Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

// att fixa fakturor, vad måste man tänka på? //

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-07 00:42

vad måste vara med?
vilka regler gäller?

  • Medlem
  • 2004-09-07 01:10
  • Medlem
  • 2004-09-15 16:43

Tack för länken tby, den var användbar, men har fortfarande lite frågor.

vad ska man tänka på om man är privatperson och ska fixa faktura som ett företag ska betala?

hur funkar detta med sociala avgifter?
vad skiljer sig från om man haft företag?
något speciellt man bör tänka på i mitt fall?

hur gör man med momsen? ska man betala in till skatteverket själv? hur?

så många frågor...hoppas ni står ut tack på förhand!

Om du inte är registrerad för F-skatt, så är det heller inte aktuellt med faktura.

Är du bara registrerad för A-skatt så betalar företaget i fråga ut lön till dig, och betalar även sociala avgifter samt gör skatteavdrag.

Det finns rätt mycket matnyttigt att läsa hos Skatteverket om detta, läs exempelvis rubriken angående information om skattsedlar:

http://www.skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/foretag.html

/Michael

Ursprungligen av P3t3r:

Tack för länken tby, den var användbar, men har fortfarande lite frågor.

vad ska man tänka på om man är privatperson och ska fixa faktura som ett företag ska betala?

hur funkar detta med sociala avgifter?
vad skiljer sig från om man haft företag?
något speciellt man bör tänka på i mitt fall?

hur gör man med momsen? ska man betala in till skatteverket själv? hur?

så många frågor...hoppas ni står ut tack på förhand!

  • Medlem
  • 2004-09-15 17:14

- vad gör jag med denna a-skattesedelblankett?
- hur betalar jag in momsen till skatteverket/staten?
- kort sagt, hur funkar allt detta, har ingen som helst erfarenhet av fakturering alls

Senast redigerat 2004-09-15 17:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 17:26

Först skulle jag se till att skaffa F-skatt så du kan fakturera ordentligt. Om inte jag har fattat det fel så ligger sociala på 32.82% och de betalar du via din F-skatt. Momsen betalas väl in en gång om året via deklarationen. ÄR dock inte helt säker på detta. Fatta inga avgörande beslut baserat på det två meningarna ovan.

Tips ett, skaffa ett konto att ha dina momspengar på. Annars kan de lätt slinka iväg.
Tips två, skaffa ett postgiro, du kan ha ett för privatpersoner men snåla inte här och försök få dina kunder att sätta in pengarna på din bankkonto. Oproffsigt.
Tips tre, hitta en "fakturatant" som löser bokföring och deklaration åt dig. Värt varenda krona det kostar. Vilket ofta inte brukar vara så mycket om man är ett litet företag.

  • Medlem
  • 2004-09-15 17:28

sorry, redigerade mitt inlägg precis när du skrev svar på det

  • Medlem
  • 2004-09-15 17:33

problemet är att jag nästa vecka ska få iväg en faktura, så det där med fskatt hinner jag nog inte genomföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 17:50
Ursprungligen av P3t3r:

problemet är att jag nästa vecka ska få iväg en faktura, så det där med fskatt hinner jag nog inte genomföra.

Ja du, då har du väl två alternativ. Ett att du "går på lön" eller att du väntar med att skicka in fakturan tills du har F-skatt. Fakturerar du utan F-skatt så är företaget du jobbar åt tvugna att betala in sociala osv.
Detta är vad jag har för mig iallafall. Så jag kanske ska hlla tyst...

  • Medlem
  • 2004-09-15 17:56

men..om jag ska fakturera, trots att jag inte har företag elelr fskatt...hur ska jag göra då?
behöver jag nämna angående de sociala avgifterna ,eller sköter företaget detta själv?

Om du inte har f-skatt så kan du inte fakturera med moms så vitt jag vet.

Skriv en "faktura" (eller en "räkning" eller vad du nu vill kalla det) utan moms ("ej momspliktig") och ange tydligt att sociala avgifter ska betalas av uppdragsgivaren (som också ska dra av och betala in skatt.)

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-09-15 20:39
Ursprungligen av Monkeyboy:

Om du inte har f-skatt så kan du inte fakturera med moms så vitt jag vet.

