Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydd för idéer

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 11:35

Antag att en snubbe, låt oss kalla honom Henrik, har fått en guldidé. En tjänst för webben som är så enkel och bra att man knappt fattar att ingen tänkt på det tidigare. Det kan lätt finnas pengar att tjäna. Henrik inser dock att det vore klokt att samarbeta med någon större lirare, ett företag som kan se till att det blir stor trafik direkt.

Nå, Henrik måste ju presentera sin idé för företaget. Men eftersom idén är så enkel är den ju också väldigt lätt att stjäla. Hur skyddar han sig mot sådant? Kan man skriva ett avtal där det stora företaget förbinder sig att inte gå vidare med Henriks idé utan att Henrik och företaget kommit överens om former och ersättning till Henrik? Och hur bör man formulera detta?

Eller ska man helt enkelt lita på folk?

Många hälsningar
/Henrik

Nä, man skall inte lita på folk.

Ett sådant avtal heter Non Disclosure Agreement eller NDA och är väldigt vanligt i IT-branschen. Gå till biblioteket, kika på hyllan för juridik (eller ännu hellre, fråga en bibliotikarie) så hittar du roliga böcker som innehåller massa standardavtal, borde finnas ett NDA i dessa böcker. Eller sök på nätet.

Sedan kanske man också skall vara medveten om hur förhållandevis lätt det är att kläcka miljonidéer, och hur svårt det är att faktiskt genomföra dem. Därför tycker jag att idéer kan man vara generös med, idéer kan man alltid göra flera av.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 13:01
Ursprungligen av Taz_1999:

Nä, man skall inte lita på folk.

Ett sådant avtal heter Non Disclosure Agreement eller NDA och är väldigt vanligt i IT-branschen. Gå till biblioteket, kika på hyllan för juridik (eller ännu hellre, fråga en bibliotikarie) så hittar du roliga böcker som innehåller massa standardavtal, borde finnas ett NDA i dessa böcker. Eller sök på nätet.

Cool, tack!

Ursprungligen av Taz_1999:

idéer kan man vara generös med, idéer kan man alltid göra flera av.

Jo, det har du rätt i. Det är ju knappast första och enda gången jag fått en idé, och om någon - eh - låter sig inspireras kan de ju vara säkra på att det var sista gången de fick ta del av mina idéer.

Ursprungligen av Björnström:

Enligt min erfarenhet är en av tio idéer tillräckligt bra för att testa i praktiken efter att man vridit och vänt på dom olika beståndsdelarna.

Av tio startade projekt är det nog 25% som i slutändan är bra nog för att driva vidare mer än kortsiktigt.

Jag ska påminna dig om att du sa det när du kommer rullande i din BMW. Ses efter påsk.

Hälsningar
/Henrik

Enligt min erfarenhet är en av tio idéer tillräckligt bra för att testa i praktiken efter att man vridit och vänt på dom olika beståndsdelarna.

Av tio startade projekt är det nog 25% som i slutändan är bra nog för att driva vidare mer än kortsiktigt.

Och fixa ett NDA som är rimligt formulerat. Jag har fått ett som var formulerat så att jag skrev över alla rättigheter till allting jag någonsin gjort till den andra parten. Problemet var alltså att det ingenstans framgick att NDA-avtalet begränsade sig i tiden eller till ett visst projekt. Sådan skriver man givetvis inte på. Ändå var det formulerat av en advokat, så det skulle föreställa seriöst. Jag talade om för motparten att det inte var seriöst och inte gick att skriva under.

Det vore kul att få se ett "standardavtal" och se om det är genomtänkt eller, som det jag nämnde, bara tar hänsyn till ena parten.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 14:19

low-tech varianten är ju att skicka ett plomberat brev till sig själv med idén och sedan låsa in den i ett bankfack... billigt och svårt att motbevisa (I think).

