Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaklilng

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå någon där ??? Har precis fogat kakel i köket och undrar hur många minuter/timmar det tar innan man kan gnida bort resterna av fogmassan ( ren hårt urvriden svamp för detta ) ... står att man kan börja när den hårdnat - ska fortsätta renovera köket hela natten och oerfaren på kakling som jag är så sitter jag och väntar på att rätt tidpunkt för detta ska inträffa... hjälp! Hoppas jag nu inte gjort fel, tog lite mer vatten i fogblandningen än det stod på paketet... får för guds skull hoppas att det funkar ändå - någon som är expert på detta eller som kaklat själv ??

Olle

Det beror säkert på vad du har för typ av fogmassa, men när jag kaklade köket för någon vecka sedan väntade jag 15 minuter innan jag torkade bort resterna med en *urvriden* lätt fuktig svamp modell större. I samma veva snyggade jag till fogarna med ett pekfinger, så att de "gick ner" lite grann. Det blev bra.

Observera att jag ingalunda är expert (har kaklat sammanlagt en gång ) Men det blev som sagt bra denna gång. Min fogmassa var ganska fast, så det låter som du ska vänta något längre än 15 minuter. Mina fogar var dessutom bara typ 3-4 mm breda i snitt.

Glöm inte att polera kaklet efteråt med en trasa eller lite trassel. Men låt det yttorka först.

Det var en 5 kilossäck och där man tillvarje kilo skulle ha 0,25 liter vatten/kilo... har nu gnuggat av allt överflödigt men kvar finns en slöja som jag i morgon väl får rubba ned. Mina kakelplattors är lite franskt stuk på, dvs, inte plana och blanka så lite fogrester passar nästan ... jag väntade nog mer än 30 minuter innan jag började gnugga...

Mäklarens sopiga bild hur det såg ut innan jag målartvättade & målade, fogade kaklet... hoppas fogarna sitter kvar... kaklade för 5 år sedan och det var ett hiskligt jobb att få rent i fogarna.. nu återstår att bona golven inför visningen på onsdag...

  • Medlem
  • 2004-08-06 23:27

Pudret som sitter över hela kaklet när du är klar kan du gnugga bort när som helst. Men svampa bort överflödigt bruk ganska snart efter att du fogat. om klumpar torkar över fogen riskerar du att bryta bort för mycket när det ska bort. Du ska kleta på fog och bara vänta så länge att den sitter kvar innan du svampar fogarna rena. Dammet kan du ta om ett år om du vill.

På påset stod det nått om ett speciellt medel som man har för att polera upp ytan med... ska fråga i målaraffären om detta är bra... sedan stod det nått om att hålla det fuktigt en tid framöver... hm... får kolla om detta verkligen är nödvändigt

Nu har jag gjort en riktig dumhet, tänkte inte på att ha maskeringstejp på diskbänken ( laminat ) då jag fyllde dit silicon... med resultatet att där finns kvar som en tunn film av överflödigt silicon. Har försökt få bort det med rakblad samt gnugga med ätika och Scotch Pride - någon med erfarenhet av hur man får bort detta som är ganska fult. Trodde en stund att puts/slipmedel för glashällar kanske skulle funka men se denna blandning innehåller silicon! Är i lite akut behov av att lösa detta - ska ha visning på lägenheten nu på onsdag kväll.... så vet du nått så snälla skriv.....

Olle

Silikon tas enklast bort med rakblad. Skrapa/skär bort överflödet. Inte särskilt roligt eller enkelt men det funkar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-08 20:58

Industrirakblad dvs ett rakblad med EN egg.... Skär uppifrån först sedan skär du med rakbladet nästan liggande, peta bort den överblivna "strängen" sedan blir det till att SICKLA bort det övriga siliconet med hjälp av en sickel skiva eller tex. nya rakblad. Lycka till

Hmm... vad är "industrirakblad" för något. Jag har redan försökt med sådan skrapa som man har för glashällar ( spis ) och mig veterligen har den bara 1 egg. Det är alltså ingen kraftig sträng som jag ska ta bort.. mer som en svag hinna, ungefär som om man hade en fet hinna på bilens rutor. Verkar som att rakbladet inte når ned i bänkskivans porer ( det är alltså på laminatskivan som hinnan finns ). Funderar på att testa avfettningsmedel eller annan kemikalie. Det är alltså inte en hinna som finns på kaklet, det kan man leva med.

