Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privatlicenser i enskild firma

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att starta upp en enskild firma på "sidan om" mitt vanliga jobb. Företaget kommer att syssla med konsertverksamhet och webbproduktion.

Sitter som bäst och planerar vad som behöver köpas i mjukvaruväg för att klara verksamheten.
I anslutning till detta bär jag på ett par delikata funderingar.

1. Kan man använda privatlicenser i en enskild firma? Eftersom "jag" är juridisk person borde väl det vara godtagbart. Eftersom jag jobbar som musiklärare övrig tid kanske man till och med kunde rättfärdiga en lärarlicens? Vet ni hur detta funkar?

2. Vilka bokföringsprogram rekommenderar ni för mig att kolla in? Det jag spontant skulle kunna behöva är något slags fakturaprogram samt ett för enklare bokföring.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-04 07:40

YO-Joel!

1. Grejen är att Adobe kan ju i sina avtal avskriva att ni är det i detta fallet.
För jag vet när jag råkade få vatten över min bärbara dator, som jag köpte via min fars visa kort, men som jag sen skulle i nästa år dra av då blev de ett jäkla liv hos mitt försäkringsbolag för jag inte hade någon firma försäkring.

Jag skullle vara tvungen att skriva på att jag "aldrig använder datorn i företag", så jag fick inga pengar.

2. Ta och kolla in min gode vän Rasmus lilla script:
http://rasmusandersson.se/rp14/projects/bokforing.xhtml

Freebie! Freebie! Zero!

Svaret är nej. Enskild firma är kommersiell verksamhet precis som vilken annan företagsform som helst. Du tjänar pengar på programmen och alltså gäller fullversioner.

Å andra sidan är ju t.ex. Adobe Creative Suite Premium otroligt prisvärt och dessutom är kostnaden avdragsgill. Nettokostnaden motsvarar kanske 1-2 dagars arbete.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 09:48

Jag skulle nog se det som det var något mellan dig och ditt samvete. Egentligen uppkommer först problemet när / om skatteverket godkänner ditt avdrag för programvaran i din enskilda firma.

Räkna också på vad det kostar att skatta fram pengarna och köpa programvaran privat. En del programvaror kostar en bråkdel med studentrabatt och är du en student kan du altså köpa programvaran. Hur den sedan används är upp till dig. Det du gör i ditt hem är privat - än så länge.

Å andra sidan kan du avvara pengarna så kan du köpa en fullversion eftersom trixande även tar tid. Om du kan fakturera bra är det nästan alltid bättre att fokusera på verksamheten.

[edit] Lägg ut bokföring - det är värt det (om du inte tycker det är vansinnigt kul!)

Privat?

Ursprungligen av bhagert:

Jag skulle nog se det som det var något mellan dig och ditt samvete. Egentligen uppkommer först problemet när / om skatteverket godkänner ditt avdrag för programvaran i din enskilda firma.

Räkna också på vad det kostar att skatta fram pengarna och köpa programvaran privat. En del programvaror kostar en bråkdel med studentrabatt och är du en student kan du altså köpa programvaran. Hur den sedan används är upp till dig. Det du gör i ditt hem är privat - än så länge.

Å andra sidan kan du avvara pengarna så kan du köpa en fullversion eftersom trixande även tar tid. Om du kan fakturera bra är det nästan alltid bättre att fokusera på verksamheten.

[edit] Lägg ut bokföring - det är värt det (om du inte tycker det är vansinnigt kul!)

Har du läst licensavtalet för studentversioner? Visst går det bra att köpa, MEN att använda dem (programmen) för att producera kommersiellt material är ett brott mot avtalet. Det kvittar om du gör det hemma eller i skogen. Om någon ber dig om råd, skall du då stjälpa vederbörande genom vilseledande påståenden?
Det går att chansa, dvs exempelvis genom att bryta avtal, men det innebär också ett risktagande.

Tack för alla svar!

Om jag vill köpa tex. begagnad utrustning av en privatperson, kan jag göra det på företaget?
Hur funkar det med uppgraderingar av adobeprogrammen? Där kanske man kan spara pengar om man kan köpa en äldre version och uppgradera den för en lagom summa...

Sharewareprogram köper man som bekant ofta på nätet (betalas ofta med Visa-kort). Hur gör jag för att enklast köpa shareware-licenser/produkter från utlandet över nätet till mitt företag?

Ursäkta för alla fåniga frågor men jag måste få svar på detta.

Ja, du kan köpa begagnad utrustning på företaget, se bara till att få kvitto eller liknande verifikation, för du måste kunna styrka kostnaden. Du kan i de flesta fall köpa äldre licenser, överföra ägarskapet till dig och uppgradera. Om det är lönsamt är inte säkert, för paketpriset som finns på t.ex. Creative Suite är såpass bra som det är . Tänk på att det är priset exklusive moms som är det viktiga när du handlar på firman och som du ska jämföra mot ev begagnatköp etc.

Om du köper via nätet så måste du kunna verifiera, enligt min ekonom så är det kontoutdrag + kopia (skärmdump/utskrift) av den webbsida som bekräftar köpet. Ta hellre för mycket än för lite.

