Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback på hostingsida

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det vore intressant med feedback ifrån småföretagare på 99mac om vår nya hostingsida - det finns säkert massor av saker vi glömt nämna eller grundläggande information om vad hosting är för något

Kolla och kommentera!

http://www.mantaray.se/hosting/

Visst kan man kontakta er och fråga om detta, men om jag skulle välja hostingföretag skulle jag nog vilja se mer om vem det är som står bakom tjänsterna. Kontaktpersoner, erfarenheter, ägarförhållanden osv.

Annars ser det väldigt snyggt och proffsigt ut. Verkar vara billigt och kan säkert dra till sig många kunder.

/Kristofer

Det har du rätt i - jag ska länka till huvudsidan på mantaray och fylla i med mer information.

Vi vänder oss främst till våra redan befintliga kunder och företag vi har relation till genom exempelvis 99mac etc. Målet är inte att bli Levonline med 30.000 kunder.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-30 18:07

Har jag förstått detta rätt så för mig som har en liten webbyrå kan det vara smart att skaffa sånt här dåom jag är ett flertal kunder så kan jag hosta deras sidor, sätta egna priser och ha mer koll själv.

I så fall borde de stå mer sånt.. fast alla kanske inte är lika dumma som mig

Ursprungligen av skatan:

Har jag förstått detta rätt så för mig som har en liten webbyrå kan det vara smart att skaffa sånt här dåom jag är ett flertal kunder så kan jag hosta deras sidor, sätta egna priser och ha mer koll själv.

I så fall borde de stå mer sånt.. fast alla kanske inte är lika dumma som mig

Precis så är det - bra idé på "exempellösningar".

Du kan sitta med server monitor på din Powerbook och lägga upp domäner och konton etc precis som du vill ha det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 19:12
Ursprungligen av Björnström:

Det vore intressant med feedback ifrån småföretagare på 99mac om vår nya hostingsida - det finns säkert massor av saker vi glömt nämna eller grundläggande information om vad hosting är för något

Kolla och kommentera!

http://www.mantaray.se/hosting/

Vad innebär Servicenivå Full och Extra?

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Vad innebär Servicenivå Full och Extra?

/Kalle

Jag kommer skapa en extrasida dit jag länkar sådana här saker - kommer troligen imorgon.

I princip erbjuder vi service dagtid för våra kunder. Mot en avgift (servicenivå extra och full) utökar vi det till dygnet-runt-service plus inkluderar konsulttid för olika typ av jobb.

En kommentar jag fått flera gånger är: "Ni måste se stora ut - ni får inte skriva att ni har få kunder".

Jag tycker det är precis tvärtom - om man har problem och leverantören har 24000 kunder kommer han knappast bry sig, är man en av 24 kunder är det ju annorlunda... Jag har personlig erfarenhet av detta nu när en jätteorganisation stångar sig blodig mot sin internetleverantör Song som fullständigt skiter i dom.

Ursprungligen av Björnström:

En kommentar jag fått flera gånger är: "Ni måste se stora ut - ni får inte skriva att ni har få kunder".

Jag tycker det är precis tvärtom - om man har problem och leverantören har 24000 kunder kommer han knappast bry sig, är man en av 24 kunder är det ju annorlunda... Jag har personlig erfarenhet av detta nu när en jätteorganisation stångar sig blodig mot sin internetleverantör Song som fullständigt skiter i dom.

Håller helt med dig. Det ger dessutom ett ganska negativt intryck när småföretag låtsas/försöker ge intryck av att vara stora organisationer, lite amatörmässigt. Bättre att utnyttja storleken till sin fördel och spela på snabb och personlig service.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 00:17

Är du säker på att du vet vad du ger dig in på nu Martin? Jag har själv drivit webbhotell och kan säga som så att det är enkelt i början men när du nått över en kritisk nivå minskar lönsamheten exponentiellt om du inte har ett system för att hantera den stora massan med kunder.

Vad gäller att visa sig stor, tror jag det handlar om att kunderna vill se att du gjort detta tidigare och att deras filer inte försvinner på grund av saknad backup på grund av okunskap.

Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Är du säker på att du vet vad du ger dig in på nu Martin? Jag har själv drivit webbhotell och kan säga som så att det är enkelt i början men när du nått över en kritisk nivå minskar lönsamheten exponentiellt om du inte har ett system för att hantera den stora massan med kunder.

Vad gäller att visa sig stor, tror jag det handlar om att kunderna vill se att du gjort detta tidigare och att deras filer inte försvinner på grund av saknad backup på grund av okunskap.

Jag tror att vi har tagit ett riktigt beslut genom att bara satsa på dedikerade servrar och co-location. Marknaden för "php/mysql/100mb för 19 kronor" är inte något vi vill syssla med.

Det finns trevliga system som HELM vilket gör jobbet lättare såklart.

All feedback är välkommen - tipsa gärna om problem som du råkat ut för.

