Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Ventelo

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill gå ut med en allmän varning för företaget Ventelo Sverige AB.

Igår fick vi ett brev ifrån Telia som säger:

"Ditt förval är nu ändrat
Telia har ifrån Ventelo Sverige AB fått en beställning på förval för Teliaabbonemanget 08-xxxxxxx. Beställningen omfattar Internationella samtal och Nationella Samtal. Förvalet är ändrat från och med 2004-01-09, dvs för detta datum ringer du med Ventelo Sverige AB och får räkning på samtalskostnader ifrån dem."

En Googlesökning ger:

Ventelo Sverige AB
Långgatan 19
SE- 541 30 SKÖVDE
Sweden
Telefon: 0200 120 120
Fax: + 46 (0)500 49 49 10
E-mail: info@ventelo.se

Ringer upp Ventelo som säger att dom har en beställning ifrån oss 2000-04-17!!! Vi har aldrig ens hört talas om bolaget tidigare.
Vi får reda på att följande person har varit i kontakt med oss och har tagit emot beställningen:

Linda Fallén
Energia Solutions AB
0706-775479
0141-234612

Ytterligare ett samtal till Linda som berättar att hon mycket riktigt har tagit emot beställningen ifrån oss. "Visst talar jag med Bruno?"

Nu blir jag både förvånad och sur på en gång. Vem är Bruno?

"Pälsbruno i Tranås - är inte det ni?"

Nä.

Fortsättning följer!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-15 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ytterligare ett samtal till Linda som berättar att hon mycket riktigt har tagit emot beställningen ifrån oss. "Visst talar jag med Bruno?"

Nu blir jag både förvånad och sur på en gång. Vem är Bruno?

"Pälsbruno i Tranås - är inte det ni?"

Erkänn nu, Bruno Björnström! Se bara hur namnen matchar!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 17:36

Sen att Ventelo är till viss del besläktat med Pyramidspelet Seven gör väl knappast saken bättre.
http://www2.cint.se/webbbs/tele/config.pl?read=4906

Ska dock tillägga att vi använde Ventelo (efter att ha själva valt dem) som förval i det företag jag jobbade i förut och de fungerade smärtfritt. Framförallt var de billiga på samtal till USA vilket passade oss som handen i handsken. Ljudet var väl inte det bästa men det fungerade ypperligt för våra behov.

Vidare är det säkerligen inte Ventelo som "lurat" på dig abonnemanget utan någon av deras återförsäljare så även om det är hur fuffens som helst att använda pyramidspel för marknadsföring (inte helt säker på att Ventelo gör det, det är ju PGOne som Seven håller på med) ska du nog inte skylla detta på Ventelo.

//P

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-15 17:46

Frågan är ju om det är Ventelo eller Energia Solutions du skall hoppa på?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 17:55

Energia är bara ombud så hoppa på Ventelo och säg att något blivit generalfel i detta fall. Eftersom man skriver på ett avtal och det är någon annans signatur på avtalet kräver det inte många minuter för Ventelo att fatta att ordern ska annuleras.

När det är klart, däremot, är det dags att rikta kanonen i en annan riktning och fråga vad det är för tveksamma affärsmetoder Energia håller på med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-15 18:34

Vill minnas rabalder från Norrland nyligen... Det KAN ju vara ett misstag...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
Vill minnas rabalder från Norrland nyligen... Det KAN ju vara ett misstag...

Nu har det varit tjugondagknut och den glada julen är slut. Dagz att ta av skägget, Jonaz!:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-15 18:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Nu har det varit tjugondagknut och den glada julen är slut. Dagz att ta av skägget, Jonaz!:D

Nixnix... Levererar fortfarande klappar till familjen varje dag

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-15 19:17

Kom på nu när du skriver att en kund för något år sedan hade fått en faktura av sin tele opratör där de stod att han ringt till dyra betalnummer vilket han inte gjort och företag hade inte så många anställda.

Kan säkert ha varit nåt blufföretag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
Vill minnas rabalder från Norrland nyligen... Det KAN ju vara ett misstag...

Jo det är klart att det rör sig om någon form av misstag men det är ju helt sjukt att detta ens kan hända utan någon form av bekräftelse.

Dom kommer säkert be om ursäkt och så är det klart med det.

Historien fortsätter!!

Idag ringer PälsBruno ifrån Tranås! Han har fått en räkning ifrån Ventelo och dom anser att han är betalningsansvarig för alla samtal som vi har gjort.

