Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att flytta hem till Svergie

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha ja, efter det katastrofala valet där religösa fanatikerna och höger extremisterna van här i USA är det dags att flytta hem illa kvickt.. Innan dess att man måste ha "res paper" för att ens få lämna det län (county) man bor i här. Det är illa nog att bokhandlarna och biblioteken måste informera "homeland security" om vilka böcker du köper och läser (Neeej, jag skämtar tyvärr INTE, så är det faktiskt)...

Eftersom jag flyttade från Sverige när jag var 20, har jag ingen erfarenhet av vad det behövs att starta eget i Sverige. Kan någon peka mig till några bra web sidor med dylik information? (Och, ja, jag är fortfarande Svensk medborgare...)

/CMH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 01:21

Haha, känns lite som "ur askan in i elden", att bli egen företagare i sverige är väl nästan som att frivilligt åta sig att lyda under "patriot act"!

Gick du på Usama Bin Laden´s rekomendationer om det fria landet eller?

Mvh

Med tanke på att tre medarbetare / vänner var i World Trade Center den 11te September och kom inte ut, så gör den kommentaren mig förbaskat irriterad.

Tyvärr har USA gått åt helvete, och Sverige har mer frihet en USA nu. USA styrs av en religös fanatiker som inte är mycket olik alla andra religösa fanatiker. Och religös fanatism är på uppgång här, vilket betyder att landet är på nergång. Ingen skilland på Kristendom fanatiker or Islam fanatiker.

/CMH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 01:53
Ursprungligen av Christian Hansson:

Med tanke på att tre medarbetare / vänner var i World Trade Center den 11te September och kom inte ut, så gör den kommentaren mig förbaskat irriterad.

Tyvärr har USA gått åt helvete, och Sverige har mer frihet en USA nu. USA styrs av en religös fanatiker som inte är mycket olik alla andra religösa fanatiker. Och religös fanatism är på uppgång här, vilket betyder att landet är på nergång. Ingen skilland på Kristendom fanatiker or Islam fanatiker.

/CMH

Hade verkligen inga ansyftningar på WTC eller något annat för att göra dig irriterad, jag reflekterade bara över hur det kan vara som företagare i Sverige, t.e.x. skattemyndighetens omvända bevisföring.

Men välkommen hem!

  • Medlem
  • 2004-11-04 09:19
Ursprungligen av Zoega:

Hade verkligen inga ansyftningar på WTC eller något annat för att göra dig irriterad, jag reflekterade bara över hur det kan vara som företagare i Sverige, t.e.x. skattemyndighetens omvända bevisföring.

Men välkommen hem!

Att vara löntagare i Sverige är ju ännu värre. Lika mycket skatt och inga förmåner, låter det som en bra deal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 03:40
Ursprungligen av stfm:

Att vara löntagare i Sverige är ju ännu värre. Lika mycket skatt och inga förmåner, låter det som en bra deal?

Fel forum.... Orkar nog inte gå i gång på den där diskussionen igen... *bara tänka positiva tankar, inget att bry sig om*

Ursprungligen av stfm:

Att vara löntagare i Sverige är ju ännu värre. Lika mycket skatt och inga förmåner, låter det som en bra deal?

Inga förmåner i Sverige för löntagare ? I jämförelse med USA ? Då har du tydligen aldrig jobbat i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 16:06
Ursprungligen av stfm:

Att vara löntagare i Sverige är ju ännu värre. Lika mycket skatt och inga förmåner, låter det som en bra deal?

flamebait

Word! Har vänner på Manhattan och dom är vettskrämda av tendenserna i USA - och det är ju bara att se på Bush's kampanj...han mässar den obildade massan likt Usama mässar koranen till sina obildade massor...bara det att USA måste ha valövervakare...bananrepubliken...

fast detta är väl inte rätt forum...

Ursprungligen av Christian Hansson:

Med tanke på att tre medarbetare / vänner var i World Trade Center den 11te September och kom inte ut, så gör den kommentaren mig förbaskat irriterad.

Tyvärr har USA gått åt helvete, och Sverige har mer frihet en USA nu. USA styrs av en religös fanatiker som inte är mycket olik alla andra religösa fanatiker. Och religös fanatism är på uppgång här, vilket betyder att landet är på nergång. Ingen skilland på Kristendom fanatiker or Islam fanatiker.

/CMH

Jag skulle gärna svara på ditt inlägg

Imorgon öppnar GreenCard lottery och jag ska vara med.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle gärna svara på ditt inlägg

Imorgon öppnar GreenCard lottery och jag ska vara med.

HA, Du kan få mitt.. slit det med hälsan.... Nåja, nu fungerar det ju inte precis på det viset.

"The US Election 2004, proof that there are a minimum of 59 million bigoted religious IDIOTS in the US"

Finns en diskussion om detta på Offtopic nu.

vem har du citerat det ifrån?

Ursprungligen av el gringo:

vem har du citerat det ifrån?

Min fru faktiskt ... (Som är av Cherokee stammen)

/CMH

hm...I like those Indians har barn med en chilenska själv...

så du är också en sån där intolerant indian-protege

Ursprungligen av el gringo:

hm...I like those Indians har barn med en chilenska själv...

så du är också en sån där intolerant indian-protege

Hahah faktiskt inte, hon gör inte stort väsen över sin härkomst, och vill definitivt inte ha särbehandling som de flesta indan stammar här vill.. Skattefrihet för företagen osv. osv.

Särbehandling i alla former är fel, i min mening i alla fall.... Dessutom så det verkliga livet, och inte Star Trek and the Klingon Empire.. Dvs "The sins of the fathers are inherited by their sons for seven generations" är INTE verkligheten .... som tur är ..

