Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkring

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-20 09:44

Tjenare!

Jag driver en liten enskild firma på sidan av pluggandet (klejm), bygger lite sidor och annat smått och gott, väldigt kul!

För några veckor sedan råkade jag ju få vatten över min ibook som jag köpt in till företaget och har ingen företagsförsäkring.. utan trodde detta skulle kunna gå på hemförsäkringen då allt hände i hemmet och va inte ens jag som tappade vatten över den. Fick reda på igår att Trygghansa kommer inte ge mig pengar, så nu är min sista chans Länsförsäkringar som min kompis som tappade vattnet över har.

Men nu till min fråga, tycker ni man som 17 årig, omsätteringa jätte summor skall ha sig någon typ av försäkring på firman, för det är väldigt jobbigt när det blir så här.

//Nicklas

Enskild firma? Du har i princip inget företag då utan allt som är köpt i företaget v/s privat räknas som ett och samma. Ditt försäkringsbolag borde veta det och betala ut ersättning.

Vitsen med just enskilda firmor är att man ska kunna starta och driva företag med utan att behöva dra på sig stora initieringskostnader. Du har ofta kontoret hemma och omsätter allt från 50 000-700 000 skr. Inte så sällan har man en annan huvudsyssla som primär inkomstkälla. När man kommer upp i summor över 700 000 så närmar man sig också en gräns när enskild firma blir utymplig företagsform. Då är det dags att byta bolagsform.

Försäkringsbolagen brukar vara väldigt tydliga med att saker som används i näringsverksamhet inte omfattas av hemförsäkringen. En enkel lösning är ju att du säger att datorn endast används privat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-20 10:21

Björnström: Jo, i från början sa jag inte ens att den var företagets, då min revisor bara bokat in den i bokföring, men vi har inte dragit av den än eftersom jag bara deklarera å betalar skatt en gång om året. Och att på kvittot står det till och med min fars namn eftersom vi köpte de på hans visa kort.

Så igentligen skulle jag kunna hävda den är min privata, men så sa dom att du är tvungen att skicka in orginal kvitto. Å då sa jag men de kan jag ju inte göra, i så fall måste jag få tillbaka de sen?

Nej sa killen, varför måste du ha tillbaka de?

Ja.. det är ju min ända handling att datorn är min om jag t ex ska sälja den begandad sen.
Å vi tjata på och så råkade jag säga att jag måste ha kvittot för å kunna dra av, OOPPS!

Så nu kräver försäkringsbolaget att jag skriver under på att jag inte använder den i firman..

Och känns inte som det är värt att jag skriver under, då jag faktiskt haft den i firman..

Grymt jobbigt med försäkringsbolag!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 11:02

Att man som ägare vill ha orginalkvitto måste vara logiskt. Om du inte har ett orginalkvitto är du inte ägare brukar det resonerar is vissa fall. Det här luktar illa från försäkringsbolagets håll.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-20 13:05

Kontakta en konsumentvägledare. Eller konusment verket. Men då som privatperson och fråga dem om råd.

Egentligen är väl dessutom datorns din fars då han betalt den med sitt kort och kvittot står på honom???? Så då är det väl ”hans” problem!?:-)))) Kolla vad HANS försäkringsbolag kan utföra - helst ej samma,

Eller så ber du få prata med jeppen på ditt försäkringsbolags chef eller annan person där då det är uppenbart at ni inte passar ihop.

I mitt tycke ägs datorn av din far - du har orsakat en olycka med hans dator.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-20 13:06

Egentligen.. så skulle min far kunna skriva de där brevet och HAN skriver på

JAG HANS KARLSSON JOBBAR INTE MED DENNA DATORN.

För det ä ju jag, nickals som jobbar med den

Ursprungligen av skatan:

Egentligen.. så skulle min far kunna skriva de där brevet och HAN skriver på

JAG HANS KARLSSON JOBBAR INTE MED DENNA DATORN.