  • Medlem
  • 2004-08-09 11:20

man får hyvla av torkat silikon. Den kemikalie som tar bort torrt silikon ger nog oönskade effekter på laminatskivan. Hyvla bort så mycket du kan med ett tunnt rakblad och gnugga bort resten med tummen. Det är nog det som kommer att gå bäst.

(Har monterat i storleksordningen 100-150 kök från golv till tak...)

Ursprungligen av Baron:

....och gnugga bort resten med tummen. Det är nog det som kommer att gå bäst...

Familjens samlade tummar brukar ta slut efter en stund....

(har ett långt förflutet i glas- och fasadbranschen)

Senast redigerat 2004-08-09 13:03
Ursprungligen av Stig Kjellman:

Familjens samlade tummar brukar ta slut efter en stund....

(har ett långt förflutet i glas- och fasadbranschen)

Det är ju därför silstrip finns.

Silikon är jobbigt att få bort, som många skrivit.

Det finns dock speciell silikon-tvätt som gör jobbet lätt. Kolla med en Casco-återförsäljare och fråga efter "SILSTRIP".

Ursprungligen av iJohannes:

Silikon är jobbigt att få bort, som många skrivit.

Det finns dock speciell silikon-tvätt som gör jobbet lätt. Kolla med en Casco-återförsäljare och fråga efter "SILSTRIP".

Hade precis handlat detta innan du skrev, ser ut som röd äpplemos och ska smetas ut... sedan får man vänta 2 timmar innan man gnider/gnuggar bort det med papper... är 1 timme kvar tills jag ser hur det gick..

Om man två år efter kakling upptäcker en spricka i en fog då? Den är 0,5 mm bred och 20 cm lång. Såg den när jag badade igår. Ska man göra något åt det?

Ursprungligen av Roland:

Om man två år efter kakling upptäcker en spricka i en fog då? Den är 0,5 mm bred och 20 cm lång. Såg den när jag badade igår. Ska man göra något åt det?

Beror kanske lite på vem som äger huset/lägenheten... men har det slarvats med fuktskyddet under kaklet så kan det teoretisk uppstå mögel pg.a detta. Är det ett hyreshus så borde du anmäla detta till fastighetsägaren.

Liten ursäkt att jag startade denna tråd här... men... ja ok då... har inget att skylla på mer än att jag frågade i min stads hemmaforum..

Ursprungligen av Roland:

Om man två år efter kakling upptäcker en spricka i en fog då? Den är 0,5 mm bred och 20 cm lång. Såg den när jag badade igår. Ska man göra något åt det?

Spärrgrunden ligger bakom kaklet så det är ingen jättepanik. Faktum är att fukt tar sig igenom en hel fog och det är därför fuktspärren är så viktig. Men det är klar, det samlas ju lätt skit i en sådan spricka...

Så har jag förstått det hela när jag hemmafixat.

Martin! Ge os 99hushåll!

Va dum jag var som inte hade skydshanskar... borde läst det finstilta istället för att smeta ut det med pekfingret... har tack och lov fått tillbaka känseln efter 4-5 timmar. Hur som så gick väl 80% av siliconresterna bort så en ytterligare liten puts kan knappast skada.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 11:25

Vilket forum?

Ett tag trodde jag att jag blivit felinloggad :eek: Men se, det var 99mac.

Denna diskussion skulle passa bättre på 99hobby eller liknande

Å andra sidan är det ett intressant fenomen att man kan få hjälp med så från Mac avvikande frågor här. Det är kanske det som innefattas i den resterande procenten

Hoppas att kaklingen blev bra.
//tm

Egentligen hade det varit bättre att jag startade tråden i offtopic.se som iof är ett trevligt ställe men med en viss tendens åt det oseriösa hållet - så jag hoppades att det nätverk av nyfunna vänner i Göteborg ( 99mac ) skulle rädda mig snabbare... har haft fullt upp med att få ordning på lägenheten innan mäklaren har visning på den i morgon. Hoppas nu på en sanslöst hutlös budgivning mellan spekulanterna - ja så att det räcker till lite nya goa mac-prylar.

1
Bevaka tråden