Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leasa bil?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-13 22:05

Hej!

Jag driver ett företag i form av Enskild firma. Går i tankar på att skaffa en bil till företaget. Att lease är väl då bäst? Eller?

Observera att jag är helt "färsk" när det gäller såna här saker och behöver därför all input jag kan få.

Vad ska jag tänka på?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 23:30

Just det där med tjänstebil är så vitt jag förstått en jungel utan dess like. Det enda jag vet är att om du leasar en bil får du ta månadsbetalningen som kostnad i företaget vilket minskar din vinst med 72% av leasingkostnaden per månad.

Tänk också på när du köper bil att om du förhandlar med bilförsäljaren och han börjar trixa med månadsbetalningarna, leasingräntan eller restvärdet på bilen så betyder det inte nödvändigvis att bilen blir billigare utan att han höjer någon av de två andra faktorerna med motsvarande belopp.

Det är allt jag vet om leasing om du inte vill att jag ska börja räkna på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 23:42

Valde att leasa i stället för att köpa: köper man bil till firman så får man bara dra moms om man är åkeri, taxifirma, biluthyrare eller motsvarande. Om man leasar så får man i alla fall dra av halva momsen. Ett annat alternativ är att använda privat bil i tjänste och plocka milersättning (som förmodligen är ganska låg)

Jag har precis skaffat leasing bil - Peugoeot 807, leasing avgiften per månad blir ungefärsamma som förmånsbeskattningen Vad det nån som sa att det är kul att betala skatt? Grrr

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-14 01:08

Hej och tack för snabba svar!

Jag skall alltså inte köpa en bil till firman utan hade tänkt leasa och betala per månad.
Bilen jag har kollat på är en SMART. Liten och perfekt bil för användning i Visby!

Kostnaden är så låg som från 1.000 kr per månad för denna bil.

Patrick, vad menar du med att: "om du leasar en bil får du ta månadsbetalningen som kostnad i företaget vilket minskar din vinst med 72% av leasingkostnaden per månad.?

Jag hänger inte riktigt med...

Hur fungerar det med förmånsbeskattning? Hur mycket kan jag köra innan jag blir förmånsbeskattad?

Jag har inte någon bil privat, om det kan innebära någon skillnad.

Ursprungligen av Rasmus:

Hur fungerar det med förmånsbeskattning? Hur mycket kan jag köra innan jag blir förmånsbeskattad?

Kika här, http://skatteverket.se/servicetjanster/bilavgifter/main.html, för att räkna ut förmånsvärdet..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 01:36
Citat:

Patrick, vad menar du med att: "om du leasar en bil får du ta månadsbetalningen som kostnad i företaget vilket minskar din vinst med 72% av leasingkostnaden per månad.?

Såhär i efterhand inser jag att det var felaktigt skrivet av mig. Vad jag menade var att din skatteutbetalning minskar med 72% av leasingkostnaden om du tar upp leasingen i bokföringen. Exempel:
Du fakturerar 100' och får behålla 72' av dessa efter skatt. 28' i skatt alltså. Leasar du en bil för tex 10' i månaden (bra bil...) innebär det att du har en kostnad på 10' och således minskar den skatt du betalar med 2800 kronor per månad (28% av 10'). Nettoskattebetalning = 28'-2,8' = 25,2'. Vilken kan bevisas med 100' - 10' * 28% = 25,2'.

Vad vill jag nu säga med detta? Jo, det är förmånligare att ta upp bilen i egna firman eftersom du minskar vinsten i ditt företag. Kunde jag inte säga detta på ett enklare sätt? Jo, det kunde jag inser jag så här några timmar i efterhand (är rätt trött idag). Ber om ursäkt för att jag komplicerade det för dig i onödan samt att jag förklarade vad som egentligen är rätt självklart.

Går och lägger mig istället men innan dess ett tips: kolla vad du har för restvärde på bilen. Är det satt till 200' är det inte så konstigt att du får betala bara 1' per månad eftersom du måste hosta upp en ansenlig summa i slutet av leasingtiden istället för under tiden, så att säga.

Rasmus: detta är inte speciellt komplicerat egentligen.

- Du väljer en Smart City-Coupé med 55hk motor med nybilspris 96.900kr på leasing för 1000kr i månaden enligt ditt exempel.

