Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppsamling - mjukvara för eget företag

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 09:33

Ok, jag har grymma problem med sånt här. Jag kan läsa alla programvarutrådar om bokföring, kontoplaner etcetera in absurdum. Jag fattar ingenting. Akterseglad. Ifrånåkt.

Jag brukar glömma tangentbord när jag drar med datorn. Jag glömmer pass på flygplan. Jag glömmer iPods på flygplan. Handskar på tåg. Nyckeln i bildörren. Kort sagt - jag har tomtar på loftet, eller så drömmer jag bara om dom dagligen.

Jag är intresserad av att veta vad för mjukvara man behöver för eget företagande, och varför.
Speciellt för min inriktning.

Tänker jag på det så vill jag ha ett program för projekthantering. Med mitt struliga sinne är detta en svår nöt. Jag jobbar uppdragsbaserat och vill fakturera per uppdrag. Framförallt vill jag kunna skriva ner uppdragen någonstans. Och veta om ett uppdrag är fakturerat, om det är betalt. Och sånt.

OpenSource och standards är mina hästar.

Så please snälla, ge tips om program, vad dom heter och vad dom gör och varför det är bra att ha (om det är något annat än projekthanteringen som är det enda jag kan se varför det är bra).

Ge gärna tips också på någon lättfattlig bok om att starta eget eller något sånt. Jag har svårt att navigera och det är nästan omöjligt att ta till mig information inom detta område, ointresse föder svårigheter.

Mucho gracias tout le monde

(jag skulle föreslå en FAQ med mycket sån här information i om jag kände att jag inte var ensam i att ha företagande-alzheimer/damp)

Jag har haft eget företag i nästan 20 år nu. Ett av mina bästa besluta var att efter några år låta en bokföringsbyrå ta hand om alla bokföring, skattedeklarationer och dylikt.

Jag är inte säker på varför du kopplar ihop eget företag och projekthanteringsprogram. Projekthanteringsprogram kan man ju behöva fast man är anställd. Jag tycker det låter som om du behöver hjälp med själva processen snarare än att börja använda någon speciell programvara?

Om man har för många saker att göra för att komma ihåg dom i huvudet brukar det räcka med att skriva ner det som skall göras. Har man med andra (projektmedlemmar/kunder) att göra skickar man förslagsvis ut dom anteckningarna till hela gruppen. Jag skriver aktivitetslistor i mina projekt. Jag har en agenda när jag är på möten. Jag skriver anteckningar på mötet och upprätthåller vem som skall göra vad, och när. Sedan distribuerar jag anteckningarna till deltagarna på mötet efteråt. Lägg märke till att detta är ett sätt att jobba, snarare än en Specifik Programvara(TM).

När jag har varit ansvarig för stora projekt har jag använt MS Project. Men, som sagt, man skall inte stirra sig blind på verktyget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 11:38

Bokföringsbyrå är uteslutet för att det låter dyrt och detta är hobby, ren hobby som kanske ger mig max 50k om år. Så gott som noll utgifter (behöver väl köpa en dator vad det lider men ändå).

Möjligen är det processen jag behöver hjälp med. Eller så kanske jag skiter högaktningsfullt i företagsdelen och bara önskar ett stabilt system för att ha koll på vad jag gjort och sånt. Anteckningar? Nja, jag klarar inte av sånt.
Är medveten om att jag presenterar mig själv här som nästan naivt inkompetent, vilket jag är.

Just nu har jag en folder som heter kunder och i den foldern kundens namn och i den foldern är det kaos med en jädra massa foldrar med namn på saker jag gjort, så gott som. Inga fler anteckningar eller dylikt finns. Jag försökte, köpte anteckningsblock och penna men det gick åt skogen. Antagligen återvände blocket dit också.

Om man bortser från bokföring och sånt, och bara vill ha koll på vad man gör åt vem och om det är fakturerat eller något, då är vi inne på vad jag tror att jag kanske vill ha.

Man ska inte stirra sig blind på verktyget (jag tittar inte ens på tangentbordet när jag skriver) men det är bra om det finns och man gillar det (sneglar åt powerbooken).

Det verkar på mig som du vet ungefär vad du vill ha, och du vet också hur du skulle kunna lösa problemet. Men, det blir inte av för att du är för lat/slarvig?

Om du inte underkastar dig någon form av struktur så kommer det bli ostrukturerat. Det finns ingen magisk programvara som kan lösa detta faktum. Du måste göra ett val, fortsätt att göra på ditt gamla vanliga sätt, och njut av att var "fri". Eller så underkastar du dig själv några enkla strukturregler som du börjar jobba efter.

Jag brukar faktiskt maila till mig själv (IMAP) och uppdatera att-göra-listor på sånt sätt. Då får jag också automatisk backup och det synkas på samtliga mina datorer som jag läser mail på. Dessutom kan jag via webmail komma åt info även på resande fot.

Jag har så mycket att göra så jag har byggt två (!) databaser i FileMaker för att hålla reda på allt.

Min projekt-databas innehåller tre saker - projekt, uppgifter och loggad tid. När jag hittar på ett nytt projekt (snittet är att jag hittar på ett nytt projekt i kvarten...) så lägger jag in lite uppgifter att göra som projektet består av. När jag sedan långt omsider faktiskt (genom att iCal påminner mig) gör någon av uppgifterna så loggar jag tid på den uppgiften och skriver vad jag gjort. Fakturering sköter jag med mallar i Excel (vi har väldigt få fakturor och mycket att göra, så jag fick aldrig tid att bygga en databas för fakturor även om jag vill ha det).

Eftersom jag jobbar nära med ett annat företag och vi driver gemensamma projekt så gjorde vi en databas till för att hålla reda på dessa. Vi har lagt databaserna på får internet-ansluten FileMaker-server, så jag kan öppna dem varsomhelst där det finns lina (eller via en Q-Tek-telefon som innehåller en Terminal Services klient och GPRS-abbonemang).

När vi driver projekt med flera personer i sätter vi upp en mailnglista för det. Till den skickar vi all dokumentation i projektet och diskuterar det.

I övrigt skriver jag lappar. Jag har drivor med lappar! Någon dag skall jag elda upp dem och genomföra någon liten dans.

Använder mig mycket av adressboken och iCal för att hålla reda på livet och synkar dessa med min iPod och min T-610.

Nu hinner jag inte skriva mer, nu skall jag jobba ihop skatten...

Alla jobbar olika men med det ostrukturerade arbetssätt som du har och vill behålla ser jag det mest som att du behöver ett enklare sätt att hitta relaterad information. Jag skulle föreslå Microsoft Entourage, pga av att det innehåller alla redskap i samma program med goda möjligheter att knyta dem samman. Speciellt den kommande versionen ser mycket lovande ut med just projektplanering.

Jag kan inte se att det finns ett vettigt Open Source-alternativ om man vill ägna sig åt sin verksamhet snarare än att grotta ner sig i obskyra programvaror

Att lägga några avdragsgilla tusenlappar på bokföring, deklaration etc kan jag varmt rekommendera. Ekonomi-människorna råkar vara proffs på det de gör och ofta kommer de med råd och tips som spar dig mycket mer än de kostar.

Ett gott råd: Lämna aldrig bort bokföringen, gör den själv för då är det du som bestämmer hur verifikationerna ska konteras. Det är dyrt att lämna bort bokföringen plus att du har ingen koll på ditt ekonomiska läge.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 13:00

Jag kör montania bokföring nxt och är mycket nöjd med den. Har dock inte hunnit använda den allts för mycket. Men jag tror nog den ska fungera utmärkt.

1
Bevaka tråden