Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företagsnamn - registrering?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och en kompis ska snart starta ett företag och har en bra idé till ett namn (som jag inte vill avslöja än). Hittade inte tillräcklig info på PRVs hemsida och skulle vara tacksam för lite hjälp och råd.

Hur gör man egentligen för att registrera det och vad behöver man känna till?
Vad händer om det inte går igenom? Får man ändå betala då? kan man använda ett namn som PRV sagt nej till? Hur kan man i förväg räkna ut om ett namn kommer gå igenom eller ej?
Kan man ha ett namn utan att registrera det och mena att det går under upphovsrätt?

Har säkert fler frågor men dessa är de jag kommer på just nu. Dela gärna med er av erfarenheter med PRV och hur ni har gjort och bakslag ni åkt på.

/Anders

När man registrerar företag lämnar man in flera förslag, i rangordning.
Skyddet för namnet sträcker sig olika långt geografiskt beroende på vilken typ av företag det är, tror jag.

Beroende på anledning till avslag tror jag att det kan vara OK att använda det mot kund. Massor med företag är registrerade som något helt annat än vad de heter mot kund.
Men det är väl lite sunt förnuft som gäller. Får du avslag på att heta SonnyEriksson AB kanske du inte ska använda det heller

bra tips. kan du ge några exempel på företag som låtsas heta nåt annat än vad de heter och vad de egentligen heter? Det vore bra att se så man kan lättare göra en egen bedömning.
Om man heter nåt annat mot kund än vad man heter i PRVs register finns det inte en risk då att nån kommer och snor ens utåtnamn?

Är det inte så att om det är aktiebolag så måste hela namnet finnas med på brevpapper, fax etc. Eller kommer jag ihåg fel nu.

Ang PRV. Man betalar för processen inte för själva namnet. Innebär alltså att man ej får tillbaka pengarna om namnet inte går igenom.

Ursprungligen av Laseranders:

bra tips. kan du ge några exempel på företag som låtsas heta nåt annat än vad de heter och vad de egentligen heter?

Skanova är inget eget företag, det har samma organisationsnummer som telia.
Kanske ett exempel

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 18:19

Jag registrarade företaget samor illustration för 4 månader sen. Hos PRV måste man inte reg. för att få starta företag, det räcker att man anmäler till skattemyndigheten. Men vill man att ingen annan i länet skall heta samma så får man allt regestrera sig. Som sagt om någon skulle vilja ha samma namn i stockholm så kan man inte göra så mycket åt det om jag har fattat rätt. Jag startade en enskild filma. Tänk på att PRV tar lång tid på sig och skatteverket inte gillar om man är osynk och börjar håva in pengar innan allt är klart. Skatteverket är annars hjälpsamma och vänd dig till SAF som håller kurser. Jag skall till skatteverket på informationsmöte i månadsskiftet och skall passa på och ställa frågor kring avdrag och sånt. Vill man ha F- eller FA skattsedel och organisationsnummer så blir det att registrera på båda. Jag kan tänka mig att banker vill att allt skall vara korrekt om du skall kunna få post eller bankgiro.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 01:15

Ett bra exempel på företag med olika namn är 3G operatören 3 som juridiskt heter Hi3G Access AB.

Gå in på http://skatteverket.se/ och klicka dig vidare till E-tjänster och sedan till Företagsreg. så hittar du vad du söker, både ansökan för F-skatteseden och vidare för registrering av företagsnamn hos PRV.
Och om du som jag har BankID (eller motsvarande från Posten) så sköter du hela proceduren on-line.

MVH
/Anders I

1
Bevaka tråden