Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriös butik i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-28 16:50

Hej!

Jag går i tankar att köpa en Mac, men varje gång jag besökt MacForum har jag fått kalla handen. Vet de vad det pratar om? Följande hände mig senaste gången:

Jag kommer in i butiken, känner lite på de stationära. Får frågan om jag vill ha hjälp, sa att jag vill titta lite bara.

Sedan går jag bort till de bärbara. Märker att 12"aren har väldigt mörk och konstig bild jämfört med 15"aren som står brevid. En försäljare har nu kommit fram till mig och vi pratar om detta. Jag frågade honom om det inte kunde vara brightness? Då börjar han: "Nej, det är svagare bildelement i den lilla, och sämre TFT bla bla".

Jag kontrollerar brightness på de båda och sätter båda i topp. Bättre, men inte helt bra än. Försäljaren fortsätter med pratet om "svagare bildelement" och nämner nåt i stil med att den lilla PowerBook nog mer är för hemmaanvändare.

Frågar honom om färgprofilerna samtidigt som jag kontrollerar dessa på båda. Visst, det var olika.

Enda skillnaden i bild mellan de två maskinerna var nu att bakgrundsbilden i Finder var lite mer blå på 12" än på 15". Efter lite mer svammel kryper det fram att det finns flera varianter av den bakgrundsbilden.

<homer>Doh!</homer>

Andra gånger jag varit inne i butiken har jag fått en stark känsla av att de biligare modellerna aktivt smutskastas och istället hyllas de större och dyrare. Det ter sig så otroligt dumt att försöka övertala någon som tittar på den biligaste iBook, säga nåt dumt om den, gå bort till 17" PowerBook får 30000SEK och säga "Det här är grejer".

Hade jag varit paranoid skulle jag lätt kunna tro att det var försäljaren som ställde in den dåliga bilden på 12"aren för att få sälja en större maskin.

Har fler här fått dessa vibbar?

Vart i Göteborg skall jag vända mig för att få "prata ut" och känna på en Mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 17:04

Vart i Göteborg skall jag vända mig för att få "prata ut" och känna på en Mac?

SOS givetvis
Kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 17:14
Ursprungligen av Pär:

Vart i Göteborg skall jag vända mig för att få "prata ut" och känna på en Mac?

SOS givetvis
Kanske?

Trevligt att du tänker på oss, Pär

Visst är ni välkomna med Mac-snack. Tyvärr har jag inte alltid allt i lager, men en seriös diskussion kan jag bjuda på

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 23:42
Ursprungligen av Schuckert:

Trevligt att du tänker på oss, Pär

Visst är ni välkomna med Mac-snack. Tyvärr har jag inte alltid allt i lager, men en seriös diskussion kan jag bjuda på

Men ni säljer väl inte till privatpersoner?

Sist jag var där, kanske för 2 år sedan, blev jag nekad att få köpa en airport. En kvinna vid receptionen klargjorde kort att "Vi säljer inte till konsumenter". Tonen var så kort, att jag inte köpte, trots att jag hade ett litet företag vid sidan om. Alla kan ha en dålig dag tänkte jag. Men jag har aldrig köpt något sedan dess.

Egentligen har jag aldrig gett SOS någon andra chans. Kanske skall titta förbi igen?

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 11:20
Ursprungligen av Panaga:

Men ni säljer väl inte till privatpersoner?

Sist jag var där, kanske för 2 år sedan, blev jag nekad att få köpa en airport. En kvinna vid receptionen klargjorde kort att "Vi säljer inte till konsumenter". Tonen var så kort, att jag inte köpte, trots att jag hade ett litet företag vid sidan om. Alla kan ha en dålig dag tänkte jag. Men jag har aldrig köpt något sedan dess.

Egentligen har jag aldrig gett SOS någon andra chans. Kanske skall titta förbi igen?

/Jonas

Vi har korrigerat den attityden hos personalen.
Tack för att du ger lite återkoppling om detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 17:16

Jag tror du måste vara lite paranoid iallafall. Har extremt svårt att tänka mig att MacForum medvetet skulle konfigurera ned de billigare (?) modellerna. Sedan att det är olika inställningar på två datorer i en butik som tillåter vem som helst att gå in och ändra på dessa är ju inte så konstigt, eller hur? Det vore ju värre om de var låsta tycker jag. Och sedan är ju faktiskt skärmen på PB12" märkbart ljussvagare än den på PB15", hur man än meckar med profiler etc.

