Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

->> Akut! Mactekniker i Göteborg <<-

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

->> Akut! Kontakt med mactekniker i Göteborg sökes <<-

Jag behöver hjälp att nå auktoriserad Mactekniker i Göteborg i helgen.

Min dubbla 1 ghz lade av tre minuter innan kontorstiden var slut idag.

Cinema Displayen blir mörkare, därefter svart. Stänger av datorn men den vill inte starta om. Med skärmen inkopplad till datorn reagerar inte ens startknappen. Drar man ut kabeln, så ger sig knappen i alla fall från sig ett ljus.

Har ingen aning vad som kan ha hänt.

Känner du någon eller arbetar som mactekniker? Kan du akut kontakta mig *skriver detta fredag* ICQ 275437412 eller info@bold.se

Är mitt inne i ett jobb och får inte förlora marschtakt. Tack på förhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 17:50

har du provat att starta datorn med en annan skärm?

Den går inte att starta om alls. Ger inte från sig ett endaste "surr" men får givetvis testa det.

Senast redigerat 2004-05-14 18:20
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 17:55

prova först med att återställa pmu:n, läs hur på den här länken: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037

Är det att rekommendera? Och ett sådant där batteri köper man inte var som helst förstås? Det är en stationär dator jag har.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 18:24

Ja, det är ingen fara om du bara följer instruktionerna och är noggrann, det enda som händer är att du tappar inställningarna för datum osv.

Det brukar gå att dra igång maskinen igen även med ett dåligt batteri. Batteriet köper man annars i lämplig affär som säljer macar, kostar runt 100-lappen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-14 19:15

Batteri kan man köpa lite överallt. Är inget speciellt Applebatteri.
Men jag tror inte det är problemet. Datorn ska starta även med tomt batteri.

Men testa reseta PMUn.

Är mactekniker, men i Malmö

Enligt era åsikter är detta det första/bästa att göra?

1. testa med annan skärm
2. återställa pmu?

Finns det annat? OBS! det är alltså en stationär dator.

Kommer alltså att testa i helgen.

OK, pmu-tricket fungerade finfint - STORT tack för tipset MacTest Pro som nämns i länken ovan - ska man köra den efter eller är det överkurs?

Nästa fråga: Skärmen ville inte komma igång med en annan dator. Vad är din bedömning - vad kan ha skett med en två år gammal Cinema Display och går den att "rädda"?

Har faktiskt inte koll hur lång garanti det är på en såpass ny skärm?

Senast redigerat 2004-05-15 15:38
  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 13:27
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Har faktiskt inte koll hur lång garanti det är på en såpass ny skärm?

1 år som separat inköpt skärm. 3 år tillsammans med en dator som har AppleCare.
Här bör Apple skärpa sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-16 22:49
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

OK, pmu-tricket fungerade finfint - STORT tack för tipset MacTest Pro som nämns i länken ovan - ska man köra den efter eller är det överkurs?

MacTestPro kan du strunta i, det är nog inget fel på din dator utan den hängde helt enkelt upp sig när din cinema display la av.

En sådan har jag faktiskt. Får kolla det - tack Schuckert!

Skärmen är tillbaka och mår bra

Har överlevt och justerats via min inköpta AppleCare. Lyfter även på hatten för Sven på MacForum som fixade hela processen t o r Holland. Tog bara en vecka från inlämningen.

1
Bevaka tråden