Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägenhet på Ålidhöjd ska jag ha innan jag dör....

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lägenhet på Ålidhöjd ska jag ha innan jag dör, men hur bär man sig åt?
Har provat genom bostaden, men det är ju kört.
Förslag mottages och om något är givande så kan det belönas med en sak. (Hmmm Cola, godis eller snus);)

Med bostaden är det väl kört, med tanke på deras idiotiska kösystem. Men utöver bostaden finns det ju oxå en bostadsrättsförening på Ålidhöjd, Kuratorn, har du kollat med de?

Själv söker jag lägenhet på Nydalahöjd, så jag är oxå intresserad av förslag.

Besökte en kille som hade en av de läckra lägenheterna högst upp i husen på tunnelbacken med magnifik utsikt mot älven och stan. Om jag under pistolhot skulle tvingas bo i Bostadens regi så skulle det vara den lägenheten.

Annars så byggs det ju friskt med nya lägenheter (tyvärr Bostaden) där gamla Norra paviljongerna ligger på Berghem. Inflyttning till hösten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Besökte en kille som hade en av de läckra lägenheterna högst upp i husen på tunnelbacken med magnifik utsikt mot älven och stan. Om jag under pistolhot skulle tvingas bo i Bostadens regi så skulle det vara den lägenheten.

Ha ha ha....
Beghem skulle också funka men hellst på Ålidhöjd för det är så nära IKSU och Uni.
Har börjat bostadsspara hos HSB idag i alla fall, och det är väll ett steg i rätt riktning.

Senast redigerat 2004-01-15 15:02
  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 15:19

......HAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Alla vill bo på Ålidhöjd!!!!!!!:D

Gissa vem som redan bor där????:p

Det krävdes i och för sig "bara" 3.5 år i kö för att drömmen skulle bli sann, nu bor man högst upp (sjunde våningen) och bara njuter av den svindlande utsikten över Umeå (och värmevärket, Chålidhem mm.)

Nog tjatat............:rolleyes:

/Sulan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sulan
......HAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Alla vill bo på Ålidhöjd!!!!!!!:D

Gissa vem som redan bor där????:p

Det krävdes i och för sig "bara" 3.5 år i kö för att drömmen skulle bli sann, nu bor man högst upp (sjunde våningen) och bara njuter av den svindlande utsikten över Umeå (och värmevärket, Chålidhem mm.)

Nog tjatat............:rolleyes:

/Sulan

Jag ska ta reda på vart du bor...:mad:
En olycka händer så lätt, men före det måste du skriva över lägenheten på mig.:p

Jag tycker det låter komiskt. Ungefär som att den högsta önskan är att få en Compaq Pressario.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Jag tycker det låter komiskt. Ungefär som att den högsta önskan är att få en Compaq Pressario.

Lite utav meningen.:)
Fast jag vill verkligen flytta ifrån min nästan nybyggda lägenhet på tomtebo för att komma närmare iksu och uni, men även för att få snabbare internet.
I HATE NYA KOMMUNICERA!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
I HATE NYA KOMMUNICERA!

Flytta inte inom Bostaden då, skulle gärna slippa kommunicera, sämre ISP vet jag inte om det existerar. Men eftersom de är de enda som erbjuder 10 Mbit för mig så får man väl nöja sig med dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 22:49

.....AB Bostaden och kommunicera är i sanningens namn djävulens påfund!:mad:

......Bostadens kösystem är minst sagt besynnerligt och kommuniceras begränsning av trafiken till 6GB/månad:eek:

Det tragiska är att man som student i Ume är i princip piskad att bo hos bostaden. Utåt sett försöker dessa företag verka billiga, bra och bäst på alla sätt och vis. MEN, trots att AB Bostaden är kommunalt (vad jag vet) så får anställda gå före i bostadskön, de anställda får en bonus som står i förhållande till företagets resultat. Detta leder ibland till att underhåll och dylikt blir eftersatt. Jag har personlig erfarenhet av behöva ringa typ tre, fyra gånger innan det tar skruv och vaktmästaren får tummen ur och fixar det som ska fixas, man får betala för tapetskador som inte åtgärdas innan nästa hyresgäst,det tragiska är att jag inte överdriver. Min flickvän bodde i en lägenhet där någon hade satt upp spegelvägg och när den togs ner följde tapeten tydligen med, det såg f-djävligt ut, detta påtalades men bostaden tyckte inte det var tillräckligt för omtapetsering!!!När jag bodde i studentrum och det var typ 17-18 grader i rummet på vintern (som lägst 12) fick jag rådet att köpa en kupévärmare på OK!!!!

Upp till kamp!!

Har du råd, köp lägenhet i Ume......