- Varje månad betalar din enskilda firma 1000kr till leasingbolaget. Tillkommer gör försäkring och service antar jag.

- Du måste betala förmånsvärde på bilen, det finns nästan inga sätt att komma ifrån detta. Förmånsvärdet är en skatt som på många sätt påminner om vanlig inkomstskatt - du ska ju inte slippa undan skatt för att du har egen firma, trodde du det?

- Förmånsvärdet på denna bil är 23.900kr per år eller 1991kr per månad. Förmånsvärdet räknas alltså som lön för dig. Du betalar din vanliga kommunalskatt på beloppet - cirka 30% antar jag för Gotland. Exempel: du har 10.000kr i månaden i lön. Med förmånsbilen blir det 11.991kr per månad. Företaget betalar dessutom arbetsgivareavgifter 32% på dom där 1991kr = 637kr (precis som på all lön).

- Bensinen tillkommer naturligtvis. Förmånsvärdet är 1,2 x priset på bensin om företaget betalat bensinen. Använder du 200L per månad blir det 200x9krx1,2 i förmånsvärde = 2160kr (per månad). Du betalar skatt och företaget betalar in arbetsgivareavgifter på detta.

- En sista viktig detalj: i leasingavtalet står restvärdet angivet. Detta är priset som du måste köpa loss bilen för när leasingperioden är slut. Om restvärdet är över marknadsvärdet (försäljningspriset) när leasingperioden är slut kan du åka på en fet smäll då. Inte så kul att lägga upp 20.000 för att bli av med en tre år gammal bil. Låg månadskostnad kan bli dyrt i slutändan...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-14 16:32

Kanske lite off topic, men smart car e de sådan man kan köra ifall man är 16 å skaffar sig sånt där euköra kort ???

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-14 16:50

Hej och tack för alla bra svar!

Ju mer jag läser om att leasa en bil, desto mer kommer jag underfund med att det kanske är så bra? Speciellt inte när man privat kan köpa loss en fullt utrustad SMART, som gått 4.000 mil, för mellan 60 - 70,000 :-

skatan:
Nä, SMART är inte en sån moppebil
Anledningen till att jag blev så sugen på en SMART var att jag körde en kund´s SmartCar i helgen. På Gotland finns ännu inte så många såna bilar och jag märkte hur stor uppmärksamhet bilen fick då jag körde runt på Visbys gator. Med andra ord, perfekt att strippa företagets logga på!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-03-14 18:21

Faktiskt tänkt det samma, att skaffa fast någon sån där liten eu-car å trycka på massor med reklam.

Eller så får jag väl vänta tills jag fyller 18. För Smart bilarna e gryyymt fräscha!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-03-14 20:32

Om det är så att du kan köpa en bil för 60.000-70.000 kronor som väl inte drar mer än halvlitern per mil så kan det vara en god affär att köpa bilen privat och ta ut milersättning. Upp till 16 kronor av milersättningen är skattefri. På det du tar ut mer än 16 kronor får du betala inkomstskatt och firman får betala sociala avgifter.

Eftersom du tar ut pengarna ur egen firma får du ta vilken milersättning du vill så länge du betalar inkomstskatt på det som överstiger 16 plus att firman ska betala sociala avgifter.

Eftersom det är en så pass billig bil med låga driftskostnader skulle jag nog luta åt att köpa bilen privat och debitera firman på mil.

Eller leasa den privat. Säg att du betalar 1.600 kronor i månaden för leasing (beroende på restvärde, löptid och ränta). Säg sedan att du debiterar din firma 100 mil i månaden. Det ger just 1.600 kronor skattefritt som räcker för att betala leasingen.

Privat får du förstås betala bensin, service, skatt och försäkring men det är troligt att det du skulle betala i förmånsvärde om firman köpte bilen är mer än vad driftkostnaderna uppgår till.

Rent generellt kan man säga att ju billigare bil man köper och ju billigare den är i drift, desto fortare blir det intressant att köra privatbil och debitera firman på milen. En Smart är ju som gjord för att köra mot milersättning.

Kom bara ihåg en sak: för körjournal om du debiterar mil på firman. Skattemyndigheten kan komma med frågor och då är en körjournal det bästa verktyget för att visa att man debiterat korrekta körsträckor på firman.

