Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bo i Malmö

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-23 15:02

Ska antagligen börja plugga på malmö högskola till hösten. Även om det är ett tag kvar så tänkte jag redan nu börja höra lite om var man ska bo.

Jag vet inte något om bostadssituationen i Malmö, berätta gärna om den. Speciellt för studentbostäder.
Jag vill bo nära högskolan och såklart hyffsat centralt. Ge förslag på områden ni tycker är bra och mindre bra. Priser och tillgänglighet är såklart också intressant.

Dessa har jag tittat på och de verkar intressanta, inte speciellt billigt dock.. :rolleyes:
Västra hamnen: http://cm2.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=11295&a=25335
Västra hamnen: http://www.parkangen.com/
Celsiusgården: http://cm2.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=11295&a=22626

Blandat: http://www.mkbfastighet.se/page.asp?src=/uthyr/default.asp

mvh
markus

Jag flyttade till Malmö för ett år sedan. Min flickvän hade en lägenhet här. Tyvärr har det blivit allt svårare att hitta förstahandskontrakt även här. Har du inget du kan byta med – jag skulle tror att en lägenhet i Götet skulle vara lätt att byta bort.
Vi bor vid Möllevången –.Malmös mest kulturellt blandade stadsdel. Många trevliga pubar och restauranger. Men det ligger en bit från Högskolan (om det inte är lärar- eller musikhögskolan du ska studera på.) Eftersom jag bott i Stockholm tidigare brukar jag jämföra det med Söder (fast innan Söder blev snobbigt.)
Gamla Väster är trevligt, ligger nära högskolan –.Malmös Gamla Stan.
Rörsjöstaden, och Davidshall – en blandning av Östermalm och Kungsholmen – ligger närmare hsk än Möllevången,
Slottstaden – lite som Gärdet fast med strandtomt - avståndet till hsk är väl ungefär detsamma som från Rörsjöstaden och Davidshall.
Västra Hamnen är Malmös Hammarby sjöstad och ligger ungefär vid Slottstaden.
Dockan – inte byggt ännu. Kolla: http://www.dockan.com/
Värnhem –.är en underlig plats. Har inte riktigt hittat ngn bra jämförelse till den stadsdelen.

Hade jag fått välja fritt hade det nog blivit en 3:a eller 4:a vid Davidshalls torg. men som sagt det börjar bli svårt att hitta bostad även i Malmö.
MKB har egna studentbostäder – ta kontakt med dem.

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Vi bor vid Möllevången –.Malmös mest kulturellt blandade stadsdel. Många trevliga pubar och restauranger. Men det ligger en bit från Högskolan (om det inte är lärar- eller musikhögskolan du ska studera på.) Eftersom jag bott i Stockholm tidigare brukar jag jämföra det med Söder (fast innan Söder blev snobbigt.)

Möllevången tror jag är svårt att jämföra med något - jag tror snarare att värnhem mer är som Söder var...

Men långt till Mah - njae, 10 min med cykel är väl inte farligt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-17 13:25

Nu e det klart att jag ska läsa på malmö högskola till hösten. Dessutom har jag nu en lägenhet hos parkängen i västra hamnen. Granne med turning torso..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-23 15:47

Jag bor på Lorensborg. 3400kr/mån betalar jag för en tvåa på 54 kvadrat. Helt OK tycker jag.
Ligger dock lite långt ifrån centrum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-27 13:53

Tack båda!
Blir å spana vidare.

Ursprungligen av markus:

Ska antagligen börja plugga på malmö högskola till hösten. Även om det är ett tag kvar så tänkte jag redan nu börja höra lite om var man ska bo.

Det är rätt - finns ingen annan stad i Sverige som är värd att bo i

Ursprungligen av markus:

Jag vet inte något om bostadssituationen i Malmö, berätta gärna om den.