Ivf: Trifolium, SOS och MacSupport är väl dina alternativ bland de mer eller mindre rena ÅF:arna. Sedan står det ju PowerBooks på t ex nya SIBA på Götaplatsen, de har säkert stenkoll.... Doh!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-28 17:24
Ursprungligen av PJ Utsi:

Jag tror du måste vara lite paranoid iallafall. Har extremt svårt att tänka mig att MacForum medvetet skulle konfigurera ned de billigare (?) modellerna. Sedan att det är olika inställningar på två datorer i en butik som tillåter vem som helst att gå in och ändra på dessa är ju inte så konstigt, eller hur? Det vore ju värre om de var låsta tycker jag. Och sedan är ju faktiskt skärmen på PB12" märkbart ljussvagare än den på PB15", hur man än meckar med profiler etc.

Du hängde upp dig på fel sak. Med tanke på att det inte är allt för högt tempo i butiken tycker jag att de kunde ha järnkoll på saker och ting för att göra ett gott intryck, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 17:34
Ursprungligen av d-bug:

Du hängde upp dig på fel sak. Med tanke på att det inte är allt för högt tempo i butiken tycker jag att de kunde ha järnkoll på saker och ting för att göra ett gott intryck, eller hur?

Sorry... Och visst - jag håller med dig, dåligt påläst butikspersonal är en plåga som jag också sprungit på hos MacForum (bland annat, kan inte vara lätt att sälja till Machuvven som oss). Men i regel tycker jag de sköter sig bra, vill du snacka seriöst så prova spring en trappa upp. Eller hälsa på Schuckert, SOS rekommenderas!

  • Medlem
  • 2004-06-28 20:41

Jag tycker att MacForum har varit en mycket dålig butik för privatpersoner tidigare. Förhoppningsvis så ändrar det sig när de flyttar till shoppingstråket på Kungsgatan.

Senast redigerat 2005-04-22 17:40

Har köpt flera Macar på MacForum, men jag har valt en säljare på andra våning, och när det blir dags för nästa dator så tar jag kontakt med honom igen. Han litar jag mer på än de som står nere i butiken.....

Oroar mig mer för vad det blir för folk i den nya butiken på Kungsgatan.
Tar de in "nötter" där som inte kan sin sak blir det inte roligt.
Killarna på verkstan är duktiga, men de köper man ju inga datorer av ....

Jag handlade min förra dator på MacForum vilket fungerade helt perfekt. Såhär i efterhand möjligen till viss del därför att (1) jag beställde per telefon, (2) visste exakt vad jag ville ha och (3) slog till direkt. Att det sedan var både en PowerMac, en stor skärm och en del annat godis gjorde kanske också sitt till.

När jag senare besökt butiken på plats i Göteborg har jag nämligen i alltför många fall lämnat stället ordentligt irriterad över urdåligt bemötande. Jag vill om möjligt gärna se och klämma lite på dyra prylar före köp, kanske ta mig ytterligare en funderare och kanske t.o.m ställa några enkla frågor. Och jag vägrar be om ursäkt för att jag tar mig till en affär och visar mitt intresse. Just detta kostade MacForum mitt senaste macköp och jag har handlat prylar för 50-100.000 plus moms på annat håll sedan dess.

P.S. Ifall MacForum själva läser kan jag tillägga att en tjej (Marie?) som ibland finns i butiken utgör ett utomordentligt trevligt undantag från ovanstående.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-29 15:20
Ursprungligen av Johan Andersson:

Jag handlade min förra dator på MacForum vilket fungerade helt perfekt. Såhär i efterhand möjligen till viss del därför att (1) jag beställde per telefon, (2) visste exakt vad jag ville ha och (3) slog till direkt. Att det sedan var både en PowerMac, en stor skärm och en del annat godis gjorde kanske också sitt till.

När jag senare besökt butiken på plats i Göteborg har jag nämligen i alltför många fall lämnat stället ordentligt irriterad över urdåligt bemötande. Jag vill om möjligt gärna se och klämma lite på dyra prylar före köp, kanske ta mig ytterligare en funderare och kanske t.o.m ställa några enkla frågor. Och jag vägrar be om ursäkt för att jag tar mig till en affär och visar mitt intresse. Just detta kostade MacForum mitt senaste macköp och jag har handlat prylar för 50-100.000 plus moms på annat håll sedan dess.

P.S. Ifall MacForum själva läser kan jag tillägga att en tjej (Marie?) som ibland finns i butiken utgör ett utomordentligt trevligt undantag från ovanstående.

Jag är benägen att hålla med.

Skärpning MacForum.

Undantag Carl-Johan på fsg han är en hyvens och trevlig prick kan varmt rekommendera honom och strunta i resten av personalen.. undantag också för Magnus N. på servicen som är mycket sakkunnig och trevlig. ++ till dessa snubbar......:).....