För det ä ju jag, nickals som jobbar med den

Det är ju ganska uppenbart att du lånar datorn för att göra din projekt på, så det borde ju vara ägarens hemförsäkring som gäller. Så hade jag löst problemet.

/Peter

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 12:10
Ursprungligen av powerpete:

Det är ju ganska uppenbart att du lånar datorn för att göra din projekt på, så det borde ju vara ägarens hemförsäkring som gäller. Så hade jag löst problemet.

/Peter

Precis på detta sätt löste jag det när jag hade sönder min iBook i hemmet. Började kontakten med försäkringsbolaget med att fråga om min hemförsäkring täcker saker jag har lånat.

Eftersom datorn ägs av företaget och jag hade den hemma i egenskap av privatperson så hade alltså jag lånat den av företaget och därmed gick hemförsäkringen in.

Det gäller att vara tydlig i hur och varför datorn används i hemmet. Företaget i detta fall är även det en enskild firma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 12:44

Så här ligger det till: (har jobbat på försäkringsbolag med precis denna typ av skadefall)

På det försäkringsbolag jag jobbade (är formellt fortfarande anställd men tjänstledig för studier) står det i villkoren att datorn skall "användas huvudsakligen för privat bruk" för att kunna täckas av hemförsäkringen. Vi har tidigare till och med haft villkoret "ENBART för privat bruk" men detta villkor mildrades något.

I detta fall, om man själv "drullar" till det och spiller ut vatten, behövs DESSUTOM en tilläggsförsäkring som kallas "Otursförsäkring" för att du överhuvudtaget skall kunna få ersättning för denna typ av skada.

Sannolikt står det liknande i ditt bolags villkor (kolla detta). Bolaget gör, tyvärr i ditt fall, i så fall rätt och följer sina villkor i det avtal du ingått med dem i och med att du (eller din far) har betalt premien.

DÄREMOT har du en ljusning på ditt fall och det är att det inte är du utan din kompis som spillt ut vattnet! "Ansvars"-momentet i din kompis hemförsäkrings kommer att täcka detta. Får du ett annat svar från det bolaget så nöj dig inte med det för så är det. Basta

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-25 12:01

Om din kompis har drulle-försäkring tror jag det är bästa alternativet (om det nu var hans fel).

Villkoren brukar väl vara bättre?, lägre självrisk...
Spelar ingen roll att datorn står på firman.
Farsan din slipper bli av med eventuell bonus på sin hemförsäkring.

Otur att du kom in på det där med kvittot, hade väl egentligen inte varit ngt problem att skicka in orginalet och behålla en kopia för bokföringen. Om Skatteverket skulle klaga vid en eventuell kontroll (liten sannolikhet) så är det ju bara att förklara att du var tvungen att skicka in orginalet till försäkringsbolaget.

Senast redigerat 2004-05-25 12:17
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-25 13:26

Tack alla, vi har nu skickat in en skadeanmälan till min kompis försäkringsboalg (Länsförsäkringar)
Och sagt precis som det är att jag har företag och ingen firmaförsäkring, att det var han som gjode det.

Så får vi se vad som sker.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-25 13:37

Vi hoppas att ärlighet varar längst då.... låt oss gärna veta.. vad som sker...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-04 18:33

I veckan har det hänt grejer!

I tisdag tog jag mig lite sjuk till Network Datorservice för att hämta datorn då han inte kunde laga den och jag tänkte jag skulle ta den till Macforum för att få en ordenlig prisuppgift som min kompis försäkrignsbolag krävde. Jag var lite orolig för att jag skulle få betala han en massa pengar fast han inte direkt gjort något. Men han va schysst å tog inget betalt.

I onsdags ringde jag till Macforum i Göteborg och de verka inte jätte sugna.. lät inte så iaf.
De sa att pris för att vi skulle få ett prisförslag var en timmas arbete a 840kr exkl
Och för att ta ut hårddisken 2h arbete, typ 2000

Detta kände jag usch... men aja.

Fast så ringde jag även ett nummer jag fått av Apple Care Sverige (killen i telefon visste knappt vad apple care var själv, skandal.).

