Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boktips för...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 23:49

...ensklid firma. Behöver en för dummies. För en som inte kan en massa fina ekonomiord sedan innan (men gärna vill lära sig!) Kom inte dragandes med Björn Lundéns enskid firma böcker. Känns redan där för svårt. Ute efter en som enkelt beskriver det man måste veta till en början så man kommer in i det.

Begär jag det omöjliga?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 00:35

Bokföring är en ganska central del, därför måste jag föreslå kurs snarare än böcker. Du kanske känner någon som pluggar Företagsekonomi A, för då börjar de med externredovisning (bokföring) denna vecka. Du kan säkert vara med på någon föreläsning eller på något vis skriva in dig på kursen i efterhand om det finns lediga platser.

Annars finns det flera böcker om att bli egen företagare. Om det kanske känns bättre att börja med ett sådant lite mer "flummigt" område. I denna typ av böcker får du nog mer tips idéer och tankar snarare än lära dig reglerna kring hur man måste göra.

Lycka till! Hoppas du fick nåt tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-04 23:26

http://www.nutek.se/foretagarguiden finns mycket information.
Hoppas den kan vara till någon hjälp!

  • Medlem
  • 2004-05-11 11:26
Ursprungligen av acke:

...ensklid firma. Behöver en för dummies. För en som inte kan en massa fina ekonomiord sedan innan (men gärna vill lära sig!) Kom inte dragandes med Björn Lundéns enskid firma böcker. Känns redan där för svårt. Ute efter en som enkelt beskriver det man måste veta till en början så man kommer in i det.

Begär jag det omöjliga?

Om Du vill lära Dig bokföring på 20 minuter, finns en enkel snabbkurs -Gratis- på Unicells hemsida
www.unicell.se

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 12:33

Acke - den absolut mest pedagogiska och mest basic bok/häfte du kan tänka dig heter kort och gott "Att föra bok" och ges ut av Bokföringsnämnden. Kostar 50 spänn i pappersform, eller kan tankas ner gratis som PDF på http://www.bfn.se/publikationer/AttForaBok.pdf

Den är Basic och rekomenderas bla av Skatteverket

1
Bevaka tråden