Då hänger jag med Ska nog kolla in Creative Suite tror jag
Tack Richard
TIdigare så fastställdes det att en [icke full-licens] ej får användas i kommersiellt syfte. Om jag har en [full-licens] registrerad på mig som privatperson borde jag väl kunna använda mig av den kommersiellt i företaget eftersom inköpspriset är det samma (förutom att man kan dra av momsen om man köper det på företaget)?

Joel, i en enskild firma är du och firman samma sak, det som är avgörande är programmen används i näringsverksamheten. Om du använder dem så är kostnaden avdragsgill. För registreringen hos programvaruföretagen är det sak samma. Även vissa kostnader som du haft innan verksamhetens start kan vara avdragsgilla, men för enkelhetens skull så bör du starta företaget snarast.

Som bhagert så skulle jag också rekommendera dig att få hjälp med ekonomin, det kostar inte mycket och då får man någon som kan svara på alla såna här frågor. Beroende på var du bor så kan du också kanske ta kontakt med http://www.nyforetagarcentrum.se/ som är en stiftelse som kostnadsfritt kan ge dig information om vad du bör tänka på.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Joel, i en enskild firma är du och firman samma sak, det som är avgörande är programmen används i näringsverksamheten. Om du använder dem så är kostnaden avdragsgill. För registreringen hos programvaruföretagen är det sak samma. Även vissa kostnader som du haft innan verksamhetens start kan vara avdragsgilla, men för enkelhetens skull så bör du starta företaget snarast.

Som bhagert så skulle jag också rekommendera dig att få hjälp med ekonomin, det kostar inte mycket och då får man någon som kan svara på alla såna här frågor. Beroende på var du bor så kan du också kanske ta kontakt med http://www.nyforetagarcentrum.se/ som är en stiftelse som kostnadsfritt kan ge dig information om vad du bör tänka på.

Du har säkert rätt Rickard i att man kan få mycket hjälp av Nyföretagarcentrum. MEN tyvärr får man nog sålla lite av den info man får där. Det är en stiftelse och dom uppger sig vara objektiva, men objektiviteten sträcker sig inte längre än att dom bara rekommenderar leverantörer som sponsrar dem. Frågar man efter ett bokföringsprogram så existerar bara SPCS på "deras" marknad.
Sedan om man ska köra bokföringen själv eller lämna bort den är ju också en kostnadsfråga. Det är dessutom en fråga om hur enkelt/svårt bokföringsprogrammet är.
Titta på UNI_BAS, vårt enklaste program som innehåller både bokföring, fakturering, kunder , leverantörer och artiklar och kostar bara 1.250:- + moms. Fakturera i UNI_BAS och registrera Dina leverantörsfakturor så har Du redan 70% av bokföringen klar utan att anstränga Dig.

Gratis demo på http://www.unicell.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 11:59

Har en liknande situation som du, och det är fullversioner av programmen som gäller om du skall använda dem i produktion. Alltså inga lärarlicenser. Om du däremot köpt dem privat eller ej spelar ju ingen som helst roll. Har du fullversioner av program, eller andra saker du kommer att använda i din verksamhet men som är inköpta privat så kan ju din enskilda firma köpa dem av dig. Räknas då som eget insatt kapital i verksamheten.

Precis som Richard skriver ovan så är det sällan det lönar sig för en företagare att köpa begagnat, då du ju inte kan lyfta momsen på begagnade varor, men däremot på nyinköpta dito. Tänk dock på att konsertverksamhet och kulturverksamhet stundtals är momsbefriad, eller har kulturmoms på 6 %. Det finns även speciella och förmånliga regler som gäller för kulturarbetarområdet, och där du har rätt att kvitta inkomster från annan verksamhet direkt mot förluster i din kulturverksamhet.

Ett annat bra bokföringsprogram är FirstOffice. Billigt oxå. Du kan göra bokföringen själv, men se till att få hjälp med deklarationen, så gör jag - och det lönar sig absolut. Betalar kring 1250 pix/år för att få en färdig deklaration från min revisor utifrån de balans- och resultaträkningar jag skickar till honom. Bara att skriva under och skicka in. Är ju lite pyssel att själv hålla reda på regler för expansionmedel, periodiseringsformar och liknande.

Jag betalar c:a 2500 / år till min revisor och då skickar jag ett kuvert med årets fakturor och utgiftsunderlag. Slipper betala för bokföringsprogram, har bara ett kakylprogramblad där jag för in allt för att ha koll på att jag inte slarvar bort något kvitto. Kalkylprogrammet ingår dessutom i systemet (freeware). Inget komplicerat. Bara jobba på och skicka alla papper till revisorn. (apropos all reklam för alla bokföringsprogram som "smugit sig in" i tråden)

  • Medlem
  • 2004-08-12 01:11

Blanda inte ihop Skattemyndighetens regler för vad du får dra av som kostnad i företaget och vilke regler som programvarutillverkaren har kring sina licenser,

Som flera tidigare svarat så måste du som regel ha en full version av programvaran om den ska användas i kommersiell verksamhet, vilket det är i ditt fall.

Har du bara en korrekt faktura, eller ett kvitto, kan bevisa att du har betalat för programmet samt att du använder det i din verksamhet så tas den upp som en kostnad i din verksamhet vilket minskar din vinst och därmed din skatt. (= det som brukar kallas att man "drar av det på firman....")

Mvh

1
Bevaka tråden