/CMH

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 16:25
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

*ASG*
Den var kul

Mitt emot Grönt på förgsnurran är det väl lila?
Vi kanske skulle ordna ett Purple Card Lottery...

Ursprungligen av Christian Hansson:

Det är illa nog att bokhandlarna och biblioteken måste informera "homeland security" om vilka böcker du köper och läser (Neeej, jag skämtar tyvärr INTE, så är det faktiskt)...

med tanke på att du bor i usa så förvånar det mig lite att du är så pass dåligt informerad, bokhandlare och bibliotek är skyldiga att uppge information om enskilda låntagares och bokköpares lån/köp om en federal myndighet efterfrågar det, viss skillnad

Citat:

Eftersom jag flyttade från Sverige när jag var 20, har jag ingen erfarenhet av vad det behövs att starta eget i Sverige. Kan någon peka mig till några bra web sidor med dylik information? (Och, ja, jag är fortfarande Svensk medborgare...)

/CMH

starta eget här i sverige? ja lycka till.... :rolleyes:

Ursprungligen av ingemarl:

med tanke på att du bor i usa så förvånar det mig lite att du är så pass dåligt informerad, bokhandlare och bibliotek är skyldiga att uppge information om enskilda låntagares och bokköpares lån/köp om en federal myndighet efterfrågar det, viss skillnad

starta eget här i sverige? ja lycka till.... :rolleyes:

Det är jag fullt medveten om, och på hur vis gör det det bättre eller ok? Speciellt eftersom det inte ens behövs en "warrant" (vad faen det nu e på svenska har jag faktiskt glämt...)

-CMH

Ursprungligen av Christian Hansson:

Det är jag fullt medveten om, och på hur vis gör det det bättre eller ok? Speciellt eftersom det inte ens behövs en "warrant" (vad faen det nu e på svenska har jag faktiskt glämt...)

-CMH

well, det behövs ingen warrant här i sverige heller för polisen att efterfråga sådan information så välkommen till "frihetens högborg"...

det behövs inte heller och har aldrig behövts någon warrant (=beslut om anhållan eller häktning, det förstnämnda av åklagare, det andra av domstol)för ex husrannsakan här i sverige, endast sannolika skäl, med beslut från åklagare, så den nivån av medborgerlig frihet som du/ni är van med i usa är fortfarande mycket högre än här i sverige/europa

du skrev från början att dom var skyldiga att uppge information om vad man köper/lånar för böcker, det är inte fallet.

Ursprungligen av ingemarl:

well, det behövs ingen warrant här i sverige heller för polisen att efterfråga sådan information så välkommen till "frihetens högborg"...

det behövs inte heller och har aldrig behövts någon warrant (=beslut om anhållan eller häktning, det förstnämnda av åklagare, det andra av domstol)för ex husrannsakan här i sverige, endast sannolika skäl, med beslut från åklagare, så den nivån av medborgerlig frihet som du/ni är van med i usa är fortfarande mycket högre än här i sverige/europa

du skrev från början att dom var skyldiga att uppge information om vad man köper/lånar för böcker, det är inte fallet.

Fast nu är det ju så att "frihetens" högborg USA tillsammans med bl.a. England och Australien byggt upp ett av världens mest avancerade avlyssningsnät ECHELON som kontinuerligt avlyssnar i princip allt och dessutom ett system som kontrollerar och trackar ALLA kreditkortsinköp i USA ( och förmodligen utlandet)

Vad gäller husrannsakningar så verkar det inte skilja så mycket mellan Sverige och USA förutom att husrannsakningar i USA är betydligt vanligare.
http://www.nolo.com/lawcenter/ency/article.cfm/objectID/50CD91FC-B21D-4BE7-BA4818C8E29AC758
Warrants och Search warrants är inte riktigt samma sak.

Ursprungligen av Errol Garner:

Warrants och Search warrants är inte riktigt samma sak.

det har jag inte skrivit heller. var har du hittat på det där?

som sagt, ribban är mycket lägre för rättsväsendet här i sverige att agera mot enskilda medborgare än i usa, det krävs betydligt mindre för myndigheterna att inkräkta på vår frihet här än i usa, tror man något annat så har man nog tittat lite för mycket på hollywood filmer och tror att det gäller sverige också.

Ursprungligen av ingemarl:

det har jag inte skrivit heller. var har du hittat på det där?

som sagt, ribban är mycket lägre för rättsväsendet här i sverige att agera mot enskilda medborgare än i usa, det krävs betydligt mindre för myndigheterna att inkräkta på vår frihet här än i usa, tror man något annat så har man nog tittat lite för mycket på hollywood filmer och tror att det gäller sverige också.

Men hallå! Jag har bott och studerat i flera stater i USA och vet hur det är. Att t.e.x. bli stoppad och kontrollerad i USA var rutin t.o.m. innan 9/11. I Sverige händer det nästan aldrig.
Hade dessutom studiekamrater som berättade att i småstäderna de kom ifrån rådde i princip totalt utegångsförbud efter kl. 21 för alla under 18 år.

Så min och de flesta som jämfört tycker nog att Sverige är friare säkrare och mindre kontrollerat än USA. Sverige är mer jämförbart med Kanada som alltfler amerikaner nu utvandrar till.
Att starta eget i Sverige är ju dessutom inte så krångligt i praktiken medans i USA så är det en enorm byråkrati som inte är direkt lätt att ta sig igenom, ofta med krav på licens för att ens få dra igång något.

Ursprungligen av ingemarl:

det har jag inte skrivit heller. var har du hittat på det där?

Du skrev ju att det i Sverige endast krävdes sannolika skäl för en husrannsakan , precis som i USA.

Ska jag stänga diskussionen helt eller ska ni helt enkelt resa er upp och gå iväg till vardagsrummet på Offtopic.se för att snacka vidare?

1
Bevaka tråden