Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett ny startat företag behöver Hjälp ang Datorsystem!

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett ny startat företag och jag har ansvaret för att börja ta reda på saker till företaget ang val av datorsystem och program system.

Hur är servisen hos Apple egentligen för företag, för på den privata delen är det under all kritik. Har själv varit med om en del med Apple mycket dåliga servis.

Sedan gäller der för ca 2-3 datorer eventuellt en enkel server, Det stora frågan är Priset och Prestanda för företaget, det nya företaget har en ganska liten ekonomi till dator utrustning m.m. pga att det är nystartat och inte riktigt kommit igång än.

Vad finns der för alternativ All hjälp är intressant !

Vad kan vara fördel med Mac jämfört med Pc Windows.
Jag har tryckt för MAc & Apple men ledningen är inte 100% övertygade över det !
Ledningen vill se fakta på bordet!

Andra nyföretagande som har valt Mac vad har ni argumenterat för m.m. och hur har det går med eventuella val!

Stirra inte på Apples support om Du ska arbeta professionellt med datoriserad verksamhet. Skaffa en pålitlig lokal samarbetspartner. Alla gratislösningar skjuter Er i foten.

Det finns inget som talar för att vare sig Wintel eller Mac är att föredra i annat än specifika brancher. Finns den programvara som företagets affärside står och faller med för bara en plattform är valet självklart, finns den för båda kan Ni välja vilken Ni vill.

I längden är TCO (Total Cost of Ownership) i stort sett detsamma för båda plattformarna. Wintel är billigare i inköp, men kostar mer att hålla ordning på och supporta användaren. För ett nystartat företags första datorinvestering pekar därför det mesta på Wintel eftersom det ger den mest fördelaktiga likviditeten på kort sikt och det är där Ni har Er horisont i dag. På sikt kan det vara värt att byta till Mac, men inte i dag.

Ursprungligen av leonardo:

Stirra inte på Apples support om Du ska arbeta professionellt med datoriserad verksamhet. Skaffa en pålitlig lokal samarbetspartner. Alla gratislösningar skjuter Er i foten.

Det finns inget som talar för att vare sig Wintel eller Mac är att föredra i annat än specifika brancher. Finns den programvara som företagets affärside står och faller med för bara en plattform är valet självklart, finns den för båda kan Ni välja vilken Ni vill.

I längden är TCO (Total Cost of Ownership) i stort sett detsamma för båda plattformarna. Wintel är billigare i inköp, men kostar mer att hålla ordning på och supporta användaren. För ett nystartat företags första datorinvestering pekar därför det mesta på Wintel eftersom det ger den mest fördelaktiga likviditeten på kort sikt och det är där Ni har Er horisont i dag. På sikt kan det vara värt att byta till Mac, men inte i dag.

Okej tackar för svaret men vad som är problemet är ju att Jag har sakt att Wintel är biligare i inköp men kappas säkrare i drift, ledningen har svarat att de prioriterar säkerhet framför pris men det ska vara inom rimlig prisklass. Detta gäller den administration del av företaget där offerter och kundbas ska ligga och mail och hemsida ska ligga. Därför är ledningen lite skeptisk till Wintel pg deras stora kostnader för att underhålla säkerheten. Där med har det vilja se om det finns alternativ och där kommer jag in i bilden.

Ursprungligen av Hunter78:

Okej tackar för svaret men vad som är problemet är ju att Jag har sakt att Wintel är biligare i inköp men kappas säkrare i drift, ledningen har svarat att de prioriterar säkerhet framför pris men det ska vara inom rimlig prisklass. Detta gäller den administration del av företaget där offerter och kundbas ska ligga och mail och hemsida ska ligga. Därför är ledningen lite skeptisk till Wintel pg deras stora kostnader för att underhålla säkerheten. Där med har det vilja se om det finns alternativ och där kommer jag in i bilden.

