozilla!

Det förvånade mig att så många hyllade Internet Explorer på Macen! För mig helt obegripligt... men jag känner på mig att Safari 1.2 ligger runt knuten.

Hur fasen kan man tolerera att 20% av sidorna inte funkar? No way att jag använder Safari så länge den inte klarar sidor bättre än så. Säga vad man vill, men där föredrar jag MSIE med hästlängder

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Jag använder Mozilla "Mår-illa" på dom få sidor Safari inte klarar av. Mozilla känns precis som gamla Netscape "Nätskräp" på PC'n... Nej jag vill ha Safari! Genuina Mac program på min mac! Det var just för detta underbara OS och alla program därtill som fick mig att byta till mac!

80% av dom sidor jag besöker fungerar perfekt med Safari! Dom andra 20% funkar med Mozilla!

Det förvånade mig att så många hyllade Internet Explorer på Macen! För mig helt obegripligt... men jag känner på mig att Safari 1.2 ligger runt knuten.

Har du rökt jazzpipa eller? Blev du hjärntvättad av någon kompis när du bytte till Mac.

Firebird är något helt annat än Mozilla Suite. Firebird klarar brutalt mycket mer än Safari, och är i alla avseenden snabbare på rendrering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Hur fasen kan man tolerera att 20% av sidorna inte funkar? No way att jag använder Safari så länge den inte klarar sidor bättre än så. Säga vad man vill, men där föredrar jag MSIE med hästlängder

Som iofs i sin tur inte klarar lika många sidor som Gecko. Eller stödjer inte CSS speciellt fint.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-23 23:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Hur fasen kan man tolerera att 20% av sidorna inte funkar? No way att jag använder Safari så länge den inte klarar sidor bättre än så. Säga vad man vill, men där föredrar jag MSIE med hästlängder

Jag menar inte att 20% av sidorna inte fungerar alls! Det jag menar är att sidan inte ser ut så som den kodats! T.ex. att tabeller är förskjutna och att menyer, fot och huvud inte ligger som tänkt. Skönhetsfel med andra ord.

Men Richard IE kan väl ändå inte vara det bästa alternativet eller? Har jag fel! Jag provade IE precis i början när jag bytt till Mac och jag upplevde bara trassel i min maskin krasch efter krasch, känns ändå att Mozilla är lite före gamla IE?

Jag vill inte kriga på nått sätt, om MSIE funkar bra för dig så är det ju kanon! Intet ont i det!

Detta är bara mina Mac-Newbie känslor jag skriver om, ni gamla Mac-Guru gubbar vet ju bättre än jag... Jag lär mig massor varje dag och jag hoppas att jag också kan tillföra något nytt från min långa tid som Windows PC tid! PC'n är ju endå den enda referens jag har.

  • Medlem
  • 2004-01-23 23:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Tills det faktiskt har hänt så är det väl ett rykte.

Har du inget mer än ett versionsnummer att komma med? Just nu är väl tråden lika intressant som påståendet: nästa vecka kommer det en onsdag.

ja, fast det har ju varit jävla torrt med rykten, det är inte så kul när Macen fyller 20 om några minuter......

själv hoppas jag på en Spartacus II
en BEIGE JÄVEL med SEXFÄRGAT Äpple!!!!!!!!

Nelson. Läs på länken, och titta på screenshotsen jag gav dig här ovanför (länken that is). Firebird är INTE samma program som Mozilla.

Nej, jag har andra skäl varför jag inte gillar Safari också. Det enda som jag tycker är bra med den är att den klarar att visa RTF-filer och att den är snabb, annars tycker jag uppriktigt sagt att den är medioker.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-23 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Har du rökt jazzpipa eller? Blev du hjärntvättad av någon kompis när du bytte till Mac.

Firebird är något helt annat än Mozilla Suite. Firebird klarar brutalt mycket mer än Safari, och är i alla avseenden snabbare på rendrering.

--

Hjärntvättad var väl lite att ta i, du blir väl inte sur? Jag har tyvärr ingen Mac Kompis mer än dom få jag känner från detta forum.

Jag har Firebird på maskinen men jag hittar inte nått i FB som inte finns i Mozilla som jag behöver! Det må vara lite för mycket "Puff the magic Dragon" men så är det.

Känner mig stolt när jag visar upp min Mac för alla mina PC vänner och dom är imponerade. Många säger att det var tufft av mig att gå helt från PC till Mac! Och när dom ser hur smidigt allt fungerar så förstår dom varför jag bytt.

Fattar inte hur någon kan bli imponerad av Safari om jag skall vara ärlig... Inte i det här läget..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
--

Jag har Firebird på maskinen men jag hittar inte nått i FB som inte finns i Mozilla som jag behöver! Det må vara lite för mycket "Puff the magic Dragon" men så är det.
.

Antligen har du en mycket gammal version, och inte har läst någonting av vad jag skrev.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-01-24 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Antligen har du en mycket gammal version, och inte har läst någonting av vad jag skrev.

Christopher,

Jag läste ditt eminenta inlägg om firebird! Du kan den biten bättre än jag, tror helt 100% att det du skriver stämmer, med snabbhet, rendrering och allt annat. Men det jag vill få fram är att Safari är en enkel snygg browser som Apple har tagit fram och som nu tar sina första stapplande steg bland alla Jättar, och vad jag hoppas och tror är att Safari kommer att växa som program framöver och det tycker jag att vi som mac folk skall värna om! Eller hur? För det som är bra för Apple är väl bra för oss användare i slutändan.

Sen tycker jag att det är bra med konkurrens! utan nya och gamla uppstickare så skulle nog utvecklingen stanna.

Här är ett utdrag från David Hyatts blogg:

Citat:

We've made fantastic progress in WebCore since 1.1. Here are a few of the highlights:
(1) Border collapsing in tables
(2) DHTML performance improvements (including optimized layout paths for positioned elements and smart repainting when objects move).
(3) Support for tabbing to all controls in a web page
(4) Support for the css2 outline property
(5) Support for the css2 cursor property
(6) Support for tabbing to links in a web page
(7) Tabindex support
(8) The title attribute is now displayed in a tooltip
(9) Small-caps support (synthesized as in other browsers)
(10) Marquees (flame away)
(11) Support for the DOM click() method
(12) Support for window.print()
(13) DOM lvl 2 (and even 3) event handling improvements
(14) better support for malformed HTML
(15) Minimum font size fixed to be like it was in Safari 1.0
(16) Smart line breaking so that long URLs don't screw up page content
(17) The two bugs listed here are fixed
(18) Major improvements to :before/:after handling, including support for floating and positioning :before/:after content (css2 did not allow this, css2.1 does). Many of the bugs described here are fixed.
(19) The first-letter/text-transform "text doubling" bug is fixed.
(20) :first-letter now works even when applied across spans, so the letter T in Thoughts from Eric on meyerweb.com now shows up properly.
(21) :hover/:active have been rewritten to be faster and to avoid bugs related to hovering over floats and relative positioned elements. Fixes the problems on diveintomark and mezzoblue.com.
(22) Many of the crashes/hangs reported via the Safari bug button have been addressed.

Dessutom verkar det som om de förbättrat Safris cache-system och sättet som xml/xhtml visas (man kommer antagligen att kunna se delar av xml/xhtml-sidor som inte till fulla följer standarden fast man kommer se dessa sidor med felmeddelanden).

Personligen tycker jag att "Border collapsing in tables" är det mest intressanta eftersom jag använder det en del. "Support for tabbing to all controls in a web page" är också helt ok.

1
Bevaka tråden