Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra revisor?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 12:38

Starta eget och inser snabbt att jag inte vill hålla på med alla papper och siffror. After all, finns en anledning jag hoppade av matematiken en gång i tiden.

Behöver tips på en bra och ärlig revisor som dessutom har lite koll på mediabranshen. Kostnad spelar så klart in en hel del så här i början.
En sak till, vad brukar det gå på? Är en enskild firma med ganska få inköp.

Du behöver inte en revisor i enskild firma, eller är det bokföringstant du menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 19:44

Ok, bokföringstant. Någon som tar hand om all bokföring så jag kan jobba istället.

Hur mycket jobb talar vi om per månad? Kan du bedöma?

Jag har en vän som jobbar som riktig revisor på en av dom stora revisionsbolagen men även har egen firma där han jobbar med exempelvis denna typ av uppdrag.

Jag låter en redovisningsbyrå ta hand om bokföringen och deklarationen en gång om året för min enskilda firma. Brukar kosta kring 3000 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 00:50

Hej på er grabs. Det handlar om Bokföring och deklaration. Vet inte hur mycket jobb det handlar om. 3-4 fakturor per månad och kanske lika många inköp. Räcker den bedömningen Martin?

Adrian, låter ju bra det där. ca 3000kr är det ju garanterat värt. Är de bra?

Ursprungligen av acke:

Adrian, låter ju bra det där. ca 3000kr är det ju garanterat värt. Är de bra?

Jag har inget att jämföra med riktigt, har alltid använt samma firma. Och jag är för dåligt insatt för att veta om de verkligen gör ett bra jobb (och för ointresserad av bokföring för att orka detaljgranska det - det är ju ett moment 22, om jag var bättre insatt skulle jag inte behöva anlita dom... ). Men jag är ändå nöjd med vad dom gör och det är skönt att veta att alla papper är i ordning och deklarationen är rätt ifylld. Jag sammanställer alla mina papper för bokföringen och deklaration i en pärm och lämnar över till dom och sen är den saken ur världen (förutom när det är dags att betala skatteskulden ).

Jätteskönt att kunna lämna ifrån sig det administrativa, och ägna sig åt sin kärnverksamhet istället.

Jag skulle ändå vilja propsa på att sätta sig in i vad det hela handlar om, även om man lämnar bort jobbet - att vara bra insatt behöver ändå inte betyda att man gör jobbet själv.

I slutändan är det *alltid* DU som företagare som är ansvarig för din bokföring, och det kanske inte alla tänker på

/M

Jag har en bokföringstant(tm) och det kostar ungefär lika mycket per år. Det är VÄLDIGT skönt att slippa fippla med det själv.

Bokföring är väl något av en konstform? Förstå hur den fungerar (någotsånär) samt vilka skatteregler som gäller är närmast kritiskt viktigt för att man ska kunna fatta rätt beslut i bolaget. Det finns ju ett antal parametrar att betrakta som i slutänden påverkar skatten: Avskrivningstakt på tillgångar, anaskaffningssätt (leasing är inte bara snällt mot likviditeten, det har dessutom ibland inverkan på hur mycket moms man betalar, för att nämna ett exempel). Et cetera et cetera et cetera...

Således; Man bör veta själv. Dessutom bör man i mitt tycke anlita någon kompetent person som kan agera bollplank för ideer förutom att sköta själva böckerna. Att då välja någon som arbetar eller har arbetat med revision är naturligtvis en god ide.

Dessutom anser jag att böckerna bör skötas kontinuerligt även i enskild firma, men det är ju en smaksak... Det beror ju lite på hur beroende man är av intäkterna från bolaget; Har man sitt bolag som huvudsaklig inkomstkälla blir det svårt att få t.ex. bolån om man inte kan visa upp en aktuell bokföring... :rolleyes:

  • Medlem
  • Haninge
  • 2004-07-14 11:14

Bra deal!

Hej;

Ring Eva Strid! Enklare kan det inte sägas. Hon er bokföringskonsult och har behörighet/kompetens till att ordna båda bokföring, bokslut, och deklaration. Bra service och pris iövrigt; exempel - mitt första verksamhetsår - 18 månader - ungefär 300 verifikationer - incl bokföring samt deklaration av både privat och företagets skat och moms - gick på 6000.- incl moms. Och hon går på timpris så har du mindre kostar det mindre. Bra deal - bra människa! (rekommenders iövrigt av Svenska Fotografers Förbund!!!)

Eva Strid: 08-7558915/070-7878831

Hälsa från Mikkel!

/Mikkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 16:53

Tips om bra bokförningsfirma!

Jag kan rekommendera bokföring&revisionsfirman IMPROVATOR som har hjälpt mig komma igång med min nya firma och som också har hjälpt mig med en rättstvist med min gamla arbetsgivare (tack för det!)... Det kan vara bra att anlita någon som också har en juridisk kompetens då världen är full av "elaka gropar" att ramla ner i!

Jag är heller inte så entusiastisk över att hålla på med siffror, men har ändå byggt upp en databas för bokföringen i FileMaker där jag noterar fakturor,räkningar och in- & utbetalningar. Jag samlar ihop samtliga kvitton och fakturor och skickar dessa till Improvator som får göra sammanställningen och balansräkningen samt själva deklarationen när det är dags. Men det är ändå bra att ha en egen koll på ungfär vad som händer ekonomisk på firman så man vet när man skall anstränga sig extra... :rolleyes:

Det här är ett nödvändigt ont i företagandet som man tyvärr inte kommer undan. Och så undrar många i media vaför det inte startas fler företag..jag tror folk är för bekväma eller rädda för onödigt och jobbigt pappersarbete som gör att de hellre är anställda än kör eget. Men friheten kontra ansvaret att vara sin egen är också oehört kul - det tar tid att vänja sig (iallafall har det varit så för mig) men i slutändan är det värt det! Och det är bra om man kan få hjälp på vägen - något som många missar och tar på sig förmycket själva.

Lycka till! /// Clavius

Jag har samma revisor sedan många år. Innan jag anlitade henne hade jag alltid en massa kvarskatt och sedan jag började anlita henne kan jag strunta helt i alla papper (utom insamlandet förstås) och låta henne sköta saken. Inte dyrt och grymt bra. Och, ja, just det, inga kvarskatter eftersom hon har kläm på alla avdrag mm.

Leena Härkeman, 08 864 840 26, finns i Hammarby.

  • Medlem
  • 2004-08-23 16:02

usch ja... snart är det dax igen att dra fram kartongen under skrivbordet å rota fram alla kvitton... nä skämt å sido. Dom ni talar om ovanstående verkar förskräckligt billiga... jag har ca 60 verifikationer ut och 40 in samt 2-300 olika kvitton + privatdeklaration med aktier och fonder mm allt snyggt förpackat i en bibba papper och det betalar jag ca 12´ex moms... är det dyrt? eller billigt?
glömde att det var en enskild firma och att jag är totalt intresserad av siffror och ger blanka fan i vad en periodiseringsfond är...

G

Sköter man inte bokföringen själv har man absolut ingen koll på företagets ekonomi utan överlåter det till någon annan hur allt ska konteras. Det kan bli mycket dyrt om inte konteringar sker på ett korrekt sätt. Den ende som vet hur det ska konteras är ju företagaren själv. Man överlåter ju inte gärna en firma att sköta sin privata ekonomi utan det gör man väl själv?

1
Bevaka tråden