Trots tillsägelse och även rapport till Telia ringer vi alltså fortfarande med Ventelo...och Bruno tycker det är tråkigt att betala för samtal till Taiwan och USA

  • Medlem
  • 2004-03-10 10:03

Hela den här förvalsmarknaden är en riktig cirkus. Telia, och andra bolag gör också samma misstag. Trots försök till att få det att verka säkert och seriöst, så verkar det vara jättelätt för säljaren att knappa in fel telefonnummer.

En kompis fick helt plötsligt ett konto öppnat i en bank. Det är nästan ännu värre.

telefon, telefin, telefan

Jag har inlett prov av en ny strategi mot telefonförsäljare: jag kräver bevis för ingått avtal i form av ljudband eller utskrift från ljudband, med datum och allt. Om detta inte visar att ett avtal ingåtts så kräver jag SKADESTÅND om 1000 SEK. Om de inte kan förse mig med bevis på att ett samtal ägt rum öht så kräver jag ett större skadestånd 5000 SEK. Självklart är det de som "övertagit" abbonemanget som notan riktas till när det handlar om telefonen. men jag har även råkat ut för strump- och kalsongfirmor som glatt skickar obeställda tyger. Om en firma kontrakterar andra som lurar dem, så är det deras sak. Jag har en kravprocess igång. Om de inte hostar upp så stämmer jag: Let´s Go American...

Jag har fortfarande inte lyckats bli av med Ventelo. Dom hävdar dock att jag inte är betalningsansvarig för våra egna telefonsamtal så jag känner mig inte så utsatt denna gång

Undrar hur detta slutar?

Det låter ju inte helt fel, Martin.

Dock måste jag nyasera allas världsbild och säga att jag är oerhört nöjd Venelo-kund sedan mer än ett år tillbaka. Alla andra leverantörer skryter med prisgaranti när dom ringer och vill att man ska byta. Men när man säger att man kör Ventelo blir det knäpptyst på tråden och tjat, tjat, tjat om att dom trots allt är prisvärda men ändå inte lika billiga som Ventelo.

Jag är toknöjd med prissättningen jag har, men din deal verkar ju ännu bättre, Björnström.

Man kanske skulle maiola ventelo och fråga om Bruno-stackar kan ta hand om mina räkningar också.
Då blir dom riktigt oslagbara.

Allt gott! // johannes

Ursäkta om jag blir en smula ideologisk...
...men om man mördar djur för pälsens skull så kan man gott betala Björnströms teleräkningar som straff...

Denna parodi fortsätter.

Idag stänger Ventelo av alla utgående samtal!! Vi kan alltså inte längre ringa eller faxa ifrån kontoret. Ringer Ventelo: "Joo, det stämmer...hmm...har inte Telia kopplat upp er mot deras nät...hmm...ni kanske ska ringa dom själva?"

Telia bara suckar när jag ringer dom - om fem minuter får jag ett fax där jag ska kryssa i rutan "Snälla ta mig tillbaka till Telia" och sen kan vi ringa igen.

Snart fria! Återkommer!

Vet du hur gick det för Päls-Bruno med alla era räkningar?

Jag tror han slipper betala.

Jag faxade in pappren till Telia nu och fick faktiskt rabatt på alla samtal eftersom jag "aktivt valt att ringa med Telia"

Slutet gott - allting gott? Återkommer när jag kan ringa utgående samtal

Ursprungligen av Björnström:

Jag faxade in pappren till Telia nu och fick faktiskt rabatt på alla samtal eftersom jag "aktivt valt att ringa med Telia"

Så om man nu vill ha Telia som förval till lägre pris så ska man alltså först byta till en annan operatör för att sedan byta tillbaka?

Skit i telefonproblemen. Berätta mer om PälsBruno i Tranås. Är det en äkta Trapper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 19:06

Jag tycker att det är lågt att ta upp en över 4 år gammal tråd, även om du gjorde det med glimten i ögat. Ventelo har jag haft på företaget i ett par år och är mer än nöjd.

I det här fallet har inte åldern på tråden något med saken att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 23:18

Hur menar du?

Sökte du och hittade en gammal Ventelo tråd, som du sedan valde att lägga inlägget i, dvs att:
"titta nåt bra gör dom i alla fall" ?

Eller menar du att det som står i denna gamla tråd fortfarande är aktuellt?

Menar du det första - så all heder till dig, och jag ber om ursäkt för påhoppet.
Menar du det andra är vi fortfarande av olika åsikter.


/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 23:25

Jag ser att jag är onödigt syrlig, men jag gillar inte när man tar upp flera år gamla grejer utan att kolla vad som sker idag.

Det är inte meningen, men Ventelo har varit bra för mig länge.

/Tangen

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-06 00:42

Raderade ett gäng OT inlägg, ska ni skriva i en gammal tråd kan ni åtminstånde hålla er till ämnet.
/Mod

1
Bevaka tråden