Spontant låter det som att om du bara visar på hur verklighet ser ut på virussidan så kommer de att välja den snällare/enklare/säkrare sidan.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Spontant låter det som att om du bara visar på hur verklighet ser ut på virussidan så kommer de att välja den snällare/enklare/säkrare sidan.

Bra ide Tackar

Undrar varför jag inte tänkte på det innan! Något mer Anders Täpp som du kommer på. Ju mer det blir ju bättre argument har jag inför Ledningen.

Om du skall köpa Macar så fundera inte ens på AppleStore ;-).

Vänd dig till de lokala återförsäljarna vilka det nu är i Malmö och hör med dem; K&K, MacSupport och kanske någon/några till.

Om du eller företaget är oroliga för att köpa utrustningen så gör inte det. Leasa den istället. Antingen hjälper återförsäljaren till med det eller så har bolaget en bankkontakt som kan lösa detta.

Vill du ha god hjälp så formulera inte behoven som ett antal minimikrav på maskiner utan som ett antal minimikrav på funktioner.

Vad gäller service och support så har de allra flesta leverantörer timbanksavtal som man tecknar med dem mot att någon tekniker kommer då och då och underhåller maskinparken. Avtalet brukar också kunna användas till lite mer "utryckningsaktig" support.

//Mikael

Ursprungligen av Hunter78:

Bra ide Tackar

Undrar varför jag inte tänkte på det innan! Något mer Anders Täpp som du kommer på. Ju mer det blir ju bättre argument har jag inför Ledningen.

Du kan ju t ex ställa frågan till ledningen om någon haft virusproblem någon gång, eller om de känner någon som haft sådana problem. Sen kan du ju säga som en jämförelse att SAMTLIGA macanvändare i hela Sverige har ALDRIG haft sådana problem med OS X.

???? Förklara gärna ! Och vad är min bransch !

Vad har jag med min pc att göra med att fötetaget Heatsave som söker att hitta det Mest prisvärda system!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 14:47
Ursprungligen av Macus:

Vet du inte det så borde du nog syssla med något annat än att försöka provocera fram datorkrig på 99mac.

Varför skulle den här tråden vara ett försökt till att provocera fram ett datorkrig?
Jag tyckte det lät som en seriös, och i mina ögon intressant, fråga.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-29 14:07

eMac ? Mycket dator-Lite pengar.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 14:21

Kanske några iMac, en xserve och lite programvara från Montania?

Jag rekommenderar nog dock att ta in anbud på kompletta, konfigurerade system med programvara och allt. Då kan man begära in ett anbud från en mac ÅF. Fördelen med att köpa konfat och klart är att du kan få hela kostnaden i en 3 års hyra som är avdragsgill, över just 3 år.

Ursprungligen av emilsson:

Kanske några iMac, en xserve och lite programvara från Montania?

Jag rekommenderar nog dock att ta in anbud på kompletta, konfigurerade system med programvara och allt. Då kan man begära in ett anbud från en mac ÅF. Fördelen med att köpa konfat och klart är att du kan få hela kostnaden i en 3 års hyra som är avdragsgill, över just 3 år.

Det låter väldigt intressant, Har du någon du kan rekommendera som anbud ( gärna i södra Sverige). Det vore lättast för alla tror jag!

Ursprungligen av Hunter78:

Det låter väldigt intressant, Har du någon du kan rekommendera som anbud ( gärna i södra Sverige). Det vore lättast för alla tror jag!

Då tycker jag du ska kontakta Gothia Data. En mycket bra återförsäljare, med kontor i Jönköping, linköping och stockholm.http://www.gothia.se

Ursprungligen av emilsson:

Kanske några iMac, en xserve och lite programvara från Montania?

Jag rekommenderar nog dock att ta in anbud på kompletta, konfigurerade system med programvara och allt. Då kan man begära in ett anbud från en mac ÅF. Fördelen med att köpa konfat och klart är att du kan få hela kostnaden i en 3 års hyra som är avdragsgill, över just 3 år.