Den ser inte så bra ut, men det är inte omöjligt i alla fall. Lägenheten hos mkb på möllevången är ju tokfin - och extremt möllevångs-central: mitt i missbrukarrondellen på kristianstadsgatan

Ursprungligen av markus:

Celsiusgården har jag alltid tyckt verkar bra - ligger en ica-butik och pizzeria i bottenplanet och det är ju praktiskt!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-07-17 13:57

Grattis! Men den lägeneten måste vara svindyr? Skall du plugga på Teknik & samhälle? Passar ju bra så fall med tanke på att hela institutionern flyttar dit nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-17 14:38

jo, på teknik & samhälle. ska läsa produktionsledare - media 120p. man läser projektledning och en del grafisk produktion.

För 26kvm betalar jag 3650kr i månaden, 12 månadershyra. då ingår el, kabel-tv och bredband. det e snuskigt mycket. Huvudsaken e att jag har någonstanns att flytta in när terminen börjar.. ifall det inte skulle fungera det så får jag i värsta fall se mig efter nåt annat. En billig etta på möllevången hade inte varit helt fel..

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-07-18 13:07
Ursprungligen av markus:

jo, på teknik & samhälle. ska läsa produktionsledare - media 120p. man läser projektledning och en del grafisk produktion.

För 26kvm betalar jag 3650kr i månaden, 12 månadershyra. då ingår el, kabel-tv och bredband. det e snuskigt mycket. Huvudsaken e att jag har någonstanns att flytta in när terminen börjar.. ifall det inte skulle fungera det så får jag i värsta fall se mig efter nåt annat. En billig etta på möllevången hade inte varit helt fel..

Hehe nej.. men tyvärr finns det ett par tiotusen till som tycker det

Välkommen till Malmö hur som helst!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-07-18 13:34

Då hoppas vi på ett nytt ansikte bland oss på kommande Macpubar.

  • Medlem
  • 2004-07-18 17:04
Ursprungligen av nillon:

Då hoppas vi på ett nytt ansikte bland oss på kommande Macpubar.

Hej!

er der plads til en dansker til de kommende Macpubar? Og hvornår er egentlig næste Macupbar?

Mvh
Allan

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-07-18 17:15
Ursprungligen av swoop:

Hej!

er der plads til en dansker til de kommende Macpubar? Og hvornår er egentlig næste Macupbar?

Mvh
Allan

Självklart!
Det är inget datum satt för nästa pub vad jag vet, det är ju lite av en långsäsong nu över sommaren. Håll utkik här så brukar datumet komma upp någon vecka eller två i förväg när det väl blir något bestämt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-07-18 23:29

En annan betalar ju 3325 för en 2a på nästan 60kvm på möllan. Det är bra pris det.

Vad gäller macpubbar så kommer jag att fixa en i Lund i slutet av juli/början augusti. Då kommer Ciryon och jag vara klara med uppgraderinen av NetBoot-iMaccarna på jobbet. Vi kommer då behölva hjälp att betatesta och hitta problem. Vilka kan vara bättre lämpade för det än ett gäng macnördar? Jag återkommer med plats och tid.

Ursprungligen av bollman:

En annan betalar ju 3325 för en 2a på nästan 60kvm på möllan. Det är bra pris det.

Vad gäller macpubbar så kommer jag att fixa en i Lund i slutet av juli/början augusti. Då kommer Ciryon och jag vara klara med uppgraderinen av NetBoot-iMaccarna på jobbet. Vi kommer då behölva hjälp att betatesta och hitta problem. Vilka kan vara bättre lämpade för det än ett gäng macnördar? Jag återkommer med plats och tid.

Och vi betalar 4400 för en 3:a på 80kvm i trapphuset bredvid.
/Ola

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-07-20 00:01
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Och vi betalar 4400 för en 3:a på 80kvm i trapphuset bredvid.
/Ola

Hallå där! Hur vet du var jag bor?!? 39B var det här...

Ursprungligen av bollman:

Hallå där! Hur vet du var jag bor?!? 39B var det här...