Ni har skrivit allt, köp bilen privat, ta ut milersättning och skriv körjournal. Det blir enklast och du slipper VÄLDIGT mycket strul med S-myndigheten som älskar att slå klorna i leasingbilar...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-14 23:01

Hej och tack återigen för många bra svar!

Nu är det bestämt... Jag köper en Smart Car privat och debiterar företaget för allt jag kör i tjänsten.

Eftersom bilen är så galet billig i drift (0.4 liter milen och 580 :- i skatt per år), samt relativt billig i inköp, tror jag detta är det absolut bästa alternativet.

En fråga som slog mig... Om jag strippar bilen med företagets logotype/profil, är det då möjligt att mitt företaget köper reklamplatsen på bilen?

// Rasmus

Jag har haft enskild firma och AB Det billigaste är att ha egen bil och ta ut km-ersättning.
Dessutom måste du tänka på bonusen från föräkringsbolaget.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-03-15 12:21

Firman kan köpa reklamplats av dig på din bil men det kommer sannolikt att beskattas/avgiftas på samma sätt som om du tar ut lön.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-03-15 16:19
Ursprungligen av pekka:

Firman kan köpa reklamplats av dig på din bil men det kommer sannolikt att beskattas/avgiftas på samma sätt som om du tar ut lön.

Ok, såklart!
Av någon anledning är jag inte förvånad

Min revisor, jag kör AB och har således en auktoriserad sådan, sade att ju nyare bil, desto mer skall man äga den privat.

Äldre bilar drar kostnader som reparationer etc, och de är roligare att göra med oskattade pengar.

Så Rasums, du gjorde troligen rätt.

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 18:18
Ursprungligen av Husaby:

Min revisor, jag kör AB och har således en auktoriserad sådan, sade att ju nyare bil, desto mer skall man äga den privat.
/Magnus

Nja, köper man bilen privat så betalar man den med skattade pengar - köper man på firman så betalar man med oskattade slantar och får dra en del av momsen så det är stor skillnad. För att kompensera dessa skillnader så har staten kommit på förmånsbeskattning men för mig (kör oxå AB) så blev det ändå bättre med bil på firman.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 18:10

Smart inte smart

Jag funderar på en Smart men kan inte hitta ngn åf på nätet? Varför inte - googlar jag får jag en jämra massa svar på 'smartcar' men inget som duger. Vem säljer?

  • Medlem
  • 2005-06-22 19:18

Det är Mercahandlarna som säljer Smart. Men kom ihåg att Smart snart kommer att minska sitt sortiment till gissningsvis de två basmodellerna. Smart säljer skitdåligt och håller på att säljas ut nu. Bla finns det kampanjer om att man får en iPod - värd 5000 - om man köper en. De "vanligaste" kommer nog att finnas kvar, men alla konstiga byggies och cabbar och allt vad de har försvinner nog snart.
Det innebär dels att bilarna kan bli billigare nu, men medför också att det kan bli sämre beställt med delar om de behöver lagas.

*motorjournalisten ;)*

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-06-23 23:02

Seppo, du hittar Smart hos bland annat Smart Center i Danderyd och Göteborg.

Angående "Motorjournalistens" svar här ovan så är det delvis sant:

Man har plockat bort roadstern (inte flera modeller, bara roadstern!) och ska istället lansera en SUV-modell av Smarten.
Den lilla modellen, ForTwo, finns kvar och lanserar under 2006 i ny modell.
Den större modellen, ForFour, finns också kvar.

Själv kör jag en ForTwo och den är grymt! Kan inte förstå alla som ska ha så stora bilar som möjligt. Att priset på bensin är vidrigt högt är inget man bryr sig om med en Smart. Parkeringsplatser är _aldrig_ svårt att hitta. Med den lätta vikten blir bilen som en liten go-cart.

Igår gled jag upp vid rödljuset bredvid en "jänkare" med en mullrande V6:a, dubbla utblås och tärningar i spegeln. Han tittade på mig och jag förstod att han skulle "rejsa". Ok tänkte jag, stämplade gasen i botten och sköt iväg min lilla Smart, med hjälp av turbon, så att killen i den mullrande jänkaren hamnade långt bakom mig. Jag undrar vad han säger till sina polare efter den matchen...