Har du någon erfarenhet av Montania?

Eller någon av er andra Mac vänner som har använt eller känner till Montania Är det ett bra program!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 15:50
Ursprungligen av Hunter78:

Har du någon erfarenhet av Montania?

Jag använder "bokföring nxt" och tycker det fungerar bra. Men jag har ingen stor verksamhet så det är väl bara det mest grundläggande jag använder...

Vad ska man tänka på när man överhuvud taget köper in nytt datorsystem, några goda råd!
Man vet ju att det all tid finns saker man glömmer att tänka på !

Fråga två, Vad hade man valt Apple Store eller en lokal återförsäljare vid köp, rekommendationer någon? Gäller givet visst Företags köp!

Alla ni som har företag någon goda råd!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 15:11

En ganska bra början är att kika lite på apples sidor för småföretag och på sidorna för återförsäljare för småföretag... Finns massor med relevant och nyttig information där.

Eftersom mjukvaran säkerligen kommer kosta väl så mycket som hårdvaran - för att inte tala om förlorad intäktstid - så bör man ju kolla upp vad som skall göras, hur det görs på resp plattform och bedömma kostnaderna utifrån detta... Om något är fem minuter knöligare tio gånger om dagen så har det ju försvunnit en timma á runt 500-800 debiterbar intäkt om dagen... Bara det är ju 10.000 i månaden...

Borde man inte kunna sådan saker innan man får ansvaret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:15

Hunter78,

Som det skrivits ovan, så rekommenderas ett gott sammarbete med en lokal återförsäljare. inte bara inför ett köp/en upphandling, utan även för framtida behov.

Förteckning över Apple-återförsäljare finner du hos Apple via denna länk:

Apple-återförsäljare...

För mer och nyttig information av Apple's lösningar för småföretag, finner du även den hos Apple:

Apple - Småföretagarsidor

Lycka till,

-Torkel

Ojj Tackar Alla för god Hjälp! fortsätt att komma med förslag och tips!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-29 19:20
Ursprungligen av Hunter78:

Ojj Tackar Alla för god Hjälp! fortsätt att komma med förslag och tips!

Var noga med att upplysa om att OFFICEPAKETET finns för Mac och att en ny version väntar om hörnet.

/Bauer

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-29 19:28

Sen är det kanske inte fel att låta dina kollegor (chefer?) få kolla på X och dess program.
Användarvänliga nyttoprogram som Adressbok, Mail, iCal - och visa att det (vid behov) finns möjlighet att på ett väldigt enkelt sätt synca allt med mobilen.

Kanske även lite nöjesprogram som iTunes & iPhoto kan vara trevligt att se innan ett beslut.

Betona avsaknaden av virus som Täpp skrev. Det är viktigt.

Självklart måste du visa funktionen "Stor Text" när du ska visa ett telnr i adressboken. (Håll nere musen på det gråa textfältet "arbete", "mobil" etc) så visas numret över hela skärmen. Apple i ett nötskal.
En liten detalj - men ack så användbar!

Har dom väl sett ovanstående så är säkert saken avgjord!

/Bauer

Ursprungligen av Bauer:

Sen är det kanske inte fel att låta dina kollegor (chefer?) få kolla på X och dess program.
Användarvänliga nyttoprogram som Adressbok, Mail, iCal - och visa att det (vid behov) finns möjlighet att på ett väldigt enkelt sätt synca allt med mobilen.

Kanske även lite nöjesprogram som iTunes & iPhoto kan vara trevligt att se innan ett beslut.

Betona avsaknaden av virus som Täpp skrev. Det är viktigt.

Självklart måste du visa funktionen "Stor Text" när du ska visa ett telnr i adressboken. (Håll nere musen på det gråa textfältet "arbete", "mobil" etc) så visas numret över hela skärmen. Apple i ett nötskal.
En liten detalj - men ack så användbar!

