Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

American Express?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka ÅF finns i Malmö som tar AMEX? Kullander & Kullander gör det inte, inte heller PC Superstore. Tar Macsupport? Finns det andra???

Vågar inte svara för de andra, men K&K tar inte AMEX på grunda av att de i sin tur tar ut en väldigt stor del av köpesumman i avgift. Det går inte riktigt ihop med de marginaler vi har. Men vi kan erbjuda både bankomat och minut på gångavstånd.

Det gäller att förhandla med Amex lyckas PC handlarna så...
Många kör med Amex som företagskort så då får de ju dessvärre välja en annan ÅF eller köpa av Apple över nätet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 16:17
Ursprungligen av pizzabudet:

Det gäller att förhandla med Amex lyckas PC handlarna så...
Många kör med Amex som företagskort så då får de ju dessvärre välja en annan ÅF eller köpa av Apple över nätet...

Största delen av våra företagskunder köper på faktura. Och bland privatspersoner är American Express ganska ovanligt.

Men men, får man till en deal med AMEX så kan kanske vi börjar ta korte..

Ursprungligen av JohanK:

Största delen av våra företagskunder köper på faktura. Och bland privatspersoner är American Express ganska ovanligt.

Men men, får man till en deal med AMEX så kan kanske vi börjar ta korte..

Hoppas att ni får till ett avtal med Amex.

Jag använder Amex mycket. Alltid när jag handlar på Applestore , Konsum , ICA , Krogen + butiker som tar kortet. Många butiker har jag gått ut från utan att handla Just för att de inte tar Amex.

Eller så handlar de på faktura

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 16:18

Ajaj Olof. Inte leka på 99mac på arbetstid.. Skulle jag aldrig få för mig att göra :rolleyes:

Ursprungligen av JohanK:

Ajaj Olof. Inte leka på 99mac på arbetstid.. Skulle jag aldrig få för mig att göra :rolleyes:

Har ni mycket att göra i butiken idag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 16:26
Ursprungligen av Kristofer G:

Har ni mycket att göra i butiken idag?

Dom har säkert att göra där. Själv sitter jag i verkstaden å meckar G5:)

Mina föräldrar driver en affär, och vad jag kommer ihog handlar det om flera procent som AMEX tar ut av försäljaren.
AMEX; bra för kunden -- dåligt för butiken.

/Kristofer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 21:07

Byt till VISA eller Mastercard

Ursprungligen av JohanK:

Byt till VISA eller Mastercard

Jag har Eurocard och Visa också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 22:37

Amex är för folk som inte har pengar och de skall heller inte ha kortet eftersom de inte kan handskas med sådana. VISA/Mastercard är det bästa för både butik och kund.

Ursprungligen av molia:

Amex är för folk som inte har pengar och de skall heller inte ha kortet eftersom de inte kan handskas med sådana. VISA/Mastercard är det bästa för både butik och kund.

Är det av egen erfarenhet?

Amex är ett kontantkort Så det är bara att betala när räkningen kommer.
Väldigt bra att slippa kontanter i fickan. Plus att man får en hel del bonuspoäng och man är bra försäkrad när man reser.

Edit: Glömde skriva att när jag hade krog så tog jag inte emot Amex eller Diners För höga avgifter Då

På senare år har jag själv använt Amex mer och mer Snart använder jag knappt de andra korten.

Som företagare kan man säkert få fram samma avtal som för VISA/Euro/Mastercard.

Amex jobbar hårt för att komma tillbaka De förlorade mycket kunder på 80-90-talet När det var stora protester i Sverige och många bojkottade Amex.

Senast redigerat 2004-03-02 23:19
Ursprungligen av molia:

Amex är för folk som inte har pengar och de skall heller inte ha kortet eftersom de inte kan handskas med sådana. VISA/Mastercard är det bästa för både butik och kund.

Konstigt. Alla som jag känner som har mycket dinreos är ju helt frälsta i Amex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-02 23:54

Jag har ingen egen erfarenhet av Amex men jag känner folk som har.

Kontantkort är det givetvis inte eftersom man kan handla först och betala sen. Kreditkort kallas det. Kunden får många fina poäng och om han/hon betalar i tid så är det billig ränta men "glömmer" du betala räkningen i slutet av månaden blir det ruskigt dyrt. Det är dessutom dyrt för butik/krogen/etc som tar emot dem.

VISA/Mastercard kontokort brukar bara kosta ca 2kronor för butiken. VISA/Mastercard med kredit ca 2kr + 2,5% på köpsumman för butiken.

Ett Amex brukar liggar på 7% för butiken vilket är alldeles för mycket för datorbutiker, ett köp på 10000 betyder att butiken får betala 700kr.

Ursprungligen av molia:

Jag har ingen egen erfarenhet av Amex men jag känner folk som har.

Kontantkort är det givetvis inte eftersom man kan handla först och betala sen. Kreditkort kallas det. Kunden får många fina poäng och om han/hon betalar i tid så är det billig ränta men "glömmer" du betala räkningen i slutet av månaden blir det ruskigt dyrt. Det är dessutom dyrt för butik/krogen/etc som tar emot dem.

VISA/Mastercard kontokort brukar bara kosta ca 2kronor för butiken. VISA/Mastercard med kredit ca 2kr + 2,5% på köpsumman för butiken.

Ett Amex brukar liggar på 7% för butiken vilket är alldeles för mycket för datorbutiker, ett köp på 10000 betyder att butiken får betala 700kr.

Det är deras standard bud, ja...

Men om man förhandlar så får man samma nivå som VISA/Mastercard.

Amex är enormt bra för företag och privatpersoner. Jag gör som många andra, tar inte butiken Amex så byter jag butik.

Sen den där myten om att de tar dyr ränta om man missar att betala stämmer inte. Hade 27000:- som jag missat på det ena kortet, har ett privat och ett jobbkort, det kostade mig 40:-... hade jag missat det med mitt Eurocard hade det blivit dyrt...

Åter till frågan, någon som vet om Macsupport tar AMEX? Eller så får jag köpa på postorder... Synd bara att man inte kan hjälpa ett lokalt företag...

Dags att rota fram en gammal tråd.

Det verkar som om någon kund kontaktat Amex eftersom han/hon inte fick handla med det i butiken. Det resulterade i att Amex kontaktade oss och undrade om det var något problem, vilket vi besvarade med att vi gör en förlust (egentligen plus minus noll med marginalerna på datorer, men vi lägger trots allt ner tid på en försäljning) om vi säljer datorer och drar amex-kortet. Tyvärr var de inte alls intresserade av att förhandla om avtalet, så det är status quo än så länge.

Annars tycker jag det var ett bra initiativ av kunden, men det hjälpte tyvärr inte. Vi får se om vi kan göra ett nytt försök framöver, men tills vidare är det andra kort eller fakturabetalning som gäller.

Försök köpa bilen med betal/kreditkort. Jag försökte betala med VISA vid bilköp, det skulle tydligen bli fyrsiffrigt belopp i kortavgift för bilhandlaren. Men som tur är finns det ju checker fortfarande.

Så vid större belopp är det uttrycket "cash is king" som gäller för handlare. Så det är visst inte bara Amex som har höga avgifter.

Visst går det att förhandla med amex, men då skall man vara stor. Jag jobbar inom en rikstäckande kedja där vi betalar en fast summa för korttransaktioner, oavsett korttyp. Men för mindre lokala handlare kan det nog vara tufft att förhandla med amex tyvärr.

1
Bevaka tråden