Företaget heter SOS Data och ligger i Göteborg
Då blev jag bemöt på helt annat sätt, as trevlig kille vid namn Niklas (fint namn!) och han sa att vi skickar den till Holland men jag fixar ett kostnads förslag för reparation i holland, frakt och allt. Så faxar vi de till försäkringsbolaget.

Okej, schyyysst! Så sa jag att jag behöver få ut materialet på hårddisken och vet inte om försäkringsbolaget betalar de och i så fall vad tar ni för det??

Ah jag slänger i det i kostnadsförslaget. Ok, schysst!

Min far tog boken under armen och begav sig till Göteborg och lämnade datorn.

Då sa dom där att vi tar allt snack med försäkringsbolaget så fixar vi detta.

Pris: 6850 kr exkl moms
Och då ingår frakt, lagning, hårdiskfix

Macforum gav mig ett pris på 6900 och då inget hårddiskfix, så detta tycker jag verkar hel bra.

Och idag fick jag svar i från hon som har hand om vårt ärende på Länsförsäkringar och de godkände priset.

Så nu bör min ibook vara på väg till Holland!

Vågar knappt hoppas att detta skall vara över, för detta varit riktigt jobbigt!

SOS Data är dom bästa som finns i AppleSverige! Vissa av deras snubbar är utbildade i Cupertino, och utbildar även Apple-personal i Sverige, plus att dom är otroligt "Serviceminded". Har bara hört bra om dom, och även upplevt den otroligt kompetenta personalen.

Mvh / Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-06 00:36

Det låter bra det och stämmer säkert i de flesta fallen. Men när min hårddisk började surra med ett visserligen lågt men skumt och helt klart något som var knas-ljud lyssnade en kille på SOS Data och trodde det skulle bli svårt att få Apple i Holland att gå med på ett byte av disk, eftersom jag ännu inte haft några funktionsproblem med hårddisken. När det är garantirep så skickar de PB dit enligt uppgift från honom. Jag var inte nöjd med det beskedet och tog den till MacForum som lyssnade, tog in den direkt med misstanke om att lagren i disken var på väg att ge upp och bytte disk åt mig... Det är så man vill det ska vara.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-06 09:14

powerpete: Skönt att höra!

Clabur: Jobbigt att höra! Verkligen kasst när man ibland kan få bra bemötande och ibland vissa som inte ens lägger ner tid. Samma när man ringer vissa supporter och sånt.

Får hoppas jag kan se tillbaka på detta fall med glädje

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-09 18:58

Fick ett mejl i från SOS-data idag att datorn finns för avhämtning och att hårddisken var intakt.

Wonderbart! Så va man en hel människa igen!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 19:09

Tack för trevliga kommentarer! Niklas brukar läsa här.

Med vänlig hälsning
Johan "Schuckert" Gunverth
SOS Datakraft

.....det är snart dags för 99mac-Pub på SOS.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-09 21:11

Du har ingen kommentar till mitt inlägg ovan, Schuckert?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 16:44
Ursprungligen av clabur:

Du har ingen kommentar till mitt inlägg ovan, Schuckert?

Jodå! Att vi redan har blivit rökta på en hårddisk som vi fick betala själva eftersom Apple vägrade ta den som garantirep. Att jag numera har en häxmästartips från Patrik på MacForum för att komma runt detta.
Eftersom det är ett rent förlustjobb med garantireparationer vill man helst ha ryggen fri så att det inte blir ännu mer sveda.
Synd att det drabbade dig, men oftast kan man alltid trixa till något genom att lura Apple.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-11 14:26

Just nu sitter jag och skriver på...MACEN!

Var nyss å hämta den, oh yeah!

Tänkte återuppliva denna gamla tråd.

Är det någon som har tips på en bra försäkring för en liten enskild firma? Jag vill i första hand försäkra dator, skärm m.m. Tipsa? Vilka priser snackar vi om?

Senast redigerat 2004-12-07 22:06
1
Bevaka tråden