Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen ny PowerBook i år

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tidigare gissat på att en ny PowerBook skulle komma inom en månad eller så, men det får jag nog äta upp om det här stämmer. MacRumors rapporterar följande:

No PowerBook Updates Before 2005

MacCentral reports on the new iBooks that were released today and provides quotes from David Moody, vice president of Worldwide Mac Product Marketing. Moody lets us know that PowerBooks will not see updates before the end of the holiday season:

This new line-up of iBooks, along with the current PowerBooks we have will make-up the complete portable line-up we will be offering for the holidays

Men andra ord inget rykte, utan ord från Apple själva att dagens bärbara är de som kommer att säljas vid jul.

Tidigast MWSF '05 kommer nya PBs tror jag... å andra sidan med tanke på Apples leveransproblem det senaste månaderna tror jag de vill hålla kvar vi dessa modeller ett tag så det får sälja nåt innan de försvinner...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 08:56

Skit också!! Aja, det är väl bara o så snällt vänta..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-10-20 09:02
Ursprungligen av Agazzie:

Skit också!! Aja, det är väl bara o så snällt vänta..

Väntar gör man när man beställt sin dator, har man inte beställ någon kan man inte heller vänta på den
Min väntan är över för denna gång, fick hem min G5 2,0 DP i måndags. Happy Days!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 14:45

Jo iofs... Men jag är mest nyfiken och har egentligen ingen större brådska med att köpa, även om man är hemskt sugen på en ny PB.

Och en liten fråga, även om det inte kommer en PB uppdatering innan nästa år, tror ni det kommer ett prisdropp iaf?

//André

Så vitt jag vet är det ytterst sällan som Apple justerar priserna utan att göra något annat (det har hänt, men det är inte vanligt).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 15:02

Ok. Vad tror du du, tror på nån förändring överhuvudtaget innan jul?

//André

Ursprungligen av Agazzie:

Ok. Vad tror du du, tror på nån förändring överhuvudtaget innan jul?

Näe, nu tror jag inte det längre. Apple brukar sällan säga något om framtiden så det är ovanligt att de går ut och säger att en modell *inte* ska uppdateras före en viss tid. Jag antar att det är för att de är oroliga i att folk ska hålla inne sina beställningar i väntan på en ny PowerBook som inte kommer.

Jag tror inte Apple bluffar (tyvärr). Det är antagligen alltid ett problem att inköpen stannar av när en modell börjar bli gammal och Apple kan ju inte varje gång gå ut och säga att det inte ska komma nya modeller. Därför gissar jag att de bara gör det när det verkligen är sant, dvs någon ny modell ligger en bra bit bort. Speciellt om det är julhandeln det gäller. Precis som att de redan i våras gick ut flera gånger och sa att PowerBook G5 inte skulle komma på ett bra tag (även om vi hade en kille här som bestämt hävdade motsatsen... )

Det enda jag kan tänka mig som skulle göra att en PowerBook trots allt kommer snart är att kommentaren som MacCentral publicerade aldrig var en officiell kommentar från Apple, utan en missuppfattning eller något sagt i förbifarten eller liknande. Men om vi utgår ifrån att det är sant så tror jag som sagt att inte mycket händer före jul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 15:09

Skönt, då har man det senaste ett tag till....

*sniff sniff*

Jag tror de bluffar, det känns som om det kommer en ny PB i november (alltså helt baserat på magkännsla och den där framflyttade beställningen ).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 15:25

Hehe, man kan ju alltid hoppas. Apple har ju trots allt skrivit att det inte kommer någon uppdatering förrän efter jul, men jag håller med dig, det känns i magen som att det kommer nåt i november..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-20 16:07

min mage känner tyvärr iingenting, men den fär mystiksa flyttningen av levernasen är ju lite skoj.. men har hört andra som fått sin precis så..:-(

men frågan är ju nu, vad hoppas man på eller vad ska man köpa?

ibooken (lite för seg för mej men fan så billig)

prissänkning av pb (nja samma modeler över halvåret gammla!)

en uppgadering av pb g4 (ja givetvis är detta kul men när..?)