Hör av dig med ett PM om du vill ha mer info om Smart, vad man ska tänka på inför inköp osv.

Smart verkar vara en riktig skitbil åtminstone om man får tro Robert Collin på AB!
Katastrofalt dålig bil skriver han!

http://www.aftonbladet.se/bil/0003/13/bilsida.html

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-06-26 23:36
Ursprungligen av sventa46:

Smart verkar vara en riktig skitbil åtminstone om man får tro Robert Collin på AB!
Katastrofalt dålig bil skriver han!

http://www.aftonbladet.se/bil/0003/13/bilsida.html

Artikeln du länkar till publicerades typ 1999. Det har hänt en del med Smart sedan dess, vilket även märks i senare reportage av herr Collins på AB.

Alla jag känner som kör Smart är helt sanslöst förtjusta i sina bilar. De personer som fått köra min bil kommer alltid tillbaka med ett stort leende på läpparna. "Är det OK om jag lånar bilen snart igen?". Det kanske finns ett samband med att de som uttalar sig negativt om Smarten sällan själva kört eller ens suttit i bilen?

Givetvis köper man inte en Smart om man ska pendla på motorväg 25 mil om dagen.
Bor du däremot i en stad, stor eller liten spelar ingen roll, och vill ha en smidig, billig, kul och iögonfallande bil, är Smarten det ultimata alternativet! Jag bor i Visby och kan inte tänka mig en bättre bil i den här staden.

Att bilen sedan årsmodell 2000 får bättre resultat i EURO-NCAP och i diverse miljötester än bilar som tillverkas år 2005 är det sällan någon reporter på AB som uppmärksammar.

Visste du förresten att Smart har sju modeller med på Aftonbladets lista över Sveriges 50 bästa miljöbilar?

Visste du att Smarten delar andraplatsen i klassen, tillsammans med Mazda, över de bilar som har minst fel vid besiktningen?

Vet du att du parkerar gratis i Göteborg och Stockholm om du kör Smart?
Eller att du slipper de kommande avgifterna för biltullar med en Smart?

  • Medlem
  • 2005-06-26 23:40
Ursprungligen av Rasmus:

Visste du förresten att Smart har sju modeller med på Aftonbladets lista över Sveriges 50 bästa miljöbilar?

Finns det så många som 50 olika miljöbilar i Sverige?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-06-27 01:11
Ursprungligen av Baron:

Finns det så många som 50 olika miljöbilar i Sverige?

56 st till och med!
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,653589,00.html

Trodde det var du som var motorjournalisten?

Ok då , jag såg faktiskt inte att artikeln var så gammal som 2000 !
Men hur är det med krocksäkerheten?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-06-28 12:03
Ursprungligen av sventa46:

Men hur är det med krocksäkerheten?

Modellen som kom 1999 fick 3 av 5 stjärnor i Euro-NCAP.
De senare modellerna, t.ex Smart ForFour, fick 4 av 5 stjärnor och är just nu med på listan över de säkraste småbilarna.

Nästa år kommer en ny modell av minstingen, Smart ForTwo, som tydligen ska få riktigt bra krocksäkerhet. Minst 4 av 5 stjärnor, annars får den inte börja sälja på den amerikanska marknaden.

Som Smartförare får man ständigt höra hur dålig bilen måste vara i krocktesterna. Undrar om man får samma fråga i en Nissan Micra eller en Citroén med några år på nacken, som garanterat blir till skrot vid en frontalkrock?

Den uppärksamme kanske kommer ihåg det tidningarna skrev om en frontalkrock i 90 km/h mellan en Volvo 470 och en Smart ForTwo. Volvon blev totalkvaddad. Föraren åkte till sjukhus med livshotande skador. Smartföraren kunde själv kliva ur bilen och fick endast små blesyrer omplåstrade.

Samma sak med Smarten som frontalkrockade med en Mercedes C200. Föraren i mercan fick skäras ut ur bilen. Smarten hamnade på sidan med föraren oskadd.

Än så länge har inte någon Smart-förare i Norden omkommit i trafiken. Peppar peppar, ta i trä.

Ja jag såg resultateet från Euro-NCAP idag och blev faktiskt förvånad.
Tydligen har man jobbat hårt för att förbättra bilen sen Collins reportage!

1
Bevaka tråden