Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidig tidsredovisning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Egen- och småföretagare här på forumet:

Hur sköter ni er tidsredovisning och hantering av fakturaunderlag?

Jag har tittat lite på diverse boxprodukter, bland annat SPCS Tid - då jag använder Administration 500 för övriga redovisningen.

Fast jag har egentligen inte några jättekvalificerade behov. Det handlar mer om att hålla koll på upparbetad tid, och kunna sända ut tydliga avstämningar till kunden med jämna mellanrum. Till största del är det baserat på förköpt avtalstid, dvs kunden har redan förskottsfakturerats.

Någon som har tips på upplägg, struktur eller rent av en bra mall i exempelvis Excel?

/Michael

Jag använder ett helt analogt system baserat på filofax och ett visst mått av självdisciplin.

Tidigare försökte jag med mer digitala lösningar, men de var bara krångliga. Allt från Excel till integrerade delar i affärssystem.

Min fakturamall är gjord i word, och inte ens excel. Så det tar en liten stund att summera ihop det hela. Men det är en liten stund.

Detta var kanske inte vad du frågade efter, men det fungerar faktiskt bra för mig.

/Magnus

Jag använder TimeBandit för att räkna arbetad tid och skifta mellan jobb på ett smidigt sätt. Jag gillar programmet för dess enkelthet. Kund, jobb nr, typ av jobb, klicka start och jobba på. Går du infrån tangentbordet och glömmer räkneverket så stannar det efter 5 minuter. När du är tillbaka frågar den var du vill lägga tiden.

Är JobTimer något i stil med vad du letar efter ? jag andvänder det för att hålla reda på hur många timmar jag faktiskt är på kontoret.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15601

Nej, egentligen inte.

Jag är inte ute efter en applikation för att logga tiden under arbetets gång, den biten har jag rätt bra koll på ändå.

Däremot har jag ett större behov av ett smidigt sätt att redovisa nedlagd tid, jämföra den mot förköpt timpott t ex - och kunna skicka ut en sammanställning på ackumulerad tid, kontra hur mycket kunden har kvar på aktuellt avtal.

Lika mycket en struktur och form på hur det ska kunna se ut, som ett bra sätt att föra in dagens tid på respektive projekt/kund och uppdatera saldot.

Ursprungligen av Michael Hammarström:

Nej, egentligen inte.

Jag är inte ute efter en applikation för att logga tiden under arbetets gång, den biten har jag rätt bra koll på ändå...

Grejen är väl bara att de mer avancerade tidsräknarprogrammen även har de funktioner du är ute efter. Jag har valt ett enkelt sådant program för det är allt jag behöver men det finns ju hela skalan upp till mycket avancerade proffsprogram. Bäst i ditt fall är nog att själv söka på t ex "time" på versiontracker.com och sovra i det materialet. Du kan även välja fliken Business uppe till höger.

Även Macupdate har en Business-kategori och där snubblade jag på den här:

http://www.macupdate.com/info.php/id/7581

Oki

Tack, tack för tipsen!

Jag ska botanisera vidare och se vad jag kan hitta därute i stora vida världen.

/Michael

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 11:32

Jag letar fortfarande efter nåt som funkar lika bra som MultiTimer Pro på Classic. Man kunde där koppla olika dokument till ett projet - och såfort de öppnades och låg överst började den räkna på det projektet. Suveränt!

Har hittills inte hittat nånn motsvarigeht i OS X.

1
Bevaka tråden