Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Driva företag i USA.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns här någon som har erfarenhet av att driva företag i USA? Antinget ett svenskt med kontor i USA eller genom att registrera ett amerikanskt företag som dotterbolag åt ett svenskt? Vad gäller? Finns det några nyttiga länkar? Hur blir det med arbetsvisum för anställda?

Tackar på förhand.

Det är ganska enkelt - kontakta aktiebolagstjänst på Drottninggatan så fixar dom igång det snabbt.

Läs mer här:
http://www.bolag.org/RamSvSverige/bolag-utl-default3.htm

Att få amerikanska arbetsvisa är något helt annat - behöver du verkligen det? Om du åker och jobbar i USA men får lönen genom ditt svenska bolag så räcker det med VISA-waiver alternativt B-visa (business).

Att söka E eller L-visa för att få jobba i USA är omständligt och kostar pengar.

Tack för hjälpen, Martin.

Vet du vad som gäller för B-visa? Funkar det precis som turistvisa med 3 (eller är det 6) månader i landet?

Det finns två typer: B-1 (business och B-2 (pleasure). Du kan stanna upp till ett år på ett B-1 men du måste förlänga det var 90:e dag såvitt jag vet.

Läs mer här:
http://www.path2usa.com/B1tips.htm

Ps. Jänkarna har blivit enormt mycket hårdare på visa osv. En vän till mig satt i förhör 2 timmar sist han kom till USA.

Kan jag utföra en tjänst och fakturera den tjänsten från mitt svenska bolag - eller räknas det som att jag jobbar i landet?

Såvitt jag har förstått är det en lösning som fungerar.

Du kan ju vara på affärsresa och sälja schaktmaskiner i USA utan att vara USA-anställd. Frågan är var gränsen för arbete går.

På B1-visumet kan du starta ett företag i USA, men inte driva det på plats. "Employment authorization" krävs för det ändamålet.

Du skulle kunna starta ett dotterbolag i USA, som anställda genom L-1-visumet kan jobba vid. Det som krävs är att den aktuella personen har någon slags chefsposition inom företaget, annars verkar det inte troligt att denne kan driva/utveckla verksamheten i USA.

L-1 räcker till att börja med i 3 år, men kan förlängas ytterligare ett par år beroende på hur allt visar sig fungera.

Ta kontakt med en advokat angående detta och hör om de exakta detaljerna - kan visa sig vara rätta vägen att gå!

Man tackar för all info. När det gäller L-1 och dotterbolag i USA hur funkar det? Jag har aldrig fast anställda i företaget och skulle inte ha det i USA heller (alla engageras för enskilda projekt och under en begränsad period). Finns det krav på lokalt fast anställda för dotterbolaget?

Hmm...såg just att L-1 visum kräver tusen anställda eller en omsättning på 250 miljoner per år. Vi behöver med andra ord anställa 1 998 personer snabbt eller öka vår omsättning med 246,5 miljoner. Det blir till att kavla upp ärmarna...

Tusen anställda, är du hundra på det? Det har ingen advokat jag varit i kontakt med nämnt. Har dock inte tittat närmare på just L-1, utan andra alternativ (som inte rör moder-/dotterbolag).

Annars kan du anmäla dig till det årliga lotteriet, svenskar har hyfsat goda chanser att få grönt kort den vägen.

1
Bevaka tråden