Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSS mall, varför fungerar inte detta i IE

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en css mall för en sida. Jag vill ha en bild med text placerad ovan och flytande bredvid bilden utan att sidan är layoutad med tabeller.

Följande kod har jag i css mallen för funktionen:

IMG.floatleft{float:left;margin-top: 0;margin-right: 5;margin-bottom: 5}

Det gör att jag får 5px marginal till höger om bilden så att inte texten flyter in i bilden samt 5px ovanför.
Detta fungerar perfekt i Safari, IE på mac, Mozilla på mac, men... det fungerar inte på en PC med senaste IE. Det som är problemet är att IE på PC inte fattar att det skall vara 5px marginal ovan och till höger om bilden.

Någon som är vass på CSS och kan hjälpa?

Allt på sidan styrs av ett CMS system där innehållet på sidan visas i en <td></td> det som är inom td cellen styrs av css filen.

Pröva att lägga till padding: 0;
IE har ett litet underligt sätt att förhålla sig till det där...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-03 15:36
Ursprungligen av Michael Nord:

Pröva att lägga till padding: 0;
IE har ett litet underligt sätt att förhålla sig till det där...

Va? Bilder har väl aldrig någon padding?

Ursprungligen av tjogin:

Va? Bilder har väl aldrig någon padding?

Nej, men lite padding här och där brukar lugna IE... :rolleyes:

Tacksam för den snabba responsen!

Har testat med båda angivna förslag men tyvärr får jag det inte att fungera... =( Ser bra ut överallt utom IE på den mörka svarta PC sidan...

Om det inte är någon som har ett annat förslag på hur man kan lösa det så blir det till att göra bilden lite bredare med en vit marginal istället och lämna margin: 5px

Senast redigerat 2004-09-03 16:14
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-03 16:48
Ursprungligen av mrsandin:

Om det inte är någon som har ett annat förslag på hur man kan lösa det så blir det till att göra bilden lite bredare med en vit marginal istället och lämna margin: 5px

Tyvärr finns det inte så jättemycket vi kan säga utan att se koden i sin helhet.

Ursprungligen av tjogin:

Tyvärr finns det inte så jättemycket vi kan säga utan att se koden i sin helhet.

Förstår det.. jobbar på det, håller på att gå igenom koden nu. Tror det är något annat som spökar än just CSS filen

  • Medlem
  • 2004-09-03 15:23

Lägg till display: inline; också (om jag fattar ditt problem rätt).
En bekant bugg, se: http://positioniseverything.net/explorer/doubled-margin.html

1
Bevaka tråden