Ser mycket bra ut. Skall skicka länken till en bekant som just nu kör med servrar i norrland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 10:37

Fotot på korridoren ser ut som om den är tagen i Abu Ghraib-fängelset...

Hahaha.. internet5 i irak..

Principen är ju densamma för mac.se - våra tekniker sitter inte i kalifornien utan dom finns här på 99mac och lyssnar på er medlemmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 13:22
Citat:

All feedback är välkommen - tipsa gärna om problem som du råkat ut för.

Jag tycker detta är så otroligt roligt att jag mer än gärna skulle göra det! Men jag sitter i karantän sedan två år tillbaka (ett år kvar) och får under denna tid inte beblanda göra något som kan uppfattas som att dela med mig av min kunskap vad gäller webbhotell.

Ovanstående får väl ses som en liten utsvävning av karaktären att få dig att fundera extra noga på vad du ger dig in på. I all välmening förstås!

Aha - det lät ju spännande och förbryllande på en gång

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 20:31
Ursprungligen av Björnström:

Aha - det lät ju spännande och förbryllande på en gång

Egentligen är det ganska enkelt. Vi sålde företaget och eftersom köparna inte vill att jag ska kunna konkurrera med dem var jag tvungen att försätta mig själv i karantän. Med facit i hand är tre år en lite för lång tid.

kul!

Jag saknar dock info om möjligheterna för "custom" konfigurering av tex hårdvaran, tex möjligheterna för större, eller fler, hårddiskar (för tex backup, diverse raid konfig eller vad man nu vill använda det till) samt extra ram osv.
Också vad diverse egenförvållade kostnader kan tänkas kosta (tex manuel omstart av burken eller så), passar kanske inte direkt på första sidan, men någon utökad infosida, som även gärna förklarar lite närmare om vad tex de olika service nivåer, köpfri garanti osv innebär mer specifikt.
Saknar även konkret nätverksinformation, dvs vilka leverantörer är det som serverhallen är uppkopplad redundant emot osv.

bra prissättning dessutom, även om bandbredden inte är den största, men helt klart konkurensduktig prissättning i sverige tror jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 23:33

"AntiSpam och AntiVirus-tvätt från Antispamex."
Vad är Antispamex? Googlar på ordet och er sida är det enda som kommer upp.

Att det är 36 månaders avtalstid tycker jag borde stå längst ner i villkoren.

Hur ofta backup kommer att tas borde också stå. Vissa kunder kanske också vill ha backup av sin databas flera gånger per dag? Eller det kanske är overkill... vet inte.

Annars, mycket intressant måste jag säga! Skulle själv tänka mig att bli kund när jag får behov av egen server.

Avtalstiden står väl ganska tydligt? Kanske ska skriva det på fler ställen.

Backupen består av en lagringsyta med RAID-5 som i sin tur speglas. Du köper paket á 10GB och kör backup så ofta du vill - scripta mysql att backa en gång i timmen om du vill.

Jag kommer skapa en sida till med bara förklaringar och extra information.

Tjena Martin!

Jag tycker det ser bra ut! helt OK priser dessutom. men en sak funderer jag över. Under populära tilläggstjänster står "köp loss garantin" för 1995:- dessutom står det längre ner att alla priser är baserat per månad.

Det blir en sjujävla kostnad ifall man ska betala 1995kr i 36 månader plus leasingkostnaden bara för att sedan få köpa loss servern för 1995:-

Förstår att detta är en miss bara, men måste fixas till

Själv har jag för få kunder för att skaffa en server men hade jag kört min verksamhet på heltid så hade jag nog gjort affär med er.

Om vi tar en Xserve G5 som exempel tar vi 1.495,- per månad inkl "allt" i 36 månader. Det är allt du behöver tänka på faktiskt.

OM du efter avtalets slut vill behålla burken får du den för 1995, vilket är rätt bra pris trots allt.

Ursprungligen av Björnström:

Om vi tar en Xserve G5 som exempel tar vi 1.495,- per månad inkl "allt" i 36 månader. Det är allt du behöver tänka på faktiskt.

OM du efter avtalets slut vill behålla burken får du den för 1995, vilket är rätt bra pris trots allt.

Det jag menade var att det ser ut som att man måste betala 1995 per månad för köp loss priset då det nedan står att alla priser är baserat på månadskostnad. Baserat på texten om månadskostnader så är även 1995 en månadskostnad då den står under populära tjänster.

Du måste skriva detta lite tydligare eller flytta erbjudandet om köp loss från tilläggstjänster.

Nu har jag gjort om alltihopa (även MantaRay.se) - vill ha feedback!

http://www.mantaray.se/

http://www.mantaray.se/hosting/
(följ gröna pilarna genom sida 1, 2, 3, 4...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 16:29
Ursprungligen av Björnström:

Varför inte skriva några rader om 99mac, OT och mac.se?

1
Bevaka tråden