Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blivande Boråsare ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är på god väg att flytta från Göteborg och upp till Målsryd ( dvs. Borås, ca: 8 mil från GBG där riksväg 27 passerar mot Växsjö ) och letar efter de som använder Borås Energis internttjänst "Bornet". Har hittat ett hus där som jag hoppas på att kunna köpa närmaste veckorna. Behöver omdömmen om hur detta funkar, vet att jag som max i dagsläget kan få 5,0 MBit/sek ADSL ( ej VDSL ). Förvisso finns Bostream där men bjuder BARA på 0,5 MBit/sekund. Tyvärr erbjuder inte Bornet några fler IP-nummer än 1 enstaka så det får väl bli en routerlösning... Vad jag kan se så har ingen tidigare skrivit på 99mac om Bornet men söker trots detta lite feedback...

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 16:10

Vi kör Bornet 5.0 på jobbet , det funkar hur bra som helst.

Välkommen till Borås

//Magnus

Kan du pinga några server och ge mig resultatet ?? Konsumentverket har ett gratis program för OSX att testa med..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 07:05
Ursprungligen av [email protected]:

Kan du pinga några server och ge mig resultatet ?? Konsumentverket har ett gratis program för OSX att testa med..

Här kommer ett test ...

//Magnus

Välkommen till Borås! Jag kan inga siffror eller dylikt men vad jag har hört så är alla jag talad med oerhört nöjda med BorNet. Vi har nyligen fått det i Kinnarumma där jag bor, men jag är ju en sån där teknikfientlig människa på hemmaplan så jag har inte hakat på bredbandstrenden. Grannarna är dock nöjda med konceptet, funktionaliteten och supporten vad jag kan förstå.

Återigen, välkommen till Borås. Min sambo är by the way ruvad och kläckt i Målsryd.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 09:52
Ursprungligen av Chilawert:

oerhört nöjda med BorNet.

eftersom han är reklamare, så skrivar han givetvis BorNet som det skall skrivas o inte bornet som vi andra bönder...

Way to go Kihl!!

//Magnus

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 08:11
Ursprungligen av Magtil:

Här kommer ett test ...

//Magnus

Verkade väl bra, om man inte skall leka server hemma...

Jag funderar också på Bornet. Men min telestation skall byggas ut kvartal 3 och då kan jag få Adamo istället. Står och väger lite...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-08 23:45
Ursprungligen av [email protected]:

Hej, jag är på god väg att flytta från Göteborg...

Olle

Målsryd...ja, vilka minnen man har därifrån...fast det var före bredbandets tid så tyvärr... jag har noll koll men lycka till med nya huset!

Målsryd blev aldrig av efter att ha läst besiktningsprotokollet, har nu skrivit köpekontrakt på en villa i Äspered som ligger nära Dalsjöfors, 163 kvm boarea - 36 kvm biarea - 867 kvm friköpt tomt, flyttar dit den 29 oktober om inget oförutsätt inträffar vid besiktningen, där finns ännu inget bredband, saknas ytterligare 7 hushåll för att det ska bli verklighet, BorNet vill ha 30 hushåll för att gå igång och sedan tillkommer minst 24 veckor innan man lär se röken av internet - så här ser nya huset ut som ligger 50 minuters bilresa ( ca: 7,5 mil ) från Göteborg i sommarväglag:

[CENTER]

[/CENTER]

Ursprungligen av [email protected]:

Har nu skrivit köpekontrakt på en villa i Äspered som ligger nära Dalsjöfors.

Får väl säga grattis och välkommen till Äspered! Är hemma hos föräldrarna som bor ca. 4 km söder om Äspered.

Kontakta Internetservice, de bygger ut i Västra Götaland, Halland och delar av Bohuslän
Jag fick bredband här uti i skogen, Norra Halland , Telia och de andra jättarna nobbade, men dessa byggde ut.
1Mbit/s har jag nu.

http://www.internetservice.se/bredband/index.php

Har just nu lite flyt - Bornet ( Borås Energi ) har för orten Äspered nu uppdaterat sin webbsida och meddelade häromdagen att man nu beslutat att koppla på Äspered... undrar varför dom dragit detta i långbänk när skolan änndå redan ligger inne i stadsnätet.

Bor i Tosseryd i Borås(utanför stan),
funkar oftast fint men kan va segt ibland.
Men vi bor vid max gränsen på avstånd för 5MBit, bor man nära nog funkar d nog perfekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-29 23:55

Sikket hus!

Grattis!

mvh
b0bben, som längtar efter eget hus...

b0bben, det är billigare med hus på landet än lgh i Göteborg... i mitt fall så kommer min HSB 3:a att ligga 20% högre än huset på bilden... ja OK man får ju pendla men det är det värt. Jag tror att min uppkoppling kommer att bli ganska snabb... tror att det är 300 meter till stationen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-30 17:05

Jag längtar så mycket till ett uppvärmt dubbelgarage med tillhörande hus...helst på landet oxo, vill ha det lugnt jag.

Snart så...om ett halvår börjar sökandet hoppas jag...

Gött med snabb lina oxo, det har väl varit min ömma punkt, att kanske hitta drömhuset utan tillgång till bredband hade varit döden.

mvh
b0bben

Visst är det en öm punkt ifall inget bredband fanns dit man flyttade, du anar inte vad jag tänkt på detta... retar mig samtidigt att det kanske skulle vara lättare att sluta röka än att avstå från bredband - samtidigt har tanken på detta gjort att jag hade kunnat klara mig utan då jag ändå hinner med sådant lite vid sidan om på jobbet. Litet tips om du även ska sälja bostad - mäklararvoden varierar mellan 3,5% och 7,5 av köpeskillingen på det man säljer... sedan tillkommer en eventuell besiktning och dessa kostnader - i mitt fall så stoppade Anticimex 6.900 i fickan för 2 timmars arbete

Ursprungligen av [email protected]:

... - i mitt fall så stoppade Anticimex 6.900 i fickan för 2 timmars arbete

Antar att Anticimex gjorde en inmätning av ytan. Jag har en kompis vars bror också anlitade Anticimex, problemet var att de inte kunde räkna rätt (vilket är väldigt viktigt om man ska få rätt betalt för lägenheten). Så mitt råd är kontrollera att Anticimex mätt rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 02:36

Jo välkommen till den härliga Borås-trakten!

Wiking> Tjenare! Det var inte igår? Är du färdig med pluggandet? Ser att du uppgraderat datorinnehavet. Trevligt.

Anticimex gick efter husets byggritningar som säljaren & mäklaren hade så i mitt fall har dom säkert gjort helt rätt... jag anlitade alltså Anticimex för huset och inte för lägenheten som jag säljer - om en köpare av lägenheten vill anlita någon för att mäta min lägenhet så blir det naturligtvis den personen som står för den kostnaden.

1
Bevaka tråden