eller en pb g5 (första modellen med g5:an i bärbar, barnsjukdomar? )

a vad gör man..!?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 16:28

Hehe, det är inte lätt när det är svårt.. Om du inte har bråttom så hade jag väntat lite in i november iaf. Det kommer jag göra, jag har en iBook idag och därför inte bråttom med att köpa, och väntar då hellre på en uppdatering/prisdropp/ny G5 vilket borde komma senast i Januari (iofs rätt länge dit, men jag tror på november)

//André

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-20 17:30
Ursprungligen av Agazzie:

Hehe, det är inte lätt när det är svårt.. Om du inte har bråttom så hade jag väntat lite in i november iaf. Det kommer jag göra, jag har en iBook idag och därför inte bråttom med att köpa, och väntar då hellre på en uppdatering/prisdropp/ny G5 vilket borde komma senast i Januari (iofs rätt länge dit, men jag tror på november)

//André

jo jag tror oxå på tidigare jag menar det funkar inte apple kan inte ha kvar powerbooken hur längse som helst.. men tyvärr har jag lite aningar om att det bara blr ngt mindre innan jul ex ett prisdropp för att på mwsf05 släppas en ny pb.. jag tror dock inte på g5:an.. utans snarare på dualg4 varianten.. eller hoppas.. det skulle vara lite soft å ha dual i en bärbar;-P

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 17:43
Ursprungligen av clabbe:

jo jag tror oxå på tidigare jag menar det funkar inte apple kan inte ha kvar powerbooken hur längse som helst.. men tyvärr har jag lite aningar om att det bara blr ngt mindre innan jul ex ett prisdropp för att på mwsf05 släppas en ny pb.. jag tror dock inte på g5:an.. utans snarare på dualg4 varianten.. eller hoppas.. det skulle vara lite soft å ha dual i en bärbar;-P

Håller med dig, låter helt klart vettigt, och ett prisdropp hade ju varit helt klart rimligt tycker jag.

Ursprungligen av clabbe:

jo jag tror oxå på tidigare jag menar det funkar inte apple kan inte ha kvar powerbooken hur längse som helst..

Just när det gäller PowerBook har Apple redan tänjt på alla rimliga gränser. PowerBook 15" tog ett helt år att uppdatera till aluminium-modellen till exempel.

Ursprungligen av clabbe:

jag tror dock inte på g5:an.. utans snarare på dualg4 varianten.. eller hoppas.. det skulle vara lite soft å ha dual i en bärbar;-P

Ja, det finns ju mycket intressanta rykten om en dual core G4 som ska vara "pin-to-pin"-kompatibel med MPC7447A (G4:an i dagens PowerBook).

Lite spekulation: Om vi utgår ifrån att PowerBook G5 fortfarande ligger långt borta i tiden så kanske man kan tänka sig att Apple inte vill göra något fjuttig speedbump just nu utan hellre bygga en ny modell kring denna dual core G4:a. Men den processorn är ju rätt ny, den kanske inte ens har kommit i produktion och därför dröjer det tidigast till början av 2005 innan Apple kan sjösätta en sådan PowerBook. Därmed blir det ett glapp i uppdateringarna just nu, för att de lägger all kraft på en större uppdatering som inte är möjlig ännu. Men det är som sagt bara spekulationer från min sida...

Jag tror faktiskt att Apple, visa av erfarenhet, inte kommer att släppa något nytt innan jul. Det blir ju alltid rusch efter en uppdatering. Därtill närmar sig julhandeln med stormsteg, och jag tror inte de vill att det ska bli brist på maskiner i det läget.

Fast jag kan ha fel.

Det "måste" komma en uppdatering eller åtminstone en prissänkning av PB i år. Annars känns det konstigt att de ligger så nära varandra prestandamässigt jämfört med priserna.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 18:15
Ursprungligen av zkirtap:

Det "måste" komma en uppdatering eller åtminstone en prissänkning av PB i år. Annars känns det konstigt att de ligger så nära varandra prestandamässigt jämfört med priserna.

Absolut, annars tror jag dom kommer få ett kraftigt försäljningsras iaf på 12"an.

1
Bevaka tråden