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-04-02 15:28

om tjänsten är sådan att han kan söka patent på den så är ju det ett alternativ, då är det ingen som kan ta idéen under 3 år har jag för mig att det är, även om det går igenom eller ej

  • Medlem
  • 2004-04-03 17:54

Det bästa är att du betalar en advokat att skriva ett NDA som täcker in allt för just din idé. Detta för att standard NDA inte nödvändigtvis är så rättvisa eller ens bra för dig.

Sen så ska du aldrig förhandla med ett företag som privatperson. Om du verkligen tror på idén så bör du hosta upp pengar till ett AB. Annars så kan du räkna med att dom kommer att trampa på dig.

Iaf. utav min erfarenhet så är det här som jag skulle ha tänkt på men har kommit på i efterhand. (Jag blev alltså lurad på idén oc har idag fortfarande inte sett några pengar och kommer aldrig att göra det heller.)

Trust no one!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 20:19

macdek,
En god tanke, men min idé saknar teknisk höjd, och är inget att söka patent på. Det är bara ett nytt sätt att använda befintlig teknik.

NiVec,
Tråkigt att höra att du blev lurad - och tack för att du delar med dig av erfarenheten. Jag tror egentligen inte att det är någon större fara i mitt fall, eftersom de jag har kontakt med verkar schyssta och dessutom inte har råd att förlora någon cred. Snygg avatar förresten.

Tja
/Henrik

  • Medlem
  • 2004-04-03 20:35
Ursprungligen av Vogel:

macdek,
En god tanke, men min idé saknar teknisk höjd, och är inget att söka patent på. Det är bara ett nytt sätt att använda befintlig teknik.

Det går att patentera iaf. och ett patent är det bästa skyddet efter copyright. Och Copyright bryr sig ingen om iaf.

Ursprungligen av Vogel:

"eftersom de jag har kontakt med verkar schyssta och dessutom inte har råd att förlora någon cred. "

Man vill inte ha affärer med andra som inte är schyssta och dessutom inte har råd att förlora någon cred. Så var det även i mitt fall. Men om det är mycket pengar som kan tjänas på din idé så kommer de att lura dig garanterat.

Ursprungligen av NiVec:

Det går att patentera iaf. och ett patent är det bästa skyddet efter copyright. Och Copyright bryr sig ingen om iaf.

Saknar det nyhetshöjd kan du inte patentera det. Dessutom kostar patent pengar. Bara ansökan kostar 4.000kr att lämna in till PRV. Men eftersom man inte direkt skriver ansökan själv om man vill ha ett patent värt namnet så lär man behöva slanta upp en 35 tusen till för en patentbyrå ska skriva ansökan åt en. Sen tillkomer årsavgiften....varje år....och den ökar..... Lite tufft stå för detta som privatperson.

  • Medlem
  • 2004-04-03 23:14
Ursprungligen av streko:

Saknar det nyhetshöjd kan du inte patentera det. Dessutom kostar patent pengar. Bara ansökan kostar 4.000kr att lämna in till PRV. Men eftersom man inte direkt skriver ansökan själv om man vill ha ett patent värt namnet så lär man behöva slanta upp en 35 tusen till för en patentbyrå ska skriva ansökan åt en. Sen tillkomer årsavgiften....varje år....och den ökar..... Lite tufft stå för detta som privatperson.

Klart det kostar pengar. Allt kostar pengar. Det var inte det som jag sa. Och visst går det patentera om de saknar nyhetshöjd. Kanske inte i Sverige, men vem vill ha patent här?

Ursprungligen av NiVec:

Klart det kostar pengar. Allt kostar pengar. Det var inte det som jag sa. Och visst går det patentera om de saknar nyhetshöjd. Kanske inte i Sverige, men vem vill ha patent här?

Du sa att patent var det bästa. Visst patent är ett bra skydd, men det kostar massor av pengar hålla uppe. Så har man inte det så är inte patent realistiskt. Man ska dessutom fråga sig om man behöver patent eftersom patent kostar mycket pengar.

Torde ju vara svårt patentera om det saknar nyhetshöjd då patenten tex i europa är ganska harmoniserade. USA skiljer sig åt då de kräver en mer "teknisk" beskrivning. Men även om man skulle kunna få patent på en idé som saknar nyhetshöjd har jag svårt se värdet på det. I mina ögon torde det bli ett rätt värdelöst patent då vem som helst kan bestrida det.