Skriv en "faktura" (eller en "räkning" eller vad du nu vill kalla det) utan moms ("ej momspliktig") och ange tydligt att sociala avgifter ska betalas av uppdragsgivaren (som också ska dra av och betala in skatt.)

Monkeyboy har bästa svaret: Skicka en räkning, ange ditt personnummer och kontonummer inklusive clearingnummer (så det kommer till rätt bank.

Då kommer arbetsgivaren att dra en schablonskatt på din räkning, jag tror det är 38 procent, samt betala in inkomstskatten plus arbetsgivaravgifterna. Du ska inte ta någon moms eftertsom privatpersoner utan firma inte kan fakturera moms.

Skriv alltså enligt följande:

Räkning till (företagets namn)

från

(ditt namn, adress och pers.nr)

Räkning för utförda uppdrag enligt överenskommelse 0.000:- (eller vad som nu kan vara lämpligt att ange för att beskriva vad räkningen avser)

Från ovanstående belopp ska sedvanlig inkomstskatt dras. Arbetsgivaren svarar för inbetalning av arbetsgivaravgifter.

Utbetalas senast XX dagar efter denna räknings utställande till (bankens namn och ort) kontonummer 000000000

För eventuella frågor kring räkningen kontakta....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 18:00

Hmm, jag vet inte hur det fungerar att fakturera utan varken företag eller f-skatt. Prata med kunden eller hoppas på svar från någon här för där är jag osäker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 18:03

Jag var i samma sits så jag väntade med att fakturera tills företaget var igång. Blir knapert men så otroligt mycket roligare när fakturorna rasslar in.

  • Medlem
  • 2004-09-15 18:05

om jag vill ha säkra svar...var bör jag vända mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 18:08

Skatteverket kan det där och http://www.nutek.se/

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-15 21:56

Kan vara klokt att snacka med företaget i fråga också - om de inte vet om att det är A-skatt som gäller kan de lätt känna sig blåsta - arbetsgivaravgifterna är på drygt 30% och det är ju en ganska stor skillnad i pris för dem. Moms har företag rätt att dra av - så prisskillnaden blir ganska stor. Ett alternativ är naturligtvis att ta hänsyn till detta när du skriver räkningen.

Moms kan du inte addera om du inte har F-skatt. Du har inte heller rätt att dra av moms på eventuella inköp du gör, förrän du får F-skatt. Kort sagt, F-skatt är bra, skaffa det.

Vill även hålla med om att du borde hitta någon som kan hjälpa dig med ekonomin. Eftersom du inte verkar ha de kunskaper som behövs riktigt, vore det nog bra om någon kan hjälpa dig (se till att lära dig mer och mer med tiden så du klarar mer själv!)

  • Medlem
  • 2004-09-16 12:31

Du får inte skicka en faktura.
Din ersättning kommer att betraktas som lön, både från din uppdragsgivares perspektiv och ditt eget. De är alltså skyldiga att betala Sociala avgifter och dra A skatt. För att de ska göra det så bör du lämna din a-skattesedel till dem. Ärendet ska nog hanteras av din "kunds" lönekontor.

Det här brukar företagen direkt ogilla, eftersom det medför ansvar för dem som jag tror är lika med att du är tillfälligt anställd.

För att inte ställa till problem för din kund så skulle jag be någon kompis som har företag fakturera din kund och att ni sedan löser det administrativa er i mellan. Det bästa är naturligtvis att du söker F-skattesedel hos myndigheten och sedan fakturerar kund.

  • Medlem
  • 2004-09-16 14:09

ja, det verkar nog vettigast

om vi säger såhär...hur länge tar det innan man har fskatt shit uppe & fungerar?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-16 15:43
Ursprungligen av P3t3r:

ja, det verkar nog vettigast

om vi säger såhär...hur länge tar det innan man har fskatt shit uppe & fungerar?

Om du har både ett vanligt arbete och sådana som du skall fakturera för kan du ha FA-skatt. Gå på Skattekontoret så kan du få hjälp att fylla i blanketten, det tog endast några dagar efter det när vi startade upp företaget.

1
Bevaka tråden