/Sulan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael E
Flytta inte inom Bostaden då, skulle gärna slippa kommunicera, sämre ISP vet jag inte om det existerar. Men eftersom de är de enda som erbjuder 10 Mbit för mig så får man väl nöja sig med dem.

Hur menar du att de är dom enda som gör det? Har du begränsat dig till hyresrätter då eller? För i bostadsrättföreningarna är det ofta mycket bättre ställt med internet, i vår förening har vi 100 Mbit i huset, 1 Gbit ut till standsnätet och fri trafik för 200 kr i månaden. Bara det ett skäl nog att köpa bostad om du frågar mig

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sulan
Har du råd, köp lägenhet i Ume......

Jag skulle snarare säga "Får du lånet, köp lägenhet i Umeå". Det är inte dyrare boende på något sätt, snarare tvärtom. Det är bara väldigt mycket pengar att ha i lån (och som student speciellt är det svårt att få lån om man inte har borgenärer).

Jag tror ni har bättre koll än mig. Hur mycket skulle en bostadrätt gå på i kvarteret kuratorn på ålidhöjd?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Jag tror ni har bättre koll än mig. Hur mycket skulle en bostadrätt gå på i kvarteret kuratorn på ålidhöjd?

En snabb check på Hemnet visar att en tvåa på 66 kvm är till salu just nu för 295 000 kr eller högstbjudande. Månadsavgiften är 3 954 kr.

"Trevlig 2:a med stor balkong runt hörnet belägen på nionde våningen."

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-16 01:11

Tackade nej till en tvåa på ålidhöjd en gång... det du

Bor på ålidhem i de nybyggda husen på magistervägen, tycker dessa lägenheter är trevliga om än dyra...
Kommunicera suger fett, bostaden är snåla och hade jag pengar hade jag köpt en lägenhet. Men i nuläget så trivs jag... skulle behöva exakt fyra kvadratmeter till i vardagsrummet dock... Någon som vet ett bra sätt?

  • Medlem
  • London
  • 2004-01-16 03:17

Det var inte dyrt för en tvåa på 66 kvm, med dagens räntor blir det ca 4900 i månaden. Är man två som delar så blir det ju lika billigt som att bo i studentrum...och så mycket bättre (antar jag eftersom alla verkar vilja bo där).

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Det var inte dyrt för en tvåa på 66 kvm, med dagens räntor blir det ca 4900 i månaden. Är man två som delar så blir det ju lika billigt som att bo i studentrum...och så mycket bättre (antar jag eftersom alla verkar vilja bo där).

Precis! Och eftersom området är attraktivt så lär ju priserna stiga så man kan nog göra sig en fin vinst vid försäljning också.

(Då är ändå detta rätt nya hus, vilket innebär lägre pris men högre månadsavgift. De lite äldre husen (på t.ex. Berghem) har väldigt låga månadsavgifter och högre pris, men blir ändå inte så dyra, speciellt inte med dagens ränta.)

Undra vem som vill låna ut 300.000 kr till två studenter. Visst vi pluggar båda till bra yrken civil.ing och läkare, men det dröjer ett par år innan pengarna börjar komma in.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Undra vem som vill låna ut 300.000 kr till två studenter. Visst vi pluggar båda till bra yrken civil.ing och läkare, men det dröjer ett par år innan pengarna börjar komma in.

Jag tycker en vettig bank borde göra det. Om ni köper en lägenhet i ett attraktivt område och sätter lägenheten som pant så kan ju banken räkna med att pengarna ganska säkert kommer tillbaka (om ni inte kan betala så tvångssäljer dom lägenheten och får tillbaka pengarna). Om ni dessutom båda har fullt studiestöd så borde ni ha en sammanlagt inkomst som är tillräckligt för att klara livssituationen (dom gör någon slags kalkyl där dom ser att det går ihop varje månad).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-17 02:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Undra vem som vill låna ut 300.000 kr till två studenter. Visst vi pluggar båda till bra yrken civil.ing och läkare, men det dröjer ett par år innan pengarna börjar komma in.

Jag och min sambo köpte våran 2:a på Berghem då vi båda studerade. Visserligen gick båda hennes föräldrar in som borgenärer, vet inte om vi fått låna av banken annars. Men eftersom priserna har gått upp ganska rejält på lägenheterna de senaste åren här på Berghem så behöver vi inte ha några borgenärer längre, lägenheten räcker nu som säkerhet.

Tror ni det skulle funka att sätta upp lappar på Ålidhöjd om att en 2 eller 3:s önskas hyra i 2:a hand? Givetvis så ska personen som går med på det får ett par hundra extra i månaden.
Efter ett halv år som 2:a hands kontrakt så har man väll rätt att ta över kontraktet.
Jag vill HA en lägenhet på Ålidhöjd.

1
Bevaka tråden