Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privatlicenser i enskild firma

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att starta upp en enskild firma på "sidan om" mitt vanliga jobb. Företaget kommer att syssla med konsertverksamhet och webbproduktion.

Sitter som bäst och planerar vad som behöver köpas i mjukvaruväg för att klara verksamheten.
I anslutning till detta bär jag på ett par delikata funderingar.

1. Kan man använda privatlicenser i en enskild firma? Eftersom "jag" är juridisk person borde väl det vara godtagbart. Eftersom jag jobbar som musiklärare övrig tid kanske man till och med kunde rättfärdiga en lärarlicens? Vet ni hur detta funkar?

2. Vilka bokföringsprogram rekommenderar ni för mig att kolla in? Det jag spontant skulle kunna behöva är något slags fakturaprogram samt ett för enklare bokföring.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-04 07:40

YO-Joel!

1. Grejen är att Adobe kan ju i sina avtal avskriva att ni är det i detta fallet.
För jag vet när jag råkade få vatten över min bärbara dator, som jag köpte via min fars visa kort, men som jag sen skulle i nästa år dra av då blev de ett jäkla liv hos mitt försäkringsbolag för jag inte hade någon firma försäkring.

Jag skullle vara tvungen att skriva på att jag "aldrig använder datorn i företag", så jag fick inga pengar.

2. Ta och kolla in min gode vän Rasmus lilla script:
http://rasmusandersson.se/rp14/projects/bokforing.xhtml

Freebie! Freebie! Zero!

Svaret är nej. Enskild firma är kommersiell verksamhet precis som vilken annan företagsform som helst. Du tjänar pengar på programmen och alltså gäller fullversioner.

Å andra sidan är ju t.ex. Adobe Creative Suite Premium otroligt prisvärt och dessutom är kostnaden avdragsgill. Nettokostnaden motsvarar kanske 1-2 dagars arbete.

  • Oregistrerad