Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hansa & sql-frågor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hansas databas ska kunna ta emot sql-förfrågningar. Jag skulle vilja kolla en parameter i Hansa genom att fråga från Filemaker Pro.
Är detta möjligt? Vad krävs?

//Andreas

Tack Ola!

Det funkar alltså. Bra så långt,

Nu skulle jag vilja veta lite om Hansa. Hur den databasen fungerar osv. Hur ser tabellerna ut mm.
Är det nåt man måste konsultera med Hansa om?
Egentligen handlar det om nåt värde bara i ett kundregister som jag skulle vilja hämta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 12:12

Andreas,

Mitt tips är att prata med Hansa...av egen erfarenhet...

-Torkel

Tänkte precis säga detsamma, prata med tillverkaren av databasen du vill ställa frågor i.

I fallet med Hogia, så har de för utvecklare ställt i ordning en filspecifikation för filformatet som Hogia kan importera, med den informationen så kan man bygga upp en exportfil från tex FileMaker. Kanske Hansa har gjort detsamma, dvs ställt iordning lite information för utvecklare?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-28 14:24

Hansa kommer att säga att det inte går. Sen så kommer de att säga att det går att göra en lösning genom att låta dem programmera lite (skriva HAL-filer) - för en duktig slant naturligtvis.

Ha! Det där är precis min uppfattning om Hansa oxå. Till råga på allt så kommer de säkert inte ens leverera en vettig lösning.
Det var därför jag ville göra det själv. Har kollat lite HAL och insett att det är för bökigt för att orka sätta mig in i dock.

Ingen här som har gjort det redan?

  • Medlem
  • 2004-05-19 18:55
Ursprungligen av AndreasF:

Ha! Det där är precis min uppfattning om Hansa oxå. Till råga på allt så kommer de säkert inte ens leverera en vettig lösning.
Det var därför jag ville göra det själv. Har kollat lite HAL och insett att det är för bökigt för att orka sätta mig in i dock.

Ingen här som har gjort det redan?

Hmm... Please excuse me if I have misunderstod your question, my Swedish is far from perfect..

But if I understod right, you want to extract data with SQL queries from Hansas native database (HANSA.HDB)? As far as I know, this is not possible with out a few tricks, as the Hansas database is not standards compliant in any way, and there is no documentation about any programming interface.

Possible ways to link with Hansa database:
- use ASCII file import / export, simplest to use, and easiesti to maintain since Hansa doesnt change export/import formats in every new version. If possible you can use the standard file format, or write your own export/import with HAL
- ODBC mirroring -.a few versions ago (3.9) it was possible to mirror the database transactions with ODBC into any comliant datastorage (database, Excel sheet, whatever)
- Open TCP/IP - it is possible to open one extra port into your Hansa server and send commands or queriers to the server in specified format. The licence is expensive, the documentation is non-existent, and there are only a handful of implementations
- use SQL database instead of Hansas own thinggy. Since version 4.1 it has been possible to use MS SQL Server as database backend instead of Hansas native HDB-format. This looks promising because that would eliminate a whole bunch of problems caused by Hansas native DB, but on the other hand the SQL database is still in beta stage.

Hope this helped.

1
Bevaka tråden