Vi bor i A. Min flickvän hade dig som datalärare på Bivil.
/Ola

Efter att ha besökt Studeum i Västra hamnen skulle jag avråda dig från att flytta in där. Först och främst mitt i en byggarbetsplats, men också ett populärt tillhåll för Malmös spindlar. Proppskåpen verkar också underdimensionerade eftersom det inte gick att använda kupévärmare samtidigt som spisen var på (en stackars tjej blev utan värme mitt i vintern) och det bådar ju inte gott om man ska plugga in en dator eller två.

  • Medlem
  • 2004-07-19 09:02

Om jeg har mulighed for at komme til Lund kan jeg desværre ikke sige noget om på nuværende tidspunkt, men jeg er i hvert fald klar på en macpub her i Malmö, når tiden kommer.

Ursprungligen av swoop:

Om jeg har mulighed for at komme til Lund kan jeg desværre ikke sige noget om på nuværende tidspunkt, men jeg er i hvert fald klar på en macpub her i Malmö, når tiden kommer.

Det tar kun 15 min ekstra at ta toget til Lund efter Malmö... Och du behöver ikke skifte!

/.scooter

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-07-22 08:35

Hahahaha!!! Jahaja, då får ni väl komma över på en kopp kaffe då Trevligt med fler maccare i huset, då kanske du ser mitt trådlösa nät då eller?
Förresten ska det bli en till BIVILare i huset. E Aqu.... som bor ovanför mig börjar till hösten

Ursprungligen av bollman:

Hahahaha!!! Jahaja, då får ni väl komma över på en kopp kaffe då Trevligt med fler maccare i huset, då kanske du ser mitt trådlösa nät då eller?
Förresten ska det bli en till BIVILare i huset. E Aqu.... som bor ovanför mig börjar till hösten

Är det du som är rojalisten? Jag har precis införskaffat en PB 17" så jag tänkte köpa en basstation jag också. Frågan är vilken man ska ha?
Jo, det verkar poppis att bli bibliotekarie nuförtiden.
/Ola

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Är det du som är rojalisten?

Hahaha, Monarkin är det om jag inte minns fel. Eller, bollman?

Ciryon

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-07-22 18:37

Hehe, jepp så sant.
Storyn är som följer: När jag bodde hemma hos mina föräldrar började jag bygga nät och hade då en server. Servern kallades slottet eftersom föräldrarnas hus ligger vid slottet i Sölvesborg. Servern har nog byggts om minst 50 gånger och är nu en G5a. Efterhand datorer tillkom har de fått rojalistiska namn. Exets dator hette Kristina, min pc-häck Adolf Fredrik (efter den usle kungen som inte ens kunde skriva under pappren själv utan hans medhjälpare hade en stämpel med hans namnteckning). När trådlöst nät tillkom så funderade jag en del på vad det skulle heta, det skulle ju vara rojalistiskt så fick det heta Monarkin, eftersom det är själva fundamentet för kungahuset

PS, jag kan inte påstå att jag är någon hängiven rojalist...

Vill du ha lösenordet så skicka ett pm

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-07-23 21:16

Jag bodde hos Skanstornet på Caroli City fram tills maj förra året. De höll på att ändra om till yngre hyresgäster än de som bodde där när jag flyttade in -98. Tror jag betalade ca 3500 kr/mån inkl _el_ och kabel då (själva hyran var ca 3000 kr) för en etta med möblerbar hall, liten sovalkov och miniatyrkök på 44.5 kvm. Bra läge, nära till högskolan osv.

De har som jag fattat det ingen kö så det kan löna sig att ligga på och försöka få en lägenhet där. OM du blir aktuell försök undvika en lägenhet med söderfönster för det blir osannolikt varmt där, om det är varmt ute. Vilken sommar det nu var som det var riktigt varmt senast (99?) så hade jag inte under 31°c inomhus under nästan tre månader... Det trots att jag hade persiennerna nere dygnet runt.

1
Bevaka tråden