  • Medlem
  • 2004-04-05 02:40
Ursprungligen av streko:

Du sa att patent var det bästa. Visst patent är ett bra skydd, men det kostar massor av pengar hålla uppe. Så har man inte det så är inte patent realistiskt. Man ska dessutom fråga sig om man behöver patent eftersom patent kostar mycket pengar.

Som jag tidigare skrev:

Ursprungligen av NiVec:

Klart det kostar pengar. Allt kostar pengar.

Ursprungligen av NiVec:

Det går att patentera iaf. och ett patent är det bästa skyddet efter copyright. Och Copyright bryr sig ingen om iaf.

Tja, det finns de som anser att patent är värdelöst om man är liten. Det gör att hela lösningen tillgängliggörs för konkurrenter som kan plagiera den och kringgå patentet. Om det är lätt eller svårt beror på vad det gäller.

  • Medlem
  • 2004-04-04 06:28
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tja, det finns de som anser att patent är värdelöst om man är liten. Det gör att hela lösningen tillgängliggörs för konkurrenter som kan plagiera den och kringgå patentet. Om det är lätt eller svårt beror på vad det gäller.

Visst, patent är världelöst om man är liten eftersom det kostar att ha och det kostar att skydda/processa. Men bättre skydd finns inte. Så självklart behöver man någon med cash och självklart ska man patentera för att skydda sig.

Med en duktig patentingenjör, cash och patent pending så är det lungt. Patent pending skyddar i sig. Cash är bra för att betala för patentet och för processa. En duktig patentingenjör kommer att se till att patentet täcker in ett så stort område utöver själva idén så att man kan ta det lugnt och relaxa. Patentingenjörer på patentbyråer vet vad dom håller på med och vet hur man ska skydda sig från generation två.

Sen så ska man skita i patent i Sverige... Man måste ta större länder första.

Om då har ett litet AB så får man också skydd via EUs patentlagar som specifikt finns för att stödja ett litet bolag mot de stora när det gäller patent.

Faktum är också att lösningen tillgängliggörs för konkurrenter redan då produkten finns på marknaden. Dock i binär form men det går att få den i annan form också

Senast redigerat 2004-04-04 06:44
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-04-03 20:51

då vet jag inte vad du kan göra tyvärr, för jag antar att du läst vad prv har att säga om det hela.

Lycka till

Daniel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-03 21:26

Man ska egentligen inte lite nån när det handlar om stora pengar.

En av mina polare gjorde just det och denna "schyssta" person han litade på är idag försvunnen, växeln på hans arbetsplats säger att han är tjänsteledig och de vet inte när han beräknas tillbaka, det ryktas att han hamnat i spjället genom att förskingra en massa pengar, troligen för att förverkliga denna fantastiska idé han skulle hjälpa min polare att räkna lite på.

Denna "schyssta" person är forskare, känd från tv och gillar att få visa upp sig och hålla föredrag och borde inte ha råd att förlora sin cred, men stora pengar kan förändra den man mest anar.

  • Medlem
  • 2004-04-03 23:06
Ursprungligen av molia:

Man ska egentligen inte lite nån när det handlar om stora pengar.

En av mina polare gjorde just det och denna "schyssta" person han litade på är idag försvunnen, växeln på hans arbetsplats säger att han är tjänsteledig och de vet inte när han beräknas tillbaka, det ryktas att han hamnat i spjället genom att förskingra en massa pengar, troligen för att förverkliga denna fantastiska idé han skulle hjälpa min polare att räkna lite på.

Denna "schyssta" person är forskare, känd från tv och gillar att få visa upp sig och hålla föredrag och borde inte ha råd att förlora sin cred, men stora pengar kan förändra den man mest anar.

Precis. De personer jag hade med att göra är också kända bla i media och pga av att det handlade om mycket pengar så blev jag blåst. Man kan inte lita på någon.