Senast redigerat 2004-06-29 17:52
Ursprungligen av Pocahontas:

Killarna på verkstan är duktiga, men de köper man ju inga datorer av ....

Ställer jag mig tveksam till, kanske finns båda sorterna, de som är duktiga och de som har noll koll. Har berättat tidigare om när min chefs Powerbook Titanium var inne för koll om varför den inte startade - man påstod då att kontakten vid moderkortet inte funkade och rekomenderade att hela moderkortet skulle bytas - jag tog hem den och slet ut PMU-batterierna som var nere i nästan noll volt, efter detta så funkade den fint när MacForum kröp till korset och satte i nya PMU-batterier. Nu tror jag nog att MacForum är väl medvetna om att många mac-användare kan komma att bli en nagel i ögat på dom utifall att dom inte skulle hålla hög service/support så det kommer nog att bli bra när dom väl öppnar sin butik.

  • Medlem
  • 2004-06-28 17:21

Jag har bara goda erfarenheter av MacForum !! supertrevliga tycker jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-29 13:57

Jag har varit inne på MacFonus och ville nästan skrika på försäljaren att han skulle sälja en mac till mig. Verkar som om fokus helt och hållet är på företag och när man som privatperson kommer in där är man helt enkelt inte tillräkligt intressant. Ungefär som "MacForums Golfklubb för Eliten".

Jag har varit inne på SOS Datakraft och där var det ett bättre personligt samtal med en säljare på kontoret (dock ej Schuckert ). Det hela slutade dock med att jag fick köpa från Apple Store pga studentrabatten även om jag föredragit att köpa datorn på plats.

Jag skulle dock ALDRIG varken hittat till MacForum, SOS Datakraft eller Apple Store om jag inte vetat innan precis vad jag ville ha. Medelsvensson har ingen ANING om att det ens finns någonting som heter Mac i dagsläget. När man börjar prata om mac så tänker medelsvensson antingen "va? är det något program till windows" eller "gamla burkarna, ja de minns jag, från 80-talet... lever de än?". Butikerna har också ett ansvar att förmedla lite information till den breda massan om att "här finns vi", "det här har vi", och "så här är det".

Titta bara på SIBA, El-Giganten, On-Off och Expert - de säljer skräpdatorer till medelsvensson. Varför kan inte ni sälja BRA datorer till medelsvensson?

  • Medlem
  • 2004-06-29 15:20

Jag kom precis hem från Computer city på Backaplan, där stod en stackars förskrämd G5 1.6 för överprissatta 17 995:- inkl moms... dessutom två äldre iMac, det va allt... undrar om inte Apple borde sluta sälja via "billiga" hemelektronikbutiker, tror att det bara odlar myten om att Mac är dyrt och lite "udda" (eftersom butikspersonalen nästan aldrig kan nått om Mac)... bara vad jag tror alltså...

Kom därifrån med en iPod 20GB för 3 800:- inkl moms iofs!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-29 16:40

För två veckor sedan hade de både en pb och en ibook på bordet/stället för bärbara.

Och bara att se bärbara macar brevid bärbara pezear gör att man inte blir pezeköpsugen, så jag tror inte att det vore bra att sluta sälja på såna ställen.

Men apple borde se till att utbilda personalen där bättre.

Ursprungligen av Nocky:

Jag kom precis hem från Computer city på Backaplan, där stod en stackars förskrämd G5 1.6 för överprissatta 17 995:- inkl moms... dessutom två äldre iMac, det va allt... undrar om inte Apple borde sluta sälja via "billiga" hemelektronikbutiker, tror att det bara odlar myten om att Mac är dyrt och lite "udda" (eftersom butikspersonalen nästan aldrig kan nått om Mac)... bara vad jag tror alltså...

Kom därifrån med en iPod 20GB för 3 800:- inkl moms iofs!

  • Medlem
  • 2004-06-30 11:33
Ursprungligen av d-bug:

Har fler här fått dessa vibbar?

Absolut!

Jag har handlat där, och så var det inga problem. Men vi skötte det mesta per telefon/mail.

När jag var där för ett tag sedan och ville handla ram att fästa en andra hårddisk till min gamla G3:a fick jag av dem veta att det inte gick att köpa sådant annat än som reservdel, direkt av Apple. Likadant med IDE-kabel förresten.

Dessutom gick det inte att sätta in vilken IDE-disk som helst i min Mac.

Jag gick hem, köpte en kabel på Clas Ohlsson och lät disken ligga löst. Har funkat kalasbra sedan dag ett. Det är nog två år sedan nu. Inga som helst problem.

Men förtroendet för MacForum förstås nere i botten.

1
Bevaka tråden