Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill varna. Men hur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en klasskamrat som just blivit lurad på drygt 2000 dollar för att göra ett template till ett forum. Han vill gärna publicera e-postkonversationen för att varna andra andra för personen han varit i kontakt med, men är lite osäker på exakt vad det är som gäller. Känner någon här till vad lagen säger om sånt?

Edit 2004-11-01: Problemet är nu löst och han kommer att få sin ersättning.

Senast redigerat 2004-11-01 17:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 21:30

Har tyvärr inget svar på din fråga, men..

Det är ju den tyske f.d. "superhackern" och kåkfararen som äger det där.
Mer finns på bl.a.
http://www.businessweek.com/technology/content/mar2001/tc2001037_512.htm

Jag är intresserad av att läsa det då jag ev. tänkte ha samröre med han ang UR.
Kanske inte så skoj att stöta sig med han då han verkar glida ur dom flesta situationer. Antar att han har några juridiskt kunniga i sin stab. PM:a eller maila gärna konversationen, det kan väl inte vara olagligt?

Jag kan inte mycket om lagar, men borde det inte gå att klämma åt (få åtalad) bedragaren?
Annars kan jag inte tänka mig att man själv skulle åka på straff för att varna för en brottsling. Verkar ju helknäppt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kan inte mycket om lagar, men borde det inte gå att klämma åt (få åtalad) bedragaren?
Annars kan jag inte tänka mig att man själv skulle åka på straff för att varna för en brottsling. Verkar ju helknäppt.

Man är bara en brottsling när man är dömd för brottet man anklagas för. Det kan vara väldigt farligt att varna för individer hit och dit. Särskilt om man går så långt som att publicera varningar. Det kan sluta med att den som anklagar döms för förtal. Beroende på omständigheter naturligtvis. Tyvärr existerar ju inte den kosmiska rättvisan utan bara den juridiska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 01:34

Martin har helt rätt. Jag pluggar juridik (sista terminen) och jag kan på rak arm säga att han nog får svårt att ta tag i det här. Internet är fruktansvärt oreglerat i svensk lagstiftning. Gamla lagar i immaterialrätt (upphovsrätt osv) är svåra att applicera på nätet och de rättshandlingar man åtar sig. I vilket land äger de rum, vem står som ansvarig för köp eller försäljning, var står servrarna osv osv.

Till att börja med måsta han nog polisanmäla den ansvarige eller företaget i det land det är registrerat eller verkar. En sån här grej borde ju egentligen följas upp för att se hur många som blir lurade i slutändan. Sverige kommer nog inom ganska snar framtid lagstifta för att få klarhet i de problem som föreligger i sverige. I det här läget kommer EU att vara en otroligt stark och viktig instans för att få bukt på de här sakerna.

::henric

Ursprungligen av Martin Munthe:

Man är bara en brottsling när man är dömd för brottet man anklagas för. Det kan vara väldigt farligt att varna för individer hit och dit. Särskilt om man går så långt som att publicera varningar. Det kan sluta med att den som anklagar döms för förtal. Beroende på omständigheter naturligtvis. Tyvärr existerar ju inte den kosmiska rättvisan utan bara den juridiska.

Ja. Så sant så... Och det är också det som är problemet. *snip*

Edit 2004-11-01: Problemet är löst och tråden gör inte längre någon nytta

Senast redigerat 2004-11-01 17:50

Zoega, du har ett PM med e-postadressen.

1
Bevaka tråden