Snacka med ALMI

Förstår inte varför ni ska krångla till det. Ta kontakt med ALMI. De har folk som inte gör annat än hjälper folk med idéer. Kostar ingenting och man får proffesionell hjälp. De kan även ställa upp med ekonomisk hjälp. Dessutom kan de göra teknisk förundersökning, dvs kontrollera om idéen finns redan mm.

Juridiskt hjälper de också till. De har neutrala kontrakt som man kan få av dem. De kan även sitta med i en förhandling som vitnen. Dvs de hjälper dig inte med förhandlingen men deltager som oberoende part. Annars kan man ju spela in samtalen om man vill.

Problemet är nog inte komma på en bra idé. Det kan nog alla efter några öl Utan problemet är nog att realisera den.

  • Medlem
  • 2004-04-03 23:07
Ursprungligen av streko:

Förstår inte varför ni ska krångla till det. Ta kontakt med ALMI. De har folk som inte gör annat än hjälper folk med idéer. Kostar ingenting och man får proffesionell hjälp. De kan även ställa upp med ekonomisk hjälp. Dessutom kan de göra teknisk förundersökning, dvs kontrollera om idéen finns redan mm.

ALMI ska man hålla sig långt borta ifrån. Även Nutek m.fl. också.

Ursprungligen av NiVec:

ALMI ska man hålla sig långt borta ifrån. Även Nutek m.fl. också.

Jag har en hel del positiva erfarenheter av ALMI och Innovationscentrum.
För tillfället jobbar jag i ett kontor som de betalar helt för, inkl. telefon och dator mm.
Jag har fått en del pengar av ALMI till prototyper och konsultering av patentingenjörer mm. Mycket bra hjälp, och jag har svårt att se vad som skulle vara så dåligt med dom?

Motivera gärna, så jag vet vad jag ska se upp med.

/Måns

  • Medlem
  • 2004-04-04 16:46
Ursprungligen av kitesurf:

Jag har en hel del positiva erfarenheter av ALMI och Innovationscentrum.
För tillfället jobbar jag i ett kontor som de betalar helt för, inkl. telefon och dator mm.
Jag har fått en del pengar av ALMI till prototyper och konsultering av patentingenjörer mm. Mycket bra hjälp, och jag har svårt att se vad som skulle vara så dåligt med dom?

Motivera gärna, så jag vet vad jag ska se upp med.

/Måns

För mig handlar det om det interna bråket mellan ALMI och Innovationscentrum om ifall jag skulle åka till Silicon Valley med min idé. Det låg en massa prestige i vem som skulle ha hand om mig och jag fick telefonsamtal från bägge med frågan om i fall jag var vuxen nog att bestämma själv? m.m. Med andra ord så handlar det om vem som skulle få ha hand med mig då jag gjorde resultat. Det ena sa att jag hade sagt att jag skulle vara hos Almi och den andra sa att jag kunde väl säga det själv. Så jag blev indragen i en ful maktkamp.

Sen så har min bästa kompis flickvän haft med ALMI att göra och hon blev lurad på idén som nu drivs av dessa personer från ALMI och hon överväger att stämma dem.

Men det är klart att det kanske i mitt fall var/blev unikt då det handlade om så mycket pengar att mitt bästa glömdes bort. Så ALMI kan gott och väl vara bra för dig.

Jag blev också erbjuden att bli såddföretag och få gratis telefon, internet och kontor m.m. Syftet från Innovationscentrums sida är att då kan de skicka in papper till myndigheterna som de senare kan visa upp för sina ägare om hur bra det går för dem. Mao. så fösöker de tvinga på varenda jäkel att skaffa kontor där för då får de mer pengar.

Mer än så här kan jag inte säga utan att dra in personer samt ev. bryta mitt NDA vilket jag inte vill då det är ett vite på 2 miljoner om jag gör det.

Så jag har skäl att inte gilla ALMI och Nutek men det betyder inte att du ska behöva göra det.