Har dom väl sett ovanstående så är säkert saken avgjord!

/Bauer

Det är ett Absolut måste Det ska jag göra Tackar för tipset!

Jag tänkte att demo visa min PowerBook 17 1.33Ghz med lite olika tips m.m.
Och vissa Os X Panther!

  • Medlem
  • 2004-04-29 23:38
Ursprungligen av Hunter78:

Det är ett Absolut måste Det ska jag göra Tackar för tipset!

Jag tänkte att demo visa min PowerBook 17 1.33Ghz med lite olika tips m.m.
Och vissa Os X Panther!

Om du har en biltelefon med blåtand, så installera Salling Clicker och visa hur man använder telefonen som fjärrkontroll när man kör presentationer, nummerpresentation på skärmen när nån ringer på telefonen, automatisk låsning av skärmen när man går från datorn osv.
En garanterad haktappare. (Min PC-användande kompis enda kommentar när jag visade honom var "finns det för windows... finns det för windows...")

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:31

Hunter78, vad arbetar företaget med? Vilka program osv ska användas? Vilka behövs och krav ställer man på utrustningen? Ska det vara en server plus stationära datorer, eller bärbara? Först måste man se till behoven och budgeten, sedan vänder man sig till en välrenommerad återförsäljare.

Ursprungligen av Mondo:

Hunter78, vad arbetar företaget med? Vilka program osv ska användas? Vilka behövs och krav ställer man på utrustningen? Ska det vara en server plus stationära datorer, eller bärbara? Först måste man se till behoven och budgeten, sedan vänder man sig till en välrenommerad återförsäljare.

Vad jag förstår är det 2-3 stationära som ska göra löner, bokföring, offerter, allmän administration och PowerPoint

evevntuell en enkel server som ska ha en hemsida med möjligheten att ha en Webbshop och kundregisrering m.m..

Sedan en backup lösning på Mail och Bokföring Kundbas, offerter, löner Girering till bank- eller postgironummer

Kreditnota med bevakning

Kontoinsättning med eller utan avisering

Lön utan avisering via LB

Kontantutbetalning

Leverantörsbetalning till utlandet

Löneinsättning på bankkonton via KI

Medgivande och betalningsunderlag för Autogiro

Utbetalningar - utbetalningsavi till mottagare utan postgirokonto

Factoring

Skriva ut kvitto m.m.

Allt ska kunnas backup för optimal drift!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-05-01 02:05
Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag förstår är det 2-3 stationära som ska göra löner, bokföring, offerter, allmän administration och Powerpoint

Låt dom använda Keynote i stället för Powerpoint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:45

Då så. Nu är det bara att vända sig till Macoteket, MacSupport, Office osv, stämma träff för säljmöten och sedan begära in offerter.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 15:45

En som jag hjälper med små saker använder Montania för order/bokföring etc. och han tycker det är bra. Hans revisor gillar det också... men mer än så kan jag inte säga.

Jag har väldigt dålig koll på vad det finns för aktörer inom den delen. Jag är konstruktör så vi köper datorerna som tillbehör till programvaran. Så dom vi har haft att göra med är nog inte vidare lämpliga för er att prata med. Så tyvärr kan jag inte hjälpa till där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:57

Hör med fmp.se vad det finns för FileMaker-baserade grejor också. Det är nog hust som helst bäst att satsa på en serverbaserad och plattformsoberoende lösning som administreras via ett webbgränssnitt, inte en lösning som bygger på klientprogram för Windows eller Mac OS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 16:36

Det verkar tokigt att köpa in server för att köra webshop är man är såpass ny, hyr en webhop på webhotell i början. Köp bättre utrustning till övriga personalen istället.

iBook + extern skärm + tgb + mus, på kvällen kan de ta med datorn hem och jobba klart. När man är nystartad brukar man ofta sitta dygnet runt och det är roligare att göra hemma i soffan än i nån sur kontorslokal.

Bevaka tråden