Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jätteblåbär misslyckas med MySQL o PHP inst.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ville försöka mig på en enkel databas nu när jag har Mac OS Panther. Jag blev tipsad om www.entropy.ch och laddade ner entropy PHP 4.3.6-4 och MySQL 4.0.20 standard. Som det jätteblåbär jag är fick jag inget att funka. installationen av MySQL verkade gå bra men när jag skriver in "cd/usr/local/mysql" (enligt info från entropy) i terminlafönstret får jag upp "no such file or directory". Hur hittar jag installerade MySQL?

PHP vill inte installera sig överhuvudtage ( islutet av installationen blir det nåt fel och programmet ber mej försöka igen). Kan det vara så att PHP 4.3.6 kräver apache 2 och Panther kommer med en äldre version?
tacksam för alla tips/Lisa

Har du mellanslag mellan cd och /usr/local/mysql ?

Ciryon

Ursprungligen av Lisa R:

Ville försöka mig på en enkel databas nu när jag har Mac OS Panther. Jag blev tipsad om www.entropy.ch och laddade ner entropy PHP 4.3.6-4 och MySQL 4.0.20 standard. Som det jätteblåbär jag är fick jag inget att funka. installationen av MySQL verkade gå bra men när jag skriver in "cd/usr/local/mysql" (enligt info från entropy) i terminlafönstret får jag upp "no such file or directory". Hur hittar jag installerade MySQL?

Du missade ett mellanslag mellan kommandot (cd) och katalogen du vill gå till (/usr/local/mysql). Resultatet blir då att shellet letar efter en fil med sökvägen "cd/usr/local/mysql", och eftersom det inte hittar någon katalog med namnet "cd" blir det stopp redan där.

Citat:

PHP vill inte installera sig överhuvudtage ( islutet av installationen blir det nåt fel och programmet ber mej försöka igen). Kan det vara så att PHP 4.3.6 kräver apache 2 och Panther kommer med en äldre version?
tacksam för alla tips/Lisa

Vad får du för felmeddelande?

Vänta nu... PHP följer väl ändå med en vanlig installation av Panther? Den måste dock aktiveras. Här kommer lite info:

En artikel
...och en till.

Vad det gäller MySQL bör du ta en titt på Complete MySQL. Det är riktigt härligt och enkelt.

Med MySQL bör man använda den officiella installeraren från MySQL AB. Finns på http://www.mysql.com och funkar hur bra som helst.

Men är det lika enkelt som med Complete MySQL? Jag trixade och fixade jättelänge men fick det aldrig att fungera. Sedan hittade jag Complete MySQL och det gick som en dans. Men det var i och för sig på Jaguar.

Ursprungligen av leenus:

Men är det lika enkelt som med Complete MySQL? Jag trixade och fixade jättelänge men fick det aldrig att fungera. Sedan hittade jag Complete MySQL och det gick som en dans. Men det var i och för sig på Jaguar.

Hur enkelt som helst. Det är bara ett vanligt .pkg. Dubbelklicka och kör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 08:08

Hämta allt från Complete istället, jätteenkelt.

Dock måste du ha deras Apache2 om du ska ha den nya PHP:en.

Fina installationsprogram + apache och mysql i kontrollpanelen sen.

mvh
b0bben

Tack så väldans för hjälpen! Visst hade jag missat ett mellanslag och efter att jag skrivit in det rätt gick allt som en dans. Tack leenus för dina länkar, det var ju busenkelt att aktivera php-modulen som kom med Panther. Efter att ha joxat lite med phpMyAdmin så har jag nu äntligen kommit igång med min databas.

Lisa

(felmedelandet jag fick när jag försökte att installera php-paketet var rätt o slätt: "Fel inträffade när programpaketet skulle installeras" )

Grattis. Det är verkligen guld att kunna köra en BRA lokal webbserver med PHP och MySQL och allt.

1
Bevaka tråden