Jag kan säga det att jag jobbar med en annan idé idag som har lika högt nyhetsvärde. Jag gör detta med ett eget kontor, eget företag och egna pengar. Pengarna har jag fått av en Business Angel och jag har 60% av aktierna i bolaget.

Allt fungerar jätte bra på detta sättet förutom att det tar lite längre tid än vad det skulle ha gjort innan med andras hjälp och risken att bli lurad är något mindre pga av det.

Ursprungligen av NiVec:

ALMI ska man hålla sig långt borta ifrån. Även Nutek m.fl. också.

Det håller jag inte alls med om. De är till för att stötta innovatörer och entreprenörer. Jag har fått stöd från SIC (Stiftelsen InnovationsCentrum) och aldrig haft något problem. I Västmanland är det samma folk som är SIC och ALMI. SIC finns förövrigt inte mer sedan årsskiftet. Måhända att de är lite byråkratiska, men gratis pengar och extra pengar säger inte jag nej till iaf.

  • Medlem
  • 2004-04-05 02:36
Ursprungligen av streko:

Det håller jag inte alls med om. De är till för att stötta innovatörer och entreprenörer. Jag har fått stöd från SIC (Stiftelsen InnovationsCentrum) och aldrig haft något problem. I Västmanland är det samma folk som är SIC och ALMI. SIC finns förövrigt inte mer sedan årsskiftet. Måhända att de är lite byråkratiska, men gratis pengar och extra pengar säger inte jag nej till iaf.

Låter bra att det gått bra för dig. Tyvärr så är det inte så för alla.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 09:02

Whoa, vilken tråd det blev! Tack alla för er input. OK, jag medger att jag inte har kollat tillräckligt noga vad PRV egentligen kan hjälpa till med. Will do. Har även kontakt med en affärsjurist via ALMI (som jag redan varit i kontakt med).

Trist att höra att så många gått på nitar.

Hälsningar
/Henrik

jag snackade med en snubbe jag känner om NDA´s. han sa att han ALDRIG skulle skriva på ett NDA, ever. Han resonerade såhär: "Tänk om jag redan har exakt samma idé? "

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-04 13:30
Ursprungligen av AUTOMATTI:

jag snackade med en snubbe jag känner om NDA´s. han sa att han ALDRIG skulle skriva på ett NDA, ever. Han resonerade såhär: "Tänk om jag redan har exakt samma idé? "

Om han har idén redan och tror på den, varför förverkligar han den inte då?

Nä men normalt brukar man presentera en idén på ett sånt sätt att man inte avslöjar nåt av värde. Typ "Jag har kommit på hur man kan skapa fred på jorden" eller "jag vet hur vi skall göra för att få hundbajs att inte lukta skit" det räcker oftast för att den man pratar med skall veta om han redan har den idén eller ens orkar bry sig om att vilja skriva på ett NDA för att få veta mera.

  • Medlem
  • 2004-04-04 16:28
Ursprungligen av AUTOMATTI:

jag snackade med en snubbe jag känner om NDA´s. han sa att han ALDRIG skulle skriva på ett NDA, ever. Han resonerade såhär: "Tänk om jag redan har exakt samma idé? "

Precis så resonerar samtitliga riskkapitalister som jag har träffat.

De har vägrat skriva på pga av att de redan har ett företag som kanske jobbar med samma idé och kan därför inte skriva på.

Senast redigerat 2004-04-04 19:21

För en intressant inblick i hur det gick till när vårt svenska universalgeni Håkan Lans kläckte lysande idéer och sökte patent och sedan samarbeten med stora företag om licensavtal mm, så läs gärna boken (som gick på bokrean nyss) som heter "Ett svenskt geni" av David Lagercrantz.

Boken:
http://www.netbokhandeln.se/item.asp?ItemId=55876&SectionId=2683

Mer om Håkan Lans
http://susning.nu/H%e5kan_Lans

Lång intervjuv:
http://www.slitz.se/senaste/makt_frihet/2003_06_lans/

Datorföretag som inte vill betala för Håkans Lans patent på färgrafik i datorer:
http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=001003-CS32

Bevaka tråden